Gå till innehåll
måndag 09 februari 2026
Pontus_pf

Vilka bilar kan jag dra min båt med?

Rekommendera Poster

19 timmar sedan skrev Mackey:
2025-12-16 vid 13:57 skrev Lintott:

Tidigare var reglerna att efterfordonet fick väga dubbelt mot dragfordonet (numera får det väga högst dragfordonets vikt).

Kan vara värt att förtydliga att det är dragfordonets bruttovikt som gäller, inte tjänstevikt.

Bruttovikten är aktuell vikt vid tillfället när man drar efterfordonet.

I övrigt räcker informationen i broschyren Lintott länkar till för att man ska göra rätt.

Min tolkning just nu är att ett bromsat efterfordon får väga mera än dragbilen eftersom det inte finns några regler som säger att efterfordonet inte får var tyngre än dragbilen om släpet är bromsat. Det är alltså tydligt att ett obromsat efterfordon inte får väga mer än dragbilens bruttovikt, men inget sägs om bromsade efterfordon.

Så här står det i Transportstyrelsens broschyr.

Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.

Här tycker jag att Transportstyrelsen borde vara tydligare.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er input. Vi kan väl vara överens om att regelmässigt så är det ok att dra min båt:

*obromsat efterfordon

*bil tyngre än det jag drar

Gällande att överskrida bilens dragvikt så verkar också det okej, eftersom dragvikten baseras på de krafter som är ända upp till 80km/h. Ett par stycken har motsatt sig detta men har inte kommit med så mycket argument, mer än att rabbla upp datablad eller missuppfattade regler. Eller har jag fel här?

Gällande försäkring då? Lyckas man köra av vägen så har man ju antagligen kört vårdslöst, Det skulle vara om dragkroken lossnar, men om man tar hänsyn till att de är konstruerade för 80km/h (förhopningsvis med marginal) så känns det inte så rimligt det ska hända längre. Däremot kanske släpets fäste eller annat lossnar? Kan bilförsäkringen hävda att jag blir utan ersättning då jag dragit mer än dragvikten? Även om dragvikten i sig inte är orsaken till skadan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi tar exempelvis Volvo EX40 jämfört med EX40  twin motor så får den första dra 1500kg och den andra 1800kg. Jag tror inte att de konstruerat dragkroken annorlunda på dessa två modeller, eller vad tror ni?

Varför får den då dra mer? Kan man tänkte sig det är för långvarig körning, stabilitet med 4-hjulsdrift, backar, värme etc så gör twin att den är klassad för 1800kg? EX40 har bakhjulsdrift så även den modellen borde gå lättare än nuvarande V70.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Pontus_pf:

Om vi tar exempelvis Volvo EX40 jämfört med EX40  twin motor så får den första dra 1500kg och den andra 1800kg. Jag tror inte att de konstruerat dragkroken annorlunda på dessa två modeller, eller vad tror ni?

Varför får den då dra mer? Kan man tänkte sig det är för långvarig körning, stabilitet med 4-hjulsdrift, backar, värme etc så gör twin att den är klassad för 1800kg? EX40 har bakhjulsdrift så även den modellen borde gå lättare än nuvarande V70.

Det får du fråga Volvo om ,det är de som rapporterar intill Transportstyrelsen och får dragvikten godkänd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Pontus_pf:

Kan bilförsäkringen hävda att jag blir utan ersättning då jag dragit mer än dragvikten? Även om dragvikten i sig inte är orsaken till skadan?

Jag tycker att du ställer den frågan till ditt försäkringsbolag. Gör du det via epost så har du skriftligt på vad dom svarat om det skulle hända något!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Pontus_pf:

Bilar klassas efter vad bilen klarar av att dra i 12 % lutning uppför och nedför.

Det är drivlina och bromsar som sätter begränsningarna.

Gällande EX40 single vs dual så skulle jag tro att Volvo Cars anser att 2 motorer (4-hjulsdrift) klarar mer än en bakhjulsdriven vilket säkerligen kan bevisas i tester. Men det är samma bromsar på dem.

Och dragkroken är samma på EX40 som på XC60 så den påverkar inte i det här läget.

Kan tipsa om att läsa lite om VW ID7 som nu får dispent för att få 200 kg högre dragvikt. VW vill att de ska få använda 8 % som testvärde ist f 12 %. Men magiskt dålig dragvikt ändå på så stora bilar...

//Bilnörd

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mycket för att spekulera Jorgen01 och ABC...

"fråga volvo", "fråga försäkringsbolaget" 😂

Om vi nu ska ta det på allvar, @Jorgen01 du menar jag ska ringa Volvo cars officiella kundtjänst eller har du annan kontaktväg du tänkte på för en sådan fundering? 

@ABC Menar du jag ska på test fråga mitt nuvarande bolag? Vilket det sen blir på själva leasingbilen vet jag ju inte förens det nästan är spikat modell och pris, lite sent fråga om det då. Därav är det mer en fundering där det är intressant höra av er andra mer eller mindre insatta vad ni tror.

Men man kanske inte ska fråga så mycket i forum. Får jag problem med båtmotorn ringer jag väl Mercuiser/Mercury direkt nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Pontus_pf:

Inte mycket för att spekulera Jorgen01 och ABC...

"fråga volvo", "fråga försäkringsbolaget" 😂

Om vi nu ska ta det på allvar, @Jorgen01 du menar jag ska ringa Volvo cars officiella kundtjänst eller har du annan kontaktväg du tänkte på för en sådan fundering? 

@ABC Menar du jag ska på test fråga mitt nuvarande bolag? Vilket det sen blir på själva leasingbilen vet jag ju inte förens det nästan är spikat modell och pris, lite sent fråga om det då. Därav är det mer en fundering där det är intressant höra av er andra mer eller mindre insatta vad ni tror.

Men man kanske inte ska fråga så mycket i forum. Får jag problem med båtmotorn ringer jag väl Mercuiser/Mercury direkt nästa gång.

Jag vet inte varför du försöker göra dig lustig, läs det jag skriver.

Bilen är konstruerad av Volvo, de rapporterar till myndigheten som godkänner eller avstyrker. Kundtjänsten kan nog inte informera dig om konstruktionen.

Femtiokulan är lika för alla dragvikter.

Det är efter skadan inträffat som försäkringsbolagen  fattar beslut om ersättning.

Jag har jobbat med nybilsförsäljning i 38 år och haft otaliga kontakter med tillverkare och Transportstyrelsen samt försäkringsbolag och deras skadereglerare.

Jag fattar inte hur man kan göra det så omständigt när det gäller att flytta en båt några kilometer.😀😉🪿

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag vet inte varför du försöker göra dig lustig, läs det jag skriver.

Bilen är konstruerad av Volvo, de rapporterar till myndigheten som godkänner eller avstyrker. Kundtjänsten kan nog inte informera dig om konstruktionen.

Femtiokulan är lika för alla dragvikter.

Det är efter skadan inträffat som försäkringsbolagen  fattar beslut om ersättning.

Jag har jobbat med nybilsförsäljning i 38 år och haft otaliga kontakter med tillverkare och Transportstyrelsen samt försäkringsbolag och deras skadereglerare.

Jag fattar inte hur man kan göra det så omständigt när det gäller att flytta en båt några kilometer.😀😉🪿

Okej sorry då men för mig kändes det lite som ett icke-svar eller vad man brukar kalla det. Om du nu är allvarlig, vem tycker du jag då behöver fråga på Volvo?

Jag tycker inte jag krånglat till det så mycket, jag ville få bekräftat att det är okej att dra ett efterfordon tyngre än dragvikten. Enligt trafikreglerna är det ok men jag undrade hur bilen i sig klarar det. Tydligen rätt bra eftersom klassningen görs för 80km/h, backar och diverse annat. Men så är det vissa som säger emot, vilket kanske gör det ”krångligt”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Pontus_pf:

Exakt. Ställ samma fråga till dom som du ställer här, "är det ok om jag drar ...." osv. Dom har säkert full koll på vad som händer, du lär inte vara den första som frågar eller som vill ha ut ersättning. Kanske säger dom att ersättning utgår helt, eller att självrisken höjs med X kronor, eller kanske att det är helt ok. Du kan säkert vara anonym när du frågar, du frågar ju inför ett köp av ny bil. Och dom ser det kanske som en möjlighet att få en kund som gör rätt.

Jag är tveksam till att ställa den frågan till ett Internetforum och höra vad olika personer tycker eller tror. Försäkringsbolaget/bolagen är dom som bestämmer om ersättning i slutändan om det skulle hända något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog svårt att få tag i någon hos en tillverkare som kan svara dig.

Sen är det mycket som påverkar vad en bil blir godkänd för.

Motor,växellåda,vikt och avgasutsläpp är något.

Det kostar också en hel del pengar att få bilar godkända, vilket gör att tillverkarna

inte klassar alla modeller med den högre dragvikten, eftersom efterfrågan inte kanske kommer att bli så stor.

Det intressanta är ju att bilen inte är för lätt och åker framåt med låsta hjul när vagnen skjuter på när du panikbromsar.

Då spelar det ingen roll vad den är klassad för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev Pontus_pf:

Jag tycker inte jag krånglat till det så mycket, jag ville få bekräftat att det är okej att dra ett efterfordon tyngre än dragvikten. Enligt trafikreglerna är det ok men jag undrade hur bilen i sig klarar det.

Vilka trafikregler säger att det är OK? Jag har sett detta från Transportstyrelsen men det säger ju inte det,
"Kopplingsanordning

Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med låg hastighet, LGF-skylt och kort körsträcka. Då är det inte dragvikten i registreringsbeviset som styr juridiskt, utan att efterfordonets bruttovikt inte får överstiga dragbilens bruttovikt. Med en modern elbil som ofta väger runt 2 ton eller mer är du alltså helt inom ramen även med båt och kärra runt 1 800–1 900 kg.

Dragvikten, till exempel 1 500 kg, är satt för helt andra förutsättningar, bromsat släp i 80 km/h, undanmanövrer, sidkrafter och långvarig belastning. Att sakta dra upp båten från rampen och köra hem i 5–10 minuter i 5–30 km/h är en helt annan belastningsbild. Så därför en bil som är godkänd för 1 500 kg bromsat släp utan problem klarar detta så länge man kör lugnt och har rätt balans på ekipaget.

Jag hade inte varit orolig för att “slita loss” dragkroken i uppförsbacke. Om drag och infästning är typgodkända för 1 500 kg bromsat släp finns det stora marginaler vid låg fart. Det som däremot spelar roll är kultrycket, för lite och det blir oroligt, för mycket och bilen säckar. Men det känner du ju redan till efter alla år med V70:n.

Jämfört med din nuvarande bil har elbilar snarare fördelar i just detta scenario. De är tyngre, ofta bättre balanserade och många har AWD, vilket gör att rampmomentet och de första metrarna upp från grus ofta går lugnare än med en framhjulsdriven V70 som lättar fram när båten trycker bak.

Om jag vore du hade jag därför inte låst mig vid att bilen måste ha 1 800–2 000 kg i dragvikt bara för dessa två tillfällen per år. Att sikta på bilar runt 1 500 kg dragvikt räcker gott för just båtupptagningen, och då kan du välja bil efter vardagsanvändning och pris i stället. Kör lugnt, märk korrekt, ta det försiktigt i nedförsbackar, så är detta i praktiken inget problem alls.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...