fender69 4 Postad 31 Juli (redigerade) Hej! Jag kör en 37-fotare med dubbla Volvo Penta D4 -06 och vill gärna dela med mig av en händelse som nyligen inträffade. Kanske någon här har varit med om något liknande och kan bidra med insikter eller råd. Efter en helt normal start började babords motor knacka kort efter avgång. Knackningarna tilltog snabbt med varvtalet och strax därefter syntes rök (grå'ish) från aktern. Vi stängde av båda motorerna och blev senare bogserade till hamn och vidare till verkstad. Väl på plats konstaterades att remskivan på babords motor inte går att vrida runt. Den tar tvärstopp. Det finns inget synligt läckage eller yttre skador men glykol hade tryckts ut ur expansionskärlet. Verkstaden har även uteslutit fel på drevet. Verkstaden misstänker att motorn har skurit. Planen nu är att plocka ur den, ersätta med ett nytt long block och återanvända de komponenter som är oskadade. Under tiden har vi kört cirka 10 timmar på styrbords motor som fungerar som den ska. Mina frågor är: Vad kan vara en trolig orsak till att en D4 skär på det här sättet (ex. kylproblem, vattenläckage från turbo, oljesvält eller lagerhaveri)? Finns det någon risk med att fortsätta köra på den andra motorn innan vi vet mer om vad som egentligen gick fel? Tacksam för alla erfarenheter och tankar. Redigerad 31 Juli av fender69 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 997 Postad 31 Juli (redigerade) 3 timmar sedan skrev fender69: Hej! Jag kör en 37-fotare med dubbla Volvo Penta D4 -06 och vill gärna dela med mig av en händelse som nyligen inträffade. Kanske någon här har varit med om något liknande och kan bidra med insikter eller råd. Efter en helt normal start började babords motor knacka kort efter avgång. Knackningarna tilltog snabbt med varvtalet och strax därefter syntes rök (grå'ish) från aktern. Vi stängde av båda motorerna och blev senare bogserade till hamn och vidare till verkstad. Väl på plats konstaterades att remskivan på babords motor inte går att vrida runt. Den tar tvärstopp. Det finns inget synligt läckage eller yttre skador men glykol hade tryckts ut ur expansionskärlet. Verkstaden har även uteslutit fel på drevet. Verkstaden misstänker att motorn har skurit. Planen nu är att plocka ur den, ersätta med ett nytt long block och återanvända de komponenter som är oskadade. Under tiden har vi kört cirka 10 timmar på styrbords motor som fungerar som den ska. Mina frågor är: Vad kan vara en trolig orsak till att en D4 skär på det här sättet (ex. kylproblem, vattenläckage från turbo, oljesvält eller lagerhaveri)? Finns det någon risk med att fortsätta köra på den andra motorn innan vi vet mer om vad som egentligen gick fel? Tacksam för alla erfarenheter och tankar. Beklagar å det djupaste. D-seriens tidigare motorer fick ju dåligt rykte om sig, mycket pga det som du beskriver. Och en del beroende på mystiska elektroniska fel. Det som i första hand, i allmänhet, får marindieselmotorer att haverera är ju dålig eller utebliven kylning och dålig eller utebliven smörjning. Annars är det ju ungefär lika svårt att svara på varför just din motor havererat som det är att svara på frågan ”hur långt är ett snöre ?” ”En säker diagnos får man först efter obduktionen”, som min gode vän patologen brukar säga. Om du vågar fortsätta att köra på den friska motorn… klart du kan och vågar det, men kolla noga oljetryck och kylvattentemperaturen. Kolla oljestickan några gånger extra. Redigerad 31 Juli av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fender69 4 Postad 31 Juli 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Beklagar å det djupaste. D-seriens tidigare motorer fick ju dåligt rykte om sig, mycket pga det som du beskriver. Och en del beroende på mystiska elektroniska fel. Det som i första hand, i allmänhet, får marindieselmotorer att haverera är ju dålig eller utebliven kylning och dålig eller utebliven smörjning. Annars är det ju ungefär lika svårt att svara på varför just din motor havererat som det är att svara på frågan ”hur långt är ett snöre ?” ”En säker diagnos får man först efter obduktionen”, som min gode vän patologen brukar säga. Om du vågar fortsätta att köra på den friska motorn… klart du kan och vågar det, men kolla noga oljetryck och kylvattentemperaturen. Kolla oljestickan några gånger extra. Tack - ja det svider. Vi väntar med spänning på analysen från verkstaden och hoppas man verkligen får svar på orsak och inte bara att acceptera faktum. Då puttrar vi vidare på SB motor sista veckan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olag 26 Postad 31 Juli Usch vad tråkigt! Han du se några avvikelser på instrumenten på temp eller oljetryck mellan SB/BB-motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fender69 4 Postad 31 Juli Just nu skrev olag: Usch vad tråkigt! Han du se några avvikelser på instrumenten på temp eller oljetryck mellan SB/BB-motor? Temperaturen var normal, oljetrycket var normalt, inga larm. Allt såg helt okej ut tills knackningarna började och röken syntes. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 275 Postad 31 Juli Tråkigt när det går så illa. Känns inte alls bra . Spridarproblem har varit alltför vanligt fel på D4:or. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 485 Postad fredag kl 03:41 En vild gissning, vevlager eller lossnat spräckt foder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 41 Postad fredag kl 05:38 7 timmar sedan skrev NW355: Tråkigt när det går så illa. Känns inte alls bra . Spridarproblem har varit alltför vanligt fel på D4:or. Hallåj Är inte det ett känt problem över hela D-serien. Vet att D3:orna också havererat i "mängder" och man ser många båtar på marknaden som fått nya motorer ett par år efter att båten såldes ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 481 Postad fredag kl 08:36 Vi hade en historia för några år sedan där en D4 gick sönder på ett annat sätt, https://www.maringuiden.se/forum/topic/98095-hjälp-d4-motorhaveri-med-oljetapp-och-grårök/ Då jag själv äger en båt med en D4 från 2006, försökte jag ta reda om det finns något man kunde göra för att förbygga katastrofen. Det har funnits ideer om att man skall beställa inspektion av spridarna ned visst intervall. När jag sedan ringde runt mellan olika auktoriserade VP-verkstäder för att beställa tjänsten hittade jag inte någon som ville göra det. De påstod att VP inte rekommenderade att ta isär spridarna om all fungerade. När jag nämnde att det fanns D4or som fick hål i kolven nämnde en verkstad att vissa båttillverkare hade satt på för stora propellrar på D4-orna och det skulle de inte tåla. Låter märkligt tycker jag. Jag fick tipset att med jämna mellanrum kolla att motorn kan varva ut på 3600rpm vid fullt gaspådrag. Om den klarade det behövde jag inte bekymra mig. Vet inte om detta är till någon hjälp men jag beklagar olyckan med din motor. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 980 Postad fredag kl 10:27 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Jorgen01: En vild gissning, vevlager eller lossnat spräckt foder. Det är väl inga lösa foder på D4. Hål i kolv gissar jag på. Redigerad fredag kl 10:56 av Kane 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad fredag kl 11:15 46 minuter sedan skrev Kane: Det är väl inga lösa foder på D4. Hål i kolv gissar jag på. Om det är hål i en kolv så kommer det ut olja ur vevhusventilationen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 997 Postad fredag kl 13:50 3 timmar sedan skrev Kane: Det är väl inga lösa foder på D4. Hål i kolv gissar jag på. Nej, inga lösa foder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 253 Postad fredag kl 15:34 Väldigt tråkigt att höra, beklagar att ni råkat ut för detta. Det sägs att det snarare är kolvarna som är orsaken till många haverier men jag måste få fråga, vilken typ av bränsle kör du på och hur länge brukar motorerna gå innan du så att säga gasar på mer än 7-10 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 253 Postad fredag kl 15:37 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Pirayan: Hallåj Är inte det ett känt problem över hela D-serien. Vet att D3:orna också havererat i "mängder" och man ser många båtar på marknaden som fått nya motorer ett par år efter att båten såldes ny. D3 är en helt annan motor som baserades på den 5 cylindriga personbilsdieseln som fanns i Volvo fram till ca 2016 och de hade väl snarare problem med VNT-turbon. D4/D6 är rena Pentaprodukter från Vara som inte har med landgående fordon att göra. Redigerad fredag kl 15:38 av Makro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fender69 4 Postad fredag kl 16:31 Tack för svaren. Nästa steg är att se till att verkstaden gör en analys och inte bara konstaterar att motorn skurit. Flera möjliga orsaker som jag fått tips om här behöver undersökas: Spridare: Om en spridare hängt kan det leda till hål i kolv eller okontrollerad förbränning. Kolv- eller vevlagerskada: Knackningarna skulle kunna bero på glapp eller ras i roterande delar. Oljesystem: Oljesvält, igensatt kanal eller problem med oljepump måste uteslutas. Lokal överhettning: Inte nödvändigtvis hel motortemperatur, men ett skuret lager eller kolv kan ha överhettats snabbt. Turbo: Övertryck eller interna läckage kan påverka både insug och avgassida. Fel på kolvbult, foder eller roterande balans: Även om det inte är vanligt. Återkommer när jag vet mer. Tack igen för att ni tog er tid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fender69 4 Postad fredag kl 17:03 1 timme sedan skrev Makro: Väldigt tråkigt att höra, beklagar att ni råkat ut för detta. Det sägs att det snarare är kolvarna som är orsaken till många haverier men jag måste få fråga, vilken typ av bränsle kör du på och hur länge brukar motorerna gå innan du så att säga gasar på mer än 7-10 knop? Jag kör på miljöklass 1 diesel, dvs standardbränslet från sjömackarna. Innan jag drar på brukar jag alltid låta motorerna gå på tomgång i ungefär 5 minuter så de hinner komma upp i arbetstemperatur. Körprofilen är blandad, men ofta ligger jag runt 2500 varv (motsvarande 20–22 knop) och ibland går jag upp mot 3000 varv (runt 28–33 knop) även om det inte sker särskilt ofta. Så även om det blir en hel del lågvarvskörning i marschfart, får motorerna ändå jobba igenom registret med jämna mellanrum. Motorerna har gått 425 timmar. Ca 30 per säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 253 Postad fredag kl 19:18 Det låter ju som varsam körning. Nu går det ju många rykten kring D-serien men som jag nämnde har jag hört från mekaniker att det funnits gjutfel på kolvarna som orsakar haverierna snarare än att det än insprutarna och kolvsatsen ser ut att ha samma artikel.nr utom på den senaste varianten som har en annat artikel.nr men de motorerna har ju även EVC2. Men jag vet inte om kolvarna var de samma på de tidigare modellerna än de som säljs som reservdelar nu och heller inte om vissa årsmodeller är mer skadedrabbade än andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 943 Postad lördag kl 08:45 (redigerade) 2025-07-31 vid 12:08 skrev fender69: Hej! Jag kör en 37-fotare med dubbla Volvo Penta D4 -06 och vill gärna dela med mig av en händelse som nyligen inträffade. Kanske någon här har varit med om något liknande och kan bidra med insikter eller råd. Efter en helt normal start började babords motor knacka kort efter avgång. Knackningarna tilltog snabbt med varvtalet och strax därefter syntes rök (grå'ish) från aktern. Vi stängde av båda motorerna och blev senare bogserade till hamn och vidare till verkstad. Väl på plats konstaterades att remskivan på babords motor inte går att vrida runt. Den tar tvärstopp. Det finns inget synligt läckage eller yttre skador men glykol hade tryckts ut ur expansionskärlet. Verkstaden har även uteslutit fel på drevet. Verkstaden misstänker att motorn har skurit. Planen nu är att plocka ur den, ersätta med ett nytt long block och återanvända de komponenter som är oskadade. Under tiden har vi kört cirka 10 timmar på styrbords motor som fungerar som den ska. Mina frågor är: Vad kan vara en trolig orsak till att en D4 skär på det här sättet (ex. kylproblem, vattenläckage från turbo, oljesvält eller lagerhaveri)? Finns det någon risk med att fortsätta köra på den andra motorn innan vi vet mer om vad som egentligen gick fel? Tacksam för alla erfarenheter och tankar. 16 timmar sedan skrev fender69: Tack för svaren. Nästa steg är att se till att verkstaden gör en analys och inte bara konstaterar att motorn skurit. Flera möjliga orsaker som jag fått tips om här behöver undersökas: Spridare: Om en spridare hängt kan det leda till hål i kolv eller okontrollerad förbränning. Kolv- eller vevlagerskada: Knackningarna skulle kunna bero på glapp eller ras i roterande delar. Oljesystem: Oljesvält, igensatt kanal eller problem med oljepump måste uteslutas. Lokal överhettning: Inte nödvändigtvis hel motortemperatur, men ett skuret lager eller kolv kan ha överhettats snabbt. Turbo: Övertryck eller interna läckage kan påverka både insug och avgassida. Fel på kolvbult, foder eller roterande balans: Även om det inte är vanligt. Återkommer när jag vet mer. Tack igen för att ni tog er tid! Hej Har precis erhållit spridare från en D6 2008 600 timmars drifttid. Spridare bör plockas ur och provtryckas vid denna körtid. I detta fall konstaterades att samtliga spridare läckte och droppade. Nästa steg blir en stråle då läckande spridare ej skickar in en dimma med 2700kg tryck, utan det kommer en stråle istället, blir då hål i en kolv. I detta fall byttes samtliga spridare ut till en kostnad på runt 12000 / st. De gamla spridarna går att renovera, det är en tryckbricka i dem som gör att de börjar droppa på grund av för högt tryck i systemet. Och tyvärr är denna motorserie producerad med torra foder, vilket leder till nytt block till en helt orimlig kostnad. Just D4 an verkar vara mer utsatt än sin storebror D6. Kanske beroende av för stort effektuttag. Det finns väl andra variabler om vad som hänt med din motor, hoppas du återkopplar om vad som skett i ditt fall. Redigerad lördag kl 08:52 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 943 Postad lördag kl 09:03 (redigerade) 18 timmar sedan skrev Makro: D3 är en helt annan motor som baserades på den 5 cylindriga personbilsdieseln som fanns i Volvo fram till ca 2016 och de hade väl snarare problem med VNT-turbon. D4/D6 är rena Pentaprodukter från Vara som inte har med landgående fordon att göra. D 4-6 är i grunden en skapelse från deutz. grundstommen finns i landgående maskiner. Penta har vidareförädlat dessa ungefär som 40 motorn kom från lastbilssidan. De kom något år efter att volvo köpt 33 % aktier i konkurshotade deutz. Den som tror att en så liten tillverkare har råd att ta fram en hel motorserie från grunden tänker nog inte på vad kostnaderna är. Men därom tvistar de lärde. En liknelse en av världens största tillverkare av traktorer, som använde perkins som är en bra motor. Men när kravet på steg 4a motorer kom hängde inte perkins med. Kostnaden för att utveckla egen motor översteg lönsamhet, valtra ägt av finska staten hade utvecklat en steg 4 a motor. Traktortillverkaren köpte upp valtra och fick motorn på köpet osv ..... Finns en hel del företag som gjorde precis lika då kravet på steg 4a motorer kom. D4 D6 återfinns i en hel del stationära elverk, samt i vissa stenkrossar, D4 sitter i några väghyvlar, allt efter den info jag erhåller från swecon. Redigerad lördag kl 09:45 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 253 Postad lördag kl 10:50 (redigerade) Intressant. Men vad är det för effektuttag när motorerna sitter i andra maskiner än båtar? Det borde ju en hint om marinversionerna tar ut för mycket effekt med haverier som följd. Nu hittade jag D4VG på 175 hk så 300 ur samma motor låter ju lite väl tilltaget. Redigerad lördag kl 10:57 av Makro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser