Gå till innehåll
tisdag 27 januari 2026
Mambo

Ska köpa båt med Litiumbatterier, vad ska jag kolla?

Rekommendera Poster

Jag är spekulant på en båt där man har bytt till Litiumbatterier för något år sedan. Jag är ganska dåligt påläst på detta med Litium men har förstått att dom är bra på att ta emot och avge energi.

Min undrar är hur jag ska veta att installationen är korrekt gjord? Att ägaren inte bara har köpt/kopplat in ett par billiga batterier och sedan tycker att allt är OK?

Som jag förstått behöver man även se över en del annat runtomkring när man gör en sådan installation.

Vad behöver jag titta efter/fråga om?

Glad för tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jättesvårt att svara på tror jag.

Så länge det ser bra och välgjort ut så tror jag man får hoppas att allt är bra välgjort.

De som själva installerat LiFePO4 i sina båtar kanske kan ha några bra kontrollfrågor till säljaren.

Ser säljaren glad ut, då är allt nog okej.

Ser säljaren frågande ut, då vet hen nog inte vad hen har gjort.

Ser säljaren bekymrad ut, då är det nog något som inte är som det ska.

Sedan är ju inte just batteriinstallationen så mycket värd längre när priserna på LFP har sjunkit så pass mycket som de har de senaste åren. Man kan ju tänka bort installationen helt och kalkylera med att man får lägga 10 000:- kr för att få ordning på den och kommer man då överens om ett pris man är nöjd med så är det ju bara positivt om det visar sig att installationen är rätt och riktigt gjord och batterierna är i bra skick.

Sen är ju mycket annat som är betydligt dyrare, som tex. motor, kapell och dynor som är viktigare att få koll på.

Jag vill absolut inte förringa LFP-frågan, men jag vill se den i lite perspektiv och då är det en rätt liten del av hela båtköpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på hur olika sätt folk vill koppla upp sina LFP-batterier kan du nog räkna med att du har hittat ytterligare ett exempel.
Vissa vill optimera hög laddström och laddar direkt från generatorn, utan att bry sig om en perfekt laddcykel.
Andra köper allt från fina märken som Victron. Då får man bra kvalité och trevliga funktioner men kanske inte högsta lastströmmen.
Ställ frågor till den tidigare ägaren hur han/hon har tänkt kring sina grejor och fundera sedan på om du skall bygga om det. 😉 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min förhoppning är att installationen ska vara korrekt och bra utförd. Känns inte så kul att behöva börja bygga om installationen.

Som Mackey säger har priserna på batterier sjunkit till ganska behagliga nivåer. Men sedan är det allt runtomkring. Är det rätt generator, finns DC/DC-laddare, finns rätt landströmsladdning, rätt solcellsregulator, bra kabelarea?  Om allt är korrekt installerat med bra batterier och runtom-prylar är det toppen. Om någon har fuskat ihop en (billig) installation är det mindre bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak att tänka på är att batterierna, vilka det nu är, klarar de högre strömmarna som förekommer. Det handlar tex om ankarspel, bog-/häck-propp och liknande. Många väljer att sätta dessa stora förbrukare på start-kretsen (eller en separat krets) som oftast består av någon variant av bly-batterier. Gör man inte det måste BMSen som behövs till alla LFP-batterier klara dessa strömmar, och det är inte så vanligt att en enstaka BMS gör. Men har man flera LFP-batterier parallell-kopplade och de har varsin BMS får då varje BMS bara en andel av den totala strömstyrkan.

Om du förstår vad jag menar? Annars är det bara att återkomma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Christer, jag tror jag förstår. Jag ska kolla hur kopplingen till bog-och häckprop samt ankarspel ser ut.( Båten ifråga är en sådan modell som jag tror att du har)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mambo:

Tack Christer, jag tror jag förstår. Jag ska kolla hur kopplingen till bog-och häckprop samt ankarspel ser ut.( Båten ifråga är en sådan modell som jag tror att du har)

Saga 315?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Mambo:

- - -

Min undrar är hur jag ska veta att installationen är korrekt gjord? Att ägaren inte bara har köpt/kopplat in ett par billiga batterier och sedan tycker att allt är OK?

Som jag förstått behöver man även se över en del annat runtomkring när man gör en sådan installation.

Vad behöver jag titta efter/fråga om?

Glad för tips

En god början för att kunna ge en uppfattning om kvalitén på installationen är att du tar reda på och gärna fotograferar vad installationen består av för delar. Lägger du ut informationen här kompletterad med foton så kommer du att kunna få hjälp att bedöma installationen.

I början av LFP-batterieran såldes en del batterier av mindre ansvarstagande företag och med sådana i installation så viftar jag med varningsflaggan. Numera har marknaden mognat och de flesta LFP-batterierna är bättre dimensionerade, inte minst "under skalet" där man som användare inte kan se/bedöma hur det ser ut utan får förlita sig på specifikationer (om det finns spec och man har kunskap att tolka specen).

Vad är det för fabrikat o modell på batteriet/batterierna? Installationsår?

Vet säljaren om det finns inbyggd BMS i batteriet eller extern BMS?

Om det finns extern BMS - fabrikat och modell?

Är komponenterna avsäkrade (om de är det så brukar amperetalen vara OK - annars hade det troligen redan lösts ut)?

Hur är kabelareorna - ett foto kan ge en hint om ifall de verkar korrekt dimensionerade?

Ser kabelanslutningarna ordentliga ut (pressade rörkabelskor och krympslang som isolering av kabelskon - gärna svart/röd för minus/plus?

Vad är det för generator på motorn? o hur många ampere kan den ladda med?

Finns det solceller? Är solcellsregulatorn inställbar (inställd för LFP)?

Finns landströmsladdare? fabrikat o modell? går den att ställa in för LFP?

Finns det elschema över batteri och laddkretsar?

Med bra LFP-batterier och en bra installation så kommer grejorna troligen att fungera under ditt fortsatta båtägande.

Med en dålig installation (ej BMS-övervakning o balansering av cellerna i batteriet, ej styrning av laddspänning och/eller laddström, ej underspänningsskydd mm) så kan batteriet haverera tidigare än du förväntat. Du kan även råka ut för att generatorn blir överbelastad och havererar i förtid.

Jag var jättepetig med min installation för två år sedan och räknar med att min LFP-bank håller tills jag avslutar båtlivet. Startbatteriet i min båt är AGM och det räknar jag med att kanske byta vart tionde år (jag har en "bilstartkabel" liggande ombord så jag kan alltid starta motorn från LFP-banken).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som sagt nog mer installationen som sådan som är viktig att kontrollera mer än det ekonomiska värdet i att det sitter Li-batterier.

I synnerhet som många försäkringsbolag numera har infört rätt långtgående undantag vad som gäller vid t ex en brand. Detta är klippt från "Brand" från Svenska Sjös villkor som gäller fr.o.m. i år: 

Försäkringen gäller inte:
■ Skada på elektronisk utrustning eller kablar som orsakas av kortslutning eller andra elfel.

Under "Allrisk": finns även detta undantag:

■ Skada orsakad av felaktig eller icke fackmannamässig installation.

Tror inte alla känner till dessa undantag i sina villkor, i synnerhet inte undantagen under "Brand". För med denna skrivning har man ju i princip friskrivit sig från att ersätta något som har med det elektriska att göra så snart orsaken till branden kan relateras till någon form av elfel, oavsett vilket.

Men att göra kontroll av om installationen är rätt och riktig kräver en del kunskap, eftersom det kan göras på flera olika sätt och många sätt kan vara "rätt". Ett första steg är dock att se om det ser snyggt och planerat ut 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips. Nu vet jag lite mer vad jag ska titta efter. Min kunskapsnivå är ett snäpp högre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...