Mercury_44XS 722 Postad 14 April (redigerade) Egentilgen borde vi skapa en ny tråd för denna diskussion gällande polyester och epoxi men vi får väl fortsätta här så länge😉 13 timmar sedan skrev Boanjohan: Vill man förenkla verkligheten och antar att all gammal polyester är fullt uthärdad så kommer ett nytt polyesterlaminat endast vidhäfta med limning till till den gamla polyestern, den nya ohärdade kan inte binda kemiskt till redan härdad polyester. Inte korrekt. Det fäster hur bra som helst om det är rent, torrt och det gamla laminatet är intakt d.v.s utan osmosis/böldpest, delaminering eller andra skador som t.ex. brand. För att man ska få optimalt fäste måste all skit bort, allt löst bort o.s.v. samt göra ett bra förarbete. Sen vill jag inte kalla det "limning", det är ju inte så att man limmar fast en fullt uthärdad laminatbit av glasfiber och polyester utan man tillför nytt laminat och görs det på rätt sätt så blir det homogent. Det kan vara svårt att se en lagning utförd av ett proffs om man t.ex. slipar eller sågar i området där en lagning utförts. Som rent lim kan jag hålla med om att polyester är fullkomligt värdelöst. 13 timmar sedan skrev Boanjohan: Främsta fördelar med epoxi är bl.a. + Luktfri + Kan övermålas med epoxifärg direkt, om man vill epoximåla t.ex. botten. (Vilket inte heller är ett måste som många verkar tro) (polyesterlagning kan inte övermålas med epoxi på ett antal veckor, 5-10 veckor verkar vara vanlig uppgift från tillverkare). Ja epoxi är nästan luktfri men det innebär inte att den är mindre giftig, man skall använda skyddsutrustning även vid arbete med epoxi. Jag kan inte förstå varför man ska "måla" över en lagning som nyligen utförts med glasfiber och polyester med epoxi eller epoxifärg. Man lägger alltid topcoat (gelcoat med vaxlösning som är färgad polyester) och denna kan läggas på så fort lagningen är uthärdad och man tvättat rent med aceton samt slipat ytan (om det finns behov) man behöver inte vänta flera veckor för detta. Däremot finns inget bättre än epoxiprimer som fäster optimalt på befintlig gelcoat och är bästa grund för bottenfärg/antifouling eller vad man nu vill ha på båtens botten. Men som vanligt gäller det att läsa instruktioner och anvisningar innan man påbörjar arbetet. Gelcoat eller topcoat är det skikt som stänger ute vatten från att tränga in i ett glasfiberlaminat och är det korrekt utfört så blir det vattentätt så det räcker och blir över. Jag brukar alltid vänta minst 24 h innan jag lägger topcoat på en ny lagning och det är den tid det tar för att det skall vara fullt uthärdat men det varierar förstås med tjockleken på laminatet samt omgivningstemperatur. Alla laminat eller lagningar utförda med glasfiber och polyester läcker styrén några dagar eller kanske någon vecka efter det härdat men det mesta av styrénet försvinner under härdningen och ganska snabbt, sedan finns det vissa rester kvar men ofta helt borta efter någon dag. Det vanligaste felet lekmän gör när de ska laga ett glasfiberlaminat med glasfiber och polyester är: Slarv med underarbetet, man slipar inte bort skadat laminat. Man har för bråttom. Det är inte rent från fett och rester av gamla lagningar med felaktiga material. Fel material att laga med som t.ex. 2-K bilspackel med eller utan glasfiber. Fukt i befintligt laminat som skall lagas. För mycket härdare och fortsättet laga trots det börjat härda. Missar att tvätta bort vaxskiktet med aceton samt slipa innan man lägger på ett nytt skikt på uthärdat laminat. 13 timmar sedan skrev Boanjohan: MEN...... det finns alltid ett Men. Den extra styrkan som eventuellt kan erhållas med epoxi har man mycket sällan nytta av (får nog anses vara empiriskt bevisat) och en polyesterlagning kommer hålla fullt tillräckligt (också empiriskt bevisat, annars skulle inga proffs laga med polyester). Helt korrekt👍 En lagning med epoxi på ett glasfiberlaminat som är lagt med polyester är mycket hårdare och ett laminat i en båt rör sig alltid i sjön, då kan epoxilagningen släppa p.g.a. av att den är hårdare. Några grundläggande tips: Ta det lugnt, stressa inte utan ta god tid på dig. Det finns inga genvägar eller "quickfix". Mindre skador som repor, slagmärken, skav mm. kan med fördel lagas med gelcoatspackel/gelcoatfiller. Men se till att det är rent och torrt innan arbetet påbörjas och läs anvisningarna! Lägg inte på för tjocka lager åt gången och håll igen på härdare, det finns risk att tjocka lager med för mycket härdare spricker. Tvätta med aceton och slipa mellan lagren. Större skador där man kan se glasfiberlaminatet bör man kontrollera noga innan arbetet påbörjas. Man bör se till att det inte finns sprickor i vare sig gelcoat eller laminat. Ofta krävs slipning och är det djupt så delar av befintligt laminat skavts bort eller skadats på annat sätt skall man lägga på glasfibermatta och polyester+härdare. Tvätta och slipa samt avsluta med flera lager topcoat med slipning mellan lagren. Spring inte och köp 2-K bilspackel eller glasfiberspackel i närmsta bildelsvaruhus eller byggmarknad och försök laga med detta, det är utkastade pengar då det inte kommer att hålla. Läs på innan arbetet påbörjas, gå hellre till biblioteket och låna böcker än att titta på någon amatör på Youtube. Riktiga proffs lägger inte upp videor på Youtube, finns undantag med det är ju inte lätt för en lekman att avgöra vem som gör rätt eller fel då man själv inte vet hur det skall göras. Sen får ju var och en göra precis som de vill, tror man att epoxi är bättre att laga med så använd detta men man kan aldrig lägga polyester ovanpå epoxi, så att lägga på topcoat på epoxi är bara att glömma. Jag skulle själv aldrig använda epoxi i någon form för att laga ett laminat i glasfiber och polyester men det är min personliga åsikt. Jag använder heller aldrig "köpespackel" i någon form då jag lagar båtar och skulle jag behöva spackla så blandar jag polyester+härdare med aerosil eller annat fyllnadsmedel alternativt glasfiberflock. //Pär Redigerad 14 April av Mercury_44XS 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 732 Postad 14 April (redigerade) Håller med Mercury_44XS här. Det absolut viktigaste för hållfastheten är att slipa rent från allt som inte är glasfiberlaminat. Har lyckats klösa bort slarviga lagningar med bara händerna när man har försökt laminera på oslipat glasfiber, gelcoat eller topcoat. Rengöring med aceton är också viktigt och efter det skall man se till att inte släppa dit varken fukt eller fett. Hygien är en hederssak 😀 Härdare och polyester skall också blandas noga, bäst om man gör det maskinellt, blandare i borrmaskin tex. Står man och rör för hand för länge hinner härdningen börja innan man har polyestern på plats i mattan. Om det börjar bildas gelaktiga klumpar i polyestern är det bara dumpa och blanda nytt. Hela lamineringen skall göras "vårt i vått", det går inte att pausa halvvägs och fortsätta senare utan att slipa och acetontvätta igen. Redigerad 14 April av Faderullan 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 14 April 2 hours ago, Mercury_44XS said: Alla laminat eller lagningar utförda med glasfiber och polyester läcker styrén några dagar eller kanske någon vecka efter det härdat men det mesta av styrénet försvinner under härdningen och ganska snabbt, sedan finns det vissa rester kvar men ofta helt borta efter någon dag. Det stämmer inte ens nästan. Det är ganska lätt att kolla upp sånt här i vetenskapliga tester istället för att lyssna på snacket bland båtgubbarna (som menar väl och gör sitt bästa men inte är kemister). Sanningen för den vanligaste ortho-polyestern (Ortho UP nedan) är mer så här: Att under idealiska förhållanden (låg luftfuktighet, polyester och härdare avgasade under vakuum innan blandning för att eliminera störande syre, stabil rumstemp) så rör sig det fria styrenet någorlunda fritt i materialet i 200 dagar eller så innan kurvorna planar ut. HDT (Heat Deflection Temperature) testas här genom att polyestern belastas med en vikt och så värmer man polyestern tills den böjer sig till en viss gräns. Då får man ett mått på hur många kovalenta bindningar som skapats mellan polyesterkedjorna, dvs graden av härdning. Notera att efter ett helt år, i rumstemp, har viktprocenten styren i materialet bara sjunkit från 10% till 4%, så det är inte lite fria styren-monomerer som finns kvar. Ponera nu att det är en båt som står ute vinterhalvåret istället, där syre kommit åt att störa vid blandningen av polyester och härdare, och det kanske dessutom varit lite fuktigare än idealiskt i luften vid reparationstillfället. Då går det inte snabbt i vare sig härdning eller styrenavgång. Nu blev det kanske överkurs, men angående det här med att man rekommenderas att vänta många veckor innan man applicerar epoxi över polyester så kan man titta på den högra grafen och ha i åtanke att det är styrenet som stör epoxins härdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 14 April (redigerade) 40 minuter sedan skrev Virvelvind: Det stämmer inte ens nästan. Det är ganska lätt att kolla upp sånt här i vetenskapliga tester istället för att lyssna på snacket bland båtgubbarna (som menar väl och gör sitt bästa men inte är kemister). Jag tillhör inte den kategori "båtgubbar" du syftar på. Får man fråga hur många år du arbetat (alltså arbetat) med att laga båtar som aktivt yrke? Det är kanske du som är "båtgubbe"🤣 Redigerad 14 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 14 April Då har jag petat bort spacklet. Hur många glasfiberbitar kan det tänkas gå åt när jag väl börjar med det momentet? Jag vet att jag behöver slipa först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 14 April På lite håll ser det ut såhär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 14 April (redigerade) Nu blir det Off Topic igen.... 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Jag tillhör inte den kategori "båtgubbar" du syftar på. Får man fråga hur många år du arbetat (alltså arbetat) med att laga båtar som aktivt yrke? Det är kanske du som är "båtgubbe"🤣 Okej, förstod jag rätt i att när det gäller att måla epoxiprodukt över styrenprodukt så tycker du inte att det är nödvändigt att följa tillverkarens anvisningar (som jag gissar baserar sig på forskning och vetenskap om sina produkter) för att få fullgott resultat? 8 timmar sedan skrev Mercury_44XS: 21 timmar sedan skrev Boanjohan: Vill man förenkla verkligheten och antar att all gammal polyester är fullt uthärdad så kommer ett nytt polyesterlaminat endast vidhäfta med limning till till den gamla polyestern, den nya ohärdade kan inte binda kemiskt till redan härdad polyester. Citat Inte korrekt. Det fäster hur bra som helst om det är rent, torrt och det gamla laminatet är intakt d.v.s utan osmosis/böldpest, delaminering eller andra skador som t.ex. brand. För att man ska få optimalt fäste måste all skit bort, allt löst bort o.s.v. samt göra ett bra förarbete. Sen vill jag inte kalla det "limning", det är ju inte så att man limmar fast en fullt uthärdad laminatbit av glasfiber och polyester utan man tillför nytt laminat och görs det på rätt sätt så blir det homogent. Det kan vara svårt att se en lagning utförd av ett proffs om man t.ex. slipar eller sågar i området där en lagning utförts. Som rent lim kan jag hålla med om att polyester är fullkomligt värdelöst. Tror du missförstod vad jag skrev. Jag har aldrig påstått att polyestern inte skulle fästa bra. Det jag påstod (eller i alla fall försökte påstå) i den förenklade svart-vita verkligheten är att: 1. Reparation med epoxi på gammal polyester kommer få en starkare vidhäftning än polyester på gammal polyester. Det betyder inte att reparation med polyester på gammal polyester inte fäster bra eller att det är dåligt, det betyder bara att epoxi som regel fäster bättre än vad polyester gör. Tyckte jag varr tydlig med att laga polyester med polyester håller tillräckligt bra alla dar i veckan och att epoxi är överkurs. 2. om du reparerar polyester baserad GRP med ny polyesterbaserad GRP (eller epoxibaserad för den delen), så kommer det nya GRP laminatet (nya produkten) inte binda till det gamla (gamla produkten) på samma sätt som vardera produkt internt binder ihop sig under härdningsförloppet. Dvs slutprodukten kommer kanske se ut som en homogen produkt men i verkligheten vara två produkter, var för sig homogena, men med ett gränsskikt som skiljer dem åt så de inte är bundna till varandra på samma sätt som internt i de individuella produkterna. Vill man läsa om den kemiska härdningsprocessen så bifogar jag ett utdrag ur facklitteratur. Jag har aldrig varit så intresserad av kemi att jag orkat lära mig det på en sådan nivå att jag har full och djup förståelse för det som står, nöjde mig med godkänt i betyg. Men poängen jag förenklat försökte förklara är att när ett lamminat har härdat så har det härdat och den kemiska processen är slut. Ett härdat laminat (ytskicktet på det gamla härdade laminatet) blir inte och ohärdat för att man penslar på nytt polyester eftersom den processen ju redan är genomförd och avslutad i det gamla härdade laminatet, d.v.s. processen är inte reversibel. Eftersom ny laminering på gammalt härdat laminat inte kommer kopplas ihop med det gamla med samma kemiska process och samma bindningar som sker i ett ohärdat laminat under härdning så blir det mer att likna med limning och som jag förstått är det därför epoxi är effektivare, för det har bättre limmande egenskaper. Det gäller alltså inte enbart vid hopfogande av två härdade GRP bitar utan även vid ny våt lamminering på gammal GRP. Men, som jag också skrev i mitt inlägg, läste jag någonstans att verkligheten inte är så svart-vit (kanske ny kunskap sedan 2003), hänvisar till det jag skrev i tidigare inlägg. Redigerad 14 April av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 14 April (redigerade) 42 minuter sedan skrev TubiFast: Då har jag petat bort spacklet. Hur många glasfiberbitar kan det tänkas gå åt när jag väl börjar med det momentet? Jag vet att jag behöver slipa först. Jag skulle säga så många lager som krävs för att få tillbaka full form, så du inte behöver spackla mer än nödvändigt. Först måste du som sagt slipa rent och förstora området lite, därifrån så många lager som krävs för att fylla ut "gropen". Skicka gärna en bild när du tycker du slipat tilltäckligt så kan du nog gå bra input om det är tillräckligt🙂 Lagningen kommer väl gå ut lite på sidorna och där vill/behöver man ju inte bygga så mycket (beror såklart på hur djupt du slipar🙂), men i "mitten" vill krävs lite fler mindre bitar för att få fylla upp konturen. Redigerad 14 April av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 14 April (redigerade) 1 timme sedan skrev TubiFast: Då har jag petat bort spacklet. Hur många glasfiberbitar kan det tänkas gå åt när jag väl börjar med det momentet? Jag vet att jag behöver slipa först. Om det är möjligt, vänd på båten så att botten kommer uppåt. Har för mig att det rör sig om en RYDS 435 och den väger ca 200 kg utan styrpulpet och det vänder man ganska enkelt på ett par man. Det är betydligt enklare att jobba om botten är uppåt och betydligt enklare att plasta utan att man tappar hälften. Börja med att slipa bort all gammal bottenfärg inom området som är markerat med röd linje. Det slipar man enklast bort med en vanlig ø125 mm excenterslip. Då ser man bättre hur det är "lagat" och det verkar som om någon vräkt på gelcoatspackel eller topcoat direkt på ett underliggande lager bottenfärg som inte slipats bort. Inom orådet markerat med gul linje är det nog ganska löst lager gelcoatspaackel/topcoat och allt detta måste bort om det ska bli en bra lagning. Grovslipning utföres enklast med ø125 mm vinkelslip med lamellrondell eller s.k. fiber rondeller med stödskiva och K40–K80 i grovlek. Men ta gärna bilder när du slipat bort bottenfärgen. Skyddsutrustning är ett måste, skyddsmask, skyddsglasögon, handskar och helst en heltäckande overall (engångs?) samt hörselkåpor/öronproppar. Hur stort är området som är markerat med blå linje? Kan det röra sig om ca 15 x 10 cm någonting? Tror du klara dig långt med 1 m2 300 gr glasfibermatta och ca 0,5 L polyester och 0,5 L topcoat. Tyvärr finns inte mindre förpackningar av polyester och topcoat än 1 kg men har du någon i närheten som lagar båtar så hör med dom om du kan få köpa mindre kvantitet om du har med dig egna burkar. Duger gott med rendiskade glasburkar med skruvlock som rymmer ca 0,5 L. Härdare kan du köpa var som helst där de säljer polyester och det finns 20 gr flaskor som räcker mer än väl till 1 kg polyester. //Pär Redigerad 14 April av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 14 April Tack ska ni ha! Ska införskaffa grejer i helgen, och jag kan ta fler bilder i samband med slipningen. Nja, området inom den blå linjen är nog något mindre än 15 x 10 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 19 April Slipning påbörjad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 221 Postad 19 April 2026-04-14 vid 17:49 skrev TubiFast: - - - Hur många glasfiberbitar kan det tänkas gå åt när jag väl börjar med det momentet? Jag vet att jag behöver slipa först. Ett lager glasfibermatta och polyester bygger ca en millimeter. Du börjar med små bitar och fyller ut "gropen" och sedan större bitar efterhand som storleken på lagningen ökar. Så djupet och storleken på lagningen avgör mängden glasfibermatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 19 April (redigerade) Får väl hoppas att jag inte går på grund i början av en säsong. För ska man fixa en lagning enligt ovan så måste jag tydligen vänta ett helt år innan ny sjösättning. Likaledes för TS! Aaaah, kom på en lösning! Skruvar fast en plåt och tätar mot skrovet med nåt gummi. Fortsätter lagningen efter upptagningen på hösten. Då finns det tid för härdning mm inför kommande års sjösättning. - Under de arton säsonger jag seglat båten, måste jag vara ärlig och delge att jag flera gånger åtgärdat diverse skador, då säkerligen helt oproffsigt. Båten flyter än och skrovet duger fortfarande utan släpp av styrenläckande lagningar mm. - Med tanke på det som nämnts med långa härdningstider mm ovan i tråden, så står det väl mängder av båtar hos firmor och varv som lagar skrovskador. Ja, t o m i båtshamnarna. Eller fuskas det rejält? Redigerad 19 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 19 April Du behöver slipa lite mer och på vissa ställen lite mer ändå: Inringat område= Ser ut som ett tjockt lager spackel ligger löst ovanpå bottenfärg eller primer. För bästa vidhäftning bör allt löst bort och ligger det gelcoatspackel/topcoat ovanpå gammal bottenfärg eller primer fäste lagningen dåligt. Pilar= Antydan till spricka Inringat= Ser ut som sprucken gelcoat, slipa bort sprickor. Du bör helst ner på ren gelcoat eller helst rent laminat innan du börjar laga. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 20 April 22 hours ago, Hybro said: Eller fuskas det rejält? Fusk är det inte och inte fel heller. Man behöver kompromissa mellan härdningsgrad och krympning när man laminerar med polyester. Härdar den i rumstemp når man inte mer än kanske 95% härdningsgrad på sikt och redan då är krympningen ungefär 6%. Värmer man polyestern kan man nå 100% härdningsgrad på kort tid men krympningen blir då kanske 12-13%. Det funkar inte med så mycket rörelse mot armeringen och underlaget. Plasten i sig blir stark men jobbet som helhet blir svagare. Så det är helt i sin ordning att vi skruttar runt i båtar som har en massa styren under ytan i laminatet. Ingen har väl heller sagt att båtarna sjunker för det, bara att vissa epoxitillverkare tycker att man ska vänta lite innan man målar epoxi över ny polyester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 20 April 17 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Du behöver slipa lite mer och på vissa ställen lite mer ändå: Inringat område= Ser ut som ett tjockt lager spackel ligger löst ovanpå bottenfärg eller primer. För bästa vidhäftning bör allt löst bort och ligger det gelcoatspackel/topcoat ovanpå gammal bottenfärg eller primer fäste lagningen dåligt. Pilar= Antydan till spricka Inringat= Ser ut som sprucken gelcoat, slipa bort sprickor. Du bör helst ner på ren gelcoat eller helst rent laminat innan du börjar laga. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 20 April Ser bättre ut men det finns några ställen till som behöver mer slipning. Översta bilden är det den fin spricka högst upp, jaga den den lite... Kolla noga så det inte finns sprickor eller halvlöst material (spackel mm) som ligger ovanpå grundfärg mm. Förstår inte hur dom burit sig åt när de "lagat" denna egentligen ganska lilla skada, det ligger topcoat/gelcoatspackel ovanpå gammal bottenfärg och primer. Brukar inte bli särskilt bra. Det beigefärgade är antagligen vanligt 2-K bilspackel, ja det är polyesterbaserat men inte optimalt att varken laga eller spackla med på en båt. Vad slipar du med nu? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 20 April Det kan ha varit den här produkten som använts, den är ju en riktig storsäljare i affärerna - https://eu.westsystem.com/products/101-mini-pack/ Det rödare spacklet ger mig iallafall starka West 407 Low Density Filler-vibbar och det hade förklarat det ljusare spacklet också. Så var inte blyg med slipningen skulle jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 20 April 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ser bättre ut men det finns några ställen till som behöver mer slipning. Översta bilden är det den fin spricka högst upp, jaga den den lite... Kolla noga så det inte finns sprickor eller halvlöst material (spackel mm) som ligger ovanpå grundfärg mm. Förstår inte hur dom burit sig åt när de "lagat" denna egentligen ganska lilla skada, det ligger topcoat/gelcoatspackel ovanpå gammal bottenfärg och primer. Brukar inte bli särskilt bra. Det beigefärgade är antagligen vanligt 2-K bilspackel, ja det är polyesterbaserat men inte optimalt att varken laga eller spackla med på en båt. Vad slipar du med nu? //Pär Tack för input. Jag ser sprickan. Ja, det är en del olika lager på varann och i lite märklig ordning. Idag provade jag med lamellrondell på skruvdragare, men tror jag återgår till excenterslip imorgon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 20 April 1 timme sedan skrev Virvelvind: Det kan ha varit den här produkten som använts, den är ju en riktig storsäljare i affärerna - https://eu.westsystem.com/products/101-mini-pack/ Det rödare spacklet ger mig iallafall starka West 407 Low Density Filler-vibbar och det hade förklarat det ljusare spacklet också. Så var inte blyg med slipningen skulle jag säga. Aha okej. Ska gå på ordentligt imorgon så kanske det räcker sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 20 April 4 minuter sedan skrev TubiFast: Idag provade jag med lamellrondell på skruvdragare, men tror jag återgår till excenterslip imorgon. Lamellrondeller i alla ära men de kan vara för aggressiva ibland och är man inte riktigt van så får man ta det vackert. Du kommer att märka stor skillnad när du börjar slipa med excenterslipen, tar betydligt jämnare och är snällare om man skulle råka ta i för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 21 April När vi ändå är inne på polyester så tänkte jag höra vad ni tror om att förstärka ett skruvlock med just polyester - genom att helt enkelt pensla på lite. Skruvlocket, som säkert heter något annat, sitter i durken och kan öppnas för att i någon mån komma åt dubbelbotten, om jag nu använder terminologin rätt. Plasten är mycket tunn, och dessutom finns det en spricka i det, känns som att det skulle gå sönder helt om man skulle råka sätta ned foten lite fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 221 Postad 21 April 27 minuter sedan skrev TubiFast: När vi ändå är inne på polyester så tänkte jag höra vad ni tror om att förstärka ett skruvlock med just polyester - genom att helt enkelt pensla på lite. Skruvlocket, som säkert heter något annat, sitter i durken och kan öppnas för att i någon mån komma åt dubbelbotten, om jag nu använder terminologin rätt. Plasten är mycket tunn, och dessutom finns det en spricka i det, känns som att det skulle gå sönder helt om man skulle råka sätta ned foten lite fel... Du kan varken få locket tätt eller styvare genom att pensla på polyester. Locket blir sprött av UV-strålningen från solen och då spricker det vid belastning. Det är meningslöst att lägga tid o pengar på att "försöka rädda det". Det finns nya lock att köpa i båttillbehörsaffärerna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 21 April 15 minuter sedan skrev TubiFast: När vi ändå är inne på polyester så tänkte jag höra vad ni tror om att förstärka ett skruvlock med just polyester - genom att helt enkelt pensla på lite. Skruvlocket, som säkert heter något annat, sitter i durken och kan öppnas för att i någon mån komma åt dubbelbotten, om jag nu använder terminologin rätt. Plasten är mycket tunn, och dessutom finns det en spricka i det, känns som att det skulle gå sönder helt om man skulle råka sätta ned foten lite fel... Inte original utan eftermonterat och dessa brukar man inte montera på durken då de är ganska ömtåliga. Under durk finns en s.k. dubbelbotten som utgör ett flytelement som håller båten flytade (marvann) om den mot förmodan skulle bli vatten fylld. Men nu är det någon f.d. ägare som tagit bort den säkerhetsfunktionen genom att ta hål i ett flytelement. Finns två alternativ:: Köpa en ny inspektionslucka och limma samt skruva och hoppas det håller tätt och att ingen tappar något tungt och spetsigt på luckan som en årspets eller ännu värre en dragg. Det bästa alternativet är nog att göra en ny durkbit av glasfiberarmerad polyester och plasta ihop med befintlig durk. Den som sitter där är gammal och försvagad och kommer inte att hålla i längden även om man "förstärker" den. https://www.navinordic.com/luckor-och-ventilation/luckor-plast/inspektionslucka-rund Finns även på andra ställen. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 21 April Tack för svar. Det låter som att det enklaste vore en ny lucka. En matta kanske också fördelar trycket något, och tappa saker tror jag inte att jag kommer att göra, försiktig som jag kommer att vara. Men sedan skadar det säkert inte att titta på luckan regelbundet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 22 April 9 timmar sedan skrev TubiFast: Det låter som att det enklaste vore en ny lucka. Använd SIKA 591 eller motsvarande vid montering, även på skruvarna. ABSOULT INTE silikon, inte ens s.k. marin silikon. 9 timmar sedan skrev TubiFast: En matta kanske också fördelar trycket något, och tappa saker tror jag inte att jag kommer att göra, försiktig som jag kommer att vara. En gummimatta är bra och den ger ju dessutom halkskydd. Tappa saker eller inte, det kan man nog aldrig förutsäga men med en gummimatta över så är det ju extra skydd. Brukar finns mönstrad/ribbad gummimatta som metervara i byggvaruhus mm. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 22 April 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Använd SIKA 591 eller motsvarande vid montering, även på skruvarna. ABSOULT INTE silikon, inte ens s.k. marin silikon. En gummimatta är bra och den ger ju dessutom halkskydd. Tappa saker eller inte, det kan man nog aldrig förutsäga men med en gummimatta över så är det ju extra skydd. Brukar finns mönstrad/ribbad gummimatta som metervara i byggvaruhus mm. //Pär OK, tack. Sedan när jag penslar på topcoat, måste varje lager härda helt innan jag slipar och lägger på nästa lager? Jag har Biltemas och härdningstiden är 12 timmar, tror temperaturen egentligen ska vara minst 18 grader också. Eller kan man lägga på nästa lager efter några timmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 22 April Nej du kan inte lägga på ett nytt lager topcoat innan föregående lager är fullt uthärdat. Sen måste man tvätta med aceton för att få bort paraffin/vax som ligger på ytan samt slipa lätt för att jämna till och få lite uppruggad yta. Sedan tvättar man igen med aceton på en trasa och torkar av ordentligt. Har Biltema topcoat? Vet att de har gelcoat där man tillsätter paraffinlösning så det blir topcoat. Är det den du menar? https://www.biltema.se/soksida/?query=topcoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 5 Postad 22 April 34 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Nej du kan inte lägga på ett nytt lager topcoat innan föregående lager är fullt uthärdat. Sen måste man tvätta med aceton för att få bort paraffin/vax som ligger på ytan samt slipa lätt för att jämna till och få lite uppruggad yta. Sedan tvättar man igen med aceton på en trasa och torkar av ordentligt. Har Biltema topcoat? Vet att de har gelcoat där man tillsätter paraffinlösning så det blir topcoat. Är det den du menar? https://www.biltema.se/soksida/?query=topcoat Yes det är den jag har. 2-4 % ska man ha i gelcoaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 22 April (redigerade) Men du måste laga skadan först med glasfibermatta och polyester+härdare innan du lägger på topcoat, det vet du väl? Redigerad 22 April av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser