Gå till innehåll
tisdag 30 december 2025
Bertil_04

Ge mig gärna feedback på Marinatjanster.se

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla båtägare och entusiaster!

För ett tag sedan delade jag en idé här i gruppen som jag brann för, och jag fick mycket bra respons. Nu är jag otroligt glad att kunna berätta att idén har blivit verklighet och att Marinatjanster.se är lanserad, och därför gör jag det här inlägget för att få ytterligare respons.

Jag har byggt marinatjanster.se för att göra det enklare och tryggare för båtägare att hitta rätt tjänsteleverantör. Du kan enkelt lägga upp en gratis förfrågan, jämföra offerter och boka tjänsten direkt, med målet att minska krånglet och frigöra tid till det roliga med båtlivet.

Alla anslutna företag måste inneha F-skatt, vara momsregistrerade och vara skuldfria hos Kronofogden.

Just nu under lågsäsongen är det ett perfekt tillfälle att se över båten. Många företag har bättre tillgänglighet nu än under den intensiva högsäsongen. Oavsett om det gäller motorservice, kapell, plastskador eller inredningsjobb är inget uppdrag för litet eller för stort.

Så här enkelt fungerar det:

1. Gå in på marinatjanster.se.
  2. Skapa en gratis offertförfrågan.
  3. Jämför och boka tryggt.

Ett tips: Gå gärna ihop flera stycken i båtklubben! Om ni lägger upp uppdrag på samma plats kan företagen ofta erbjuda grupprabatter när de kan utföra flera jobb samtidigt.

Jag behöver din hjälp! Eftersom plattformen är ny är din feedback guld värd för mig. Gå gärna in, testa att lägga upp ett uppdrag och berätta vad du tycker. Vad fungerar bra och vad kan vi göra ännu bättre? Skicka gärna dina tankar i chatten eller mejla till kontakt@marinatjänster.se.

Vänliga hälsningar,
Bertil

Marina Tjänster

Redigerad av Bertil_04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läser lite snabbt de Allmänna villkoren och konstaterar att begreppen köpare, leverantör och kund blandas rätt friskt utan att de klart definieras.

Kanske bäst att hålla sig till kund och leverantör?

Läste inte mer men sen tänker jag att det kan vara lite svårt att utvärdera övriga funktioner på siten utan att beställa en offert. Lite trist att behöva säga nej till några leverantörer bara för att man har testat flödet genom att sätta upp en offertförfrågan.

Kanske ska du sätta upp en publik test-site? Eller bara ordna en kategori som heter test bland beställda arbeten?

Lycka till!

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Läser lite snabbt de Allmänna villkoren och konstaterar att begreppen köpare, leverantör och kund blandas rätt friskt utan att de klart definieras.

Kanske bäst att hålla sig till kund och leverantör?

Läste inte mer men sen tänker jag att det kan vara lite svårt att utvärdera övriga funktioner på siten utan att beställa en offert. Lite trist att behöva säga nej till några leverantörer bara för att man har testat flödet genom att sätta upp en offertförfrågan.

Kanske ska du sätta upp en publik test-site? Eller bara ordna en kategori som heter test bland beställda arbeten?

Lycka till!

Du kan testa att skapa en annons och sedan trycka på din profil - mina annonser - Radera annons. Jag har också uppdaterat användarvilkoren, tack så mycket för feedbacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksamt om speciellt många entreprenörer ställer upp på detta villkor med tanke hur svårt det är att hitta båtmek större delen av året.

Och själv skulle inte vilja överföra pengar förrän jobbet är gjort.

När genomförs betalningen

Marinatjänster.se hjälper även med trygga betalningar, kunden betalar när den accepterar en offert men pengarna överförs inte förrän du tryckt på knappen där du godkänt utfört arbete.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-12-18 vid 12:29 skrev jan_af_lisoe:

Tveksamt om speciellt många entreprenörer ställer upp på detta villkor med tanke hur svårt det är att hitta båtmek större delen av året.

Och själv skulle inte vilja överföra pengar förrän jobbet är gjort.

När genomförs betalningen

Marinatjänster.se hjälper även med trygga betalningar, kunden betalar när den accepterar en offert men pengarna överförs inte förrän du tryckt på knappen där du godkänt utfört arbete.

Tack för responsen Jan!

Med våran tjänst kan företag i branschen få ännu tydligare uppdrags beskrivningar och välja uppdrag mer selektivt och effektivt. Men den stora utmaningen vi har framöver är att hjälpa företag att hantera deras återkommande kunder på plattformen också vilket hade minskat kundhanterings administrationen för många företag.

Betalningen genomförs från kund till plattform vid godkännande av offert och sedan från plattform till företag när kund godkänner arbetet, det eftersom att göra transaktionen så trygg som möjligt för båda parter. Men om ni användare tycker att det är en bättre ide att betalning genomförs i samband med att kunden godkänner arbetet så kan jag justera det.

Vänliga hälsningar,

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Bertil_04:

Betalningen genomförs från kund till plattform vid godkännande av offert och sedan från plattform till företag när kund godkänner arbetet, det eftersom att göra transaktionen så trygg som möjligt för båda parter.

Det blir rätt smetigt rent juridiskt mellan kund och leverantör om man har ett mellanled, och inte bara agerar mäklare av en tjänst, vilket du gör om du tar betalt via plattformen. 

Tänker så här:

- Vilka rättigheter har du som kund ifall t ex bolaget som driver plattformen går i konkurs?

- Vilka möjligheter har man som kund till plattformen att t ex betala ostridigt belopp om man är halvnöjd med arbetsinsatsen från företaget och få tillbaka en del av sitt betalade belopp?

- Hur hanteras garantier då man köpt en tjänst av en plattform och inte av tjänsteföretaget? Vem ansvarar? 
- Vilka möjligheter har jag som leverantör att få betalt av en ”dålig kund” som inte betalar för en utförd tjänst (t ex ett merarbete), vem vänder man sig emot, är det plattformen eller slutkunden? 

Bland annat. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Tänker så här:

- …

Bra tänkt och uttryckt @Peter_K!

Det kan vara lättare att få projektet ”att flyga” om man istället tar en procentsats från leverantören vid avslutat, godkänt arbete, hur nu det skulle gå till.

Procentsats kanske är bättre än en fast ”förmedlingssumma” per uppdrag?

Kanske ska det vara på arbetet bara, även om många tjänar bra genom att ha bättre inköpspriser från tex elektronikfirmorna. Jag vet inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser vissa problem med modellen:
1. Vad gäller standardservice så har de flesta seriösa marinor standardprislistor, och då får man ju kostnadsförslag när man ringer och bokar tid

2. Vad gäller reparationer så börjar det oftast med felsökning innan kostnaden kan fastställas

3. Många arbeten görs per timme, då många båtar är gamla och har egna lösningar till mycket så arbetstiden kan vara svår att uppskatta i förväg. Det blir inte lika enkelt som att ge offert för skärmbyte på ihone

4. Hur hanteras merkostnader ?

5. Jag tror många marinor vi ha pengarna i handen innan kunden får köra ut båten.

Du får kanske ta snack med några seriösa marinor vad de tycker om den modellen......

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Det blir rätt smetigt rent juridiskt mellan kund och leverantör om man har ett mellanled, och inte bara agerar mäklare av en tjänst, vilket du gör om du tar betalt via plattformen. 

Tänker så här:

- Vilka rättigheter har du som kund ifall t ex bolaget som driver plattformen går i konkurs?

- Vilka möjligheter har man som kund till plattformen att t ex betala ostridigt belopp om man är halvnöjd med arbetsinsatsen från företaget och få tillbaka en del av sitt betalade belopp?

- Hur hanteras garantier då man köpt en tjänst av en plattform och inte av tjänsteföretaget? Vem ansvarar? 
- Vilka möjligheter har jag som leverantör att få betalt av en ”dålig kund” som inte betalar för en utförd tjänst (t ex ett merarbete), vem vänder man sig emot, är det plattformen eller slutkunden? 

Bland annat. 

Tack Peter för invändningarna,

Marina Tjänster är en förmedlande plattform, vilket innebär att avtalet om tjänsten alltid ingås direkt mellan kund och leverantör. Om plattformen av någon anledning skulle upphöra eller gå i konkurs påverkas därför inte kundens rättigheter – garantier, ansvar och eventuella reklamationer gäller alltid gentemot det företag som utför arbetet. Betalningar hanteras dessutom via extern betaltjänst och innehas aldrig av plattformen.

Som kund betalar man i samband med bokning, men pengarna betalas inte ut förrän arbetet är utfört och godkänt. Om kunden är halvnöjd kan utbetalningen pausas och parterna kan komma överens om exempelvis prisjustering eller delvis återbetalning innan någon utbetalning sker.

Garantier och ansvar följer alltid leverantören som utför tjänsten, enligt konsumenttjänstlagen. Plattformen säljer inte tjänsten i eget namn och ansvarar inte för själva utförandet, men bidrar med struktur, dokumentation och möjlighet till dialog.

För leverantören innebär upplägget att betalningen är säkrad från start. Om kunden inte godkänner eller invänder inom angiven tid sker automatisk utbetalning, vilket skyddar mot utebliven betalning. Vid merarbete eller tillägg som inte ingår i ursprunglig beställning är det, precis som utanför plattformen, en fråga mellan leverantör och kund att komma överens om.

Vänliga hälsningar,

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag ser vissa problem med modellen:
1. Vad gäller standardservice så har de flesta seriösa marinor standardprislistor, och då får man ju kostnadsförslag när man ringer och bokar tid

2. Vad gäller reparationer så börjar det oftast med felsökning innan kostnaden kan fastställas

3. Många arbeten görs per timme, då många båtar är gamla och har egna lösningar till mycket så arbetstiden kan vara svår att uppskatta i förväg. Det blir inte lika enkelt som att ge offert för skärmbyte på ihone

4. Hur hanteras merkostnader ?

5. Jag tror många marinor vi ha pengarna i handen innan kunden får köra ut båten.

Du får kanske ta snack med några seriösa marinor vad de tycker om den modellen......

Du har helt rätt där Jan, modellen passar bäst för nischade och mobila marina företag just nu som utför arbeten till fasta priser. Om båten behöver felsökas så delar man upp uppdraget i två uppdrag, ett för felsökning och sedan ett för utförandet som man ger offert på när man har bedömt skadan. 

Just nu tar plattformen ut en fast avgift på 10% men efter att jag har kommit igång så ska jag ändra så att den blir dynamisk och mindre ju större uppdraget blir.

Jag vill även lägga till en transaktions modell för timpris framöver, men först måste jag testa plattformen och se så att allt funkar för nu, det är målet nu för våren.

Mvh Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Bertil_04:

Marina Tjänster är en förmedlande plattform, vilket innebär att avtalet om tjänsten alltid ingås direkt mellan kund och leverantör.

Det stämmer inte, för du skriver också...

4 timmar sedan skrev Bertil_04:

Som kund betalar man i samband med bokning, men pengarna betalas inte ut förrän arbetet är utfört och godkänt.

Dvs, ovan beskriver du hur och din plattform säljer tjänsten till en kund och sedan köper den av en marin-leverantör. Avtal upprättas alltså mellan dig och kund, och sedan ett till mellan dig och leverantör. Ni förmedlar alltså inte tjänster eftersom det är du/ni som tar pengarna och agerar mellanhand, ni blir säljare av tjänst med allt vad det innebär. 

Jag råder dig att kontakta Konsumentverket innan du ställer till det för dig med den här tjänsten, jag är rädd att du är lite ute på hal is konsumenträttsligt och det kan bli jobbigt för alla parter. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:
6 timmar sedan skrev Bertil_04:

Marina Tjänster är en förmedlande plattform, vilket innebär att avtalet om tjänsten alltid ingås direkt mellan kund och leverantör.

Det stämmer inte, för du skriver också...

6 timmar sedan skrev Bertil_04:

Som kund betalar man i samband med bokning, men pengarna betalas inte ut förrän arbetet är utfört och godkänt.

Dvs, ovan beskriver du hur och din plattform säljer tjänsten till en kund och sedan köper den av en marin-leverantör.

Är du säker?

Om ett avtalet tecknas mellan en båtägare och en båtreparatör säljer väl inte den som förmedlar affären någon tjänst till båtägaren även om förmedlaren under en tid hanterar betalningen och tar betalt för själva förmedlingstjänsten av båtreparatören.

Jag är inte alls säker och jag håller med dig om att det är vettigt att kolla upp detta noga så att det är helt klart vem som har ansvaret enligt Konsumentköplagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Mackey:

Är du säker?

Om ett avtalet tecknas mellan en båtägare och en båtreparatör säljer väl inte den som förmedlar affären någon tjänst till båtägaren även om förmedlaren under en tid hanterar betalningen och tar betalt för själva förmedlingstjänsten av båtreparatören.

Jag är inte alls säker och jag håller med dig om att det är vettigt att kolla upp detta noga så att det är helt klart vem som har ansvaret enligt Konsumentköplagen.

Nej, jag är inte säker. Och jag hittar inte hur avtalen mellan de tre parterna ser ut. 

Jag funderar kring hur det ser ut när man t ex köper att hus (jag vet annat lagrum via mäklare), då passerar inte pengarna via mäklarfirmans konton. Tänker det finns en anledning till det. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag funderar kring hur det ser ut när man t ex köper att hus (jag vet annat lagrum via mäklare), då passerar inte pengarna via mäklarfirmans konton. Tänker det finns en anledning till det. 

Ehhh? Jo, det gör de väl? Har för mig mäklarna har speciella depositionskonton som väl står i deras namn. Fast jag sällar mig till skaran som inte egentligen vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Bertil_04:

Och det är just där det kan bli snårigt. Jag som kund har ju betalat pengar till "någon annan", som därmed blir en del i betalningstransaktionen.

I övrigt håller jag med om att det är väldigt förenklat och teoretiskt tänk som sällan stämmer med de verkliga uppdragen, att man har ett jobb, beskriver det och får en offert med pris (som man sedan f.ö. skall betala innan uppdraget ens är påbörjat). Bara en mycket liten del av uppdragen är så enkla till sin natur. 

I realiteten är det först undersökning, sedan kostnadsförslag, förhandling och därefter kanske uppdrag. Som sedan kan komma att ändras/utvecklas under resans gång.

Och referensuppdragen du har på sidan, är det "riktiga" uppdrag ?  Tycker nämligen alla sajter med anonyma och oidentifierbara "kunder" som uttalar sig känns oseriösa, då det som borde vara (kontrollerbara) referenser mest ser ut som reklam på TV-shopnivå.....

18 minuter sedan skrev ChristerN:

Har för mig mäklarna har speciella depositionskonton som väl står i deras namn.

Det stämmer. Men när det gäller fastighetsmäklare så är det reglerat på ett helt annat sätt (även klientmedelskontona) och skrået har dessutom en egen kontrollinstans.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske bättre att jämföra med båtmäklare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev ABC:

Olika lagar. Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-12-17 vid 16:07 skrev Bertil_04:

Hej alla båtägare och entusiaster!

För ett tag sedan delade jag en idé här i gruppen som jag brann för, och jag fick mycket bra respons. Nu är jag otroligt glad att kunna berätta att idén har blivit verklighet och att Marinatjanster.se är lanserad, och därför gör jag det här inlägget för att få ytterligare respons.

Jag har byggt marinatjanster.se för att göra det enklare och tryggare för båtägare att hitta rätt tjänsteleverantör. Du kan enkelt lägga upp en gratis förfrågan, jämföra offerter och boka tjänsten direkt, med målet att minska krånglet och frigöra tid till det roliga med båtlivet.

Alla anslutna företag måste inneha F-skatt, vara momsregistrerade och vara skuldfria hos Kronofogden.

Just nu under lågsäsongen är det ett perfekt tillfälle att se över båten. Många företag har bättre tillgänglighet nu än under den intensiva högsäsongen. Oavsett om det gäller motorservice, kapell, plastskador eller inredningsjobb är inget uppdrag för litet eller för stort.

Så här enkelt fungerar det:

1. Gå in på marinatjanster.se.
  2. Skapa en gratis offertförfrågan.
  3. Jämför och boka tryggt.

Ett tips: Gå gärna ihop flera stycken i båtklubben! Om ni lägger upp uppdrag på samma plats kan företagen ofta erbjuda grupprabatter när de kan utföra flera jobb samtidigt.

Jag behöver din hjälp! Eftersom plattformen är ny är din feedback guld värd för mig. Gå gärna in, testa att lägga upp ett uppdrag och berätta vad du tycker. Vad fungerar bra och vad kan vi göra ännu bättre? Skicka gärna dina tankar i chatten eller mejla till kontakt@marinatjänster.se.

Vänliga hälsningar,
Bertil

Marina Tjänster

Halloj

Ser ju bra ut. Du har redan fått en del kloka synpunkter. 

När man klickar på menysymbolen uppe till vänster så står det:

"Hej där,
vill att du Skapa konto eller Logga in?"

Tror det är ett "att" som hamnat fel och som ska tas bort. Liten sak men som irriterar och fsådana fel sänker intrycket av siten.

Tror sidan kan funka bra för de enklare grejer som du ger exempel på som krympplastning, båtupptagning, service motor etc. Saker som är lätt att ge fast pris på. För mer avancerade jobb tror jag ingen kommer våga lämna fast pris tyvärr.

Tyvärr är jag sån som gör allt själv på min båt, så jag kan inte vara med och prova.

Hoppas sidan flyger.......eller flyter kanske man ska säga i detta tillfälle😀

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Peter_K:
13 timmar sedan skrev ABC:

Olika lagar. Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. 

Det var nog jag som förvirrade när jag felaktigt och slarvigt skrev något om Konsumentköplagen tidigare.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-12-23 vid 09:35 skrev Boanjohan:

Halloj

Ser ju bra ut. Du har redan fått en del kloka synpunkter. 

När man klickar på menysymbolen uppe till vänster så står det:

"Hej där,
vill att du Skapa konto eller Logga in?"

Tror det är ett "att" som hamnat fel och som ska tas bort. Liten sak men som irriterar och fsådana fel sänker intrycket av siten.

Tror sidan kan funka bra för de enklare grejer som du ger exempel på som krympplastning, båtupptagning, service motor etc. Saker som är lätt att ge fast pris på. För mer avancerade jobb tror jag ingen kommer våga lämna fast pris tyvärr.

Tyvärr är jag sån som gör allt själv på min båt, så jag kan inte vara med och prova.

Hoppas sidan flyger.......eller flyter kanske man ska säga i detta tillfälle😀

Tack Johan,

Jag ska försöka lägga till ett nytt transaktions flöde för mer avancerade jobb framöver men nu är det som du säger viktigast att se om det flyter först. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...