Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
PenttiVarg

Hur stor presenning?

Rekommendera Poster

Hej.

Nu är min Maxi 680 torrsatt och allt vore bra om inte det var så att presenningarna som följde med köpet nog inte håller en vinter till där båten ligger nu. Det är en gansk blåsig båtklubb där vinden kan komma rätt på om man har lite otur. Har täckt med en temporär Biltematunnis (Med Red Duty däcksställning) men behöver något bättre innan vintern.

Funderar därför på storlek på press för min båt då jag vill ha lite extra för att stänga till såväl för som akter. Båten är ju 21 fot och 2.80 bred så egentligen borde väl en 6x10 press funka men ska jag ta en 7x12 för att få lite extra att ta av och finns det någon nackdel med formsydda presenningar som denna?

https://www.moory.se/p/formsydd-batpresenning-nock-hexagon-pro-rutarmerad-med-extra-forstarkt-oljettkant-250-g-m2-transparent-7-x-12-meter-30-st-gummistroppar/

Allt väl,

AD

Ps.Har letat efter det här ämnet men inte hittat det men ber om ursäkt om det redan finns ett svar på min fråga.

IMG_1196.jpeg

Redigerad av PenttiVarg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dubbelkolla båtens mått  255 bred ?  men hur hög ställningen är inverkar även.  mäta är att veta,   21 fot ?

vad är det i m,  mät      B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev bemek:

dubbelkolla båtens mått  255 bred ?  men hur hög ställningen är inverkar även.  mäta är att veta,   21 fot ?

vad är det i m,  mät      B

Sorry, 2,55 är rätt breed och längden är 6,80. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle välja press med samma längd (alltså pressens största mått) som överliggaren på täckställningen + lite marginal ( gissar max 1 m) om du vill knyta ihop som du beskrev.

Bredden brukar då räcka till för att nå en bit ner äver över skrovsidorna. Med 7×12 så är 12 på tok för långt för båten, eller om du tänkt ha det måtten på tvären så kommer den hänga ner på marken på bägge sidor (gissar jag) och du kan då inte surra fast den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bygg upp ställningen först. Släng över en tamp där presenningen ska fästas för att gå över sidorna på båten. Mät tampen.

Blir längre än båtens bredd.

Längden från för till akter har du ju redan.

Vindsäkrar med några linor tvärs över.

Svårare än så är det inte.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips, köp 2 mindre presenningar och lägg med minst 1 m överlapp. Typ 5*7 m och lägg på tvären. 

De är BETYDLIGT enklare att hantera än en stor.

PS. Båten är 23 fot.  DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Jag skulle välja press med samma längd (alltså pressens största mått) som överliggaren på täckställningen + lite marginal ( gissar max 1 m) om du vill knyta ihop som du beskrev.

Bredden brukar då räcka till för att nå en bit ner äver över skrovsidorna. Med 7×12 så är 12 på tok för långt för båten, eller om du tänkt ha det måtten på tvären så kommer den hänga ner på marken på bägge sidor (gissar jag) och du kan då inte surra fast den. 

Tack för klokt inspel. Tänkte faktiskt inte på att den också kan bli för lång på sidorna. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för bra tips och synpunkter.S ka kontrollmäta idag med ett rep men det verkar ju som att 6x10 räcker. Kommer att behålla den tunna vita pressen på bilden för att den nya grövre pressen ska glida lätt. Och då ingen har nämt någon nackdel med formsydda presseningar så tänkte jag beställa hem den här: https://www.moory.se/p/formsydd-batpresenning-nock-hexagon-pro-rutarmerad-med-extra-forstarkt-oljettkant-250-g-m2-transparent-6-x-10-meter-30-st-gummistroppar/

Hejhej,

AD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

Har en båt som är 6,6 meter med 2,6 bredd. Använder sedan många år en 650g presenning 10x6 meters från Biltema.

Blåser en del där min båt står. Betydligt skillnad hur presenningen rör sig, mot för min bror som har en 250g presenning på sin båt. Han fick snabbt skador och fick byta pressning. 

Rekommenderar en tung press, för minskad rörelse = mindre slitage. Dock tung att handskas med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Niklas-L:

Hej, 

Har en båt som är 6,6 meter med 2,6 bredd. Använder sedan många år en 650g presenning 10x6 meters från Biltema.

Blåser en del där min båt står. Betydligt skillnad hur presenningen rör sig, mot för min bror som har en 250g presenning på sin båt. Han fick snabbt skador och fick byta pressning. 

Rekommenderar en tung press, för minskad rörelse = mindre slitage. Dock tung att handskas med.

Jo, jag vet att tjockare än bättre och hade i ett tidigare båtliv ett hus som stod årets runt med en 650g PVS-press. Nu är dock inte förutsättningarna desamma och jag kommer nog behöva hantera presenningen själv allt som oftast, så då går tyvärr 650g presenningarna bort då jag tycker dom är för tunga att hantera på en person.

Oroande dock att din bror hade så dålig erfarenhet av 250g varianten. Som jag förstår det är ju den ganska vanliga och rekommenderas av en hel del återförsäljare och tillverkare av båttillbehör. 🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev PenttiVarg:

Oroande dock att din bror hade så dålig erfarenhet av 250g varianten. Som jag förstår det är ju den ganska vanliga och rekommenderas av en hel del återförsäljare och tillverkare av båttillbehör. 🤔

Om  jag sålde pressar skulle jag också rekommendera den tunna modellen för då får man snart sälja en ny till samma kund.🙏

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Rascal:

Om  jag sålde pressar skulle jag också rekommendera den tunna modellen för då får man snart sälja en ny till samma kund.🙏

Nja. Missnöjda kunder tenderar till att inte återkomma, så jag vet inte om det är en hållbar affärsidé för någon butik. Nu var dock inte ämnet ÅF-strategier utan om en 250g press verkligen inte håller mer än ett år. Tänkte att det borde finnas dom här som även använder/använt den typen av presenning men kanske inte? 

Redigerad av PenttiVarg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev PenttiVarg:

Nja. Missnöjda kunder tenderar till att inte återkomma, så jag vet inte om det är en hållbar affärsidé för någon butik. Nu var dock inte ämnet ÅF-strategier utan om en 250g press verkligen inte håller mer än ett år. Tänkte att det borde finnas dom här som även använder/använt den typen av presenning men kanske inte? 

Jag har täckt mina båtar dom senaste femtio åren med olika typer av ställningar och pressar och en lärdom är att det som är avgörande är att man inte har någon form av vassa hörnor och kanter. Det dödar framför allt dom tunna pressarna snabbt. Personligen tycker jag det är värt att lägga lite extra pengar och energi på hösten för att slippa stå i snö och kyla mitt i vintern och skotta snö ur båten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev PenttiVarg:

Jag vet inte om du rådfrågat Jakob Uggla eller fröken Stork, men om du rådfrågar mig så svarar jag att du inte skall köpa en enda stor pressening utan uppskattningsvis tre mindre, om du nu inte är världsmästare i styrkelyft, eller har en stor besättning som kan hjälpa dig att lyfta upp presenningen på täckställningens ås.

Min båt är 9,5 x 3,1 m, men med en hög hytt, jag har tre presenningar på 600g/m2 i olika storlekar från Jula en på 7 x 5 m och två på 5 x 4 m, dom ligger omlott, med skarven i lä. Presenningens långsida tvärs båtens längdslinje. Dessa orkar jag själv lyfta upp på båten, ja en i taget då. Och jag kan få upp dom på åsen ensammen, men oftast har jag hjälp.

Nu står min båt relativt vindskyddat, iallafall på en sidan, så 600g/m2 räcker, men minst en tunn lättviktspresenning har blåst sönder på den platsen. Jag förankrar dessa presenningar med spännband runt båten, det fungerar bra, om man inte spänner för hårt för då sliter man ur öljetterna.

En vår när jag skulle täcka av var det var en byig vind, när jag hade lossat spännbanden på den stora 7 x 5 m presenningen bar den sig åt som en magisk matta vävd i medeltidens Bagdad, den flög iväg och fick hämtas upp två kvarter bort…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Rascal:

Jag har en annan erfarenhet, använder Biltemas blåa som höll under många år, köpte en dyr och tung presenning hos Erlandssons Brygga och den höll inte mer än 3 år, så nu är det återigen Biltemas blåa, 2 stycken med överlapp.

Hänger vattendunkar så att presenningar håller sig på plats. Dock är det ingen extrem blåst där min båt står.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har en annan erfarenhet, använder Biltemas blåa som höll under många år, köpte en dyr och tung presenning hos Erlandssons Brygga och den höll inte mer än 3 år, så nu är det återigen Biltemas blåa, 2 stycken med överlapp.

Hänger vattendunkar så att presenningar håller sig på plats. Dock är det ingen extrem blåst där min båt står.

Spännande med ett annat perspektiv. Tack för detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag ser varje höst, ja efter den första höststormen, ja egentligen behöver det inte ens vara en storm, att det hänger girlander av sönderblåsta lättviktspresenningar och fladdrar i vinden från båtarnas täckställningar. Villaägarna som bor i lä av hamnen är nog inte så glada då, då deras fruktträd och verandor också har fått girlander av sönderblåsta presenningar.

Så köp ordentliga grejer!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Samma här. Har ofta (nästan alltid)  kört med 180g press och aldrig haft problem med att den blåst sönder. Det som tar död på dem är  nötning mot diverse saker. Som nämnts brukar de hålla typ 3 år, men de är ju inte så dyra så det blig ju typ 200kr/år.

"Investerade" ett år i tjock press, den var tydligen inte gjord av något toppenmaterial. Det vaf inte det där mjuka följsamma materialet, utan den var lite styvare. Redan efter första säsongen blev det små hål/sprickor i varje hörn efter vikningen. Och så var det fruktansvärt att hålla på med den där tunga grejen. Efter två säsonger gick jag tilllbaka till Julas blå 180 grammare.

Att ha hängande fyllda 4 liters dunkar är många som praktiserar på min klubb. Ger fint flex när vinden viner och skonar därför både öljetter och press. Med stum surrning är det annars stor risk att öljetterna ryker i kraftig vind.

Själv har jag just nu transparant armerad press från Biltema som funkat bra i typ 4-år, ger bra med ljusinsläpp när man mekar och fixar. Den ligger väl runt 240gram, men det är överkommligt att hantera. Till den följde det med typ 20 cm långa gummistroppar till varje öljett, de ser klena ut men funkar exelent. Mellan gummistropparna kör jag med sån billigt enkelt blått skitsnöre som inte tål sol och fransar sig något jävulskt om man inte direkt bränner ändarna. typ 6 mm (tror jag, kanske 8 mm). Gummistrlpparna ger fin flex i vindbyar och gör att press och öljetter inte rycks sönder.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Boanjohan:

Samma här. Har ofta (nästan alltid)  kört med 180g press och aldrig haft problem med att den blåst sönder. Det som tar död på dem är  nötning mot diverse saker. Som nämnts brukar de hålla typ 3 år, men de är ju inte så dyra så det blig ju typ 200kr/år.

"Investerade" ett år i tjock press, den var tydligen inte gjord av något toppenmaterial. Det vaf inte det där mjuka följsamma materialet, utan den var lite styvare. Redan efter första säsongen blev det små hål/sprickor i varje hörn efter vikningen. Och så var det fruktansvärt att hålla på med den där tunga grejen. Efter två säsonger gick jag tilllbaka till Julas blå 180 grammare.

Att ha hängande fyllda 4 liters dunkar är många som praktiserar på min klubb. Ger fint flex när vinden viner och skonar därför både öljetter och press. Med stum surrning är det annars stor risk att öljetterna ryker i kraftig vind.

Själv har jag just nu transparant armerad press från Biltema som funkat bra i typ 4-år, ger bra med ljusinsläpp när man mekar och fixar. Den ligger väl runt 240gram, men det är överkommligt att hantera. Till den följde det med typ 20 cm långa gummistroppar till varje öljett, de ser klena ut men funkar exelent. Mellan gummistropparna kör jag med sån billigt enkelt blått skitsnöre som inte tål sol och fransar sig något jävulskt om man inte direkt bränner ändarna. typ 6 mm (tror jag, kanske 8 mm). Gummistrlpparna ger fin flex i vindbyar och gör att press och öljetter inte rycks sönder.

Många olika bud nu. Spännande! Har läst vad ni skriver och tror jag köper en figursskuren 240g 6x10 pres på Biltema och kapellsträckare. Fäster sedan med 6 st spännband under båten och har kvar den tunna presseningen på bilden som nötningsskydd. Det borde nog funka även om det vinterstormar.  

https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batpresenning/formsydd-batpresenning-6-x-10-m-2000060457

Redigerad av PenttiVarg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mer från tema    :       

109:-

Ex. moms:8720

Böjbar kylarslang av gummi, 44 x 315 mm

Artnr. 61-379

(5+) i Stockholm (Haninge)

monteras vid nockändarna  . Tips sätt stöttor vertikalt mot nocken vid spännbandsställena .

säkra nockdelarna från att glida isär vid skarv . snöre längs nock mellan stödbenen hjälper bra.  B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...