Gå till innehåll
fredag 25 juli 2025
Oxygen

Tickande/knackande V8

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

På väg hem (som tur var) från båtsemestern så började motorn, en GM350 från 2013, ticka eller knacka på ett sätt som vi inte känner igen? Motorn är kopplad till ett Volvo Penta 280-drev och har Volvo Penta limpor och knän. Ljudet följer varvtalet men hörs mindre vid högre varv, ev. för att det drunknar bland alla andra ljud... Tycker att det låter från motorns styrbordssida.

 

Temp och oljetryck var normala, inget läckage av olja eller vatten. Den går också precis som vanligt, ingen rök. Någon som har någon idé?

Redigerad av Oxygen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Bra att du filmat men det är jättesvårt att höra var ifrån "tickandet" kommer på en filmsnutt, det är även svårt att höra om motorn går på alla 8 men det gör den säkert vilket hade märkts och motorn hade tappat både fart och ork.

 

När kommer det dunkande ljudet?

Vid ett visst varvtal eller bara rent spontant?

Är det ihållande dunkande eller bara enstaka?

 

Mitt tips till dig:

Åk till ett bildelsvaruhus (ingen nämnd, ingen glömd) och köp dig ett stetoskop för felsökning av missljud på motorer, underlättar betydligt om man vill felsöka själv.

Nu ser jag inte vad du har för typ av drivrem på motorn men är det en serpentinrem så sitter det minst ett spännarhjul och kanske ett löphjul. Lagren i dessa kan ge upphov ett gnisslande eller tickande missljud. Lyssna med stetoskopet på bulten i mitten av dessa hjul.

 

Har motorn hydrauliska ventillyftare kan dessa ge upphov till ett tickande ljud när en lyftare gett upp eller är på väg att ge upp. Lyssna med stetoskopet på insugningsröret, cylinder för cylinder om du hör något missljud.

 

Det kan även vara en gnista från en trasig tändkabel som låter men det ljudet brukar vara mer klickande.

 

Har du mekanisk bränslepump kan även denna ge upphov till oljud om stötstången mellan pump och kamaxel är skadad.

 

Tror inte Volvo Penta har klaffventiler i bockhornet mellan avgasknäna och drevet men lyssna även där.

 

Vet inte vad det är för motor du har mer än att jag ser att det är en GM Small Block och det står 350 som är 350 kubiktum cylindervolym, ser ut som en "Crate Engine" d.v.s. en motor man köper komplett i en låda.  Är lackad i Chevrolet Engine Orange (tom 1976) så den kan ju t.o.m. vara avsedd för bilar.

Vad står det på dekalerna som sitter på ventilkåporna?

Har du någon form av dokumentation angående motorn?

 

Men steg 1, skaffa ett stetoskop (ett enkelt mekaniskt duger) och lyssna runt på motorn på de ställen jag angett och se om du kan höra mer tydligt var ljudet kommer ifrån.

 

Lyssna även baktill på motorns svänghjulskåpa och anslutningen till innerskölden om där är missljud.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är byggd av Performance Marine i Västerås som ersättning för en gammal Volvo Penta, vet tyvärr inte vilken modell då det skedde 2013, innan vi ägde båten. Den har en Rochester Quadrajet med märkning från US Coastguard, så jag hoppas den är marinanpassad! Den är på 5,7 liter och 260 hk och som sagt ansluten till ett 280-drev med singelpropeller.

 

Upplever ljudet som ett tickande som uppkommer med jämna intervall, kanske synkat med en cylinder? Ljudet hörs från tomgång och uppåt, men drunknar nog i andra ljud vid högre varv. Det låter som sagt från motors styrbordssida och när jag körde motorn på tomgång nu så kunde jag ana avgaslukt i motorrummet. Skulle det kanske kunna vara en avgaspackning till limpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det mycket väl vara eftersom du även känner avgaslukt.

 

Ger ett specifikt pysljud (nästan visslande) som är svårt att beskriva men ett tränat motoröra känner igen ljudet direkt.

Ibland kan man känna med handen att det kommer en liten puff men akta händerna om det är varm motor.

 

Om det nu är packningarna och du ska byta själv:

Byt då båda sidor samtidigt och gör rent ordentligt, skall inte vara något kvar av gamla packningsrester eller rost. Inget silikon eller flytande packning...

Rengör gängorna på skruvarna med stålborste.

Ska se om jag hittar korrekt åtdragningsmoment men brukar vara runt 25 lb ft / 33 Nm, kanske t.o.m. står på förpackningen. Avgasknäna är nog lite mer åtdragningsmoment på, ca 30–33 lb ft / 40–44 Nm.

Tänk på att skruvskallarna har tumsmått 9/16"

 

https://www.marinshopen.se/c/aq271a/5013309?isgaragedetailavailable=true&vehicle=&filters=&filterSearch=&categoryId=58513

 

Annars är det att fortsätta leta och helst då med stetoskop som underlättar.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang åtdragningsmoment för avgaslimpor och knän: ska vara 35Nm för avgaslimpans skruvar och 25Nm för knäets skruvar, inte mer! Knänas skruvar är klenare än de till limpan mot toppen. Inte brukar det vara några ventiler eller klaffar i bockhornen utan antingen sitter en gummiflärp på avgasutblåset på drevet eller så finns en klaff i avgasbälgen. Och i övrigt så ja det finns mkt på en motor som kan låta illa... men börja med pkn mot topparna från limporna eftersom du har avgaslukt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Ang åtdragningsmoment för avgaslimpor och knän: ska vara 35Nm för avgaslimpans skruvar och 25Nm för knäets skruvar, inte mer!

Helt rätt, jag är ju mer van vid Mercruiser och angav deras åtdragningsmoment som det brukar vara men man skall alltid kontrollera vilket åtdragningsmoment som anges i resp. verkstadshandbok innan man slutligen drar åt. Det kan skilja mellan olika modeller och mellan olika serienummerintervall.

Så kontrollera alltid i verkstadshandboken!

Kan ibland stå angivet på en förpackning för t.ex. packningar vilket åtdragningsmoment, åtdragningsföljd och om man skall dra i flera steg samt om ev. "packningsklister" skall användas.

Så kolla alltid på förpacknigar och ev. bipacksedlar i förpackningen innan ni monterar och drar åt packningar.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag brukar ta en kraftig skruvmejsel eller en träpinne och sätta mot motorn och örat.

billigare än stetoskop :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...