Hybro 1 292 Postad lördag kl 06:46 (redigerade) Dubbelpost Redigerad lördag kl 10:48 av Hybro Dubbel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 233 Postad lördag kl 13:01 Minn erfarenhet av båttvätt, som med bilar, är att det blir inte rent med enbart högtryckstvätt. Man måste dit med en borste å gnugga lite. Så när jag tar upp båten så kör jag hem den till tomten å sen skrubbar med en borste på vattenslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 081 Postad lördag kl 14:20 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Hybro: Dubbelpost ??? 1 timme sedan skrev Ruskpricken: Minn erfarenhet av båttvätt, som med bilar, är att det blir inte rent med enbart högtryckstvätt. Man måste dit med en borste å gnugga lite. Så när jag tar upp båten så kör jag hem den till tomten å sen skrubbar med en borste på vattenslangen. ??? Har jag missat något? Ja det har ju blåst en hel del. Enligt tillgängliga väderdata har det blåst mer längre norrut från Tjörn och upp till Oslofjorden och sedan in över landet mot Jämtland och så vidare. Det har varit några nedfallna träd här i Göteborg, ett över en bil vid Stampen, ett inne på Liseberg som stoppade Lisebergsbanan, och vad jag kan se har en spårvagn på linje fem stått stilla i Delsjöravinen, men inget som Västtragik meddelat. Styrsöbolaget kunde inte angöra Vargö, Sjumansholmen och Brännö-Husvik, Knarrholmen och Stora Förö. VV har tydligen haft problem på Nordöleden, vid Rörö. Jag var ute vid båten igår på förmiddagen och förstärkte förtöjningarna. Drog samtidigt ut båten en bra bit från bryggan, så det blev ett långt hopp iland. Tittade till båten idag på tidig förmiddag, SO vind, blåste en hel del, regnade. Min båt ligger långt in på bryggan, även om kvarvarande segelbåtars vindexar visade litet olika var det i princip ”frånlandsvind” och nästan lä vid min båtplats. Grannarnas båtar är sannolikt torrsatta, så intilliggande platser är tomma, vilket egentligen inte är bra. Nu ligger båten omkring 150cm från bryggan, så det blir ett långt språng när jag skall gå ombord nästa gång… Redigerad lördag kl 14:24 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 903 Postad lördag kl 15:24 Jodå, y-bom böjd. Inte många bommar från min båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 466 Postad lördag kl 15:35 5 minuter sedan skrev patrikflink: Jodå, y-bom böjd. Inte många bommar från min båt! Men jösses, den där y-bommen är ju vansinnigt underdimensionerad! På de som var där jag hade båten senast var nog själva bommen 4-5 gånger större än den där, och säkert med grövre plåttjocklek också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 466 Postad lördag kl 15:44 Själv var jag vid båten för några dagar sen, för att ta av seglen. Har fem förtöjningslinor permanent. Och fyra fendrar mot bryggan. Ligger långsides, med den fria skrovsidan åt sydöst. Så den värsta vinden senaste dygnet gick alltså rakt in där, och tryckte båten rakt in mot bryggan. Inga större krafter på linorna därmed, men det brukar bli lite skav när båten "tar sig igenom" fendrarna ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 903 Postad lördag kl 16:10 (redigerade) 34 minuter sedan skrev raol: Men jösses, den där y-bommen är ju vansinnigt underdimensionerad! På de som var där jag hade båten senast var nog själva bommen 4-5 gånger större än den där, och säkert med grövre plåttjocklek också. Ägaren har "lånat" en tom plats. För stor båt, kommer att få prata med sitt försäkringsbolag gällande ersättning för nya bommar. Tyvärr så blir det såhär på vår marina. Är ingen kund hos oss. Redigerad lördag kl 16:11 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 466 Postad lördag kl 16:11 (redigerade) 2 minuter sedan skrev patrikflink: Ägaren har "lånat" en tom plats. För stor båt, kommer att få prata med sitt försäkringsbolag gällande ersättning för nya bommar. Tyvärr så blir det såhär på vår marina. Är ingen kund hos oss. Spelar mindre roll när bommen är så sjukt klen. Den ser ut att vara lagom hållbar för en liten plasteka eller roddbåt, inte mer än så. Den som äger hamnen bör uppgradera snarast, för sån där skit kan man inte ha i längden. Redigerad lördag kl 16:13 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 074 Postad lördag kl 21:29 5 timmar sedan skrev patrikflink: Ägaren har "lånat" en tom plats. För stor båt, kommer att få prata med sitt försäkringsbolag gällande ersättning för nya bommar. Tyvärr så blir det såhär på vår marina. Är ingen kund hos oss. - - - 5 timmar sedan skrev raol: Spelar mindre roll när bommen är så sjukt klen. Den ser ut att vara lagom hållbar för en liten plasteka eller roddbåt, inte mer än så. Den som äger hamnen bör uppgradera snarast, för sån där skit kan man inte ha i längden. Om någon obehörig båtägare lagt sin båt på platsen utan att hamnägaren känner till det så kan väl hamnägaren inte kritiseras för att Y-bommen inte är stark nog. Hamnägaren har förhoppningsvis koll på vilken belastning bommarna är dimensionerade för och placerar ut båtar som är lämpliga att ligga på platsen. Sen kan även jag tycka att bommen ser spinkig ut i förhållande till sin längd. Hamnägaren har säkert sparat några kronor på att välja ett lågprisfabrikat. Det är ju alltid båtägarens försäkring som hanterar skador som uppstår på brygganläggningar så skadekostnaden drabbar tyvärr inte hamnägaren om bommarna är feldimensionerade. Vore jag skadereglerare så skulle jag ifrågasätta full försäkringsersättning utan låta hela eller delar av skadekostnaden belasta båtägaren om denne varit försumlig och olovandes förtöjt vid en underdimensionerad bom. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser