Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Karljohansson

Vinterkonservera båt

Rekommendera Poster

Har nu fått upp båten på land, ska vinterkonsververa för första gången planen är nedan 

1) skölj ut sjövattensystemet med vattenslang i systemet, dra igång motorn låta det pumpas igenom sötvatten, när det gjorts ett tag istället fylla på med vatten/glykolblandning tills det kommer ut i utkastet, sen stänga av motorn 

Kan man här kört i vatten bara genom sjövattenfilterintaget ? eller hur får man till så den suger på bra sätt från sjövattengenomföringen på land? 

2) plocka ut impeller (kommer bytas till ny till våren) 

3) stänga till ventil till dieseltanken (lufntingsventil) fylla upp, ev. tensider

4) tejpa igen luftfilter 

5) fylla på med glykolblanding i toaletten, länspump så rör inte står med vatten nånstans och fryser

6) köra luftavfuktare nån vecka eller två för att torka ut bra 

Några fler tips råd här? 

Hur tänker man kring val av kylmedel för 1)? och 2)?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Karljohansson:

1) skölj ut sjövattensystemet med vattenslang i systemet, dra igång motorn låta det pumpas igenom sötvatten, när det gjorts ett tag istället fylla på med vatten/glykolblandning tills det kommer ut i utkastet, sen stänga av motorn 

Töm sjövattensidan från färskvatten innan du kör in glykolblandning 50/50, finns viss risk att man spär ut frostskyddet och glykolblandningen klarar färre minusgrader.

Spelar ingen större roll vad du använder för glykol bara du blandar 50/50 och att du samlar upp det som kommer ut ur avgasröret.

På vissa motorer kan man släppa glykolblandningen som skall in i avgaskröken i en hink och låter avgassidan vara torr under vintern= minimal risk för kondensbildning och att ventilsäten/ventiltallrikar rostar under vintern, det är nästan alltid någon ventil som står öppen när motorn stannat och fukt gör att det blir lite rost på ventilsätet och/eller ventiltallrik och det sliter sedan när motorn går.

Släpper man ut kylvatten/glykolblandning före avgaskröken så måste man tänka på att inte köra för länge så att ev. ljuddämpare mm i plast inte smälter av värmen, det brukar räcka med några sekunder eller till dess ljudet ökar. Detta moment kräver att man vet hur man gör för att det inte ska går käpprakt åt h....e och det går inte att göra på alla motorer...

16 minuter sedan skrev Karljohansson:

2) plocka ut impeller (kommer bytas till ny till våren) 

Du kan låta den sitta kvar, annars finns det en risk att den glykolblandning du kört in på sjövattensidan rinner ut men kom ihåg att byta impeller till våren (kom ihåg lista eller post-it lapp)...

19 minuter sedan skrev Karljohansson:

3) stänga till ventil till dieseltanken (lufntingsventil) fylla upp, ev. tensider

Att täppa igen avluftningen vet jag inte är så bra, har aldrig hört någon göra detta🤔

20 minuter sedan skrev Karljohansson:

4) tejpa igen luftfilter 

Det här har jag aldrig gjort eller vet någon annan som gjort heller, finns risk för ökad kondensbildning om det blir helt tätt. Bättre låta det lufta ur...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Karljohansson:

5) fylla på med glykolblanding i toaletten, länspump så rör inte står med vatten nånstans och fryser

Vad gäller punkt 5 så behöver du inte ha glykolblandning utan kan använda helt miljöriktigt antifrost, som VAKE antifrost. Men en del använder den billigaste matoljan. Ska räcka med någon liter eller så.

4 timmar sedan skrev Karljohansson:

Vad gäller punkt 1 kan du använda propylenglykol som är den mindre miljöskadliga av de glykoler som brukar användas.

Här en sammanställning av Seasea: https://www.seasea.se/GlykolOchFrostskydd om vilka forstskydd som finns och vad de är bra för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gällande köra igenom glykolblanding, har köpt propylenglykol från biltema koncentrerad som ska blandas upp

båten står redan på land, så min tanke var typ

1) öppna bottenventilen släpp ut sjövatten där i

2) stänga ventilen 

3) öppna sjövattenfilter vara redo med kanske 6 L 50/50 glykol blandning

4) dra igång motorn samtidigt fylla på med glykolblandning tills första omgången med glykolblanding kommer ut genom avgasutloppet 

5) stäng av motorn 

6) fylla på lite mer glykol om det sjunker udan något via sjövattenfilter

7) skruva på sjövattenfilterlocket

Låter det rimligt? något spec mer man ska tänka på här? suger impellern även om sjövattenfiltret inte är stängt? 

spelade in en kort film se länken nedan där man ser hur slangarna går 

bottenventil--> sjövattenfilter--> impeller --> nånstans en ventil (gul) sen nedan film

https://drive.google.com/file/d/1XhBXBmZw1qM62c6oyhzhahGc-KGeahZy/view?usp=sharing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minutes ago, jan_af_lisoe said:

Skriv gärna vad du har för motor och drev

Lombardini 702, lång propeller axel så inget drev, sitter på en scampi segelbåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Karljohansson:

1) öppna bottenventilen släpp ut sjövatten där i

2) stänga ventilen 

3) öppna sjövattenfilter vara redo med kanske 6 L 50/50 glykol blandning

4) dra igång motorn samtidigt fylla på med glykolblandning tills första omgången med glykolblanding kommer ut genom avgasutloppet 

5) stäng av motorn 

6) fylla på lite mer glykol om det sjunker udan något via sjövattenfilter

7) skruva på sjövattenfilterlocket

Det fungerar 🙂

Ha gärna några liter till med 50/50 glykol. Efter motorn ska vattnet ut via lite slangar och ev en ljuddämpare. Se till att du gasar till lite extra när första tecknet på glykol kommer ut i bak, och låt motorn suga i sig 2 liter till. Då stänger du av och det är klart för vintern.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska du fylla på glykolblandningen i sjövattenfiltret med?

Det går ganska snabbt åt 1 liter så finns det plats är en 10L vattenkanna lämplig och skulle det bli något över så spara det till nästa gång men jag tror du kommer att göra av med alla 10L.

Fyll upp innan du startar och ha gärna någon som håller koll på när det kommer ut glykolblandning ur avgasröret och kan stänga av motorn när det är dags.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips kring vattenkanna! Det kör jag på, blandar upp 10 L så man har lite marginal, kan ju sparas om det blir över som du säger 

Funderar om jag ska köra den miljövänligare alternativet typ denna för då skulle jag väl kunna köra utan att behöva fånga upp vid utflödet? Båten står nämligen på land och det kommer vara svårt att fånga upp det bra sätt, eller några tips där? sätta en spann där och hänga den med en tamp? 

https://www.seasea.se/antifrost-miljövänlig-vake-4l

Hur ser det ut på marken om man kör med denna miljövänliga? tänker så inte båtvarvet tror jag kört med vanlig glykol och blir irriterade, blir det skum även av denna? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste sjövattenfiltret vara stängt när man kör motorn eller kan det vara öppet och en kompis står och fyller på kontinuerligt med vattenkannan med glykol/antifrost blandningen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej sjövattenfiltret skall inte vara stängt, locket skall vara demonterat och någon medhjälpare kan fylla på efterhand som det försvinner glykolblandning ur filterkoppen.

Man lär sig ganska snabbt hur mycket man kan hälla i, det skall absolut inte bli tomt under den tiden motorn går, ett jämnt flöde hela tiden.

Är man helt själv är det en fördel att bygga en konserveringsdunk med lämplig volym, jag har 25L till större motorer och en 20L murarhink till lite mindre. Då kan man sköta allt själv utan risk för avbrott i tillförsel av glykolblandning till sjövattenpumpen.

1201793670_Konserveringshink2.png.5f5ade8c36a99256322ab68dbe5f2a3a.png

Konserveringsdunk.png.e20a85948fb54d7a7a5fa26fdfc8946e.png

Hinken eller dunken placeras på durken så man får självfall ner till sjövattenpumpen och sedan kör man tills det kommer ut ur avgasröret plus 10-15 sekunder till, sedan stänger man av motorn och kopplar loss slangarna samt återmonterar ordinarie slangar.

Det som blir över sparar man till nästa säsong.

Kan med fördel delas med andra...

//Pär

PS. Till riktigt stora motorer 350–400 hk > med stora sjövattenpumpar använder jag två 25L dunkar som kopplats samman till en enda stor slang för maximalt flöde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minutes ago, Mercury_44XS said:

Nej sjövattenfiltret skall inte vara stängt, locket skall vara demonterat och någon medhjälpare kan fylla på efterhand som det försvinner glykolblandning ur filterkoppen.

Man lär sig ganska snabbt hur mycket man kan hälla i, det skall absolut inte bli tomt under den tiden motorn går, ett jämnt flöde hela tiden.

Är man helt själv är det en fördel att bygga en konserveringsdunk med lämplig volym, jag har 25L till större motorer och en 20L murarhink till lite mindre. Då kan man sköta allt själv utan risk för avbrott i tillförsel av glykolblandning till sjövattenpumpen.

1201793670_Konserveringshink2.png.5f5ade8c36a99256322ab68dbe5f2a3a.png

Konserveringsdunk.png.e20a85948fb54d7a7a5fa26fdfc8946e.png

Hinken eller dunken placeras på durken så man får självfall ner till sjövattenpumpen och sedan kör man tills det kommer ut ur avgasröret plus 10-15 sekunder till, sedan stänger man av motorn och kopplar loss slangarna samt återmonterar ordinarie slangar.

Det som blir över sparar man till nästa säsong.

Kan med fördel delas med andra...

//Pär

PS. Till riktigt stora motorer 350–400 hk > med stora sjövattenpumpar använder jag två 25L dunkar som kopplats samman till en enda stor slang för maximalt flöde.

det är lite svårt att se exakt hur slangarna går för mig 

men såhär borde det se ut va?

Sjövattenintag --> sjövattenfilter--> vakumventil--> till impellern? 

Är det något speciellt man ska tänka på när man har en vakumventil? påverkar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Karljohansson:

det är lite svårt att se exakt hur slangarna går för mig 

men såhär borde det se ut va?

Sjövattenintag --> sjövattenfilter--> vakumventil--> till impellern? 

Är det något speciellt man ska tänka på när man har en vakumventil? påverkar det?

Du måste nog kolla upp hur just din installation ser ut även om det är svårt.

Vi har sjövattenintag --> sjövattenfilter--> impellerpump. 

Om du suger glykolblandningen direkt in i pumpen så kommer du att få glykol i motorn.

Vattnet i slangarna bör rinna ut och gör det inte det så klarar den typ av gummislangar man brukar ha till kylvatteninstallationer av att frysa utan att gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska undersökas,

men om jag tolkar dig rätt så är det primärt sjövattenkretsen i motorn man vill vara helt 100 inte fryser under vintern medans slangar är mindre kritiskt ? 

kommer köra idag och fylla på med 10 L  glykolblandning eller miljövänlig anti freeze  tills det börjar komma ut genom sjövattenuttaget i cirka 10-15 sekunder 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-09 vid 18:12 skrev Karljohansson:

Det brukar vara ganska enkelt att tömma ur vattnet ur toan och då behöver du inga kemikalier.

Töm ut eller sug ur med en våtdammsugare. Lägg en hopknycklad trasa i botten på toaskålen så slipper du få in lukt från tanken.

Om det är lite vatten kvar i tanken har ingen direkt betydelse. 

Vissa förordar VAKE till toan, och det är säkert bättre än glykol för gummidetaljerna eftersom VAKE verkar vara glycerin.

När det gäller miljön är det ju alltid bättre att inte använda något alls än att använda något som är miljöanpassat. Även miljöanpassade produkter tar resurser att tillverka och transportera.

När det gäller konservering av motorer är jag tveksam till om VAKE är särskilt mycket bättre än propylenglykol.

Hur bra det är när massor av båtägare släpper ut glycerin (VAKE) i vikarna i samband med sjösättning istället för att de kör ut glykolen i ett kärl på land och lämnar till återvinning?

Propylenglykol är inte särskilt skadligt/giftigt, men däremot ska man ju inte använda etylenglykol som är mycket giftigt för människor och katter/hundar samt även giftigt för vattenlevande organismer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Karljohansson:

Ska undersökas,

men om jag tolkar dig rätt så är det primärt sjövattenkretsen i motorn man vill vara helt 100 inte fryser under vintern medans slangar är mindre kritiskt ? 

kommer köra idag och fylla på med 10 L  glykolblandning eller miljövänlig anti freeze  tills det börjar komma ut genom sjövattenuttaget i cirka 10-15 sekunder 

Låter vettigt.

Propylenglykol har ungefär samma miljöpåverkan som de sk. miljövänliga alternativen som verkar bestå av glycerin. Ta det som är billigast.

Även de miljövänliga alternativen bör köras ut ur motorn på land före sjösättning och då kan man ju även spara produkten och spetsa till nästa höst. Något som inte behöver tillverkas och transporteras är alltid mera miljövänligt än sådant som måste tillverkas och transporteras.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

några smarta tips för att fånga upp glykolblandningen som kommer ut i avgassystemet? hålla en spann där eller finns det nått smart tricks här som med vattenkannan för att fylla på i sjövattenfiltret 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Karljohansson:

några smarta tips för att fånga upp glykolblandningen som kommer ut i avgassystemet?

De flesta hänger nog en spann över avgasutblåset (eller tar hjälp an någon som får hålla spannen), men jag har sett de som har slang eller rör som passar i genomföringen för avgaserna så att spannen kan stå på marken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gjorde en egen tråd om hur jag gör och har gjort under många år :

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack alla för tipsen, projektet avslutat, körde igenom 7 L, samla i spann så man såg att det blev grönt där 

Körde även glykolblanding i toaletten,

Enda jag funderar på är om jag behöver köra glykol även genom länspumpen? men ville fundera igenom detta först 

övriga genomföringar öppnade jag och sen stängde, eller bör de lämnas öppna över vintern?

sen funderar jag med fukt, tanken är att köra avfuktare till och från, men bör kanske kompletteras med fuktslukare, några råd här? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Karljohansson:

övriga genomföringar öppnade jag och sen stängde, eller bör de lämnas öppna över vintern?

Det är bra att öppna och stänga genomföringarna några gånger så att vatten som kan finnas i själva ventilen utanför kulan. Lämna sedan ventilen öppen, eller halvöppen säger vissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev Karljohansson:

sen funderar jag med fukt, tanken är att köra avfuktare till och från, men bör kanske kompletteras med fuktslukare, några råd här? 

Avfuktaren kan du köra några dagar dygnet runt för att bli av med den fukt som finns i luften och ytligt och sedan ungefär halva tiden. Två timmar igång och två timmar avstängd.

Det som tar tid är att fukten ska vandra ut ur det som fins i båten, så det går inte fortare att bli av med fukten bara för att du kör avfuktaren hela tiden.

Det är bra att ha en bordsfläkt igång hela tiden så att torr luft kommer åt överallt även när avfuktaren står still.

Om nätterna är kalla kan du låta bli att köra avfuktare då, om du har en kondensavfuktare. Under ca. 5°C funkar den typen av avfuktare rätt dåligt.

Stäng luftventiler, sätt igen hål som inte går att stänga och lägg trasor i ev. springor i ruffluckan. Det behöver inte vara "idiottätt" för att avfuktning ska fungera. Luftutbytet blir inte så stort.

Öppna alla lådor, skåp samt förvaringsutrymmen och se till att luften kommer åt på båda sidorna av båtdynorna.

Efter ett par veckor bör det vara klart. Bra att ha en hygrometer för att se att det är torrt nog. Jag brukar nå RH 55-60 % vid 10°C. När det blir kallare ökar den relativa fuktigheten, men när det är kallt växer ändå inget mögel.

Bygg några torrbollar av hinkar, durkslag och sommavägsalt från Granngården som får underhålla under vintern. Häll i saltet innan du bär in torrbollarna, inte bra att få saltdamm i båten.

Lycka till!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här påverkar fukten och temperaturen möglet.

17629001855041540642347901455878.png.13ebb52f2bb9ad7aac46b4bacbeb5f38.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här påverkar fuktigheten korrosionen.

1762900350281438860420690864700.png.d2948406c1f64ccac5d4b85ec36d5e3b.png 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...