Gå till innehåll
söndag 06 juli 2025
CharlotteMaxi77

Grundstötning med Maxi 77

Rekommendera Poster

Min kompis frågade ”finns det några grund här?”.

Nej, svarar jag. 

50 meter senare dunkar vi in i ett grund. 

Vi körde för motor, ca 3 knop. Vågorna gjorde att vi kom därifrån efter ett par minuter, det var ett bergsgrund som kölen åkte på. 

Min fråga är: hur kontrollerar jag för eventuella skador? Tror ni det blivit några större skador? Båten flyter än… :) Jag har googlat och läst jag ska kolla efter vatten i svinkölen men det finns ju inget sådant på en Maxi 77:a… och inga träplankor att lyfta på heller… 

mvh,

Novis 

IMG_7289.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedanför nedgångsluckan så sitter kölinfästningsbultarna, Det är väl dom du ser i bilden. Läcker det inte in vatten där så är det ingen fara med läckage. Rodret kanske har fått sig en smäll så det kan va bra att kolla roder och infästningar så att dom inte är skadade.

Inombordare eller utombordare? inombordare då kan s-drevet fåt sig en smäll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kölen sitter bultad i skrovet = infästning.

Kontrollera gummit runt drevet så att det inte läcker där.

Iof om det skulle läcka någonstans så skulle ni redan märkt det.

Hur grunt var det där ni gick på grund?

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack! Instrumentet visade 0,9m och började pipa hejvilt. Kölen är ju på 1,45m. 

Behöver jag lyfta upp båten ur vattnet för inspektion? 

Redigerad av CharlotteMaxi77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser du inga sprickor i akterkant köinfästningen och inte har någon vatteninträngning, så skulle inte jag vara orolig. Maxin har en stabil kölinfästning och tål en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte vara orolig om jag gått på i tre knop och inte ser några skador invändigt eller märker något annat som känns konstigt i roder eller motor.

Anmäl till försäkringsbolaget och meddela att du inte ser eller märker några skador. Till hösten när du tar upp båten kan det vara bra att kolla om det finns några skador som är värt att använda försäkringen för att åtgärda.

En intressant fråga är hur det kom sig att du inte såg några grynnor, men att ni ändå gick på något.

Alla grund är inte upptäckta ännu och så har vi ju ryssarna som stör gps-signalerna i Östersjön. Nya grund kan man anmäla till Sjöfartsverket och både nya grund och gpa-stärningar är ju intressant att sprida här och på andra båtforum.

Nu brukar ju tyvärr nästan alla grundstötningar bero på misstag, iaf. har det varit så för mig, men om det inte är så i ditt fall så berätta gärna om det nya grundet eller den felvisade positionen.

PS

Jag meddelade Sjöfartsverket för sådär 10 år sedan att en grynna de hade på sjökorten inte fanns i verkligheten, så sjökorten är inte 100 % rätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev excel319:

Ser du inga sprickor i akterkant köinfästningen och inte har någon vatteninträngning, så skulle inte jag vara orolig. Maxin har en stabil kölinfästning och tål en hel del.

Tack för svar! 🙏 

Är kölinfästningwn det jag skickade kort på? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Mackey:

Jag skulle inte vara orolig om jag gått på i tre knop och inte ser några skador invändigt eller märker något annat som känns konstigt i roder eller motor.

Anmäl till försäkringsbolaget och meddela att du inte ser eller märker några skador. Till hösten när du tar upp båten kan det vara bra att kolla om det finns några skador som är värt att använda försäkringen för att åtgärda.

En intressant fråga är hur det kom sig att du inte såg några grynnor, men att ni ändå gick på något.

Alla grund är inte upptäckta ännu och så har vi ju ryssarna som stör gps-signalerna i Östersjön. Nya grund kan man anmäla till Sjöfartsverket och både nya grund och gpa-stärningar är ju intressant att sprida här och på andra båtforum.

Nu brukar ju tyvärr nästan alla grundstötningar bero på misstag, iaf. har det varit så för mig, men om det inte är så i ditt fall så berätta gärna om det nya grundet eller den felvisade positionen.

PS

Jag meddelade Sjöfartsverket för sådär 10 år sedan att en grynna de hade på sjökorten inte fanns i verkligheten, så sjökorten är inte 100 % rätt.

Tack för svar 🙏 

Det var ett misstag, grundet finns utsatt på sjökortet 🫣

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Wildeside:

Kölen sitter bultad i skrovet = infästning.

Kontrollera gummit runt drevet så att det inte läcker där.

Iof om det skulle läcka någonstans så skulle ni redan märkt det.

Hur grunt var det där ni gick på grund?

Nedgångslucka… var finns den? Och var sitter drevet? 

mvh,

NovisNovisNovis 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det enkelt för dig att lyfta båten för inspektion så tycker jag att du ska göra det. I min närhet kostar det bara några hundra att antingen låta båtklubben eller kommunen lyfta båten. Kanske är det klurigare hos dig. 

Det är bra att kolla så att rodret ser bra ut, och ifall det blivit några sprickor där kölen möter skrovet. 

En bekant fick skrota sin Maxi 77 efter grundstötning för att det inte var ekonomiskt försvarbart att reparera kölinfästningen, så det kan gå illa om man har otur.  

Antagligen är det ingen fara, men jag tycker det är en vettig tumregel att lyfta och undersöka varje gång man går på grund i mer än krypfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev CharlotteMaxi77:

Tack för svar! 🙏 

Är kölinfästningwn det jag skickade kort på? 

Jag tolkar det som om det är den främre infästningen du har på bild. De aktra bultarna borde sitta i stort sett rakt under ingången till båten. Jag vet inte exakt utan det är mer en generell beskrivning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev CharlotteMaxi77:

Nedgångslucka… var finns den? Och var sitter drevet? 

mvh,

NovisNovisNovis 

Nedgångsaluckan är den du tar bort för att komma in i båten. Drevet sitter bakom och ihopskruvat med motorn. Runt det sitter en gummibälg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och det finns drev på denna båt?

Den 77 jag sett hade rak axel. Och motorn lättåtkomlig under en stor lucka i sittbrunnen.

KÖLSVIN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Hybro:

Och det finns drev på denna båt?

Den 77 jag sett hade rak axel. Och motorn lättåtkomlig under en stor lucka i sittbrunnen.

KÖLSVIN

Skärmbild 2025-07-03 124743.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får Googla mer....

Hittade flera med rak axel, förutom den jag sett.

T S kan väl kanske berätta vad ha har i sin skuta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...