BobbyM 0 Postad lördag kl 11:56 Vi har sedan förra året en Seamaster 210 Sports och vi fick med en trailer i köpet. Tyvärr har vi problem att både sjösätta och ta upp båten via ramp. När vi skall sjösätta så har vi hårda rullar i plast vilket i kombination med att det är stegköl på båten gör att den inte kommer över dessa. Och när vi skall ta upp den så får vi slita oerhört med vinschen för att få upp båten på trailern. Jag har själv ingen direkt erfarenhet av båtliv men kan ju lätt konstatera att det inte bör vara så här pass svårt att trailra en båt av denna storlek. Jag provade detta året att köpa mig en ny vinsch men det var typ lika jobbigt som med den gamla. Nu lyckades vi till slut få upp båten idag men nu blir vi tvungna till att lyfta i den till våren och det känns spontant rätt larvigt med en båt som är ca 6 meter lång och 2 meter bred. Jag tar tacksamt emot tips på vad som kan vara fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 983 Postad lördag kl 12:36 Bilder underlättar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyM 0 Postad lördag kl 13:54 (redigerade) ok, här kommer några bilder Redigerad lördag kl 14:07 av BobbyM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyM 0 Postad lördag kl 14:13 Och vinschen är en Hamron Hand winch 1100 kg 4:1 / 8:1 som är inhandlad på Jula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 268 Postad lördag kl 15:24 Större hjul på rullarna skulle kanske hjälpa. Men det borde ju gå ändå. Är rampen väldigt flack? Backar du ut tillräckligt långt? Vår Flipper 666 brukar vara svårt att trycka av trailern med handkraft men då backar jag lite med bilen ner för rampen (bara några decimeter) och tvärbromsar. Då glider båten av av sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyM 0 Postad lördag kl 15:35 Rampen är flack och jag backar (tyvärr) så långt att vattnet går över muttrarna och säkert skadar bromsarna. När vi nu tog upp den idag så slutade vi vinscha när det var ett par decimeter kvar och tog risken att köra upp ekipaget så att det stod plant. Då tänkte jag att det borde gå lätt men även när vi stod helt plant så fick man jobba för att vinscha in det sista. Men givetvis inte riktigt lika mycket som när man stod på rampen. När båten levererades till oss förra året med transport så gjorde transportkillen det tricket du beskriver med att bromsa. Men han hade ju då en stor transportbil (typ som en större jeep eller bärgningsbil). Och då hoppade den över vid steget men det kändes inte som något man vill göra varje säsong och tveksamt om vi kan få samma kraft med vår vanliga bil. Även risk att draget tar skada eller rent av går av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 365 Postad lördag kl 15:50 Vad är det för trailer? Varken de yttre hårda plastrullarna eller de mindre inre rullarna är optimala för detta skrov. Borde vara luftgummihjul istället men kolla vad tillverkaren har för alternativ. De inre rullarna ser ut som sidostödrullar från en Brenderup eller liknande. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 983 Postad söndag kl 08:56 Vinscha upp borde gå lätt men ner förstår man att stegskrovet knölar till det. Mjukare ytterhjul kan kanske hjälpa. Jag är ingen fan av Julas grejer så jag skulle testa med en annan vinsch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 650 Postad söndag kl 10:48 Instämmer med två föregående att luftgummihjul nog underlättar. Något basic, men har du kollat så kölrullsrna rullar fint och är uppsmorda? Samma med sidorullarna. Även om de kan kännas lätta utan last så kan lasten göra att de kärvar om de inte är smorda/underhållna. Ett annat trick är att dra vinchbandet först akteröver under och över någon balk balk bak på vagnen och tillbaka till stävöglan, då kan du vincha båten bakåt. MEN var medveten om risken att den tippar på häcken när tyngdpunkten passerar aktre rullen. Så det är inte riskfritt. Kanske kan det dock fungera för att ta sig förbi steget och då även kanske lurt att först lägga spännband lite lagom hårt tvärs över förskeppet som säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyM 0 Postad söndag kl 11:40 Verkar vara en Tiki Treiler. Svårt att se den exakta modellen men något som liknar Beach Treiler BU...500. Är detta något märke / modell som indikerar något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 17 Postad söndag kl 16:57 Tiki Trailer BUV 1500? Tiki trailer BUV 1500 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 983 Postad söndag kl 17:13 2025-10-11 vid 17:35 skrev BobbyM: Rampen är flack och jag backar (tyvärr) så långt att vattnet går över muttrarna och säkert skadar bromsarna. Den där trailern har inga bromsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 91 Postad söndag kl 18:21 2025-10-11 vid 13:56 skrev BobbyM: Seamaster 210 Sports Hur mycket väger båten med motor och div utrustning? Man rekommenderar vikt X 1,5 så en vinschen du har är dimensionerad för en båt på runt 700 kg (jag har inte räknat så noga om någon har synpunkter) så det är möjligt att du behöver en kraftigare vinsch? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyM 0 Postad söndag kl 19:38 Som jag har tolkat det väger båten 650 kg utan motor. Det står tydligt på förpackningen för vinschen att den klarar 1100 kg. Men det spelar mindre roll eftersom något är seriöst fel när jag skall veva upp båten. Men om man oavsett då går vidare till vad jag bör göra. Jag kan helt klart tänka mig att byta både vinsch och rullar men tar då gärna emot tips på vad jag skall byta till. Eller är det säkrast att ta kontakt med Tiki Treiler? Finns det förresten något bra trailer-ställe mellan Malmö och Helsingborg som i sådant fall kan byta till nya rullar? Vinschen bytte jag ju själv men skulle nog vilja att ett proffs fixade rullarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 983 Postad söndag kl 19:45 (redigerade) 19 timmar sedan skrev s841: Hur mycket väger båten med motor och div utrustning? Man rekommenderar vikt X 1,5 så en vinschen du har är dimensionerad för en båt på runt 700 kg (jag har inte räknat så noga om någon har synpunkter) så det är möjligt att du behöver en kraftigare vinsch? Nu är du i diket och cyklar. Läs vad en av de större aktörerna i branschen skriver, https://www.dutton-lainson.com/hand-winch-selection-guide/ Min Brenderupvagn för båt upp till 2 ton levereras med vinsch klassad för 1250 kg..... Redigerad måndag kl 13:41 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 35 Postad måndag kl 10:34 Vikten som vinschen klarar är för rullande last, sedan finns det knep för att få en vinsch att klara betydligt mer. Det går åt olika mycket kraft beroende på objektets utformning, vilket underlag det är m.m. Själv använder jag Julas billiga elvinsch för 900 Kg till min Jofa 565:a och Mercury 90hp 2t. // Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser