Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
Tofriis

Tanka diesel i Gbg hann?

Rekommendera Poster

Hej

Hur ser det ut med tankställen i Gbg hann eller upp längs Göta älv att fylla upp tanken inför vinterupptagning. Om möjligt helst blankdiesel... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Björlanda kile har en sjömack med blankdiesel (ta inte fel, för en är färgad diesel - det är väldigt dåligt skyltat där och generellt väldigt dåligt skött, ingen personal, men det funkar bra att tanka). Jag har bara varit där landvägen, med lösa dunkar, men det finns en ordentlig kaj som förhoppningsvis har vettigt djup.

Lär finnas nån på nån av öarna i Öckerö också, men inte varit där själv.

Annars är det bättre att helt tömma tanken än att fylla den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

många av öarna runt GBG har tankställe, Björkö, Knippla Öckerö, finns sen även på öarna i södra skärgården, lite trixigare blir det upp genom älven, tror ej det finns någon sjömack innan vänersborg, däremot finns det ju mackar på land, men troligen utan blankdiesel

i Trollhättan finns oljan, de har blankdiesel, men långt att gå. Givetvis beroende på hur långt du skall , Men har du liten tank så är ju reservdunkar alltid bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har just köpt båten och den ligger på Grefab Lindholmen och den ska upp till Surte för vintervila. 

De har diesel på Gbg City Marina men de visste inte vilken sort och priset var 22 kr/l. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tiden är förbi då man kunde tanka i älven.

Det fanns en tid då man kunde tanka kolsvart från en bunkerbåt, men det är nu längesedan.

Närmast för dig är Walborgs marina i Hinsholmskilen, dom brukar ingalunda vara billigast. Bra pris brukar sjömacken längts in vid industrikajen i Fiskebäck ha, liksom sjömacken i Eskils kanal vid Önnered.

Annars är det ”Istappen” på Donsö (vid före detta isfabriken) och Styrsö-Sandvik i den södra skärgården. I den så kallade ”norra skärgården” är det Hönö Klåva, brukar ha bra pris, Öckerö har endast grön diesel för dom med rymligt samvete), Källö-Knippla, Björkö och Rörö, på Rörö brukar det vara litet billigare.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bra pris brukar sjömacken längts in vid industrikajen i Fiskebäck ha

Är det denna du syftar på i Fiskebäck? I Hinsholmskilen har vi tankat tidigare men kanske värt att köra vidare till Fiskebäck då...

https://maps.app.goo.gl/hZCvbnibMD9VKfyB6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Tofriis:

Är det denna du syftar på i Fiskebäck? I Hinsholmskilen har vi tankat tidigare men kanske värt att köra vidare till Fiskebäck då...

https://maps.app.goo.gl/hZCvbnibMD9VKfyB6

Ja det är den jag syftar på. Jag har ingen aning om vad dieseln kostar vare sig där eller i Hinsholmskilen just nu, men det kan löna sig att koll upp, det brukar vara billigare i Fiskebäck, men å andra sidan litet längre att åka.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är den jag syftar på. Jag har ingen aning om vad dieseln kostar vare sig där eller i Hinsholmskilen just nu, men det kan löna sig att koll upp, det brukar vara billigare i Fiskebäck, men å andra sidan litet längre att åka.

Den tappen har blankdiesel men tar dom verkligen betalkort - jag trodde man behöver att konto där?
BRP i Önnered har också blankdiesel men tar nog inte heller betalkort.
/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars har Kungshamnsfiskarnas tapp här i Högsäter blankdiesel och dom tar betalkort. Dock lite krångligare kanske.
/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Bosse:

Den tappen har blankdiesel men tar dom verkligen betalkort - jag trodde man behöver att konto där?
/B

Nu hafr jag kollat, Tappen i Krabbeskär tar betalkort.
/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Jag får ta en runda och kolla betalningsmöjligheter mm... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De verkar iaf ha haft en kortautomat och de säger sig ha öppet dygnet runt. 

Screenshot_20250926_212418_Maps.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev Bosse:

/B

Vanligt bankkort duger, om det finns pengar på kontot förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...