Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
MrTurbo

Mercruiser 5,7 Vortec -00

Rekommendera Poster

Hur är möjligheterna att byta insug, förgasare och luftfilter på dessa motorer? 

Finns ju rätt nice insug från tex Edelbrock (2516) till dem.  🙂 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen större konst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Det är väl ingen större konst!

Det är ingen mysko fugge med insprutning på dem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev MrTurbo:

Det är ingen mysko fugge med insprutning på dem? 

Hej

Tolkar detta som en fråga avseende vad du har för bränslesystem på motorn.

Mercruiser 5.7 fanns i tre versioner -00, 2-port förgasare, 2-port TBI (Throttle Body Injection) och som 350 Magnum MPI. Tror inte det fanns någon 4-ports förgasarversion kvar -00, de flesta förgasarmotorer fasades ut under sent 1990-tal och efter 2001 är alla insprutning.

Mest troligt är att du har 2-port TBI men för att säkerställa detta kan man ta reda på det genom modellbeteckning och serienummer. Detta står angivet på en dekal som sitter på plastkåpan ovanför flamdämparen (i mitten av motorn). Ta en bild så ser jag vad du har. Demontera även plastkåpan och lyft av flamdämparen och ta en bild.

Sitter även en typskylt på motorblocket på SB-sidan strax ovanför startmotorn där även gjutnumret på blocket sitter:

653183198_Mercruiserserienr.png.cba7dcf9f35218627dccfc26e4c44add.png

 

 

Bygga om från TBI till förgasare går men det innebär en massa delar som måste bytas ut, bl.a. fördelaren eftersom insprutning och tändningen styrs via ECM och ett antal sensorer.

 

Är det en förgasarmotor, inga problem. Bara demontera det gamla och montera det nya.

 

Mvh

Pär

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Tolkar detta som en fråga avseende vad du har för bränslesystem på motorn.

Mercruiser 5.7 fanns i tre versioner -00, 2-port förgasare, 2-port TBI (Throttle Body Injection) och som 350 Magnum MPI. Tror inte det fanns någon 4-ports förgasarversion kvar -00, de flesta förgasarmotorer fasades ut under sent 1990-tal och efter 2001 är alla insprutning.

Mest troligt är att du har 2-port TBI men för att säkerställa detta kan man ta reda på det genom modellbeteckning och serienummer. Detta står angivet på en dekal som sitter på plastkåpan ovanför flamdämparen (i mitten av motorn). Ta en bild så ser jag vad du har. Demontera även plastkåpan och lyft av flamdämparen och ta en bild.

Sitter även en typskylt på motorblocket på SB-sidan strax ovanför startmotorn där även gjutnumret på blocket sitter:

653183198_Mercruiserserienr.png.cba7dcf9f35218627dccfc26e4c44add.png

 

 

Bygga om från TBI till förgasare går men det innebär en massa delar som måste bytas ut, bl.a. fördelaren eftersom insprutning och tändningen styrs via ECM och ett antal sensorer.

 

Är det en förgasarmotor, inga problem. Bara demontera det gamla och montera det nya.

 

Mvh

Pär

Grymt! Tack, helt perfekt svar. 😁 

Motorn är utbytt 2017, får kika vad de monterat.

Redigerad av MrTurbo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk bara på att inte sätta en luftrenare med pappersfilter i en båt, skulle det baktända så är det ett ögonblicksverk att man får en motorbrand

Det skall vara en flamdämpare med metallelement eller de nya typerna med flamsäkert material.

 

Så här ser en TBI-enhet ut om någon undrar:

670221029_Skrmavbild2025-07-04kl_07_29_32.png.f0f59799b891368b8dd9589ded6d5d79.png

 

 

Lite lik en förgasare vid första anblicken men har två stor injektorer isf halsringar med spridare.

 

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-04 vid 07:22 skrev Mercury_44XS:

Tänk bara på att inte sätta en luftrenare med pappersfilter i en båt, skulle det baktända så är det ett ögonblicksverk att man får en motorbrand

Det skall vara en flamdämpare med metallelement eller de nya typerna med flamsäkert material.

 

Så här ser en TBI-enhet ut om någon undrar:

670221029_Skrmavbild2025-07-04kl_07_29_32.png.f0f59799b891368b8dd9589ded6d5d79.png

 

 

Lite lik en förgasare vid första anblicken men har två stor injektorer isf halsringar med spridare.

 

 

//Pär

Min förgasare ser annorlunda ut. Och dessutom ser det ut att sitta någon typ av "adapter" på insuget? 

Läge att gå all in på ett riktigt 4portsinsug? 

PXL_20250710_124452511.jpg

PXL_20250710_134738975_MP.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förknasaren, det är ut som en hederlig gammal rockorkester, f'låt Rochester 4-portare.

Skruva loss den och kolla insuget att det är 4 hål eller ett stort fyrkantigt. Om det är 2 hål eller ovalt hål har de misslyckats.

Isåfall Edelbrock Performer insug + förknasare 1409. Borde ge en 30-40 häst till i s f.

Och när du lägger på insuget använd motorsilikon runt vatten kanalerna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis som Janne_G skriver, Rochester Quadrajet men det är fel förgasare på fel insug.

Den adapterplattan de satt dit skall egentligen vara när man trimmar ner ett 4-ports insug till 2-ports-förgasare men det går ju att sätta den så här också men är inte så bra och helt värdelöst om man ser till effekt- och bränsle ekonomi. Verkligen SLÖSA🤪

 

Titta vad det står för nummer på flottörhuset på Rocherster Quadrajet förgasaren, står nog där gasvajern är ansluten. Så koppla loss den och läs av numret eller ta en bild så även gamla folk kan läsa. Numret talar om hur cfm förgasaren är på, de flesta är 750 cfm men det finns även 800 cfm och någon ekonomivariant på 650/675 cfm. Den är ju svart men det kan ju någon ha målat i efterhand så den ska se original ut.

 

Insuget är i varje fall Mercruiser original och ser ut som TBI insuget som har reservdelsnr: 860100A 2 

Fanns även en 2-ports version men i katalogen för 5.7 2 bbl 1998–2001 finns inte insuget med (konstigt).

 

Har du mekanisk eller elektrisk bränslepump?

 

Är det en Mercruiser "RePower" utbytesmotor bör den ha en typskylt med ett serienummer och det brukar sitta en dekal där det står "RePower" som betyder att det är en original utbytesmotor.

Står det något serienummer på plastkåpan som sitter över flamdämparen?

Kolla även om det finns någon serienummer eller gjutnummer enligt bilden jag skickat tidigare.

Har vi gjutnumret så går det att se vad det är för motor (cyl.volym osv.).

 

Om det går, ta en bild på startmotorn kan avslöja en del om tillverkningsår för startmotorn följer inte med utbytesmotorn.

 

Ska se om jag kan skanna av eller se om det finns online utdrag ur en verkstadshandbok om du ska byta insug, så det blir korrekt monterat och korrekt åtdraget.

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du montera ett Edelbrock insug så bör motorn inte vara sjövattenkyld. Insuget är aluminium och det går inte ihop med saltvatten.
Original är gjutjärn.

Sedan kan jag av egen erfarenhet säga att Edelbrock performance insug + knasare  gör underverk mot en gammal Rochester knasare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Gelis:

Ska du montera ett Edelbrock insug så bör motorn inte vara sjövattenkyld. Insuget är aluminium och det går inte ihop med saltvatten.
Original är gjutjärn.

Sedan kan jag av egen erfarenhet säga att Edelbrock performance insug + knasare  gör underverk mot en gammal Rochester knasare.

Båten går i Värnen. 🙂

Kan tänka tänka mig det märks ja. Får nog bli (ännu ett) vinterprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det ett Edelbrock Performer 2516 är detta ett speciellt marininsug för motorer med Vortec toppar (L31) och har mässingsinlägg för kylkanalerna. Då funkar det även utan slutet kylsystem oavsett havs- eller insjövatten.

Tar man däremot ett annat "vanligt" aluminiuminsug endast avsett för bilar, funkar det inte.

 

En V8 Vortec motor känns igen med att insuget sitter med fyra skruvar på vardera cyilndertoppen i stället för sex skruvar på tidigare motorer.

 

Förgasarinstallationen på bilderna ovan ser ut att vara en "vedbodstrimmare" eller riktig amatör som varit framme och kluddat till det. Adapterplatta på fel håll, olika långa gängstänger och en slumpvis utvald Rochester Quadrajet som grädde på moset.

 

En teori är att det suttit en 5.7 EFI motor med TBI från början, av okänd anledning (sönder frysning?) har denna bytts ut och ett "Mercruiser Repower" long block beställts men det blev felbeställt (utan vevaxesensor), så man gjorde en nödlösning med hemmabygget på bilderna ovan.

 

En 5.7 Vortec TBI gav 250 hk och om man byter insug till Eldelbrock 2516 och beroende på förgasarstorlek (CFM) så kan man hamna på allt mellan 250 till kanske 300 hk.

Jag brukar inte "killgissa" effektsiffror vilket är bland det värsta man kan göra, vill man veta så är det dyno som gäller.

 

Ett skräckscenario är att de satt in en 5.0 i stället för 5.7 men det kan man kolla med gjutnumret på motorblocket.

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Är det ett Edelbrock Performer 2516 är detta ett speciellt marininsug för motorer med Vortec toppar (L31) och har mässingsinlägg för kylkanalerna. Då funkar det även utan slutet kylsystem oavsett havs- eller insjövatten.

Tar man däremot ett annat "vanligt" aluminiuminsug endast avsett för bilar, funkar det inte.

 

En V8 Vortec motor känns igen med att insuget sitter med fyra skruvar på vardera cyilndertoppen i stället för sex skruvar på tidigare motorer.

 

Förgasarinstallationen på bilderna ovan ser ut att vara en "vedbodstrimmare" eller riktig amatör som varit framme och kluddat till det. Adapterplatta på fel håll, olika långa gängstänger och en slumpvis utvald Rochester Quadrajet som grädde på moset.

 

En teori är att det suttit en 5.7 EFI motor med TBI från början, av okänd anledning (sönder frysning?) har denna bytts ut och ett "Mercruiser Repower" long block beställts men det blev felbeställt (utan vevaxesensor), så man gjorde en nödlösning med hemmabygget på bilderna ovan.

 

En 5.7 Vortec TBI gav 250 hk och om man byter insug till Eldelbrock 2516 och beroende på förgasarstorlek (CFM) så kan man hamna på allt mellan 250 till kanske 300 hk.

Jag brukar inte "killgissa" effektsiffror vilket är bland det värsta man kan göra, vill man veta så är det dyno som gäller.

 

Ett skräckscenario är att de satt in en 5.0 i stället för 5.7 men det kan man kolla med gjutnumret på motorblocket.

 

//Pär

Man kan / bör inte använda ett vanligt insug trots att den går i sötvatten menar du? 

Motorn är bytt till 350 longblock 2017 pga sönder frysning. 

Satt en 305 i innan. 

Redigerad av MrTurbo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MrTurbo:

Man kan / bör inte använda ett vanligt insug trots att den går i sötvatten menar du? 

Motorn är bytt till 350 longblock 2017 pga sönder frysning. 

Satt en 305 i innan. 

Nej, det är avsevärd skillnad på marin och bil i flera avseenden.

 

Ett insug som t.ex. Edelbrock Performer 2516 är konstruerat och utprovat (i dyno) för att uppfylla de prestandakrav som ställs på en båtmotor.

 

Titta på bilderna här:

https://www.marinshopen.se/product/edelbrock-2516-insug-marin/ede2516?ref=hansenmarine&srsltid=AfmBOoqsg5dBaIzOmtZU08S5tozoJutfVTKmGFGOdifZtQqv5CpR47AF

 

Jämför sedan med detta:

https://www.summitracing.com/parts/edl-2701

OBS! Är inte avsett för motorer med Vortec toppar utan bara ett exempel.

 

 

Men många tycks tro att det är bara att stoppa i en bilmotor, delar från en bilmotor eller köpa ett longblock som är avsett för bil eller nästan värst är de som köper en slumpvis utvald topp på skroten och tror det är samma toppar till alla bara det är en GM 350 motor.

 

En båtmotor oavsett om det är utombordare eller inombordare arbetar helt annorlunda jämfört med en bilmotor. Båtmotorn arbetar i en konstant uppförsbacke och körs långa sträckor på konstant högt varvtal medan en bilmotor arbetar under varierande förhållanden och med varierande varvtal.

 

Med den konfiguration som sitter på din motor idag får du betydligt sämre prestanda och högre bränsleförbrukning än vad det skulle vara om det gjorts rätt vid bytet av longblock. Trots att det sitter en 4-ports förgasare där så ger den inte den effekt den gjorde med gamla motorn.

 

Du kan behålla Rochester Quadrajet förgasaren som sitter där men det bör kollas upp vad det är för förgasare, kolla om aluminiumbrickan med nummer sitter kvar eller kolla efter nummer på förgasaren. Spread bore förgasare är att föredra på båtmotorer då de öppnar i två steg med olika spjälldiameter. 

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...