Gelis 759 Postad 24 Oktober 6 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Har för mig att det är .002" (0,05 mm) på en GM Small block med gjutna kolvar, ska kolla lite i morrn om jag hittar mer exakta siffror. Borde ju vara samma på en 229 V6. Finns det ingen info med kolvarna? //Pär Jo det finns lite info med kolvarna, Silv-O-Lite, men just ang kolvspelet är det bara lite generell info. Cylindern ska honas till nominell diameter så blir det rätt spel. men för exakt mått så hänvisas till fabriks motordata Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 76 Postad 24 Oktober 2025-10-19 vid 17:34 skrev Gelis: Skulle pressa ur kolvbultarna men insåg efter första försöket att min hemmabyggda (säkert 20 år sedan jag byggde den) hydraulpress var lite klen i bottendelen. Det vek sig lite ☹️. Jaja, bara att bygga en ny bottenbalk. Passade även på att förstärka överdelen. Nu gick det bättre, men fy satan vad kolvbultarna satt. Var tvungen att hjälpa till med lite värme på vevstaken. Rejält med tryck på bulten sedan värme, sa Pang så släppte det. När det väl släppt så gick det ganska lätt att pressa ur bulten. Värma behövs. Vid montering gör ett stopp så vevstaken centrerar rätt. Håll reda på orienteringen vevstakar mm om det ska vara på ett visst håll.. ser bra ut iaf .B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad 31 Oktober Byter lager i svänghjulskåpan, dumt att inte göra det nu när motorn är ute ur båten. Blev SKF lager lite dyrare men värt några hundralappar mer istället för några kinesiska lager. Är lite avbrott i själva renoveringen. Har beställt en större mikrometer så jag kan mäta kolvspelet rätt. Har försökt med mitt digitala skjutmått (Mitutoyo) men blir inte lika mätvärde varje gång när jag mäter på kolv diametern. Diffar några hundradelar från mätning till mätning. Cylinderdiametern blir lika varje gång. Men då vi pratar om endast hundradelar när vi pratar kolvspel så vill jag vara hundra säker på mätresultatet 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad 2 November Nu ska lagren dit, men inte fan har jag något rör som är 61 mm ytterdiameter som man kan pressa med. 63 mm fanns i skrotlådan, bara att skära upp och pressa ihop till 61 mm sedan svetsa ihop. Rörstumpen var också för kort så det blev lite mer kap o svets😁 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 844 Postad 4 November Det är verkligen väldigt roligt och intressant att följa din renovering. Jag blir lika glad varje gång jag läser dina inlägg, glad att jag valde att köpa en ny Beta 25 istället för att renovera vår gamla MD11. 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad 9 November Nu har jag fått min mikrometer så den verkliga kolvdiametern blir rätt. Och man kan nolla cylinder mätklockan rätt. Blev lite fel tidigare med skjutmåttet. Hittade specen på kolvarna, fanns ju på kartongettiketen. (mitt blindstyre) När man då räknar på kolv toleransen mot nominell cylinderdiameter så blir det 0,038-0,051 mm i kolvspel. Låg på 0,03 mm, för lite spel alltså. Fick hona upp cylinderloppen så jag hamnade strax över nominellt på spelet. Ligger nu på 0,047 mm i spel. Nu är nästa steg att få dit stakarna på kolvarna. Har gjort en fixtur men är lite svettigt då det inte får gå fel. Tänkte värma lilländan på staken med induktionsvärmaren till 550°, mäter med ir termometer och sedan snabbt dit med kolvbulten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 76 Postad 9 November 2 timmar sedan skrev Gelis: Nu har jag fått min mikrometer så den verkliga kolvdiametern blir rätt. Och man kan nolla cylinder mätklockan rätt. Blev lite fel tidigare med skjutmåttet. Hittade specen på kolvarna, fanns ju på kartongettiketen. (mitt blindstyre) När man då räknar på kolv toleransen mot nominell cylinderdiameter så blir det 0,038-0,051 mm i kolvspel. Låg på 0,03 mm, för lite spel alltså. Fick hona upp cylinderloppen så jag hamnade strax över nominellt på spelet. Ligger nu på 0,047 mm i spel. Nu är nästa steg att få dit stakarna på kolvarna. Har gjort en fixtur men är lite svettigt då det inte får gå fel. Tänkte värma lilländan på staken med induktionsvärmaren till 550°, mäter med ir termometer och sedan snabbt dit med kolvbulten. 2 timmar sedan skrev Gelis: Nu har jag fått min mikrometer så den verkliga kolvdiametern blir rätt. Och man kan nolla cylinder mätklockan rätt. Blev lite fel tidigare med skjutmåttet. Hittade specen på kolvarna, fanns ju på kartongettiketen. (mitt blindstyre) När man då räknar på kolv toleransen mot nominell cylinderdiameter så blir det 0,038-0,051 mm i kolvspel. Låg på 0,03 mm, för lite spel alltså. Fick hona upp cylinderloppen så jag hamnade strax över nominellt på spelet. Ligger nu på 0,047 mm i spel. Nu är nästa steg att få dit stakarna på kolvarna. Har gjort en fixtur men är lite svettigt då det inte får gå fel. Tänkte värma lilländan på staken med induktionsvärmaren till 550°, mäter med ir termometer och sedan snabbt dit med kolvbulten. Tips provmontera med beg kolvbult i enbart vevstaken för att få en känsla för tid innan dren fäster. Du hinner säkert , kolvbultar kan vara i frysen över natt (kylspray är eldfarlig) kolven kan ljummas med värmpistol. Kolvringsgap sällan för litet ? B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad 10 November Nu sitter stakarna på plats i kolvarna, svettigt det där😁 550° som jag skrev var Fahrenheit så cirka 300° C, gick kanonbra med induktionsvärmaren tog inte mer än någon minut så var kortändan uppe i 300°. Men man har inte många sekunder på sig innan det nyper fast. La på monteringspasta i kolvbultshålen innan montering. 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad 13 November Kontroll av ramlagerspel med Plastigage lagertråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad 15 November (redigerade) Monterade vevaxeln vilket visade sig inte var så bra, den gick inte helt fritt vid rotering, kärvade lite vid en punkt. För lite axialspel. Blev att slipa av bakre lager på planskiva och fint vattenslip. Satt ihop lagerhalvorna med en slangklämma och drog runt "lagerpaketet" på planskivan med slippapper. Nu snurrar veven utan motstånd hela varvet runt och axialspelet ligger på 0,09 mm (spec 0,05-0,15 mm). Redigerad 15 November av Gelis 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad igår kl 14:57 Monterar lager i vevstakarna och kollar lagerspel, gör detta utan kolvringar då det är lättare att få i kolvarna i cylindrarna. Tyvärr så råkade jag sabba lite på bakre vevaxeltätningen när jag höll på med axialspelet. Tätningen snurrade lite när jag lyfte på lageröverfallet och snurrade lite på vevaxeln vilket gjorde att det skalade av lite material inne i tätningen, är som en jätteliten valk där inne. Den skalades bort ca 2 cm in från delningen på ena halvan. frågan är om det gör något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 424 Postad igår kl 15:17 Jag hade köpt en ny, lite förargligt om det skulle börja läcka när motorn sitter i båten och du får ta ut motorn igen. Finns säkert på Hansen Racing eller någon annan som säljer delar till USA bilar och kostar inte mer än någon hundralapp. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad 21 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Jag hade köpt en ny, lite förargligt om det skulle börja läcka när motorn sitter i båten och du får ta ut motorn igen. Finns säkert på Hansen Racing eller någon annan som säljer delar till USA bilar och kostar inte mer än någon hundralapp. Har redan tagit det beslutet och beställt från RockAuto. Hansen hade bara den billigare på lager. Vill nog ha den högsta kvalisorten. Som du skriver inget kul att riva ur motorn igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser