LennartNordic 3 Postad 23 Oktober Hej Jag har ett bravo 3 drev som jag målat tre gånger. Första gången tog jag bort drevet och lämna in på blästring. Rengjorde och lacka med grundfärg från quicksilver (alltså original) sedan färdiglack från quicksilver samt klarlack från quicksilver. När jag sedan tog upp det såg det ut som skit. Okej, gör om och gör rätt. Slipar ner och spacklar, på med grund och färdig färg från Hempel. Allt ser fint ut till jag tar upp båten. Ser skit ut igen. Okej nu F ska det bli bra. Gör om allt med slipning och spackling samt tvätt med aceton. Kör med quicksilver igen och när jag tog upp den såg drevet ut så här. Vad ska man måla med för att det ska hålla? Kanske ska strunta i drevfärg och köra typ hammarlack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 23 Oktober Hej Ja sånt här är asapissatradigt och hålla på och göra om hela tiden. När det blästrades, vad användes för medel då? Mercury Quicksilver original primer brukar sitta som berget, samma med Phantom Black. Är det Hempel Ecopower du använt som topplack så är den polerande och är inte optimal i alla vatten. Hempel grund brukar sitta bra. Det är lite brunaktigt på vissa ställen, vet du vad det är? I vilken typ av vatten ligger du? Verkar som du även har mycket galvaniskaströmmar/korrosion eller något annat som stör, i närheten av en åmynning eller möjligen pappersbruk eller annan industri. Galvaniska strömmar kan komma från en båt som bredvid eller t.o.m. en bit ifrån. Kolla så att alla jordkablar sitter som de ska i motorrummet samt på inre akterspegelsplattan. Det får inte vara glapp, korrosion eller färg under kabelskorna. Finns ett "Continuity Kit" med jordkbablar för drevet om de är dåliga samt ett "Mercatode Kit" som reducerar galvaniska strömmar. Hur ofta byter du offeranoderna? Kan du ta fler bilder, gärna på lite närmre håll, på växelhuset/skeddan samt övre växelhus. Ska kolla lite i mina böcker om galvanisk korrosion. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 23 Oktober Hej Vet inte vad dom använde när dom blästra, lämna in det. Har Mercatode och bytt samtliga jordkablar (köpte ett nytt kitt med dem). Byter offeranoder varje sesong. Ligger vid Gålö, Östersjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 23 Oktober Var det lika illa eller t.o.m. värre första gången du blästrade och lackade drevet? Glas, soda, aluminiumoxid är bäst för blästring av aluminium, man kan använda fin ren sand men då måste man vara helt säker på att den verkligen är ren och fri från metaller och frätande mineral. Man skall inte använda blästermedel som är ferrometalliska som t.ex. järnoxid eller koppar och inte använda återvunnet blästermedel. Har du köpt båten ny eller beg? Har det alltid varit korrosion färgflagning? Gålö är väl söder om Stockholm och där är ju bräckt vatten, så jag tror inte det gör mer nytta med magnesium/aluminium anoder. I vissa hamnar med stillastående vatten kan det bildas sumpgas av förmultnande alger mm. som kan påverka korrosionsskydd negativt, likaså om det ligger industrier i närheten som släpper ut "renat" vatten som t.ex. pappersbruk men även dagvatten och reningsverk kan påverka. Ska se om jag hittar Mercury Marine Corrosion Guide som nedladdningsbar pdf, annars har din återförsäljare kanske. Din Mercatode är väl kopplad direkt till batteriet, så den inte går över huvudströmbrytaren. Bryter huvudströmbrytaren på + eller -? Ligger du i hamn bland andra båtar eller ligger du ensam? Om du ligger i hamn, hur ser dina grannars drev ut? Man kan använda Hammerite sprayhammalack på aluminium men man ska nog inte använda deras primer för den är vattenbaserad. Hammarlack behöver ganska lång tid för att genomhärda. Jag har aldrig provat med hammarlack på varken utombordare eller drev. Du kan ju ställa frågan till Hammerite och höra vad dom säjer: https://www.hammerite.se/kontakt/ Det viktiga när man lackar utomhus är att det är rätt temperatur och luftfuktighet och att inte temperaturen varierar (sjunker) för mycket de närmsta 24h, gör man det inomhus så brukar det bli bäst. Man behöver nog vänta några dagar efter man lackerat innan man sjösätter för även vanlig spraylack behöver härda/torka ordentligt. Återkommer om jag hittar något intressant. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 587 Postad 23 Oktober De kromateringsmedel som tex kromsyra man måste använda för att det ska bli bra är svåra att få tag i för konsumenter eftersom de är giftiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 24 Oktober Hej, efter blästringen så tvättades allt noga. En båt från 2001 och som jag ägt i 4 år. Bytte motor och fixa då till att allt såg snyggt ut på en gång. Ligger i en hamn med runt 50 båtar. Verkar bara vara jag som har dessa problem. Mercatode är kopplad till batterit direkt. Lackningen har varit utomhus men aldrig under 15 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 24 Oktober Ringde till Hemmerite och fråga om deras färg gick till drev. Svaret var nej det går inte. Ringde då till International och fråga. Fick detta till svar: Slipa gärna ner allt till metallrent. Kör med grovt sandpapper 40. Efter slipning så får inte metallen vara öppen mer en 4 timmar innan målning. Måla med 5 lager Interprotect, epoxifärg. När sista lagret av Interprotect är lagt får det inte gå för lång tid innan Trilux propeller sprutas på. Läggs på i 2 till 3 lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 24 Oktober 2025-10-23 vid 09:58 skrev LennartNordic: Hej Jag har ett bravo 3 drev som jag målat tre gånger. Första gången tog jag bort drevet och lämna in på blästring. Rengjorde och lacka med grundfärg från quicksilver (alltså original) sedan färdiglack från quicksilver samt klarlack från quicksilver. När jag sedan tog upp det såg det ut som skit. Okej, gör om och gör rätt. Slipar ner och spacklar, på med grund och färdig färg från Hempel. Allt ser fint ut till jag tar upp båten. Ser skit ut igen. Okej nu F ska det bli bra. Gör om allt med slipning och spackling samt tvätt med aceton. Kör med quicksilver igen och när jag tog upp den såg drevet ut så här. Vad ska man måla med för att det ska hålla? Kanske ska strunta i drevfärg och köra typ hammarlack? RF propeller, fel anoder och ev. galvaniska strömmar, det skulle jag tippa på att ditt problem ligger i. Använder du Zink, Magnesium eller Alu anoder? Ligger du i Salt, bräckt eller sötvatten? Det räcker med att en båtgranne ligger på landström dygnet runt och jordar ut i vattnet. Har målat mitt förra Bravo drev med Mercrusiers orginal färg på burk utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 27 Oktober Hej, om vi lekter med tanken att jag målar enligt International. Skulle det då hålla mot galvaniska strömmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 27 Oktober (redigerade) 25 minuter sedan skrev LennartNordic: Hej, om vi lekter med tanken att jag målar enligt International. Skulle det då hålla mot galvaniska strömmar? Drevet ja, men inte om blandar metaller. Du har ett aluminium drev, rostfri propeller, några anoder som du ej har deklarerat vilken sort. Vattnet har betydelse också... Bara för att du har en Mercatode så innebär det inte fullt skydd. Kan vara så att ditt elsystem kanske behöver ses över och din båts el boven. Du målar väl inte propeller och anoder? Redigerad 27 Oktober av patrikflink 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 27 Oktober Helt rätt som @patrikflink skriver, galvanisk korrosion och galvaniska strömmar är mellan olika ädla metaller men kan även komma från landströmsanslutning, grannbåten eller från egna båtens elsystem. Zink står långt ner på listan och är en oädel metall som "offrar" sig för metaller som är högre i rangordning t.ex. aluminiumlegeringar. Men i vissa fall är inte zink tillräckligt och man får byta till magnesium/aluminium men dessa är egentligen avsedda för sötvatten, inte salt- eller brackvatten. Mercury Marine XK360 är en av marknadens bästa aluminiumlegeringar och är mycket korrosions-beständig, så det är något som är galet med ditt drev. Det hjälper heller inte hur mycket du målar/lackar och vilken färg du använder, det kommer tillbaka förr eller senare. Har firman som blästrat ditt drev använt blästermedel som är olämpligt för aluminium kan detta ha en bidragande effekt, det hjälper inte hur väl man tvättar och tvättar... Ligger man i en hamn med sumpgas från botten= dåligt Ligger man i en hamn med reningsverk i närheten eller t.o.m. dagvattenutlopp från bebyggelse= dåligt Ligger man i en hamn med industrier i närheten= dåligt Ska se om jag kan hitta "Mercury Marine Corrosion Guide" för gratis nedladdning, där står allt man behöver veta för att skydda motor/drev. Jag har en egen men det är ju svårt att lägga upp en fysisk bok online och just nu hittar jag den inte, såvida jag inte lånat ut den och aldrig fått den tillbaka. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 27 Oktober Hej, nej inte målat anoder eller propeller. Köpte anodsats aluminiumanoder från drev.se. Finns ingen ström som man kan ligga på. Vad jag vet finns inga industrier eller liknande i närhet. Om jag nu har galvanisk korrosion och galvaniska strömmar, hur ska jag kunna ta reda på vad det är som är knas och åtgärda det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 27 Oktober Hittade lite i en "Service Training Note Book" för Mercruiser angående korrosionsproblem och hur man felsöker samt åtgärdar men det är svårt att skanna av eller ens fotografera av så det blir bra. Vissa av felsökningsmomenten skall dessutom utföras när båten ligger i vatten på sin vanliga plats. Om du svarar så noga du kan på följande frågor så kan jag kolla i boken och skriva av texten översatt till Svenska. Har du alltid haft samma problem med denna båt? Hur började det? Blev det värre efter blästring? Vilken färg är det på din Mercathode kontrollbox (som sitter i motorrummet)? Inga synliga skador på kablarna till Mercathode systemet? Är alla jordkablar på drev/akterspegelsplatta korrekt anslutna och har god jordning? Vad har du för huvudströmbrytare? Bryter den på + eller -? Är det zink eller aluminiumanoder på din bild? Original eller eftermarknad anoder? Sitter det anoder eller plasthuvar på nedre bultarna på akterspegelsplattan? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 27 Oktober Nu med max förstoring av din bild ser jag även att någon tagit det enkla steget med att byta styrtappen. Sågat upp hål i skölden och täckt med den RF plåten. Blir många olika metaller som jag tror är ett av dina bekymmer. Jordflätorna som @Mercury_44XS föreslår är viktiga (ser ut som små vajer mellan drev och sköld ect). Vilket vatten du ligger i framgår inte, då menar vi Östersjön, Mälaren eller Atlanten. Stor betydelse när man väljer offeranoder, har du fel så är ju drevet i sig en offeranod. Sen kanske du ofta besöker gästhamnar, där kan jag lova dig att landström används flitigt av båtarna runtomkring dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 27 Oktober Hej, ligger i Östersjön Gålö. Ligger i gästhamnar men bara runt 5 gånger per sesong och då bara två nätter max. Åker inte överdrivet mycket med båten, ligger mycket i hemma hamnen. 1. Har du alltid haft samma problem med denna båt? Har bara haft båten i 3 år. Köpte båten i Gävle. Motorn var då trasig och jag har satt in en longblock. Snygga i samma veva till drevet med färg. Har varit så sedan jag har använt båten. 2. Hur började det? Första året jag haden den i vattnet. 3. Blev det värre efter blästring? Blästringen var det jag gjorde innan jag la ner båten första gången. Så jag vet inte. 4. Vilken färg är det på din Mercathode kontrollbox (som sitter i motorrummet)? Blå. 5. Inga synliga skador på kablarna till Mercathode systemet? Nej. 6. Är alla jordkablar på drev/akterspegelsplatta korrekt anslutna och har god jordning? Har bytt alla till Mercrusers original vajrar. Köpte en satts förra året och bytte. 7. Vad har du för huvudströmbrytare? Oj, vet inte en rund, röd med Off 1 2 all 8. Bryter den på + eller -? På + plus 9. Är det zink eller aluminiumanoder på din bild? Aluminiumanoder. 10. Original eller eftermarknad anoder? Tror det eftermarknad är ifrån drev.se 11. Sitter det anoder eller plasthuvar på nedre bultarna på akterspegelsplattan? Vet inte riktigt vad du menar. Men fall det är power trimmen så är det plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 27 Oktober Ja överst på gimbalhuset ser sannerligen mysko ut, vad har någon gjort där??? Det har jag totalmissat, tror inte det är huvudorsaken till korrosionsproblemen men kan ju vara en bidragande orsak. Kan vi få en närbild med bra upplösning? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 29 Oktober Ägaren före mig har bytt till rostfri styrtapp. Antar att dom borra hål framifrån för att sätta dit den sedan täckte med en platta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 29 Oktober (redigerade) Vet inte om jag ska🤣 eller 😢 Jag anser att ditt gimbalhus är förstört och bör bytas men be någon auktoriserad Mercruiserverkstad titta på hur det ser ut och vad de säger. Värmdö Motorteknik brukar ha begagnade delar till Mercruiser, kolla med dom: https://www.motorteknik.se Annars får du ringa runt till Mercruiserverkstäderna i Stockholmsområdet, alternativt finkamma Blocket. Räkningen kan du väl skicka till den som förstört gimbalhuset😉 //Pär Redigerad 29 Oktober av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 29 Oktober Även om jag byter gimbalhus så kvarstår frågan om lacken och korrosionsproblemen. Hur ska man kunna kolla vad som är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 29 Oktober Jag håller på med det men kommer att lägga upp det som en separat artikel när jag är klar. Det är utdrag från Mercury Marines verkstadshandböcker, serviceträningsböcker och från korrosions-skyddsböcker som jag översätter till Svenska. Felet på din båt, motor/drev kan ha fler orsaker bl.a.: Aluminiumanoder där det kanske krävs zinkanoder. Salthalten i södra Östersjön brukar variera lite men ligger runt ca 7 promille. I Stockholms skärgård bör salthalten vara lägre och bör ligga runt 5–6 promille men kan på vissa ställen gå under 5 promille om det är i åmynningar mm. Att köpa "pirat" aluminiumanoder kan innebära en stor risk då man inte vet exakt vad de smält ner för aluminium som kan innehålla höga halter av koppar, järn. magnesium, mangan mm. och kan orsaka mer skada än nytta. Är drevets delar inte korrekt jordade inkl. anoder ökar risken för galvainsk korrosion. Båtens egna elsystem kan ha fel som kan ge vagabondströmmar. MerCathode kan vara defekt, ur funktion eller glappkontakt. Vattenkvalitet i hamnen. Har drevet blästrats med felaktigt blästermedel kan detta påverka. Viktigt att färg och spackel som används är avsett för ändamålet. Övriga komponenter tillverkade av rostfritt bidrar som t.ex. trimplan mm. Bravo 3 är känsliga för galvanisk korrosion, två rostfria propellrar, dubbla utgående axlar i rostfritt. Ju mer rostfritt (av varierande kvalitet och legeringar), desto större risk för ökad galvanisk korrosion. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 31 Oktober 2025-10-29 vid 13:47 skrev Mercury_44XS: Bravo 3 är känsliga för galvanisk korrosion, två rostfria propellrar, dubbla utgående axlar i rostfritt. Ju mer rostfritt (av varierande kvalitet och legeringar), desto större risk för ökad galvanisk korrosion. Jag har rätt bra koll på galvanisk korrosion och jag förstår att ett derv kan vara extra känsligt, men jag förstår inte hur en lackerad yta kan bli så otroligt förstörd på relativt kort tid. Om färgen är (vaten)tät borde det ju inte korrodera överallt under färgen oavsett hur känsligt drevet är, oavsett om man blästrat med olämpligt material oavsett om man har fel/dåliga anoder och oavsett allt. Vattnet måste ju komma i kontakt med metallen för att galvanisk korrosion ska ske! Finns det någon annan anledning att färg släpper från underlaget som kan var orsaken i det här fallet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 31 Oktober 2025-10-29 vid 13:47 skrev Mercury_44XS: Övriga komponenter tillverkade av rostfritt bidrar som t.ex. trimplan mm Hur bidrar trimplanen? Trimplanen är ju inte i elektrisk kontakt med någon annant än sktovet, så de kan inte bidra till just galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 31 Oktober (redigerade) 2025-10-29 vid 13:47 skrev Mercury_44XS: Felet på din båt, motor/drev kan ha fler orsaker bl.a.: Man ska inte glömma bort att även grannbåtar kan vara boven i dramat. En säsong åts våra anoder upp med en väldig fart och jag misstänker att orsaken var grannbåten som låg kopplad till landström mest hela tiden. Det var inte så att de var helt slut, men de höll en säsong kortare än vanligt. Brukar räcka i tre år, men räckte bara i två. Bara för det kom jag på att man skulle vilja ha in @Seawolf i diskussionen. Han vet det mesta (allt) om el i marin miljö. Redigerad 31 Oktober av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 31 Oktober 2 timmar sedan skrev Mackey: Jag har rätt bra koll på galvanisk korrosion och jag förstår att ett derv kan vara extra känsligt, men jag förstår inte hur en lackerad yta kan bli så otroligt förstörd på relativt kort tid. Om färgen är (vaten)tät borde det ju inte korrodera överallt under färgen oavsett hur känsligt drevet är, oavsett om man blästrat med olämpligt material oavsett om man har fel/dåliga anoder och oavsett allt. Vattnet måste ju komma i kontakt med metallen för att galvanisk korrosion ska ske! Har ingen riktigt bra förklaring till detta fenomen men elektrisitet och vatten tar ju alltid den lättaste vägen och följer minsta motståndets lag. Det kan ju finnas punkter/områden på drevet/växelhuset som har lite tunnare lager färg än andra delar, t.ex. skarpa hörn, vinklar och vrår där färgskiktet är tunnare än på andra ställen. Offeranoder på drev/växelhus skall vara jordade i godset, antingen via skruvförbanden eller direktkontakt och är de inte det så gör de mindre eller ingen nytta. Det är just såna här ytor som skapar kontakt mellan de olika metallerna som befinner sig i samma vatten. Blästar man med olämpliga blästermedel så skjuter man in rester av medlet i alumiumlegeringen och det spelar ingen roll hur mycket man än tvättar och tvättar. Alkaliska tvättmedel är rent destruktiva på aluminium. Så det räcker inte med tjocka färglager för att skydda mot galvanisk korrosion. 2 timmar sedan skrev Mackey: Finns det någon annan anledning att färg släpper från underlaget som kan var orsaken i det här fallet? Dåligt rengjort, felaktigt blästermedel, felaktig färg, felaktigt spackel, felaktigt rengöringsmedel mm. 2 timmar sedan skrev Mackey: Hur bidrar trimplanen? Trimplanen är ju inte i elektrisk kontakt med någon annant än sktovet, så de kan inte bidra till just galvanisk korrosion. Jo det gör dom, de är tillverkade i någon form av rostfritt (t.ex. 18/8 som idag heter A2 tror jag) och alla former av ädla metaller som befinner sig i samma vatten som drevet eller växelhuset bidrar till ökad galvanisk korrosion. Rostfritt räknas som en ädel metall och blir då katod medan drevet i aluminium är anod. Även stativ till badplattformar, badstegar mm. tillverkade i rostfritt som har kontakt med vatten blir katoder och ju fler katoder, desto mer galvanisk korrosion på anoden (drevet). Använder man sedan fel offeranoder som egentligen skall offra sig före aluminiumlegeringen i drevet så blir det sämre. Vissa eftermarknadskopior av aluminiumanoder kan innehålla höga halter av järn eller koppar då de kan vara tillverkade av diverse aluminiumskrot (allt från dryckesburkar till aluminiumfälgar) och i ett sånt secenario kan detta innebära att offeranoden blir katod istället och aluminiumlegeringen i drevet ligger lägre i korrosionsskalan än de s.k. offeranoderna. Köper man däremot original offeranoder får man det som är anpassat till drevets legering. 3 timmar sedan skrev Mackey: Man ska inte glömma bort att även grannbåtar kan vara boven i dramat. Helt rätt, det kan vara så att grannen har massor med rostfritt under vattenlinjen och/eller målat båten med bottenfärg som innehåller koppar. Jag håller på att att göra en sammanställning om galvanisk korrosion som jag kommer att posta i ett separat inlägg då den är klar men kan lägga upp ett par bilder redan nu. OH'' = Hydroxidjoner //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 31 Oktober 7 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Jo det gör dom, de är tillverkade i någon form av rostfritt (t.ex. 18/8 som idag heter A2 tror jag) och alla former av ädla metaller som befinner sig i samma vatten som drevet eller växelhuset bidrar till ökad galvanisk korrosion. Nej, galvanisk korrosion kräver elektrisk kontakt mellan metallerna. Det är ju av den anledningen man har jordflätot på drev och att det är så viktigt att offeranoden har elektrisk kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 31 Oktober (redigerade) 22 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Helt rätt, det kan vara så att grannen har massor med rostfritt under vattenlinjen och/eller målat båten med bottenfärg som innehåller koppar. Det har som sagt ingen betydelse vad gäller galvanisk korrosion. Kanske kan det påverka på något annat vis? Det som kan påverka är grannbåtens elanläggning och anslutning till landström. Redigerad 31 Oktober av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 31 Oktober 28 minuter sedan skrev Mercury_44XS: I din bild visar elektronströmmen vad jag förstår den elektriska ledningen som krävs för att få en elektronström och därmed få galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 436 Postad 31 Oktober Jaha, då står det tydligen fel i alla de böcker jag har som handlar om galvanisk korrosion, jag ska genast sluta läsa dessa... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 072 Postad 31 Oktober (redigerade) 7 timmar sedan skrev Mackey: Hur bidrar trimplanen? Trimplanen är ju inte i elektrisk kontakt med någon annant än sktovet, så de kan inte bidra till just galvanisk korrosion. Vattnet leder ström. Saltvatten mer än sötvatten. Kabelförbindelse mellan delarna gör att endast den sämsta delen/metallen i kedjan offras dvs offeranoden. Utan kabel offras alla metaller i kedjan mer ju längre ner i skalan dom hamnar. Större skillnad mellan bästa och sämsta metall ger mer korrosion så sätt inte dit några delar i guld. Redigerad 31 Oktober av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 31 Oktober (redigerade) 1 timme sedan skrev Rascal: 8 timmar sedan skrev Mackey: Hur bidrar trimplanen? Trimplanen är ju inte i elektrisk kontakt med någon annant än sktovet, så de kan inte bidra till just galvanisk korrosion. Vattnet leder ström. Saltvatten mer än sötvatten. Kabelförbindelse mellan delarna gör att endast den sämsta delen/metallen i kedjan offras dvs offeranoden. Utan kabel offras alla metaller i kedjan mer ju längre ner i skalan dom hamnar. Större skillnad mellan bästa och sämsta metall ger mer korrosion så sätt inte dit några delar i guld. Galvanisk korrosion funkar så att när metaller är elektriskt förbundna med varandra och nedsänkta i en elektrolyt så blir den ena anod och offras. Hur kan då trimplanen som inte har elektrisk kontakt med någon annan metall påverka? När det inte rör sig om galvanisk korrosion menar jag. Redigerad 31 Oktober av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser