Fridalilie 1 Postad 23 Maj Hej! Jag har köpt en Ryds 530 dc från -89 med klädd ruff i vitt skinn/galon som är otroligt smutsigt och har säkert svartmögel. Sett flera bilder på ruffar som inte är beklädda så önskar nu riva bort detta. Hur tar man bort det på ett säkert sätt? krävs sanering? Kan det finnas asbest i limrester/tyget/mattan under? Vad mer behöver jag ta hänsyn till? bild på tyget bifogat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwi- 4 Postad 23 Maj Klädseln är nog bara limmad. Ingen risk för asbest där. På med arbetshandskar och dra loss den så gott det går. En sickel/metallskrapa kan hjälpa att få bort limmet. Under klädseln kommer det vara limrester som du vill skrapa, slipa och till sist måla. Beroende på hur limmet uppför sig, kladd eller hårt torkat, så blir det olika mycket arbete. Eventuellt kan man använda något lösningsmedel tex. sprit eller label-off spray för att få bort de limrester som inte skrapan biter på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 124 Postad 23 Maj Jag använde T-röd för att lösa upp limresterna i min båt. En riktigt häftig resa..... Whoooo hoooooo 🤪 Helt ärligt, jag hade nog försökt tvätta rent det istället. Börja med Biltema mögeltvätt som är effektivt. Funkar inte det, kör med klorin outspätt och låt det sitta i 10-15 min innan du skurar och sköljer av. Använd mycket vatten, det torkar snabbt när solen skiner. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 443 Postad 23 Maj Som sagt testa att göra rent först. Om du sen bestämmer dig för att ta bort klädseln så brukar det jobbigaste vara att få bort resterna av kontaktlimmet som är kvar och det snabbaste sättet att får bort det brukar vare med en trålborsttrissa i vinkelslip eller borrmaskin/skruvdragare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 31 Postad 23 Maj Abnet brukar funka på på sådant eller egen häxbrygd. Till 0,5 l beroende på vilken ättika du har 12% tar du 2dl ättika och 3dl vatten, har du 24% så 1dl och 4dl vatten och i båda varianterna några droppar Yes diskmedel. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 152 Postad 23 Maj Jag slet bort "gulla luddet" på insidan på min Flipper 850. Körde på med stålborste i borrmaskinen då det satt kraftiga limklumpar kvar. Extremt bra skyddskläder och mask krävs. Inget kul jobb men det blev bra i slutändan. Lycka till med projektet // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 737 Postad 23 Maj Jag hade också försökt rengöra. Det mesta brukar faktiskt gå att få rent. För när du bestämmer dig för att ta bort klädseln, då har du sannolikt ett stort jobb framför dig. Och när allt inklusive limresterna är borta så skall det dit nytt. Det kommer inte vara vackert eller trevligt att bara ha den nakna glasfibern. Och det är ett äventyr i sig med bitar som skall passas in, sträckas, limmas (helst med starkt luktande lösningsmedelsbaserat kontaktlim så det sitter kvar). Och med lite otur (eller miss i höstbestyren) kommer även detta bli smutsigt och ev. mögla på vintern..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 114 Postad 24 Maj Någon asbest ska du nog inte oroa dig för. Riv bort materialet. Kör av med en roterande stålborste. Sedan slipar du bort de sista resterna. Du måste vara väldigt noga med att få bort allt annars kan du inte limma dit något nytt väggmaterial, det nya limmet löser upp det gamla och alltihop ramlar av. Ja det är ett hästjobb men det finns inga genvägar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 868 Postad 27 Maj Att klä om (=tapetsera om) ruffen med alla dubbelkrökta och osymmetriska ytor kan lätt bli en mardröm, jag vet! Jag har gjort det en gång och vill inte göra om det. Först då skall det gamla bort och sedan allt bôs som blir kvar efter det att man rivit bort ytskiktet… Sanering med lösningsmedel eller mekanisk med något roterande verktyg i borrmaskinen. Sedan skall ju det nya materialet limmas med lösningsmedelsbaserat kontaktlim, vått i vått! Något annat tror jag inte duger. Du fick ett tips om att tvätta med Abnet, prova det först, om inte det hjälper kan du ta en ny funderare på hur du skall gå vidare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fridalilie 1 Postad 27 Maj 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Att klä om (=tapetsera om) ruffen med alla dubbelkrökta och osymmetriska ytor kan lätt bli en mardröm, jag vet! Jag har gjort det en gång och vill inte göra om det. Först då skall det gamla bort och sedan allt bôs som blir kvar efter det att man rivit bort ytskiktet… Sanering med lösningsmedel eller mekanisk med något roterande verktyg i borrmaskinen. Sedan skall ju det nya materialet limmas med lösningsmedelsbaserat kontaktlim, vått i vått! Något annat tror jag inte duger. Du fick ett tips om att tvätta med Abnet, prova det först, om inte det hjälper kan du ta en ny funderare på hur du skall gå vidare. Ja tack snälla jag köpte faktiskt Abnet och ska testa med detta först och se hur det går på torsdag! Alltid bra att höra av er erfarna 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 42 Postad 28 Maj Biltemas alkaliska avfettning är förvånansvärt effektiv på sånt här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser