Karljohansson 15 Postad 24 November (redigerade) har insett att det blir dyrt och köra den på mitt varv, betalar 2,7 kr kwh, så om jag räknat rätt här 640 w så blir det 40 kr dygnet cirka (0,64 kwx2,7x24) Funderar om jag ska försöka få till mer torrbollar eller ställa sommarvägsalt i durkslag i diskhon som nån tipsa om, man skulle väl även kunna sätta in mer ventilation, har idag 4 eller 5 ventilationsintag, men ingen av dem med solcellsfläkt inbyggt, så kanske bättre och börja där och se hur det påverkar? Ovan i kombo med att köra avfuktaren ett tag nu i början så den torkar ut lite i grunden, har varit förbi båten ett par gånger nu och har en del kondens runt fönstrena som droppar ned i båten, inte så det blir en pöl men tänker det är säkert mer än det jag ser, kanske finns fler sätt att hantera detta? Redigerad 24 November av Karljohansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 441 Postad 24 November 13 minuter sedan skrev Karljohansson: har insett att det blir dyrt och köra den på mitt varv, betalar 2,7 kr kwh, så om jag räknat rätt här 640 w så blir det 40 kr dygnet cirka (0,64 kwx2,7x24) Funderar om jag ska försöka få till mer torrbollar eller ställa sommarvägsalt i durkslag i diskhon som nån tipsa om, man skulle väl även kunna sätta in mer ventilation, har idag 4 eller 5 ventilationsintag, men ingen av dem med solcellsfläkt inbyggt, så kanske bättre och börja där och se hur det påverkar? Ovan i kombo med att köra avfuktaren ett tag nu i början så den torkar ut lite i grunden, har varit förbi båten ett par gånger nu och har en del kondens runt fönstrena som droppar ned i båten, inte så det blir en pöl men tänker det är säkert mer än det jag ser, kanske finns fler sätt att hantera detta? Om du kör avfuktaren till du fått bort det värsta av fukten så ställer du in torrbollar eller kattsand i kristallform (häll det i gamla hosesockor) som absorberar fukten det lilla som finns kvar. De kan du lägga ut på ställen där du ser att det bildas kondens. Kommer inte på vad den kattsanden heter just nu men det vet dom i zoo-butiken. Är samma ungefär som i de där små påsarna som brukar ligga i förpackningen då man köper elektronikprodukter. Är det miusgrader brukar det inte finnas så mycket fukt i luften men är ligger du nära havet så påverkar ju det. Men är det 2–3 minusgrader ute så kan det vara någon plusgrad inne i båten= kondens. Köp en hygrometer och ställ in, Woods har en digital som är toppenbra. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 712 Postad 24 November (redigerade) 42 minuter sedan skrev Karljohansson: Funderar om jag ska försöka få till mer torrbollar eller ställa sommarvägsalt i durkslag i diskhon som nån tipsa om, man skulle väl även kunna sätta in mer ventilation, har idag 4 eller 5 ventilationsintag, men ingen av dem med solcellsfläkt inbyggt, så kanske bättre och börja där och se hur det påverkar? Först. Sätt inte durkslag med sommarvägsalt i diskhon om den är i metall! Diskhon kommer rosta även om det står rostfri på den. Sätt durkslagen i varsin plast-hink istället. Fyll på saltet utanför båten för att inte få salt-damm i båten. Sen. Stäng ventilationsintagen. Jag går så långt så att jag sätter i propparna i diskho och tvättfat för att minimera intaget av luft och har en press som sluter åt runt motorns luftintag. Du vill inte ha in mer luft utifrån än absolut nödvändigt. Sen är det alltid bra om man avfuktar med en maskin först, som skrivits ovan. Redigerad 24 November av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad 24 November (redigerade) 40 minutes ago, Mercury_44XS said: Om du kör avfuktaren till du fått bort det värsta av fukten så ställer du in torrbollar eller kattsand i kristallform (häll det i gamla hosesockor) som absorberar fukten det lilla som finns kvar. De kan du lägga ut på ställen där du ser att det bildas kondens. Kommer inte på vad den kattsanden heter just nu men det vet dom i zoo-butiken. Är samma ungefär som i de där små påsarna som brukar ligga i förpackningen då man köper elektronikprodukter. Är det miusgrader brukar det inte finnas så mycket fukt i luften men är ligger du nära havet så påverkar ju det. Men är det 2–3 minusgrader ute så kan det vara någon plusgrad inne i båten= kondens. Köp en hygrometer och ställ in, Woods har en digital som är toppenbra. //Pär låter vettigt, finns det några vettiga digitala hydrometer? eller nån där man iaf kan koll historiska värden och inte bara momentant värde? några av dessa exempelvis en jag hitta som ska kunna anslutas på wifi, fint också om man kan ansluta med bluetooth och bara samla in datan väl på plats i båten och slippa wifi https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/termometrar-och-vaderstationer/vaderstationer/termometerhygrometer-026013/ https://www.webhallen.com/se/product/366111-Govee-WiFi-Thermometer-Hygrometer?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax | Price_Under_3000&gad_source=1&gad_campaignid=21025599808&gbraid=0AAAAAD0gAa3dEcGIvzszpw6RHT1xf_D7x&gclid=Cj0KCQiAoZDJBhC0ARIsAERP-F-c84hqBIBcmSdxAAtNH2O60-seUw43-L3Cs4UhmfyG2qgs-Ge_NX4aAtAMEALw_wcB Redigerad 24 November av Karljohansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 441 Postad 24 November https://woods.se/en/products/dehumidifiers/woods-hygrometer-whg-1/ Har max/min värde för fuktighet och temp. Finns säkert andra, kolla på Kjell & Co eller Googla. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad 24 November 10 hours ago, ChristerN said: Först. Sätt inte durkslag med sommarvägsalt i diskhon om den är i metall! Diskhon kommer rosta även om det står rostfri på den. Sätt durkslagen i varsin plast-hink istället. Fyll på saltet utanför båten för att inte få salt-damm i båten. Sen. Stäng ventilationsintagen. Jag går så långt så att jag sätter i propparna i diskho och tvättfat för att minimera intaget av luft och har en press som sluter åt runt motorns luftintag. Du vill inte ha in mer luft utifrån än absolut nödvändigt. Sen är det alltid bra om man avfuktar med en maskin först, som skrivits ovan. tror jag har 4-5 ventilationsintag på båten, så får nog jobba igen dem innan jag fortsätter med avfuktaren, lär inte ge mycket annars, sätta tejp över ventilationshållen från insidan eller vad är lämpligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 712 Postad 25 November 10 timmar sedan skrev Karljohansson: tror jag har 4-5 ventilationsintag på båten, så får nog jobba igen dem innan jag fortsätter med avfuktaren, lär inte ge mycket annars, sätta tejp över ventilationshållen från insidan eller vad är lämpligt? Jag tejpar ibland byggplast över gallren på utsidan till luftintagen till motorn men hur man gör beror ju på hur man kommer åt och vad som i övrigt är lämpligt. Jag skulle tex inte tejpa mot en invändig matta. Men vanliga däcks-ventilatorer har man ju oftast en möjlighet att stänga från insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 441 Postad 25 November Kattsand som man använda i avfuktande syfte är tillverkad "silica gel", finns flera olika fabrikat i både dagligvaruhandeln och djuraffärer, läs på förpackningen och förstoringsglas är bra att ha med om man är 55+😆 Det är som är bra med denna är att den inte släpper ifrån sig fukt utan bara absorberar fukten och tydligen går att återanvända (torka) enligt forumet nedan, plus lite annat om avfuktning: https://www.husbilsklubben.se/threads/avfukta-hbn-med-kattsand.100511/ Vi brukar alltid ha sån här kattsand i ett par gamla hosesockor (utan hål) som vi lägger i bilarna och gärna nära vindrutan där det blir mycket kondens när det mellan +5 och någon enstaka minusgrad. Funkar utmärkt att lägga på gummimattorna där det ofta blir vått efter skor som är fulla av snö när vi har snö. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 502 Postad 25 November 23 timmar sedan skrev Karljohansson: har insett att det blir dyrt och köra den på mitt varv, betalar 2,7 kr kwh, så om jag räknat rätt här 640 w så blir det 40 kr dygnet cirka (0,64 kwx2,7x24) Den WDD80 går absolut inte hela tiden. Om man sätter på 60% går den bara när den uppmäter högre nivåer. I ett slutet utrymmer kommer den inte behöva gå så mycket. I mitt 15mm2 uterum, som inte är helt tätt, gå den med 50% duty-cycle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad 25 November 5 hours ago, ChristerN said: Jag tejpar ibland byggplast över gallren på utsidan till luftintagen till motorn men hur man gör beror ju på hur man kommer åt och vad som i övrigt är lämpligt. Jag skulle tex inte tejpa mot en invändig matta. Men vanliga däcks-ventilatorer har man ju oftast en möjlighet att stänga från insidan. Ska kolla om jag har det på mina, ser ut som de du visar så borde nog gå, men annars funkar vanlig tejp från insidan tänker jag? utsidan regnar det ju på (krympplast åker på om 1-2 vekor) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad 2 December On 11/5/2025 at 11:34 PM, Mackey said: Vi har den minsta och enklaste modellen av Woods avfuktare helt utan finesser och den funkar bra. Vi avfuktar under en till två veckor i samband med upptagningen till RF 60 % ungefär (man behöver ha en hygrometer) och sedan behöver vi inte använda den mera. Under vintern stödavfuktar vi med sommarvägsalt i durkslag över hink. Du behöver inte köra avfuktaren hela tiden, för det som tar tid är inte att avfukta luften. Det som tar tid är att fukten ska vandra ut ur allt ombord. Vi kör avfuktaren via timer i två timmar och låter den stå i två timmar och det gör vi bara på dagtid (9 - 18 eller så) eftersom det brukar vara varmare då (kondensavfuktare fungerar bättre när det är varmare). På natten står den still. Däremot har vi en fläkt igång dygnet runt för att cirkulera luften. brukar ni invänta här till du har 60 i RF i båten om du stänger av avfuktaren och den verkar vara kvar på den nivån? har kört nu 2,5 dygn dygnet runt med inställning på 50% testa stänga av den idag i en timme mitt på dagen då steg RF från 50 till 58 på en timme, hade säkert fortsatt upp om jag väntat lite längre, är ju såklart inte helt tätt i båten båten står under krympplast så är rätt isolerat utanför så när som några mindre ventilationshål i krymplasten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad 3 December 13 timmar sedan skrev Karljohansson: brukar ni invänta här till du har 60 i RF i båten om du stänger av avfuktaren och den verkar vara kvar på den nivån? har kört nu 2,5 dygn dygnet runt med inställning på 50% Efter några dygn är luften torr och all ytlig fukt borta, så sedan är det transporten av fukt genom tyg, trä, skumplast, papper, mm. som styr hur fort fukten går bort. De första dygnen brukar vi typiskt avfukta 2 - 3 liter vatten och sedan minskar det tydligt. Det tar ytterligare minst en vecka att få ut fukten som finns inuti allt material. Tänk själv på hur lång tid det tar för en båtkudde som blivit våt i regnet att torka eller en dyna som någon spillt vatten på/i. Ytan torkar fort, men det är fortfarande vått inuti under ganska lång tid.. 13 timmar sedan skrev Karljohansson: testa stänga av den idag i en timme mitt på dagen då steg RF från 50 till 58 på en timme, hade säkert fortsatt upp om jag väntat lite längre, är ju såklart inte helt tätt i båten Det kan nog stämma på ett ungefär att fukten går upp som du beskriver. Jag brukar köra avfuktaren ungefär halva tiden, två timmar igång (då tas fukten som kommit ut i luften omhand) och två timmar av (när fukten transporteras ut ur materialet till luften). En kompressoravfuktare fungerar bättre när luften är fuktigare, så det är bara ett plus att fuktigheten i luften ökar innan avfuktaren startas på nytt. Vi har en kompressoravfuktare som inte är fuktstyrd så på det viset halverar jag elförbrukningen. Sedan brukar jag inte köra avfuktaren när det är som kallas eftersom en kompressoravfuktare fungerar sämre och sämre ju kallare det blir. I praktiken innebär det att jag inte kör avfuktaren mellan 18 och 06 eller kanske 08. Under tiden transporteras ändå fukten ut ur materialet mot materialets torra yta och den förhållandevis torra luften. Nu vet jag inte hur din avfuktare styrs och hur mycket ström den drar, så det kan ju vara så att det inte alls är någon större besparing att starta och stoppa avfuktaren. Om det dessutom är en sorptionsavfuktare du har så avfuktar den ju ganska bra även när det är ganska kallt. 13 timmar sedan skrev Karljohansson: båten står under krympplast så är rätt isolerat utanför så när som några mindre ventilationshål i krymplasten Du ska inte avfukta allt under krympplasten tycker jag, inte till att börja med iaf. Täta de ventilationsöppningar och luckor båten har på enklaste vis med trasor och kör avfuktaren in någon eller några veckor till. Om du sedan vill avfukta under krympplaten måste du sätta igen de öppningar som finns i plasten. Om du har luftgenomströmning så kommer det ju in ny fuktig luft hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad 3 December 12 minutes ago, Mackey said: Efter några dygn är luften torr och all ytlig fukt borta, så sedan är det transporten av fukt genom tyg, trä, skumplast, papper, mm. som styr hur fort fukten går bort. De första dygnen brukar vi typiskt avfukta 2 - 3 liter vatten och sedan minskar det tydligt. Det tar ytterligare minst en vecka att få ut fukten som finns inuti allt material. Tänk själv på hur lång tid det tar för en båtkudde som blivit våt i regnet att torka eller en dyna som någon spillt vatten på/i. Ytan torkar fort, men det är fortfarande vått inuti under ganska lång tid.. Det kan nog stämma på ett ungefär att fukten går upp som du beskriver. Jag brukar köra avfuktaren ungefär halva tiden, två timmar igång (då tas fukten som kommit ut i luften omhand) och två timmar av (när fukten transporteras ut ur materialet till luften). En kompressoravfuktare fungerar bättre när luften är fuktigare, så det är bara ett plus att fuktigheten i luften ökar innan avfuktaren startas på nytt. Vi har en kompressoravfuktare som inte är fuktstyrd så på det viset halverar jag elförbrukningen. Sedan brukar jag inte köra avfuktaren när det är som kallas eftersom en kompressoravfuktare fungerar sämre och sämre ju kallare det blir. I praktiken innebär det att jag inte kör avfuktaren mellan 18 och 06 eller kanske 08. Under tiden transporteras ändå fukten ut ur materialet mot materialets torra yta och den förhållandevis torra luften. Nu vet jag inte hur din avfuktare styrs och hur mycket ström den drar, så det kan ju vara så att det inte alls är någon större besparing att starta och stoppa avfuktaren. Om det dessutom är en sorptionsavfuktare du har så avfuktar den ju ganska bra även när det är ganska kallt. Du ska inte avfukta allt under krympplasten tycker jag, inte till att börja med iaf. Täta de ventilationsöppningar och luckor båten har på enklaste vis med trasor och kör avfuktaren in någon eller några veckor till. Om du sedan vill avfukta under krympplaten måste du sätta igen de öppningar som finns i plasten. Om du har luftgenomströmning så kommer det ju in ny fuktig luft hela tiden. gällande krymplasten så menade jag bara att båten är täkt så, inte att jag kör avfuktaren under krympplastsen, utan avfuktaren står i båten och båten är stängd och ventilationshålen har jag tejpat för på insidan har en woods WD80 som är av den teknik som fungerar bättre vid lägre temperatur har nu låtit båten stå 5 timmar och utan avfuktaren igång och har nu kommit upp i 60% RF, tänkte kolla lite hur lång tid det tar till 70% och sen sätta in en timerfunktion som gör att jag drar ned till50% i båten vid ett par tillfällen per dygn och sen låter den glida upp till 70% innan jag sen sätter ned den igen till50 %, frågan är dock om det är mer energieffektivt än att bara låta den ligga på 50% hela tiden, eller iaf än 60 % (som blir snittet om jag låter den glida upp från 50% till 70%) har dock köpt en elmätare nu också från tapo så jag kan se hur mycket den drar så man kan ju faktiskt mäta och se vad som funkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad 3 December 4 minuter sedan skrev Karljohansson: har dock köpt en elmätare nu också från tapo så jag kan se hur mycket den drar så man kan ju faktiskt mäta och se vad som funkar Det är ju absolut bäst att mäta för att veta. Ha en bordsfläkt igång hela tiden så att du får cirkulation på luften även när avfuktaren står stilla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad 4 December börjar fundera också om man skulle haft en brandvarnare i båten som man kan få notis om via wifi om något mot förmodan skulle hända, hur har ni andra gjort som kör avfuktare? Såg denna exempelvis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 869 Postad 4 December 22 minuter sedan skrev Karljohansson: börjar fundera också om man skulle haft en brandvarnare i båten som man kan få notis om via wifi om något mot förmodan skulle hända, hur har ni andra gjort som kör avfuktare? Såg denna exempelvis Minns inte om du skrivit om din båt står i uppvärmt utrymme eller inte. Problemet är att nästan alla konsumentbrandvarnare har väldigt begränsat temperaturområde. Ofta specifieras bara funktion ner till +5°C. Blev varse detta när vi fick upprepade falsklarm från vår brandvarnare i vårt (då oisolerade) båthus när det var 5-10 minugrader. Började leta runt och insåg att det i princip inte fanns en enda brandvarnare som var garanterad att fungera i minusgrader ! På just den du länkar till står mycket riktigt detta i manualen: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad 4 December 4 hours ago, IngemarE said: Minns inte om du skrivit om din båt står i uppvärmt utrymme eller inte. Problemet är att nästan alla konsumentbrandvarnare har väldigt begränsat temperaturområde. Ofta specifieras bara funktion ner till +5°C. Blev varse detta när vi fick upprepade falsklarm från vår brandvarnare i vårt (då oisolerade) båthus när det var 5-10 minugrader. Började leta runt och insåg att det i princip inte fanns en enda brandvarnare som var garanterad att fungera i minusgrader ! På just den du länkar till står mycket riktigt detta i manualen: verkar inte optimalt, även no 2 ovan kring fuktighet kan ju kanske vara dåligt, En ide kan ju bara vara att ha igång den vid plusgrader, är bara då jag antingen bor i båten eller kör avfuktaren vilket jag kanske tänker är största brandrisken om någon i båten Man vill ju i så fall ha en brandvarnare som först skickar notis till telefon och att jag då kan välja om larmet ska gå igång för att hantera ev. fellarm, har ju även kamera i båten så lär ju se om det skulle vara rökfyllt i båten Vad kör du för brandvarnare och vart har du dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 869 Postad 5 December 12 timmar sedan skrev Karljohansson: Vad kör du för brandvarnare och vart har du dem? Jag har dels en inne i båten (uppe i salongen, dit röken helst stiger), dels en i båthusets tak. Men sedan ett par år har jag låtit isolera båthuset och lyxat till det med en LVP som håller +10°C även på vintern (om det inte blir strömavbrott), så brandvarnare som inte klarar minusgrader blev ett ickeproblem. Men innan dess letade jag, och hittade nästan ingenting. Om man inte skulle gå på proffsgrejor/industri, men då är vi uppe på fyrsiffriga belopp..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad onsdag kl 08:09 ska testa ovan från Kjell, se om man kan göra så den enbart ger larm vid plus grader, man kanske kan välja på nått sätt, är ju ändå bara då jag kör avfuktaren som är det enda förutom kamera och sensorer som går regelbundet under vintern eller om ni andra vet nån brandvarnare som uppfyller de kraven? Har nu satt strömmätare på avfuktaren, köra den 24 timmar inställt på 50% kontinuerligt drar 1,3 kwh vid 10 grader i december månad i göteborg med typ luftfuktighet på utsidan om cirka 90%, den peakar då vid 320 w, men det kör den bara en kortare period innan den går ned på 20 w, antar bara själva fläkten eller låg avfuktning, så per per månad blir det då 1,3*30*2,7kr= 110 kr cirka ,känns väldigt överkomligt om långt ifrån de 40 kr per dag jag trodde, den går ju betydligt mindre aktivt än jag trodde har även satt in en samrtplug som gör att avfuktaren stänger av sig om under 3 grader och enbart startar vid 4 grader testa även ett mönster där jag lät smartpluggen starta vid 64% fuktighet och sen köra ned sig till 52% och sen stänga av och på utifrån det hela dygnet, det halverade dygnskonsumtion från 1,3 till cirka 0,6 Lägger lite bilder i nästa inlägg på dashboard med tapo, kanske nån som får lite inspiration Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad onsdag kl 08:14 Lite inspiration hur min Tapo vy ser ut i båten med automatisering osv totalkoatnad för allt är under 2000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad onsdag kl 16:17 8 timmar sedan skrev Karljohansson: Lite inspiration hur min Tapo vy ser ut i båten med automatisering osv totalkoatnad för allt är under 2000kr Klart intressant. Vad köpte du för prylar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad onsdag kl 16:24 3 minutes ago, Mackey said: Klart intressant. Vad köpte du för prylar? Tapo P115 - mäter ström och ger elkonsumtion för en plugg tapo 300 - vattensensor, så typ för att få larm vid vatten i kölsvinnet, låter även i båten tapo 310 - fuktsensor och temperatursensor tapo H100 - hub som pratar med 310 och 300 tapo kamera - osäker på modell, men de har massor, vissa som kan sitta utomhus och gå på solcell till respektive kamera eller inomhus via 220, finns även kameror du kan vrida och styra vart de tittar hemifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad onsdag kl 16:25 Just now, Karljohansson said: Tapo P115 - mäter ström och ger elkonsumtion för en plugg tapo 300 - vattensensor, så typ för att få larm vid vatten i kölsvinnet, låter även i båten tapo 310 - fuktsensor och temperatursensor tapo H100 - hub som pratar med 310 och 300 tapo kamera - osäker på modell, men de har massor, vissa som kan sitta utomhus och gå på solcell till respektive kamera eller inomhus via 220, finns även kameror du kan vrida och styra vart de tittar hemifrån sen kan man bygga olika rutiner via appen i tapo enkelt typ starta tapo 115 om tapo 310 visar att att fukthalten är över 60% osv osv, i mitt fall, dra igång avfuktaren när fukthalten överstiger viss nivå och temperaturen är över 3 grader finns många möjligheter och hyfsat enkelt om man är lite teknisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 117 Postad onsdag kl 17:50 Är vi inte väldigt långt ifrån vad Ts frågade om Landström och galvanisk korrosion var inte det trådens rubrik ? Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 15 Postad onsdag kl 18:12 20 minutes ago, Ronnienr10 said: Är vi inte väldigt långt ifrån vad Ts frågade om Landström och galvanisk korrosion var inte det trådens rubrik ? Ronnie enig, hade dock med fråga kring avfuktare i texten, men man kanske kan uppdatera titlen? är ju rätt bra information i denna tråd nu för nån som vill ge sig på elektronisk avrustning av båten och allt vad det kan tänkas medföra för frågeställningar och teknik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 325 Postad 16 timmar sedan 16 timmar sedan skrev Karljohansson: enig, hade dock med fråga kring avfuktare i texten, men man kanske kan uppdatera titlen? är ju rätt bra information i denna tråd nu för nån som vill ge sig på elektronisk avrustning av båten och allt vad det kan tänkas medföra för frågeställningar och teknik Uppdaterat titeln. //stavhammar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser