Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
Niklas-ES

Polermaskins fråga.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Tidigare trådar har jag fått bra tips kring polering, då jag aldrig gjort det förut.

Ny börjare jag ytterligare snabb åsikt av ni som kan mer om detta,

Tänkte för en gångs skull att jag skulle spara en slant, så jag köpte mig en beg/nästintill oanvänd polermaskin till bra pris. (budget maskin redan från början)

Då jag förstått att det är oscillerande som gäller så trodde jag mig också att jag köpte en sådan.

Men läste alldeles för snabbt

Köpte alltså denna: Excentrisk polermaskin PO150A - Biltema.se

men läste om den som ersätter denna. Oscillerande polermaskin PO150A - Biltema.se

Då jag är lite nojig för polering av denna gamla dam, som gelcoaten har sett sina bättre dagar. Är det dumt att ge sig på denna den excentriska polermaskin?

Vad jag förstår så är den excentriska en hybrid, men kan den vara lite för "aggressiv" att användas av en novis som mig?

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du redan en vanlig 125 mm excenterslipmaskin, så kan du sätta in annons på den du köpt.

Det finns polerrondeller, polersvampar i olika hårdhet till dessa att köpa.

Annars tar den oscillerande lite bättre än en excenter, fast det beror på hur stor rörelse maskinen har.

Sen beror det ju på vilket polermedel/rubbing man använder.

Är det riktigt skitigt/oxiderat så hjälper det inte med att polera, då måste man börja med våtslip först.

Mvh

Pär

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Då jag är lite nojig för polering av denna gamla dam, som gelcoaten har sett sina bättre dagar. Är det dumt att ge sig på denna den excentriska polermaskin?

Här har Du en som kan det där med att polera båtar...

https://www.youtube.com/@Local_Boydidgood/videos

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Som @Mercury_44XS skrev så finns det trissor med olika hårdhet och olika ”hårda” polermedel man kan använda så mitt tips är att börja med en mjukare trissa och ett milt polermedel så ser du hur långt du kommer på det. Om du, mot förmodan, skulle redan här avverka för mycket så kan man prova en medelmjuk trissa och vatten. Det har räckt för mig på mindre utsatta ställen i flera år.

En gammal båt med sliten gelcoat/topcoat kan vara förbi all räddning (ytmässigt) då det mesta av coaten är bortpolerad genom åren. Då brukar det föreslås en sträckfärg som ersättning. Detta har jag dock ingen erfarenhet av. Jag har dock lagt ny topcoat på vissa områden på några båtar. Inte jättekul men inte så svårt. Dock är acetontvätt då din bästa vän (med andningsskydd förstås!) då jobbet blir värdelöst om det finns föroreningar kvar under den nya topcoaten (jag vet). Men där är du väl inte än antar jag.

Lycka till!

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Har du redan en vanlig 125 mm excenterslipmaskin, så kan du sätta in annons på den du köpt.

Det finns polerrondeller, polersvampar i olika hårdhet till dessa att köpa.

Annars tar den oscillerande lite bättre än en excenter, fast det beror på hur stor rörelse maskinen har.

Sen beror det ju på vilket polermedel/rubbing man använder.

Är det riktigt skitigt/oxiderat så hjälper det inte med att polera, då måste man börja med våtslip först.

Mvh

Pär

125mm excenterslip har jag. Men den har väll ingen rörelse. Likt dessa har. Risk för hologram eller att man polerar för hårt?

Den jag köpte har excenterrörelse på 21 mm

Medans den oscillerande har kaströrelse på 21 mm.

Så vad jag kan förstå så rör sig excentern en rund rörelse på 21 mm, medans oscillerande har en mer oregelbunden rörelse på 21mm?

Men hur stor skillnad är det på dessa typer egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Som @Mercury_44XS skrev så finns det trissor med olika hårdhet och olika ”hårda” polermedel man kan använda så mitt tips är att börja med en mjukare trissa och ett milt polermedel så ser du hur långt du kommer på det. Om du, mot förmodan, skulle redan här avverka för mycket så kan man prova en medelmjuk trissa och vatten. Det har räckt för mig på mindre utsatta ställen i flera år.

En gammal båt med sliten gelcoat/topcoat kan vara förbi all räddning (ytmässigt) då det mesta av coaten är bortpolerad genom åren. Då brukar det föreslås en sträckfärg som ersättning. Detta har jag dock ingen erfarenhet av. Jag har dock lagt ny topcoat på vissa områden på några båtar. Inte jättekul men inte så svårt. Dock är acetontvätt då din bästa vän (med andningsskydd förstås!) då jobbet blir värdelöst om det finns föroreningar kvar under den nya topcoaten (jag vet). Men där är du väl inte än antar jag.

Lycka till!

Ja, det blir en mild svamp och milt medel.

Jag skulle nog säga hennes glansdagar är förbi, ytmässigt. Det kan lysa igenom på sina ställen. Och har planer framledes att måla både skrov och däck. Men skulle vilja nyttja henne lite mer först.

Nu är min vision bara att få till nånting.

Jag hade gett upp polertänket tills jag pratade med en jobbar med detta, båtar, försäkringsskador osv.

Han sade att jag ändå skulle ge polering en chans för det kommer bli bättre. Så det för bli så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, beror ju på hur hårt man vill polera.

Jag kör alltid med vanlig 125 mm Bosch excenter när det är finpolering, annars maskiner med större rörelse om det är grovpolering. Sen har jag en liten 75 mm samt även en trekantsmskin där det är trångt.

Finns många olika skolor i detta ämne och det finns varken fel eller rätt maskin eller metod, allt hänger på den som håller i maskinen.

//Pär

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med den maskinen du köpte. Den slår 21 mm från Center och därmed är det samma som en oscillerande. 

Däremot är trissan som du sätter på maskinen ganska avgörande för resultatet.

Skumgummi trissor i olika hårdhet är för bilar och lackerade ytor, tar i princip ingenting. Kan användas med autosol, rubbing osv utan att göra nämnvärd skada. Det tar låååång tid att polera upp en båt med såna trissor.

Ulltrissor i olika varianter tar desto mer och används för matta oxiderade ytor. Så har man olika polercremer beroende på hur hårt man vill köra.

Min rekommendation är Biltemas ulltrissor och ett fint polermedel att börja med. Lägg på ett varv polercreme, och mätta trissan. Kör sen 3 ggr över en yta på ca 50*50 cm. Typ: höger/vänster, sen upp/ner och H/V igen. Torka av och kika. 

Sen kör du 4 små klickar på trissan (ärtor) och tar nästa bit osv. Eller om du vill köra en gång till för att få bättre resultat. Märker du nu att du inte får förväntat resultat, köp en flaska medium polercreme och testa med.

När båten är klar, skumgummitrissa och wax. Klart.

Trissorna tvättar du med vatten och vanligt tvättmedel.

Lycka till !!

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för det.

Har varit lite rädd för att ulltrissor tar för mycket på en rejäl slitet ytskikt. Men det är kanske medlet som bestämmer det med.

På tal om det, det är svårt att hitta något medel som är fint eller grovt osv, oftast står det inte. Utan det behövs bara som polermedel till båt? 

Dessa som finns på budget varuhusen antar jag kan klassas som fina?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lågpris:

https://www.biltema.se/bilvard/polering/polermedel/fint-polermedel-500-ml-2000045034

Dyrare men mycket bättre:

https://www.seasea.se/båtvård/3m-båtvård/3m-perfect-it-iii-extra-fin-rubbing

https://www.seasea.se/båtvård/3m-båtvård/3m-ultrafina-se-polermedel

Finns hur många fabrikat och olika typer av polermedel som helst och i olika prisklasser...

Lite svårt att veta hur illa det är med din båt, om den bara är lite matt, mycket matt, oxiderad eller rejält skitig.

Du behöver kanske bara ett polervax som är det allra mildaste polermedlet eller bara tvättas med "supertvätt" som innehåller ett mycket fint polervax.

Hade ju varit bra om du kunde lägga upp en bild...

//Pär

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Lågpris:

https://www.biltema.se/bilvard/polering/polermedel/fint-polermedel-500-ml-2000045034

Dyrare men mycket bättre:

https://www.seasea.se/båtvård/3m-båtvård/3m-perfect-it-iii-extra-fin-rubbing

https://www.seasea.se/båtvård/3m-båtvård/3m-ultrafina-se-polermedel

Finns hur många fabrikat och olika typer av polermedel som helst och i olika prisklasser...

Lite svårt att veta hur illa det är med din båt, om den bara är lite matt, mycket matt, oxiderad eller rejält skitig.

Du behöver kanske bara ett polervax som är det allra mildaste polermedlet eller bara tvättas med "supertvätt" som innehåller ett mycket fint polervax.

Hade ju varit bra om du kunde lägga upp en bild...

//Pär

Jag har sett dom där på biltema, men alltid trott dom endast var för bil.

Kanske inte är dom bästa, men jag köpa flera olika och testa med ulltrissa?

Har lagt upp den förut.

PXL_20250421_190814342.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mina ögen ser det ut som den behöver mer än finpolering.

Midskepps på BB är det en massa svarta prickar, finns dom i verkligheten eller är det någon form av synvilla på bilden?

Jag hade provat först med riktig rubbing för hand på de mest skitiga ställena för att se vad det är.

De vita fläckarna är nog oxidfläckar men behöver nog mer än fin polerpasta.

Sen är ju skolorna olika som jag tidigare nämt, jag använder bara ullhättor till finpolering och all annan polering utförs med skumrondeller men det är ju olika hur man jobbar och vad man använder.

Du har även gelcoatskador i stäven och ser även lite konstigt ut längs med kölen, är det skador eller lagningar?

Laga med topcoat i rätt kulör och slipa med våtslip innan du börjar polera.

Är kölen i behov av lagning kan du använda samma topcoat där, syns ju inte under bottenfärgen.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Janne_G:

….

Min rekommendation är Biltemas ulltrissor och ett fint polermedel att börja med. 
…..

Samma erfarenhet, Biltemas ulltrissor är bra och billiga, jag har flera stycken. Går lätt att handtvätta, och torkar snabbt.

För det mesta har jag polerat för hand, med dessa trissor, men även med Julas polermaskin, den som ingår i det röda sortimentet av billiga laddningsbara maskiner (jag har även dammsugaren i samma serie, ombord). Med julamaskinen och biltematrissorna blir det bra trots att den maskinen inte oscillerar, och en grej till, polertrissan är något större än polermaskinens rondell, så den skyddar både den och ytan när man kommer in i hörn eller slag i skrovet.

Däremot rekommenderar jag inte Biltemas båtvax, jag har använt det i flera år, tills jag i år köpte Hempels båtvax och genast förstod att jag slitit och gnetat i onödan. Måhända finns det likvärdiga eller bättre båtvax än Hempels, men det var det jag kom över mer av en slump då biltemavaxet tog slut.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Jag har sett dom där på biltema, men alltid trott dom endast var för bil.

Kanske inte är dom bästa, men jag köpa flera olika och testa med ulltrissa?

Har lagt upp den förut.

PXL_20250421_190814342.jpg

Det jag sett genom alla åren jag haft båt, och även tidigare, att det är problematiskt med ”färgad gelcoat” ja annan färg än vit gelcoat. Jag har sett blåa flammiga Ballader, gula Vator och Missiler som ser ut som båten på bilden. Monark- och Cresentbåtar med bruna ytor som är blekt och där man polerat så intensivt att man gått igenom det yttersta färgade skiktet. I hemmahamnen står en ganska ny körsbärsfärgad Targa som är helt flammig. Jag tänkte kanske att gelcoaten, eller gelcoatsfärgerna var bättre nu för tiden, men…?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

I mina ögen ser det ut som den behöver mer än finpolering.

Midskepps på BB är det en massa svarta prickar, finns dom i verkligheten eller är det någon form av synvilla på bilden?

Jag hade provat först med riktig rubbing för hand på de mest skitiga ställena för att se vad det är.

De vita fläckarna är nog oxidfläckar men behöver nog mer än fin polerpasta.

Sen är ju skolorna olika som jag tidigare nämt, jag använder bara ullhättor till finpolering och all annan polering utförs med skumrondeller men det är ju olika hur man jobbar och vad man använder.

Du har även gelcoatskador i stäven och ser även lite konstigt ut längs med kölen, är det skador eller lagningar?

Laga med topcoat i rätt kulör och slipa med våtslip innan du börjar polera.

Är kölen i behov av lagning kan du använda samma topcoat där, syns ju inte under bottenfärgen.

//Pär

Inga svarta prickar. 

Men flammig som tusan, och tunn gelcoat.

Missförstå mig rätt, jag är inte intresserad av att han en glänsande båt, vilket jag förmodligen aldrig kommer få heller, men en viss förbättring vore trevligt, och inte förstöra mer. Vet som sagt att det måste målas om med tiden.

Tänker att jag testar med lite handrubbing där det inte kommer synas i den märkelsen.

Funkar det att handrubba med en ny mikrofiberduk? Eller bör jag köpa en ulltrissa och använda för hand?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...