kotten33 1 Postad lördag kl 17:19 Mitt batteri var tomt när jag skulle ta upp båten, lite störigt. Q display är ju kopplad förbi huvudströmbrytaren vilket gör att den smyg drar lite hela tiden. Tänkte nu köpa en portabel hjälpstartare, någon som har en sådan och kan tipsa lite vilken som är vettig. Har en Yamaha 60hkr (2022) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 348 Postad lördag kl 17:29 Känns väl lite slösa att köpa en hjälpstartare för att bara få igång motorn. Går det inte att ladda batteriet? Eller om det är någon som kan låna dig ett batteri medan du tar upp båten. Om du laddar batteriet på plats i båten, koppla loss batteripolskorna före du laddar. Är batteriet så pass dåligt att det inte går att ladda måste du ju ändå köpa ett nytt. Jämför mått och kapacitet (CCA och Ah) med det som sitter där samt kolla instruktionsboken vad där anges för batterikapacitet. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad lördag kl 17:51 18 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Känns väl lite slösa att köpa en hjälpstartare för att bara få igång motorn. Går det inte att ladda batteriet? Eller om det är någon som kan låna dig ett batteri medan du tar upp båten. Om du laddar batteriet på plats i båten, koppla loss batteripolskorna före du laddar. Är batteriet så pass dåligt att det inte går att ladda måste du ju ändå köpa ett nytt. Jämför mått och kapacitet (CCA och Ah) med det som sitter där samt kolla instruktionsboken vad där anges för batterikapacitet. //Pär Onödigt vet jag inte, det blev hur meckigt som helst nu senast när batteriet var tomt. Vi hade åkt till båtplatsen på kvällen för att ta upp båten för att sedan morgonen behöva åka till serviceverkstaden inför hösten. Nu startade inte motorn med följd att det inte gick att ta sig till platsen där min båttrailer stod. Det går inte ladda på plats, man måste ta ur batteriet och åka hem. Men om vi släpper att du tycker det är onödigt och jag gärna vill ha en hjälpstartare iaf, frågan kvarstår då från ursprungs inlägget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 348 Postad lördag kl 18:54 (redigerade) 1 timme sedan skrev kotten33: Onödigt vet jag inte, det blev hur meckigt som helst nu senast när batteriet var tomt. Tydligen har ditt batteri varit urladdat tidigare under säsongen och om vi då ponerar att ditt batteri har sulfaterade eller sönderskakade blyplattor om det är ett vanligt bly/syra batteri så hjälper föga en power pack/booster pack. Du måste nog byta batteri och dessutom kolla laddningen från motorn så att likriktare/regulator eller ännu värre statorn inte är defekta. Men vill du ha en bra så: Attack Booster 1860 12 V, brukar ligga strax under 5000 kr. Du kan säkert hitta billigare men kvaliteten är helt annan och du måste ändå köpa nytt batteri även om du får igång motorn tillfälligt. I en båt skall det sitta ett riktigt marinbatteri som klarar av skakningar, stötar mm. ett vanligt startbatteri till en bil klarar inte detta, de går sönder efter ett tag... Ett riktigt Marinbatteri (startbatteri) brukar kosta runt 1400–1600 kr, finns säkert billigare på billighetsvaruhusen men kvaliteten är därefter... Något annat än ett rent Marinbatteri hade jag inte satt i en båt. Ursäkta att jag verkar hård men det finns tyvärr inga genvägar... //Pär Redigerad lördag kl 19:13 av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad lördag kl 21:03 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Tydligen har ditt batteri varit urladdat tidigare under säsongen och om vi då ponerar att ditt batteri har sulfaterade eller sönderskakade blyplattor om det är ett vanligt bly/syra batteri så hjälper föga en power pack/booster pack. Du måste nog byta batteri och dessutom kolla laddningen från motorn så att likriktare/regulator eller ännu värre statorn inte är defekta. Men vill du ha en bra så: Attack Booster 1860 12 V, brukar ligga strax under 5000 kr. Du kan säkert hitta billigare men kvaliteten är helt annan och du måste ändå köpa nytt batteri även om du får igång motorn tillfälligt. I en båt skall det sitta ett riktigt marinbatteri som klarar av skakningar, stötar mm. ett vanligt startbatteri till en bil klarar inte detta, de går sönder efter ett tag... Ett riktigt Marinbatteri (startbatteri) brukar kosta runt 1400–1600 kr, finns säkert billigare på billighetsvaruhusen men kvaliteten är därefter... Något annat än ett rent Marinbatteri hade jag inte satt i en båt. Ursäkta att jag verkar hård men det finns tyvärr inga genvägar... //Pär Batteriet är helt nytt då båten är helt ny och bara gått 7 timmar, så att batteriet är trasigt är föga troligt och inget problem med laddningen heller. Då den är köpt på ett riktigt Yamaha center så skulle jag säga att man inte monterar något annat är ett marint batteri, så där är jag inte orolig. Problemet är att den stod för länge utan körande och att min plotter drar lite ström då det är internet uppkopplad hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 35 Postad lördag kl 21:21 Jag har jobbat som bilbärgare i många år och startat diverse fordon med både booster och startkablar. Har använt både dyra och billiga startbooster, ska du göra 10 - 12 starthjälper om dagen så är en dyr kvalitetsmaskin ett måste. En starthjälp någon gång i bland så klarar i princip vilken som helst det. en för en tusenlapp är helt ok. Noco är en vettig maskin, kampanj på mekonomen just nu. Själv köpte jag en riktig budgetgrej på Gekås för två år sedan 399:- tänkte en leksak men provar för dem pengarna och jäklar vad den har levererat den har får jobba mycket, nackdelen är att den slår ifrån när den gått i 10 s utan att det startar då får man återaktivera den. Kom ihåg att det spelar ingen roll om du har en dyr eller billig booster om den inte är laddad när du ska använda den. // Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 125 Postad söndag kl 00:55 (redigerade) Jag har en från biltema och det var bra fart i den, bara använt en gång och då var visserligen inte batteriet helt urladdat men det blev bra snurr på både powertrimmen och startmotorn. Det kan ju vara ett budget alternativ, detta var den billigaste av dom. Har även sett test av hjälpstartare och där var Noco Bäst i test. Redigerad söndag kl 01:02 av touchwood 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 348 Postad söndag kl 07:01 12 timmar sedan skrev kotten33: Mitt batteri var tomt när jag skulle ta upp båten, lite störigt. Q display är ju kopplad förbi huvudströmbrytaren vilket gör att den smyg drar lite hela tiden. Tänkte nu köpa en portabel hjälpstartare, någon som har en sådan och kan tipsa lite vilken som är vettig. Har en Yamaha 60hkr (2022) Ursprunglig information, står inget mer än att en Q display är kopplad direkt på batteriet och att motorn är en Yamaha 60 hk från 2022. Kan ju vara hur gammalt batteri som helst enligt denna information. 9 timmar sedan skrev kotten33: Batteriet är helt nytt då båten är helt ny och bara gått 7 timmar, så att batteriet är trasigt är föga troligt och inget problem med laddningen heller. Då den är köpt på ett riktigt Yamaha center så skulle jag säga att man inte monterar något annat är ett marint batteri, så där är jag inte orolig. Problemet är att den stod för länge utan körande och att min plotter drar lite ström då det är internet uppkopplad hela tiden. Här tillkommer information om att batteri och båt är nytt samt köpt på ett riktigt Yamaha Center. Då verkar det ju som att personalen på Yamaha Centret missat att läsa installationsmanualen gällande Q-systemet som enligt deras manual vara kopplat både via huvudströmbrytaren och tändningslåset, se nedan: Om det nu är Yamaha Center som installerat Q displayen på din båt så är det väl deras problem att se till att du kan starta motorn utan att behöva köpa en Booster Pack. Batteriet har ju tydligen varit urladdat tidigare under säsongen och man skall inte behöva åka en runda med båten två gånger i veckan för att ladda ett batteri. När man lämnar båten och slagit från huvudströmbrytaren skall alla förbrukare vara frånkopplade förutom larm och automatisk länspump om det finns en sådan. Har ingen aning om hur mycket ström en Q display förbrukar i viloläge, kan väl ändå inte vara många mA och inte mycket mer än ett larmsystem som inte drar ur ett friskt batteri på några veckor. Jag har ingen aning om vad för batteri Yamaha Center har monterat i din båt men förhoppningsvis är det ett marint startbatteri. Även nya batterier kan vara defekta och ta emot laddning dåligt eller avvika från batteriets angivna prestanda, det är inte vanligt men det förekommer. Enligt Yamaha instruktionsbok skall batteriet ha en kapacitet på min 70 Ah och 430 CCA (EN). De flesta marina startbatterier för mindre båtar har en kapacitet på över 75 Ah och 500 CCA (EN). Du bör nog se till att Yamaha Center kopplar rätt om det är de som monterat Q displayen. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad söndag kl 11:03 13 timmar sedan skrev Elegancej: Jag har jobbat som bilbärgare i många år och startat diverse fordon med både booster och startkablar. Har använt både dyra och billiga startbooster, ska du göra 10 - 12 starthjälper om dagen så är en dyr kvalitetsmaskin ett måste. En starthjälp någon gång i bland så klarar i princip vilken som helst det. en för en tusenlapp är helt ok. Noco är en vettig maskin, kampanj på mekonomen just nu. Själv köpte jag en riktig budgetgrej på Gekås för två år sedan 399:- tänkte en leksak men provar för dem pengarna och jäklar vad den har levererat den har får jobba mycket, nackdelen är att den slår ifrån när den gått i 10 s utan att det startar då får man återaktivera den. Kom ihåg att det spelar ingen roll om du har en dyr eller billig booster om den inte är laddad när du ska använda den. // Janne Tack för ett bra svar Min tanke är inte att starta en massa båtar hela dagarna utan denna kommer bara användas någon gång per år, alltså bara en försäkring att man helt plötsligt står still och inte kommer någonstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad söndag kl 11:06 10 timmar sedan skrev touchwood: Jag har en från biltema och det var bra fart i den, bara använt en gång och då var visserligen inte batteriet helt urladdat men det blev bra snurr på både powertrimmen och startmotorn. Det kan ju vara ett budget alternativ, detta var den billigaste av dom. Har även sett test av hjälpstartare och där var Noco Bäst i test. Funderar på denna NOCO som verkar poppishttps://www.amazon.se/NOCO-GB40-Litium-Starthjälp-Bensinmotorer-Dieselmotorer/dp/B015TKUPIC?dib=eyJ2IjoiMSJ9.IscjJL353l_qa8JJ0r75NS3mnS0d24QCg1awYAvpkAiXgSwQtNttWH_d3mUd57IHntpisIHcEYH1mIer7tb6we3pAo4P4JfXuYk5HHaEM9TICCFIvvMoHhm2QL9ecvRz1HOoE616hPc_Dm66StaGIa3aMcLyBRd_EjKXwbDQmjzcJ4hERH_gBMPNJrceScuWBM9sKP953iRCxa7aIHjnmuxPi5RjRT6Hc96NJEccO5mXyj-LG_h6b_T90GNB-NyQeKEttgtkhAWI9U7-e5wAk4ENQ0i99CDrqf3qp-f0Wpk.yZsksM10orjyJHHYfkveFihJC6TBmFsPq0C-4xowgfs&dib_tag=se&qid=1758986730&refinements=p_123%3A64933&rnid=91049078031&s=automotive&sr=1-2&th=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad söndag kl 11:36 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ursprunglig information, står inget mer än att en Q display är kopplad direkt på batteriet och att motorn är en Yamaha 60 hk från 2022. Kan ju vara hur gammalt batteri som helst enligt denna information. Här tillkommer information om att batteri och båt är nytt samt köpt på ett riktigt Yamaha Center. Då verkar det ju som att personalen på Yamaha Centret missat att läsa installationsmanualen gällande Q-systemet som enligt deras manual vara kopplat både via huvudströmbrytaren och tändningslåset, se nedan: Om det nu är Yamaha Center som installerat Q displayen på din båt så är det väl deras problem att se till att du kan starta motorn utan att behöva köpa en Booster Pack. Batteriet har ju tydligen varit urladdat tidigare under säsongen och man skall inte behöva åka en runda med båten två gånger i veckan för att ladda ett batteri. När man lämnar båten och slagit från huvudströmbrytaren skall alla förbrukare vara frånkopplade förutom larm och automatisk länspump om det finns en sådan. Har ingen aning om hur mycket ström en Q display förbrukar i viloläge, kan väl ändå inte vara många mA och inte mycket mer än ett larmsystem som inte drar ur ett friskt batteri på några veckor. Jag har ingen aning om vad för batteri Yamaha Center har monterat i din båt men förhoppningsvis är det ett marint startbatteri. Även nya batterier kan vara defekta och ta emot laddning dåligt eller avvika från batteriets angivna prestanda, det är inte vanligt men det förekommer. Enligt Yamaha instruktionsbok skall batteriet ha en kapacitet på min 70 Ah och 430 CCA (EN). De flesta marina startbatterier för mindre båtar har en kapacitet på över 75 Ah och 500 CCA (EN). Du bör nog se till att Yamaha Center kopplar rätt om det är de som monterat Q displayen. //Pär Om jag skall vara ärlig så vet jag inte om Q är monterad av YC eller i fabrik. Då jag kan prata med båten på distans även fast main switch är OFF så skulle jag påstå att det är korrekt kopplat. Mitt batteri är ett Vartahttps://www.varta-automotive.com/sv-se/products/product/812071000b912 Har väldigt svårt att tro att det varit urladdat tidigare Känns lite som du kommer in på andra spår när min fråga från början endast var gällande hjälpstartare och inget annat. Uppskattar ändå att du tar dig tiden att svara men jag tror många hellre skulle vilja att du håller dig till själva ämnet, nu pratar vi alltså inte bara mitt inlägg utan även om du svarar andra. Det kan nog upplevas som lite besserwisser svar, ledsen jag säger detta men det kanske är bra att du får veta detta då kanske ingen annan 'vågar' säga något. Bara så du vet, inga hard-feelings från min sida, säger detta till dig i all välmening. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 348 Postad söndag kl 13:53 2 timmar sedan skrev kotten33: Känns lite som du kommer in på andra spår när min fråga från början endast var gällande hjälpstartare och inget annat. Uppskattar ändå att du tar dig tiden att svara men jag tror många hellre skulle vilja att du håller dig till själva ämnet, nu pratar vi alltså inte bara mitt inlägg utan även om du svarar andra. Det kan nog upplevas som lite besserwisser svar, ledsen jag säger detta men det kanske är bra att du får veta detta då kanske ingen annan 'vågar' säga något. Ja jag har ju bara +40 år i branschen och skäms absolut inte att bli kallad "besserwisser", jag tar inte åt mig. Vissa har inga problem med att jag uppfattas som "besserwisser" men det finns säkert de som har problem med detta och det får stå för dom. Mitt motto är att alltid hitta roten till det onda, visst kan man går förbi ett problem men det löser ju inte problemet som i ditt fall är att batteriet laddar ur sig. Då kommer man ju in på andra spår om man vill lösa ett problem eller? Många tycks tro att det finns en "quick fix" för allt och allt löser sig självt bara man gör si eller så för det har man hört där eller där och hellre tror på hörsägner så är det inte mitt problem men jag håller mig alltid till fakta och har jag helt fel så brukar jag erkänna det. Att springa iväg och köpa en en billig Booster Pack hjälper kanske för stunden men du har ju fortfarande problemet kvar att ditt batteri laddas ur på ett eller annat sätt och kommer att hamna i samma situation till nästa säsong. Mvh Pär 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad söndag kl 14:21 27 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja jag har ju bara +40 år i branschen och skäms absolut inte att bli kallad "besserwisser", jag tar inte åt mig. Vissa har inga problem med att jag uppfattas som "besserwisser" men det finns säkert de som har problem med detta och det får stå för dom. Mitt motto är att alltid hitta roten till det onda, visst kan man går förbi ett problem men det löser ju inte problemet som i ditt fall är att batteriet laddar ur sig. Då kommer man ju in på andra spår om man vill lösa ett problem eller? Många tycks tro att det finns en "quick fix" för allt och allt löser sig självt bara man gör si eller så för det har man hört där eller där och hellre tror på hörsägner så är det inte mitt problem men jag håller mig alltid till fakta och har jag helt fel så brukar jag erkänna det. Att springa iväg och köpa en en billig Booster Pack hjälper kanske för stunden men du har ju fortfarande problemet kvar att ditt batteri laddas ur på ett eller annat sätt och kommer att hamna i samma situation till nästa säsong. Mvh Pär Så här säger mitt Yamaha Center, vet inte vem man skall tro på.Om man lämnar båten under längre tid så behöver man underhålls ladda, pga. av att skärmen drar ström även när huvudbrytare är avstängd, även länspump kan användas utan huvudström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 348 Postad söndag kl 15:02 Längre tid är ju relativt, kan ju vara 3 veckor eller 3 månader. Q displayens manual visar ju att den skall vara ansluten via huvudströmbrytaren och via tändningslås. Det är väl bättre att låta den uppdatera eller initiera när man slår till huvudströmbrytaren och att detta tar någon minut i stället för att den tömmer batteriet. I någon manual för Yamarin stod det att displayen startar när tändningen är TILL. Men det är ju inte så säkert att det är bara din display som "tjuvar" ström, det kan ju vara så mycket annat som ligger och drar ström. Eller är det så att där båten ligger förtöjd är det dålig täckning eller något annat problem som gör att ditt Q system ligger och söker efter uppkoppling konstant och på så sätt drar mer ström än normalt. Är väl inte så himla trevligt att komma till båten och batteriet är helt tomt... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad söndag kl 15:07 4 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Längre tid är ju relativt, kan ju vara 3 veckor eller 3 månader. Q displayens manual visar ju att den skall vara ansluten via huvudströmbrytaren och via tändningslås. Det är väl bättre att låta den uppdatera eller initiera när man slår till huvudströmbrytaren och att detta tar någon minut i stället för att den tömmer batteriet. I någon manual för Yamarin stod det att displayen startar när tändningen är TILL. Men det är ju inte så säkert att det är bara din display som "tjuvar" ström, det kan ju vara så mycket annat som ligger och drar ström. Eller är det så att där båten ligger förtöjd är det dålig täckning eller något annat problem som gör att ditt Q system ligger och söker efter uppkoppling konstant och på så sätt drar mer ström än normalt. Är väl inte så himla trevligt att komma till båten och batteriet är helt tomt... //Pär jag får koppla mellan en amperemeter på pluspolen så ser jag ju vad den drar, dock inte vad förstås men man får ju ett hum iaf om den drar och hur mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 811 Postad söndag kl 15:40 (redigerade) 18 timmar sedan skrev kotten33: Batteriet är helt nytt då båten är helt ny och bara gått 7 timmar, så att batteriet är trasigt är föga troligt och inget problem med laddningen heller. 18 timmar sedan skrev kotten33: Problemet är att den stod för länge utan körande och att min plotter drar lite ström då det är internet uppkopplad hela tiden. Ja, och ett bly/syrabatteri som står helt eller delvis urladdat tar oftast rejäl skada om det inte laddas upp omedelbums. Att båten är "ny" och bara gått sju timmar spelar ingen roll alls - det snabbaste sättet att ta kål på ett helt nytt bly/syrabatteri är att låta det bli stående urladdat. Vilket ju är precis det du har gjort. 4 timmar sedan skrev kotten33: Känns lite som du kommer in på andra spår när min fråga från början endast var gällande hjälpstartare och inget annat. Håller med. Men även jag hade gått in på andra spår - av ren omtanke. För om du inte gör något åt orsaken till att ditt batteri laddar ur kommer det snabbt att hända igen. Och även nästa batteri blir snabbt förstört. En hjälpstartare är ju alltså ingen lösning, precis som svaren du fått (men kanske inte gillar). Skall du ha båten uppkopplad - vilket du verkar vilja - måste du ju ha något som puttar in den energi i batteriet igen som Internetfunktionen m.m. slukar. Annars går inte ekvationen ihop, och du kommer snabbt hamna där igen. Min Internetrouter (4G) drar t ex ett par hundra mA vilket tömmer ett batteri som ditt till kritiska 50% på en vecka. Så varför inte lägga pengarna på en liten solpanel+regulator istället för hjälpstartare, så kanske du slipper köpa nytt batteri fler gånger efter denna ? Redigerad söndag kl 15:42 av IngemarE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad söndag kl 15:59 16 minuter sedan skrev IngemarE: Ja, och ett bly/syrabatteri som står helt eller delvis urladdat tar oftast rejäl skada om det inte laddas upp omedelbums. Att båten är "ny" och bara gått sju timmar spelar ingen roll alls - det snabbaste sättet att ta kål på ett helt nytt bly/syrabatteri är att låta det bli stående urladdat. Vilket ju är precis det du har gjort. Håller med. Men även jag hade gått in på andra spår - av ren omtanke. För om du inte gör något åt orsaken till att ditt batteri laddar ur kommer det snabbt att hända igen. Och även nästa batteri blir snabbt förstört. En hjälpstartare är ju alltså ingen lösning, precis som svaren du fått (men kanske inte gillar). Skall du ha båten uppkopplad - vilket du verkar vilja - måste du ju ha något som puttar in den energi i batteriet igen som Internetfunktionen m.m. slukar. Annars går inte ekvationen ihop, och du kommer snabbt hamna där igen. Min Internetrouter (4G) drar t ex ett par hundra mA vilket tömmer ett batteri som ditt till kritiska 50% på en vecka. Så varför inte lägga pengarna på en liten solpanel+regulator istället för hjälpstartare, så kanske du slipper köpa nytt batteri fler gånger efter denna ? Mycket bra reflektioner, uppskattas. Klart jag inte vill stå där igen och fattar också att en hjälpstartare inte löser något i långa loppet. Den är bra att ha om det krisar igen och kanske även ha hemma om någon bil lägger av. Kommer till nästa säsong försöka hitta orsaken och ta mig en funderare på om det är värt att ha den konstant uppkopplad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 811 Postad söndag kl 16:12 7 minuter sedan skrev kotten33: Klart jag inte vill stå där igen och fattar också att en hjälpstartare inte löser något i långa loppet. Den är bra att ha om det krisar igen och kanske även ha hemma om någon bil lägger av. Men även en hjälpstartare behöver ju hållas laddad för att vara redo.... Jag har istället ett par extrabatterier stående i garaget som jag kopplar på laddning lite då och då. Lätta att slänga med i bilen om man behöver, t ex ta till någon båt som inte startar. För det är inte självklart att ett urladdat batteri i bilen/båten ens är så friskt att det vare sig tar laddning och då "håller emot" spänningen från generatorn så det inte blir andra dumheter på elsystemet, när motorn väl startat. Fördelen är också att du har mycket mer uthållighet i ett (extra)batteri än i en hjälpstartare. I synnerhet om du inte vill betala massor med pengar för hjälpstartaren så kommer den inte ge dig speciellt många startförsök innan den måste laddas igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 685 Postad söndag kl 18:29 3 timmar sedan skrev kotten33: jag får koppla mellan en amperemeter på pluspolen så ser jag ju vad den drar, dock inte vad förstås men man får ju ett hum iaf om den drar och hur mycket. Bra tanke men kanske svårt att genomföra i praktiken. Det kan vara så att Q-systemet (jag vet inte mycket om det) pollar nätet kanske var 5:e eller var 30:e minut eller så och det är vi dessa tillfällen systemet drar (mest) ström. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 35 Postad söndag kl 22:44 6 timmar sedan skrev IngemarE: Men även en hjälpstartare behöver ju hållas laddad för att vara redo.... Jag har istället ett par extrabatterier stående i garaget som jag kopplar på laddning lite då och då. Lätta att slänga med i bilen om man behöver, t ex ta till någon båt som inte startar. För det är inte självklart att ett urladdat batteri i bilen/båten ens är så friskt att det vare sig tar laddning och då "håller emot" spänningen från generatorn så det inte blir andra dumheter på elsystemet, när motorn väl startat. Fördelen är också att du har mycket mer uthållighet i ett (extra)batteri än i en hjälpstartare. I synnerhet om du inte vill betala massor med pengar för hjälpstartaren så kommer den inte ge dig speciellt många startförsök innan den måste laddas igen. Nja jag håller inte med dig till 100 där, en startbooster är oftast effektivare än ett batteri jag har stått så många gånger och försökt att starta ett en bil i mitt yrke med kablar från lastbilens batteri då jag inte haft tillgång till en booster och det tar betydligt längre tid att starta för du får bara volten inte amperen som behövs för att kicka igång ett urladdat batteri. En booster ger en hästspark som gör att det startar och är betydligt lättare att bära med sig. Jag har själv haft tre batterier som blivit helpaj och inte tagit emot laddning gått att starta med starthjälp och då har de gått till man stänger av. Vrider på nyckeln händer ingenting. Men det är en snabb tillfällig lösning som räddar situationen för stunden ingen lösning på grundorsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 125 Postad söndag kl 23:53 12 timmar sedan skrev kotten33: Funderar på denna NOCO som verkar poppishttps://www.amazon.se/NOCO-GB40-Litium-Starthjälp-Bensinmotorer-Dieselmotorer/dp/B015TKUPIC?dib=eyJ2IjoiMSJ9.IscjJL353l_qa8JJ0r75NS3mnS0d24QCg1awYAvpkAiXgSwQtNttWH_d3mUd57IHntpisIHcEYH1mIer7tb6we3pAo4P4JfXuYk5HHaEM9TICCFIvvMoHhm2QL9ecvRz1HOoE616hPc_Dm66StaGIa3aMcLyBRd_EjKXwbDQmjzcJ4hERH_gBMPNJrceScuWBM9sKP953iRCxa7aIHjnmuxPi5RjRT6Hc96NJEccO5mXyj-LG_h6b_T90GNB-NyQeKEttgtkhAWI9U7-e5wAk4ENQ0i99CDrqf3qp-f0Wpk.yZsksM10orjyJHHYfkveFihJC6TBmFsPq0C-4xowgfs&dib_tag=se&qid=1758986730&refinements=p_123%3A64933&rnid=91049078031&s=automotive&sr=1-2&th=1 Den är ett bra val då har du till både Bil och Båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotten33 1 Postad 18 timmar sedan 10 timmar sedan skrev Elegancej: Nja jag håller inte med dig till 100 där, en startbooster är oftast effektivare än ett batteri jag har stått så många gånger och försökt att starta ett en bil i mitt yrke med kablar från lastbilens batteri då jag inte haft tillgång till en booster och det tar betydligt längre tid att starta för du får bara volten inte amperen som behövs för att kicka igång ett urladdat batteri. En booster ger en hästspark som gör att det startar och är betydligt lättare att bära med sig. Jag har själv haft tre batterier som blivit helpaj och inte tagit emot laddning gått att starta med starthjälp och då har de gått till man stänger av. Vrider på nyckeln händer ingenting. Men det är en snabb tillfällig lösning som räddar situationen för stunden ingen lösning på grundorsaken. Detta låter precis som jag tänker också, en booster bra mycket enklare än att hålla på och mecka med en massa extra betterier hemma i garaget. Sedan håller jag med om att man måste hitta orsaken till urladdningen, det kanske helt enkelt beror på att jag inte använder båten tillräckligt ofta. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser