NordstromAnders 0 Postad 5 September Hej, kylvattnet i expansionskärlet på min ena motor, VPAQAD41a, är rostbrunt. Jag har tagit bort och isär samt rengjort värmeväxlare. Det sitter ny turbo med tillhörande rostfri avgasböj. Kylarvätskan är bytt och av "rätt" sort, propylen. Har ni några tips på nästa åtgärd, rengöring av laddluftkylare? Går det att göra kemiskt, typ systemrens med båten kvar i sjön? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad 5 September Hej Hur ofta är kylvätskan i systemet utbytt tidigare? Var kylvätskan "rostbrun" redan innan du bytte turbo? Blandade du kylvätskan själv eller köpte du färdigblandad? Hur ser dina zinkanoder i kylsystemet ut? Har du luftat ur kylsystemet korrekt? Luft i systemet gör att det rostar mer. Men det kan ju vara gamla slamrester som lossnat nu när du bytt kylvätska och åkt runt i systemet. Om man använder kylsystemrengöring så gäller det att läsa instruktionerna noga och att produkten går att använda i ett kylsystem med både gjutjärn, aluminium och kopparhaltiga metaller. Sedan när kylsystemet rengjorts med produkten skall man spola ur systemet med vattentryck för att få ut all skit och ev. rester av produkten. Jag rekommenderar alltid att använda färdigblandad kylvätska eftersom det är destillerat vatten eller om man blandar själv att man använder destillerat vatten som är mer skonsamt mot kylsystem och minskar risken för både rost och galvanisk korrosion. Mvh Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 288 Postad 5 September Rätt sort- Propylen säger du, från början har de maskinerna etylenglykol Pentas typ 90 så det kan ju vara som @Mercury_44XS säger att det har släppt avlagringar om det var etylenglykol innan? Jag har kört Oxalsyra enligt Pentas service bulletin men systemrens innehåller bl.a fosforsyra (säljs dyrt i små förpackningar som s.k ”rostätare”) vilket också funkar bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 778 Postad 5 September 33 minuter sedan skrev Makro: Jag har kört Oxalsyra enligt Pentas service bulletin Det verkar ju mest vara bökigt, ingen egentlig kostnad. Nitor oxalsyra 600 g kostar under hundralappen på Bauhaus. Bikarbonat 800 g kostar 50 spänn på Clas Ohlson. (Har nyligen köpt detta, fast inte för att rengöra någon motor.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NordstromAnders 0 Postad måndag kl 07:23 2025-09-05 vid 10:57 skrev Mercury_44XS: Hej Hur ofta är kylvätskan i systemet utbytt tidigare? Ingen aning, tyvärr. 2025-09-05 vid 10:57 skrev Mercury_44XS: Var kylvätskan "rostbrun" redan innan du bytte turbo? Japp Blandade du kylvätskan själv eller köpte du färdigblandad? Jag blandade själv Hur ser dina zinkanoder i kylsystemet ut? Jag satte i nya i samband med att jag körde systemrens i värmeväxlarna. Har du luftat ur kylsystemet korrekt? Luft i systemet gör att det rostar mer. Mycket bra input, jag visste inte om det innan men nu gör jag det, Tack! Men det kan ju vara gamla slamrester som lossnat nu när du bytt kylvätska och åkt runt i systemet. Om man använder kylsystemrengöring så gäller det att läsa instruktionerna noga och att produkten går att använda i ett kylsystem med både gjutjärn, aluminium och kopparhaltiga metaller. Sedan när kylsystemet rengjorts med produkten skall man spola ur systemet med vattentryck för att få ut all skit och ev. rester av produkten. Jag rekommenderar alltid att använda färdigblandad kylvätska eftersom det är destillerat vatten eller om man blandar själv att man använder destillerat vatten som är mer skonsamt mot kylsystem och minskar risken för både rost och galvanisk korrosion. Mvh Pär Väldigt tacksam för svaren! 2025-09-05 vid 10:57 skrev Mercury_44XS: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad måndag kl 08:02 Jag köpte en båt för några år sedan som jag bytte kylarvätskan på. Den tidigare ägaren hade inte bytt på sina fem år. Den kylarvätskan var så rostig längst ner i motorn så att hade skapats en plugg i tömningshålet- Jag behövde använda en luftpump för att trycka bort rostpluggen. Den kylarvätskan var väldigt röd. Nu när jag har försökt att byta regelbundet har inte kylarvätskan visat sig lika rostig. Jag tror du kan byta din vätska utan att oroa dig. Se bara till att få ut all vätska om du har tänkt att köra några sköljningar med vanligt vatten. Jag missade nog något tömningshål då min färdigblandade kylarvätska. 40/60, blev utspädd till något som knappt höll -10 C. Det var några liter vatten kvar som jag inte hade fått ut. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NordstromAnders 0 Postad måndag kl 08:05 Tack för input @anuba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 954 Postad måndag kl 10:23 2 timmar sedan skrev NordstromAnders: Tack för input @anuba Kylatvätska ska du inte byta i samband med upptagning och vinterförvaring. Vattnet innehåller syre oavsett om du använder avhärdat vatten eller kranvatten. Först när du kört motorn någon timme har Vattnet övergått till dött vatten dvs syrefattigt. Glykolens rostskydd räcker i cirka 3 år på de billigare glykol sorterna. De dyrare räcker 5 till 6 år. En motors cirkulation system kan jämföras med ett pannsystem. Så byt därför glykol på våren när du använder båten. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 288 Postad måndag kl 13:38 5 timmar sedan skrev anuba: Jag köpte en båt för några år sedan som jag bytte kylarvätskan på. Den tidigare ägaren hade inte bytt på sina fem år. Den kylarvätskan var så rostig längst ner i motorn så att hade skapats en plugg i tömningshålet- Jag behövde använda en luftpump för att trycka bort rostpluggen. Den kylarvätskan var väldigt röd. Nu när jag har försökt att byta regelbundet har inte kylarvätskan visat sig lika rostig. Jag tror du kan byta din vätska utan att oroa dig. Se bara till att få ut all vätska om du har tänkt att köra några sköljningar med vanligt vatten. Jag missade nog något tömningshål då min färdigblandade kylarvätska. 40/60, blev utspädd till något som knappt höll -10 C. Det var några liter vatten kvar som jag inte hade fått ut. Låter rimligt. När jag hade ur mina maskiner så spolade jag igenom block och topp länge med vattenslangen innan det slutade att komma rostvatten och då hade de nog också gått länge utan byte. Men nu har det gått 5 säsonger och är dags igen, så tack för tipset @kossor att byta till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad måndag kl 17:11 Det spelar ingen roll om man byter kylvätska på hösten innan upptagning eller på våren före sjösättning om man använder kylvätska med 50% glykol och 50% destillerat vatten. Sen spelar det mindre roll om man köper färdigblandad eller blandar själv, bara det är destillerat vatten. Men motorn måste varmköras så att den uppnår full arbetstemperatur (termostat öppen) och luftas ur ordentligt innan man tar upp båten för vinterförvaring och frostskyddet kontrolleras så kylvätskan inte blivit utspädd av icke frostskyddat vatten som man spolat rent kylsystemet med. Det är mycket viktigt att alla avtappningar demonteras och kontrolleras så de inte är igentäppta av slam om man använt rengöringsmedel i ett kylsystem. Man måste kontrollera att det inte sitter en slamplugg innanför hålet genom att känna med en liten syl, styv ståltråd eller annat verktyg i hålet. Har man denna typ av avtappningar på motorn, så måste de definitivt demonteras helt: Det räcker inte med att öppna vredet och konstatera att det inte kommer något vatten, demontera hela avtappningskranen och känn i hålet med ett verktyg. Kom ihåg att använda gängtätning som t.ex. Loctite 577 eller liknande på gängorna, inte gängtejp... Vanligt kranvatten innehåller en viss del fritt syre som frigörs när vattnet upphettas men det innehåller dessutom vissa halter (ibland höga) av fluorider, klor, salter och kaliumklorid (som blir kalk) samt spårämnen av metaller och annat mög. Avhärdas vattnet i ett vanligt avhärdningsfilter (via jonbryting) som många har i sin bostad så backspolas ”kalkfiltret” med natriumklorid och det avhärdade vattnet kan ha något högre salthalt än före avhärdning då det kommer ur kranen. Däremot kan man genom omvänd osmosis ”ta bort” kalciumkarbonat ur vattnet men denna metod är dyr och energikrävande men vattnets salthalt ökar inte. Omvänd osmosis används även för att avsalta havsvatten på båtar som t.ex.”Water makern” i ”Över Atlanten” som dessutom alltid går sönder. Kranvatten som kommer från vattenverk som renar ytvatten tillsätter dessutom mer klor för att rena och klarna vattnet. Så vanligt kranvatten är inte optimalt i ett kylsystem. Använder man destillerat vatten är det helt rent från kalciumkarbonat, övriga kemikalier och mineraler, salter samt spårämnen av metaller samt innehåller inget fritt syre. Man slipper alla problem med galvanisk korrosion och beläggningar på t.ex. rören inne i en värmeväxlare som annars försämrar kylförmågan. Dessutom håller färdigblandad kylvätska eller destillerat vatten längre och "surnar" vanligt kranvatten gör. Avhärdat vatten är inte samma sak som destillerat vatten och halterna kalciumkarbonat är visserligen reducerade men det innehåller fortfarande övriga kemikalier och mineraler, salter samt spårämnen av metaller. Läser man instruktionsböckerna för motorer med slutet kylsystem rekommenderas det att använda färdigblandad kylvätska som har destillerat vatten istället för vanligt kranvatten. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 954 Postad måndag kl 17:55 (redigerade) 55 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Det spelar ingen roll om man byter kylvätska på hösten innan upptagning eller på våren före sjösättning om man använder kylvätska med 50% glykol och 50% destillerat vatten. Sen spelar det mindre roll om man köper färdigblandad eller blandar själv, bara det är destillerat vatten. Men motorn måste varmköras så att den uppnår full arbetstemperatur (termostat öppen) och luftas ur ordentligt innan man tar upp båten för vinterförvaring och frostskyddet kontrolleras så kylvätskan inte blivit utspädd av icke frostskyddat vatten som man spolat rent kylsystemet med. Det är mycket viktigt att alla avtappningar demonteras och kontrolleras så de inte är igentäppta av slam om man använt rengöringsmedel i ett kylsystem. Man måste kontrollera att det inte sitter en slamplugg innanför hålet genom att känna med en liten syl, styv ståltråd eller annat verktyg i hålet. Har man denna typ av avtappningar på motorn, så måste de definitivt demonteras helt: Det räcker inte med att öppna vredet och konstatera att det inte kommer något vatten, demontera hela avtappningskranen och känn i hålet med ett verktyg. Kom ihåg att använda gängtätning som t.ex. Loctite 577 eller liknande på gängorna, inte gängtejp... Vanligt kranvatten innehåller en viss del fritt syre som frigörs när vattnet upphettas men det innehåller dessutom vissa halter (ibland höga) av fluorider, klor, salter och kaliumklorid (som blir kalk) samt spårämnen av metaller och annat mög. Avhärdas vattnet i ett vanligt avhärdningsfilter (via jonbryting) som många har i sin bostad så backspolas ”kalkfiltret” med natriumklorid och det avhärdade vattnet kan ha något högre salthalt än före avhärdning då det kommer ur kranen. Däremot kan man genom omvänd osmosis ”ta bort” kalciumkarbonat ur vattnet men denna metod är dyr och energikrävande men vattnets salthalt ökar inte. Omvänd osmosis används även för att avsalta havsvatten på båtar som t.ex.”Water makern” i ”Över Atlanten” som dessutom alltid går sönder. Kranvatten som kommer från vattenverk som renar ytvatten tillsätter dessutom mer klor för att rena och klarna vattnet. Så vanligt kranvatten är inte optimalt i ett kylsystem. Använder man destillerat vatten är det helt rent från kalciumkarbonat, övriga kemikalier och mineraler, salter samt spårämnen av metaller samt innehåller inget fritt syre. Man slipper alla problem med galvanisk korrosion och beläggningar på t.ex. rören inne i en värmeväxlare som annars försämrar kylförmågan. Dessutom håller färdigblandad kylvätska eller destillerat vatten längre och "surnar" vanligt kranvatten gör. Avhärdat vatten är inte samma sak som destillerat vatten och halterna kalciumkarbonat är visserligen reducerade men det innehåller fortfarande övriga kemikalier och mineraler, salter samt spårämnen av metaller. Läser man instruktionsböckerna för motorer med slutet kylsystem rekommenderas det att använda färdigblandad kylvätska som har destillerat vatten istället för vanligt kranvatten. //Pär Okej vad är skillnaden på avjoniserat vatten och kommunalt kranvatten? Det är syret i vattnet som ska bort syre i vatten destillerat eller odestillerat är problemet. Vanligt friskt kranvatten eller vanligt batteri vatten innehåller syre. Byter du på sen höst och låter vatten stå utan att blivit syrefritt rostar det trots tillsatt anti korrosion medel. Min kunskap i detta har jag inhämtat från utvecklings chef på agrol oljor som jag är tämligen bekant med. Han brukar föreläsa om oljor glykol och fetter. Jag har ingen anledning att misstro någon som utvecklat dessa produkter i över 40 år. Och jag tänker inte dra detta i någon långbänk, men jag väljer att lita på de som jobbar och utvecklar dessa produkter. Sen är det upp till läsaren att välja vilken information man väljer att ta åt sig. Vanligt kommunalt kranvatten funkar precis lika bra. Har man eget vatten från egen brunn finns faror med det du framför med metaller surt ph osv. Men kommunalt vatten vi idag har i kranarna funkar utmärkt att blanda med glykol. Redigerad måndag kl 18:08 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad måndag kl 18:55 23 minuter sedan skrev kossor: Okej vad är skillnaden på avjoniserat vatten och kommunalt kranvatten? Det är syret i vattnet som ska bort syre i vatten destillerat eller odestillerat är problemet. Vanligt friskt kranvatten eller vanligt batteri vatten innehåller syre Destillerat vatten och avjoniserat vatten är nästan samma sak men destillerat vatten är renare. Varken destillerat vatten eller avjoniserat vatten innehåller fritt syre. Vissa företag säljer avjoniserat vatten som "destillerat" och det finns säkert de som gör tvärt om men båda är fria från alla former av mineraler, kemikalier, salter, metallspårämnen och innehåller inget fritt syre. Kommunalt kranvatten är inte rent och fritt från mineraler, kemikalier, salter, metallspårämnen och innehåller fritt syre. Avhärdat kommunalt kranvatten är inte det samma som destillerat eller avjoniserat vatten. Tror t.o.m. att AI har koll på detta om man nu hellre litar på det svaret. Sen är det upp till var och att forska vidare om man vill och det är upp till var och en att använda vanligt kranvatten i sitt kylsystem om man vill. Sen kan man ju även undra varför en motor med slutet kylsystem levereras med kylvätska bestånde av 50% glykol och 50% destillerat (eller avjoniserat) vatten och inte vanligt kommunalt kranvatten från fabrik (oavsett om det är båt, bil, traktor mm). All färdigblandad kylvätska oavsett tillverkare består av 50% glykol och 50% destillerat (eller avjoniserat) vatten och inte vanligt kommunalt kranvatten. Brukar alltid stå på flaskor/dunkar med färdigblandad kylvätska/frostskyddsvätska att det är glykol och destillerat (eller avjoniserat) vatten. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 954 Postad måndag kl 19:23 24 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Destillerat vatten och avjoniserat vatten är nästan samma sak men destillerat vatten är renare. Varken destillerat vatten eller avjoniserat vatten innehåller fritt syre. Vissa företag säljer avjoniserat vatten som "destillerat" och det finns säkert de som gör tvärt om men båda är fria från alla former av mineraler, kemikalier, salter, metallspårämnen och innehåller inget fritt syre. Kommunalt kranvatten är inte rent och fritt från mineraler, kemikalier, salter, metallspårämnen och innehåller fritt syre. Avhärdat kommunalt kranvatten är inte det samma som destillerat eller avjoniserat vatten. Tror t.o.m. att AI har koll på detta om man nu hellre litar på det svaret. Sen är det upp till var och att forska vidare om man vill och det är upp till var och en att använda vanligt kranvatten i sitt kylsystem om man vill. Sen kan man ju även undra varför en motor med slutet kylsystem levereras med kylvätska bestånde av 50% glykol och 50% destillerat (eller avjoniserat) vatten och inte vanligt kommunalt kranvatten från fabrik (oavsett om det är båt, bil, traktor mm). All färdigblandad kylvätska oavsett tillverkare består av 50% glykol och 50% destillerat (eller avjoniserat) vatten och inte vanligt kommunalt kranvatten. Brukar alltid stå på flaskor/dunkar med färdigblandad kylvätska/frostskyddsvätska att det är glykol och destillerat (eller avjoniserat) vatten. //Pär Som sagt jag litar på de som utvecklar och producerar produkter för tung fordonsindustri. Därom har jag inga tvivel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 588 Postad måndag kl 19:25 19 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Destillerat vatten och avjoniserat vatten är nästan samma sak men destillerat vatten är renare. Varken destillerat vatten eller avjoniserat vatten innehåller fritt syre. Syre löser sig i vatten och finns i avjoniserat vatten. Vid upphettning för att göra destillerat vatten frigörs syret och kommer att vara borta om inte syret får fri tillgång till vätskeytan igen. Vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad måndag kl 19:47 Jag vet inte riktigt vad problemet är, ni får tro vad ni vill och det är upp till var och en att använda kranvatten om de tycker det är bättre. Men som jag skrev tidigare, vissa kallar destillerat vatten för avjoniserat och andra tvärt om. Det är just användning av kommunalt kranvatten och eget brunnsvatten som ställer till problem i slutna kylsystem. Det var väl det som det handlade om... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 954 Postad måndag kl 19:55 5 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Jag vet inte riktigt vad problemet är, ni får tro vad ni vill och det är upp till var och en att använda kranvatten om de tycker det är bättre. Men som jag skrev tidigare, vissa kallar destillerat vatten för avjoniserat och andra tvärt om. Det är just användning av kommunalt kranvatten och eget brunnsvatten som ställer till problem i slutna kylsystem. Det var väl det som det handlade om... //Pär Jag tror inte vill jag understryka. Den expertis som jobbar med det har en annan uppfattning. Jag väljer att veta och inte tro. Nog om detta nu. Var och en tar emot information som den vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad måndag kl 20:37 (redigerade) 47 minuter sedan skrev kossor: Jag tror inte vill jag understryka. Den expertis som jobbar med det har en annan uppfattning. Jag väljer att veta och inte tro. Nog om detta nu. Var och en tar emot information som den vill. Ja jag vet också och man får ha olika uppfattning och det är upp till var och en att själv avgöra. Redigerad måndag kl 20:46 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 049 Postad måndag kl 21:51 Hur stor är skillnaden i praktiken på dom olika vattensorterna och livslängd respektive avrostning? Dvs är det ett problem i verkligheten? Själv åker jag med en sjövattenkyld Fordmotor monterad 1963 !!! som gick bra senast igår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 778 Postad måndag kl 23:32 (redigerade) I nydestilerat vatten finns det nästan inget syre. När destvattnet kommer i kontakt med luft så löser sig syret i vattnet igen. Det tar bara några timmar i ett öppet kärl, lite längre tid i en flaska. Ca. 10 mg syre är jämnviktshalten för syre i vaten vid 20°C. 10 mg syre kan bilda ca. 25 mg rost, så det är inte syret som är problemet utan allt annat som finns i vanligt vatten. Avjoniserat vatten har syret kvar, men salter, kalcium, magnesium, natrium, klorid osv. är borta. De glykoler man köper för att använda i motorer innehåller korrosionsinhibitorer, men det är ändå bra att använda avjoniserat eller destilerat vatten när man blandar själv för att slippa allt det man inte vill ha i kylvätskan. Färdigblandad glykol tillverkas (oftast) med avjoniserat vatten. Samla upp vattnet från avfuktaren eller kondenstorktumlaren så finns det när det är dags. Syret är som sagt inte det värsta för rosten, men när man fyller ett stort värmesystem i ett flerfamiljshus har syret och övriga gaser viss betydelse. Det är ca. 20 ml gas i en liter vatten. I ett flerfamiljshus med 100 lägenheter är det runt 20 000 liter vatten och således 400 liter gaser. Det stökar till det i framför allt nybyggda hus där man kan tvingas lufta systemet många gånger om man inte som första åtgärd avgasar vattnet genom att höja temperaturen så högt som möjligt eller åtminstone till maximal systemtemperatur. Det var nog det mesta jag vet om vatten i motorer och värmesystem, förutom det om korrosion i värmesystem som känns lite off topic. Redigerad måndag kl 23:47 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 778 Postad måndag kl 23:39 1 timme sedan skrev Rascal: Hur stor är skillnaden i praktiken på dom olika vattensorterna och livslängd respektive avrostning? Dvs är det ett problem i verkligheten? Själv åker jag med en sjövattenkyld Fordmotor monterad 1963 !!! som gick bra senast igår Det är ju inte bara för skojs skull man har slutna kylsystem. Sedan beror det ju naturligtvis på allt möjligt hur lång tid det tar till en motor dör pga. invändig rost och annat "skräp" som finns i vattnet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 049 Postad tisdag kl 07:05 7 timmar sedan skrev Mackey: Det är ju inte bara för skojs skull man har slutna kylsystem. Sedan beror det ju naturligtvis på allt möjligt hur lång tid det tar till en motor dör pga. invändig rost och annat "skräp" som finns i vattnet. Jag förstår fördelarna med glykol och slutet kylsystem, har det på min andra båt och skulle gärna haft det på Fordmotorn också men jag tyckte att diskussionen vart lite väl teoretisk när den landade på destilerings och jon nivå. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 778 Postad tisdag kl 14:46 7 timmar sedan skrev Rascal: Jag förstår fördelarna med glykol och slutet kylsystem, har det på min andra båt och skulle gärna haft det på Fordmotorn också men jag tyckte att diskussionen vart lite väl teoretisk när den landade på destilerings och jon nivå. Det kan jag ju på sätt och vis hålla med om, men samtidigt är det är ju trots allt på "jonnivå" många marinbåtmotorer dör. Det känns som att det mesta är utrett nu, både om joner och olika synpunkter på detta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser