Gå till innehåll
torsdag 23 oktober 2025

Rekommendera Poster

Hej, 

Måste köpa en oljebytarpump, antar att en elektrisk är bäst. Köpte en sån där billig handpump på Biltema men den fungerade inte alls. Till saken höra att det har kommit in kylvatten i oljan och det har väl gjort att den är tjock. Det var helt stopp när jag prövade med handpumpen. Jag hade den inte i botten utan provade olika nivåer, men inget hjälpte. Jag har provat att suga vatten med den och då fungerar den! Tar gärna emot tips på bra och prisvärda oljebytarpumpar. Tidigare inlägg är så gamla att de pumparna inte finns att köpa längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Albina158:

Hej, 

Måste köpa en oljebytarpump, antar att en elektrisk är bäst. Köpte en sån där billig handpump på Biltema men den fungerade inte alls. Till saken höra att det har kommit in kylvatten i oljan och det har väl gjort att den är tjock. Det var helt stopp när jag prövade med handpumpen. Jag hade den inte i botten utan provade olika nivåer, men inget hjälpte. Jag har provat att suga vatten med den och då fungerar den! Tar gärna emot tips på bra och prisvärda oljebytarpumpar. Tidigare inlägg är så gamla att de pumparna inte finns att köpa längre.

I princip alla pumpar kräver att oljan är ordentligt varm och därmed tunnflytande då suget sker genom en lång och väldigt tunn slang.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur trögflytande är oljan.

 

Jag pumpar Biltemas semisyntetiska 10W-40 kall med handpump, men det går ju lättare med lite varm motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag  bytte olja idag.

Varmkörd motor, lättflytande olja.

Jag tycker att sådana där ”vacuumpumpar” är bäst. Alltså en behållare med en pump som skapar undertryck i behållaren och så har man en sugslang med en sond som man för ned i oljestickans rör.

Jag fick idag upp 10 liter och så stod det 0,5 liter i oljefiltret, motorn rymmer 11 liter inkl. filter. Pumpens behållare rymmer 7-8 liter-nånting.

Jag har haft minst två olika elektriska pumpar genom åren, klart dom har ju fungerat, men inte lika bra som den jag har idag… ja jag har ju haft den i minst 15år.

 

IMG_1275.jpeg.8fb60ef38f07c12e42a355e955e285af.jpeg

 

Min är en äldre modell av denna. Seasea, Hjertmans, Biltema och Erlandssons har snarlika modeller, ibland heter dom ”oljebytarpump” och ibland ”oljesug” eller bara ”sugpump”, om du nu söker på deras hemsidor.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag  bytte olja idag.

Varmkörd motor, lättflytande olja.

Jag tycker att sådana där ”vacuumpumpar” är bäst. Alltså en behållare med en pump som skapar undertryck i behållaren och så har man en sugslang med en sond som man för ned i oljestickans rör.

Jag fick idag upp 10 liter och så stod det 0,5 liter i oljefiltret, motorn rymmer 11 liter inkl. filter. Pumpens behållare rymmer 7-8 liter-nånting.

Jag har haft minst två olika elektriska pumpar genom åren, klart dom har ju fungerat, men inte lika bra som den jag har idag… ja jag har ju haft den i minst 15år.

 

IMG_1275.jpeg.8fb60ef38f07c12e42a355e955e285af.jpeg

 

Min är en äldre modell av denna. Seasea, Hjertmans, Biltema och Erlandssons har snarlika modeller, ibland heter dom ”oljebytarpump” och ibland ”oljesug” eller bara ”sugpump”, om du nu söker på deras hemsidor.

Sugpumpar är bra om man undviker den mindre modellen som ser ut som en boll nertill, för på den är själva pumpen bara påträdd upptill och kräver att man håller ner den vid varje pumptag annars lossnar den och trycket/suget försvinner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en billig "sugboll", pumpen är mycket riktigt påträdd men det sitter en backventil i bollen så man tappar inte mer än ett pumptag om man skulle slinta. Tycker den funkar helt ok och tar inte så mycket plats. 

 

Men det förutsätter förstås att oljan är varm, i år bytte jag för första gången efter torrsättning och då lärde jag mig att det var nästan omöjligt att få upp tempen på oljan när man kör på muff, iaf på min gamla CBB...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går med vacuumpump även om oljan inte är varm men det tar väldigt lång tid.

 

De där handpumparna utan behållare brukar alltid läcka så att det blir jättekladdigt att byta olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar?

https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE

Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. 

Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Albina158:

Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar?

https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE

Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. 

Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans?

Ja en sådan ”sugboll”.

 

Tänk även på det att det är bekvämare med en pump i en större behållare, bra är det om hela motorns oljemängd ryms i behållaren. Annars måste man ju ha en ”slaskdunk” och en ”slasktratt” att hälla över oljan i och genom tratten. Här är det stor risk för onödigt söl när man skall hälla över den varma och smutsiga spilloljan i en dunk, varför namnet ”spillolja” verkligen gör skäl för sitt namn.

Min motor rymmer 11 liter olja, jag tror att cirka 8 liter ryms i behållaren, så det blir en eller två överläktringar till spilloljedunken.

 

Så nu vet ni varför jag sparar på praktiska plastdunkar under hela året…

(Jag köper öven motorolja till både bil och båt per lösvikt, så får jag exakt den mängden jag vill ha, och då skall man ha med sig x antal tomma dunkar till ”oljebutiken”).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Albina158:

Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar?

https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE

Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. 

Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans?

Den funkar lika bra eller dåligt som andra med kall olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eld-:

Den funkar lika bra eller dåligt som andra med kall olja.

Jag håller inte med om det.
Det är ju klart att det går att suga upp kall olja, men det går mycket lättare att suga upp den om den är varm, men man kan ju då undra i vilket skick och viskositet den kalla oljan, som är lätt att suga upp, är.

Men var och en gör ju som den själv vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt "lika bra eller DÅLIGT som andra". Det tar en halv evighet att tömma motorn om oljan är kall men det går, även med den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 12 v elpump fr Jula.

Tömmer min D4 på några minuter med varmkörd motor.

Observera att du behöver armerad slang på sugsidan då den 85-gradiga oljan får gummit att bli mjukt och slangen kan sugas ihop.

På trycksidan avslutar jag med ett aluminium rör ned i plastdunken.

Då slipper man riskera att en "virrig" slangända sprätter i väg och stänker olja där man inte vil ha det.

Arbetshandskar är ett måste då oljan som sagt är 85 gr.

Lycka till med oljebytet.

 

// Mats W

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni hittat felet på motorn?

 

Den gick ju inte att starta och knappt att dra runt för hand samt ett bankande/smällande ljud när ni försökte starta, dessutom var oljan blandad med vatten.

 

Är motoroljan blandad med vatten så den ser ut som brunaktig filmjölk så har oljan dragit med sig vatten i hela motorns smörjsystem och det gör inte så stor nytta att byta olja eftersom den olja som ligger i smörjkanaler, oljepump mm inte byts ut.

 

För att det skall göra nytta med ett oljebyte måste felet hittas och åtgärdas så att motorn kan startas.

Därefter måste man varmköra och byta olja ett par gånger tills all vattenblandad olja är ute ur motorn.

 

Finns nog bara två alternativ:

  1. Felsök och åtgärda felet själv.
  2. Kontakta en verkstad

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mekanikern som fixade insprutningspumpen tror att det är topplockspackningarna som är otäta. Nu är motorn tömd på kylvatten och tanken är att "skölja rent" med en billig olja ett par ggr innan ny bra olja fylls på. Han menade att det ska gå om man kör runt motorn 30 sek, låter den vila kör 30 sek igen osv. Det är därför jag letar oljebytarpump. Men du tror alltså inte att det hjälper?

 

Därefter behöver topplockspackningarna bytas. Vet inte ännu om vi försöker själva eller låter någon göra jobbet. Men det kanske är fel ordning att ta det i? Är det bättre att byta packningarna först? Nu kan det ju inte läcka in något vatten när det är tömt. Båten är nu på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Albina158:

Ja, mekanikern som fixade insprutningspumpen tror att det är topplockspackningarna som är otäta.

Att byta toppackningar och tro att det är dom det är fel på är för mig helt fel väg att gå.

 

Motorn gick ju knappt runt enligt din förra tråd och för att få ut all vattenblandad olja så måste motorn igång. Det finns vissa delar i motorn som absolut inte tål vattenblandad olja.

 

Har reparerat ett antal dieselmotorer som haft vattenblandad olja i sig och det räcker inte med några 30 sekunder. Det är inte alltid det är toppackningarna som läcker in vatten i oljan, det kan komma från flera ställen och det är det man måste åtgärda först och all vattenblandad olja måste ut.

När felet är åtgärdat fyller man på ny olja och motorn måste startas, varmköras och sedan byter man olja ett antal gånger tills oljan är ren och fri från vatten.

 

Åtgärda felet först...

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Att byta toppackningar och tro att det är dom det är fel på är för mig helt fel väg att gå.

 

Motorn gick ju knappt runt enligt din förra tråd och för att få ut all vattenblandad olja så måste motorn igång. Det finns vissa delar i motorn som absolut inte tål vattenblandad olja.

 

Har reparerat ett antal dieselmotorer som haft vattenblandad olja i sig och det räcker inte med några 30 sekunder. Det är inte alltid det är toppackningarna som läcker in vatten i oljan, det kan komma från flera ställen och det är det man måste åtgärda först och all vattenblandad olja måste ut.

När felet är åtgärdat fyller man på ny olja och motorn måste startas, varmköras och sedan byter man olja ett antal gånger tills oljan är ren och fri från vatten.

 

Åtgärda felet först...

 

//Pär

Tack för dina goda råd. Tänkte att det var värt ett försök att byta packningarna och byta olja. Jag kan som sagt inte lägga ut mer pengar på den här motorn. Det känns inte meningsfullt. Även om jag tar hjälp och lyckas få igång motorn för ett antal tusen så kommer det att dyka upp nya saker hela tiden. Motorn är 50 år gammal!

Kollade vad motorbyte skulle kosta mer lokalt, det var ännu dyrare än 60 000!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Albina158:

Jag kan som sagt inte lägga ut mer pengar på den här motorn. Det känns inte meningsfullt. Även om jag tar hjälp och lyckas få igång motorn för ett antal tusen så kommer det att dyka upp nya saker hela tiden. Motorn är 50 år gammal!

Helt rätt tänk.

 

Din gamla motor kan ju vara intressant för någon som har en likadan och behöver reservdelar för allt är ju inte kass på din motor.

 

Nu har du ju vintern på dig att leta upp en bättre begagnad motor i 40 hk klassen.

60 000 för att byta motor låter mycket tycker jag men de vet kanske inte förutsättningarna eller har de räknat med råge. Kolla runt och ta in prisförslag från flera och jämför, man kan ju inte lämna prisförslag utan att ha tittat hur det ser ut.

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Albina158:

Tack för dina goda råd. Tänkte att det var värt ett försök att byta packningarna och byta olja. Jag kan som sagt inte lägga ut mer pengar på den här motorn. Det känns inte meningsfullt. Även om jag tar hjälp och lyckas få igång motorn för ett antal tusen så kommer det att dyka upp nya saker hela tiden. Motorn är 50 år gammal!

Kollade vad motorbyte skulle kosta mer lokalt, det var ännu dyrare än 60 000!

Nu minns jag inte din första tråd riktigt, men jag fattar det som att du har en MD3B utan färskvattenkylning, alltså sjö/saltvattenkyld.

 

Det du bör göra är att lyfta topparna oavsett, och det innan du beställer hem någonting såsom t ex toppackningar (de är inte gratis !). Även om du beslutar att sälja motorn som reservdelsmaskin så kommer nog en köpare att vilja se den med topparna av. Likaså kan en mekare lämna ett bättre kostnadsförslag om det visar sig att alla tätytor ser bra ut här.

MD1/2/3B rostar nämligen ofta upp i tätytan mellan cylinder och kylkanal, ofta i toppen men även på cylindersidan. I synnerhet om de gått saltvattenkylda. Och har du det felet hjälper inte packningsbyte speciellt länge, om ens för en uppstart. 

Bild från en MD3B-renovering (detta cylinderblock är i nyskick) så du vet vilken yta som avses:

image.png.41ffec82f4c8deac62fd3df89796bf30.png

För att lyfta topparna tar du av ventilkåporna, lossar bränsleröret till insprutarna, lossar vipparmsbryggan och drar upp stötstängerna försiktigt (sätt dem i numrerad kartong med hål så du kan sätta tillbaks dem i rätt/samma position sedan). Toppen sitter med fyra längre och två kortare/klenare bultar. Lossa och ta bort även limpans bultar som är dragna i den aktuella toppen. Fritt taget ur minnet, men någon annan kan säkert komplettera....

 

På en Albin25 (misstänker att det är en sådan den sitter i) brukar det av någon anledning vara den bakersta cylindern (mot aktern) som tar stryk först. Kanske eftersom motorn lutar en aning bakåt ?  Så börja med att lyfta den.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-20 vid 11:12 skrev Albina158:

Kollade vad motorbyte skulle kosta mer lokalt, det var ännu dyrare än 60 000!

Det låter ganska orimligt (om inte själva motorn ingår i priset).

 

Det är inte jättesvårt att byta motor och gör man det själv så vet man sedan vad man ska göra om den inte fungerar som den ska framöver.

 

Det tog mig 50 arbetstimmar att byta motor och S-drev på vår segelbåt och inga särskilda verktyg behövdes. Läs mera här.

 

Det finns massor med motorfabrikat i lämplig storlek, så du bör kunna hitta något på Blocket som passar, om du inte vill satsa på något nytt.

 

Hittade detta om motorval.

Motorbyte i en Albin 25

Ny båtmotor är en Solé Diesel Mini-29 (tidigare Albin AD21). I dom tidiga varianterna av Albinbåtarna väljer dom flesta kunder att installera en Solé Diesel Mini-29, men den senare Albinvarianten är det bra med en lite större båtmotor, exempelvis en Solé Diesel Mini-44 med 42 hk. Backslag TMC-40 2,0:1 Propeller 14 x 11.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som vanligt verkar det som den där j...a AI ställt till det igen😡

406591453_Skrmavbild2025-10-22kl_09_25_18.png.e547f609de41a6b664ceb8428eebe811.png

 

Vakna gott folk och hoppa över dessa svar från AI, Chap GT och allt vad vad skitet heter, svaren är ganska långt ifrån verkligheten och består vad jag förstått av lösryckta delar av sidor på intenet.

Detta är bara skapat för att göra folk dummare än vad de är...

Har även sett att det är något företag som använder denna text på sin hemsida🙄

 

Man kan som företag inte gissa sig till ett prisförslag eller vräka ur sig en siffra tagen ur tomma intet (AI) utan för att kunna lämna ett så korrekt prisförslag som möjligt måste man se hur det ser ut och vad som skall ut och vad som skall in.

 

Det gäller att ta in prisförslag från flera företag och sedan jämföra dessa och det är inte alltid att dyrast är bäst eller billigast är sämst, så ta in referenser innan slutligt val. De som lämnar pris utan att ens titta, ja de kan man nog hoppa över... 

 

Hittade en film på Skippo.se som handlar om ett motorbyte i en segelbåt (MAXI 84) där priset för motorbytet nämns vid ca 3.56–3.59 in i filmen.

Artikeln/filmen är sen 2014 men räknar man om det pris som nämns på 25–30 000 kr till dagens pengavärde blir det ca 33–40 000 kr, se prisomräknaren.se:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

 

Skall tilläggas att byta motor i en segelbåt är ofta mycket värre och bökigare än i en motorbåt där motorn sitter mer lättåtkomlig och inte under sittbrunnen och in under en trappa ner till byssan/salongen och måste lirkas ut med skohorn. Så i en vanlig motorbåt är ett motorbyte oftast lite billigare än i exemplet ovan men det beror ju hur lättåtkomligt allt är.

 

Hittade även en del priser för timdebitering på internet där Stockholmsregionen snittade på ca 1600–1700 kr/h medan småstäder/landsbygden ligger runt 1000 kr/h eller t.o.m. där under.

 

Har man inte tummen mitt i handen eller är totalt ointresserad så kan man göra mycket förberedande arbete själv och på så sätt hålla nere kostnaden ytterligare.

Egentligen har ingen tummen mitt i handen, alla kan lära sig bara man vill 😉 

Man kan t.ex. på en skala mellan 0 (busenkelt) till 5 (svårt).

  • Demontera reglage, instrumentpanel och kablage mm. Svårighetsgrad: 0–2
  • Lossa anslutningar för avgaser, vatten, bränsle, el på motorn. Svårighetsgrad: 1–3
  • Lossa motorn från bädden och propelleraxel. Svårighetsgrad: 1–3
  • Lyfta ut motorn från motorrummet. Svårighetsgrad: 4–5 (kräver lyftdon, lyftkran mm)

När gamla motorn är ute:

  • Tvätta rent i motorrummet och måla om det behövs. Svårighetsgrad: 0
  • Byta ljudisolering om det behövs. Svårighetsgrad: 1–2
  • Byta slangar för avgaser, vatten och bränsle om det behövs. Svårighetsgrad: 1–3
  • Installera nytt reglage och kablage, instrument mm. Svårighetsgrad: 2–4

Man skall se till att batteripolskorna är bortkopplade eller batteriet demonterat innan ev. arbete påbörjas.

 

Finns mycket info om motorbyten på MG samt internet i övrigt men man ska undvika AI och Youtube får man ta lite med en nypa salt, där finns många lycksökare som tror de ska bli influencers men inte har en aning om vad de gör men det finns även de som är proffs och vet exakt hur det skall göras. Sen finns ju alltid vi på MG till hands med goda råd och tips😄

 

Så börja leta efter en bättre begagnad motor mellan 30–40 hk komplett med backslag, kabelstammar och instrumentering. Kolla på Blocket vad som finns där och det finns vissa företag där som handlar med begagnat t.ex. "Davids Mekaniska" som brukar ha ett antal motorer till salu.

Hör även med båtfirmor i ditt närområde om de har något till salu eller kan ge tips.

 

//Pär

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Nu minns jag inte din första tråd riktigt, men jag fattar det som att du har en MD3B utan färskvattenkylning, alltså sjö/saltvattenkyld."

Ja, det stämmer tyvärr.

2025-10-20 vid 14:06 skrev IngemarE:

På en Albin25 (misstänker att det är en sådan den sitter i) brukar det av någon anledning vara den bakersta cylindern (mot aktern) som tar stryk först. Kanske eftersom motorn lutar en aning bakåt ?  Så börja med att lyfta den.

Ja, det stämmer också. Det är en Albin 25 de lux från 1974. En dum fråga kanske men varför lutar motorn?

Tack för de goda råden, man blir lite klokare för varje tips. Får se hur det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ja som vanligt verkar det som den där j...a AI ställt till det igen😡 

Vakna gott folk och hoppa över dessa svar från AI, Chap GT och allt vad vad skitet heter, svaren är ganska långt ifrån verkligheten och består vad jag förstått av lösryckta delar av sidor på intenet.

Detta är bara skapat för att göra folk dummare än vad de är...

Tack för alla fantastiska råd! Väldigt bra skrivet alltihop och jag är så tacksam att du och alla andra lägger ner sån tid på mina problem! Måste dock berätta att det inte var AI som var framme den här gången. Uppgiften om att det kostade 60 000 att byta motor kom från en av de större företagens hemsida. När jag sen frågade den största och mycket seriösa firman där jag bor sa de att jag kunde räkna med mellan 80- 150000 (utan motor). På ett ungefär. :)

Så det är en tröst att höra att det kanske inte behöver bli så dyrt om det nu alls skulle bli av. Ska se lite vad olika motorer kostar och höra med flera företag vad det skulle kosta att byta. Har ju som sagt vintern på mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Albina158:

En dum fråga kanske men varför lutar motorn?

Propelleraxelns lutning och backslagsutgångens vinkel styr ju hur motorn hamnar.

Det är sällan en motor står exakt plant i en motorbåt (vilket inte är nödvändigt heller), och oavsett så kommer det ju dessutom ändra sig lite när man kör båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Albina158:

När jag sen frågade den största och mycket seriösa firman där jag bor sa de att jag kunde räkna med mellan 80- 150000 (utan motor)

Helt plötsligt kändes den firman inte så seriös längre....

Det motsvarar ju en arbetstid på 2-4 veckor heltid inkl kostnaden för lite kringprylar. I mina öron låter det som att de inte är intresserade av jobbet, men OM du ändå anlitar dem så tänker de ta rejält betalt för sitt ointresse.

 

Jag bytte motor i min förra båt, från en diesel-4:a till en 6:a, vilket gjorde att jag både behövde justera propelleraxelns längd, göra om motorbädden (andra tassar, annat avstånd) samt en hel del annat. Gjorde jobbet själv (vinschade upp/ner motorerna med en Biltemaelvinsch fast monterad i en takbalk och drog fram/tillbaka båten istället för motorn).

Räknade inte på timmarna, men det tog inte mer än ett par veckor med den begränsade lediga tid man har när man samtidigt jobbar. Dvs lör-sön och några kvällar under veckorna.

 

I ditt fall är allt mycket mindre, lättare och enklare än vad mina motorer på 3/4 ton var.

Nya (t.v.) och gamla (t.h.) mindre motorn på "vagnar" vid mitt motorbyte, för att enkelt kunna rulla undan/fram dem till lyftpositionen:

20170113_181411.jpg.e4a6b4138c03700e0c3e772bb1abd125.jpg

 

--------------------------

 

Börja dock med att lossa minst ett topplock på din nuvarande motor och titta, parallellt med att du spanar efter annat motoralternativ.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Albina158:

- - -

När jag sen frågade den största och mycket seriösa firman där jag bor sa de att jag kunde räkna med mellan 80- 150000 (utan motor). På ett ungefär. :)

- - -

Den prisuppgiften är ju helt orimlig.

 

Om firman har en timdebitering på 2.000:-/tim så skulle det innebära att de beräknar 1-2 hela arbetsveckor för jobbet. Å så tillkommer kostnaden för en motor.

Albin 25 har inga problem med åtkomligheten för att komma åt motorn. Det är bara att lyfta durkarna och lyfta motorn rakt upp så det borde vara ett lätt jobb jobb för en firma som har motorlyft och kunskaper. Det kan omöjligt ta 1-2 veckor.

 

Sådana här prisuppgifter ges dessvärre ofta när firman inte vill göra jobbet. Då prissätter man så kunden baxnar och går därifrån eller så beställs jobben och firman "skrattar hela vägen till banken".

 

Motorproblemen i äldre båtar gör att de tyvärr riskerar att hamna på båtskroten. Det är inte försvarbart att lägga mer pengar på ett motorbyte än vad en hel båt kan säljas för och då väljer många skroten.

 

( @IngemarE var snabbare och räknade nog inte med storstadspriser för timdebiteringen...)

Redigerad av Lintott
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde ju att bifoga filmen jag hittade innan, titta på den och ca 3:56 till 4:40 talar de om kostnaden och hur lång tid det tar. 

https://www.skippo.se/batar/repowering-gammal-segelbat-far-ny-motor

 

I denna segelbåt räknar de med ca 4–5 dagar och en kostnad på 25–30 000 kr och eftersom filmen är från 2014 räknar man om detta till dagens pengavärde som då blir ca 33 000–40 000 kr. 

I bland är de två men det mesta av arbetet utförs av en person. 30 000 kr / 40 h= 750 kr/h (1000 kr i dagens pengavärde)

 

Så räknar man med 40 h (5 arbetsdagar) för ett motorbyte i en segelbåt, så räcker det med ca 30 (max 35 h) i en motorbåt för samma arbete eftersom det är betydligt enklare i en motorbåt där motorrum och motor är mer lättåtkomligt.

 

1 timme sedan skrev Albina158:

Måste dock berätta att det inte var AI som var framme den här gången. Uppgiften om att det kostade 60 000 att byta motor kom från en av de större företagens hemsida. När jag sen frågade den största och mycket seriösa firman där jag bor sa de att jag kunde räkna med mellan 80- 150000 (utan motor).

Jag hade bara sett att det var några företag som använt just från 60 000 kr och man kan ju undra var ifrån de fått detta, är det från AI eller har AI kopierat deras svar.

Att sedan någon drar till med 80–150 000 kr för att bara byta motor tycker jag låter oseriöst och verkar som de inte vill (eller kan) utföra jobbet.

 

Så i Stockholmsområdet där de debiterar 1500–1700 kr/h (100–125% inflation sedan 2014) så kan det nog stämma att ett motorbyte kostar från 60 000 kr i en segelbåt och i en motorbåt med backslag och rak axel bör man då hamna runt ca 45–50 000 kr istället.

 

Sen behöver man ju inte anlita de stora ofta dyraste företagen, det är ju inte alls säkert att de gör det bättre för att de debiterar 1500–1700 kr/h istället för den lilla firman som inte syns bland toppresultaten på Google och gör samma arbete för 1000 kr/h och kanske t.o.m. mycket bättre. Många tvekar tyvärr för att kontakta mindre företag som inte syns bland toppresultaten på Google eller på sociala medier i rädsla för att de ska vara oseriösa eller inte klara av jobbet men är i själva verket är de nog mer seriösa än de stora företagen.

 

Vet att det var en seglare som i somras fick motorhaveri och kontaktade en större auktoriserad verkstad för ett välkänt märke för felsökning av motorn och fick till svar: Nej, vi befattar oss inte med gamla motorer...

 

Det är inte undra på varför de stora företagen debiterar 1500–1700 kr/h, det behövs ju säkert för att få ihop det om man tackar nej till jobb. De har kanske inte tid att jobba för de måste ju ha möten också, det har man ju hört talas om...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...