Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025
Ruskpricken

Dåligt fart här numera?

Rekommendera Poster

Jag tycker inte det skiljer sig så mycket åt mellan olika forum och facebookgrupper, alla är ungefär lika vad gäller typen av medlemmar och typen av frågor och svar.

Min gissning är att Facebook tar över en hel del för att det är enkelt att lägga till en grupp och få aviseringar när man ändå använder Facebook.

Sedan tycker jag FB har en stor nackdel och det är svårt att hitta tillbaks till tidigare inlägg. Om ett forum är som en anslagstavla där allt sitter kvar så är Facebook som en muntlig konversation där allt försvinner ut i luften.

När det gäller hur trevliga eller otrevliga svar som ges så tror jag det är upp till både trådskaparan, läsaren och de som svarar att inte försöka hitta fel och elakheter. Om man utgår ifrån att nästan allt skrivs i ren välmening, så länge det inte är helt uppenbart att det är menat som elakt eller dumt, blir livet enklare att leva både på forum och på Facebook.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mehhh. Jag är ju här och ställer dumma frågor nu för tiden. Borde göra någon skillnad? 😁

Jag VET att det är sociala medier som tagit över. Typ år 2000 var jag med och drog igång ett forum för den märkesklubb (bilar) jag var aktiv i. De kommande 10 åren var det bra drag med 20-30k medlemmar på forumet var av flera tusen var aktiva. 

När jag senare startade FB-gruppen (som jag fortfarande roddar i) märktes det att forumet saktade ner. Gruppen på FB har nu 52k medlemmar och forumet är typ dött. 😕 

I dagens samhälle vill människor ha snabba svar, hur bra svaren är har tydligen mindre betydelse. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-21 vid 22:49 skrev FIATX19:

Jag tror att båtintresset minskat.

Har egentligen inget belägg för detta men är mindre båtar i min hemma hamn och fler verkar sjösätta senare än vanligt.

https://www.sverigesradio.se/artikel/okat-intresse-for-segling-lanebatar-en-orsak

Citat

Intresset för segling har fått ett uppsving, både bland barn och vuxna, enligt Svenska Seglarförbundet och lokala klubbar som Jollekappseglarna Västerås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev JEC78:

Intresset för segling har fått ett uppsving, både bland barn och vuxna,

Härligt om det är så, men "uppsving" från vad? Tycker intresset för segling varit nästan obefintligt senare år och på de 4 båtklubbar jag passerar tycks knappt någon vara ute förutom snabba daycruisers som åker på badutflykt (med motorproblem verkar det som här på MG:s forum) och sportfiskarnas båtar förstås. Fast det är klart, en och annan "nybörjare" dyker upp här och skräms bort (nu överdriver jag lite), men trenden är ändå tydlig, behovet av råd om motorer är väldigt stort och det är uppenbarligen här man ska söka svar på sina frågor. Väldigt lite tyckande i svaren och oändligt med sakkunskap och goda råd. Nåja, vi får se om seglarförbundet har rätt och vi får en exposition av kloka frågor kring seglingens mysterier också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev s841:

Härligt om det är så, men "uppsving" från vad? Tycker intresset för segling varit nästan obefintligt senare år

Utgår från att det handlar om segling i föreningar, i jollar och små kölbåtar. Inte semestersegling.

Den typen av segling märks ju inte i fritidsbåtshamnar, naturhamnar och gästhamnar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev raol:

Utgår från att det handlar om segling i föreningar, i jollar och små kölbåtar

Så sant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så jäkla dåligt tycker jag inte det är. 
Det är mitt i sommaren och det senaste dygnet har det diskuterats i 21 trådar.
Det är inte kattskit. 

Vill man få upp farten mer är det ju bara att se till att bidra själv på ett positivt vis; dra en anekdot, ställ en fråga, kom med ett tips eller skriv ett svar. Då blir det toppentrevligt.  

👍😊

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Vill man få upp farten mer är det ju bara att se till att bidra själv på ett positivt vis; dra en anekdot, ställ en fråga, kom med ett tips eller skriv ett svar. Då blir det toppentrevligt.  

Håller bara med👍😄

Jag bidrog häromdagen med lite "Motornostaligi – Standard- eller racemotor", intresserar kanske inte alla men om flera bidrar med något de brinner för så har man lite att roa sig med i kojen, hängmattan eller var man nu är.

Nu lade jag in mitt lilla bidrag i "Övrigt", vet inte om det var rätt eller fel men hittade ingen annan lämplig kategori. Och till er som är intresserade av motorhistoria/motorteknologi, det kommer mera...

//Pär

• Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...