Gå till innehåll
tisdag 17 juni 2025
Mattens

Tjuter från instrumentbrädan efter vinter, vad är fel?

Rekommendera Poster

vad har du kontrollerat vid motorn/drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vilken Båttyp/motor?
Tjuter i vilket läge?

Gärna mer info tack 🤓

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sea ray 240 från 99 med en Indmar v8 motor. Inför sesång är Olja i motor bytt, drevolja bytt, anåder bytta, målat botten. Vid normal start tjuter alltid det ljudet och när motor gått igång slutar det. Nu ligger det kvar och tjuter. 

 

Idag lossade jag instrumentbrädan för att se om det är glapp i någon kabel, såg inget men lite fukt i utrymmet noterades. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara så på många (alla)  marina motorer att larmet tjuter om antingen oljetrycket är för lågt eller att generatorn inte laddar. Så om det finns ett oljetrycksinstrument och en voltmeter i panelen kollad du vad dessa ger för mätvärde. Sedan, eller första av allt, så finns det ju också kontrollampor som lyser om oljetrycket sjunker eller om laddningen uteblir.

Alltså börja med att kolla upp orsaken, inte symptomen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns instrument för oljetryck  även för drevets trimläge .. ...mm

larm är ofta drevoljenivå denna kontrolleras i motorrumet ,en mindre burk med nivåindikering behöver ofta fyllas återigen efter drevoljebyte   B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta en titt på båda era tips imorn! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volt mätaren ser bra ut, bytte även startbatteriet i år. 

 

Ska kolla instrumentet med oljetryck och behållaren drevolja för trim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här säger iallafall instrumenten i panelen med motor och ström på. Visaren till batteriet fladdrade lite. Vet ej om den gjort det tidigare. 

20250518_104621.jpg

20250518_104614.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Mattens:

Så här säger iallafall instrumenten i panelen med motor och ström på.

Är det med motorn igång?

I så fall är det dålig laddning. Du skall ligga på omkring 14 volt. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det med motorn igång?

I så fall är det dålig laddning. Du skall ligga på omkring 14 volt. 

Ja motorn var igång, kanske varit på i en minut i det läget. Gjorde ett fynd, kan det vara denna som spökar? 

Messenger_creation_2519C337-8C5A-4600-A2BF-E6CC7B4AB013.jpeg

Messenger_creation_3F50C18A-CC85-4AD8-B519-35558DB3B7EB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mattens:

Ja motorn var igång, kanske varit på i en minut i det läget. Gjorde ett fynd, kan det vara denna som spökar? 

Vet inte - vad sitter andra änden fast någonstans..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mattens:

Har en sea ray 240 från 99 med en Indmar v8 motor. Inför sesång är Olja i motor bytt, drevolja bytt, anåder bytta, målat botten. Vid normal start tjuter alltid det ljudet och när motor gått igång slutar det. Nu ligger det kvar och tjuter. 

 

Idag lossade jag instrumentbrädan för att se om det är glapp i någon kabel, såg inget men lite fukt i utrymmet noterades. 

Lampan som lyser till vänster om tändningslåset är väl en larmlampa, är det ingen symbol som visar vilket larm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Lampan som lyser till vänster om tändningslåset är väl en larmlampa, är det ingen symbol som visar vilket larm?

Den lampan börjar lysa så fort jag satt på strömmen. Den har alltid pipit vid motorstart men slutat låta efter motorn är igång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Vet inte - vad sitter andra änden fast någonstans..?

Den andra sitter mot ett batteri. Denna har suttit mot batteriet också, nu är den av och ligger löst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mattens:

Den lampan börjar lysa så fort jag satt på strömmen. Den har alltid pipit vid motorstart men slutat låta efter motorn är igång. 

Men vad är det för lampa och har den alltid lyst när motorn är igång?

Larmlampor är oftast oranga eller röda, så därför tog jag förgivet att det är en larmlampa.

Alla larmlampor ska lysa när man slår på tändningen (det är en funktionstest) och larmsummern ska tjuta (också en funktionstest), sedan när motorn startat ska alla larmlampor slockna och summern sluta tjuta och då fungerar allt som det ska (vanligast är nog oljetryck, laddning och temperatur. Precis som på bilen, förutom att den inte har någon summer som tjuter.

Så det är alltså två larmsignaler- ljud och ljus. 

Normalt brukar det finnas en lampa med symbol för varje larmfunktion eller en gemensam lampa med något annat system som visar vilket larm som är aktivt när lampan lyser.

Så om både lampa lyser och summer tjuter då har du uppenbarligen ett aktivt larm och det bör ju stå i någon manual hur du identifierar vilket larm (om det nu bara finns en lampa).

 

Som @Peter_K påpekade så ser laddningen inte ut att fungera, så sannolikt är det kanske laddningslarm. Mät spänningen när motorn är igång respektive avstängd.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Boanjohan:

Men vad är det för lampa och har den alltid lyst när motorn är igång?

Larmlampor är oftast oranga eller röda, så därför tog jag förgivet att det är en larmlampa.

Alla larmlampor ska lysa när man slår på tändningen (det är en funktionstest) och larmsummern ska tjuta (också en funktionstest), sedan när motorn startat ska alla larmlampor slockna och summern sluta tjuta och då fungerar allt som det ska (vanligast är nog oljetryck, laddning och temperatur. Precis som på bilen, förutom att den inte har någon summer som tjuter.

Så det är alltså två larmsignaler- ljud och ljus. 

Normalt brukar det finnas en lampa med symbol för varje larmfunktion eller en gemensam lampa med något annat system som visar vilket larm som är aktivt när lampan lyser.

Så om både lampa lyser och summer tjuter då har du uppenbarligen ett aktivt larm och det bör ju stå i någon manual hur du identifierar vilket larm (om det nu bara finns en lampa).

 

Som @Peter_K påpekade så ser laddningen inte ut att fungera, så sannolikt är det kanske laddningslarm. Mät spänningen när motorn är igång respektive avstängd.

 

Tack så mycket för svar, ska kolla det och återkommer 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mattens:

Den andra sitter mot ett batteri. Denna har suttit mot batteriet också, nu är den av och ligger löst. 

Nej, det låter fel. En tunn kabel som är kopplad mellan två batterier utan något emellan blir sällan bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej, det låter fel. En tunn kabel som är kopplad mellan två batterier utan något emellan blir sällan bra. 

Nej, håller med.

 

Men om man tittar på elinstallationen kring batterierna rent allmänt så är det ju inte direkt vackert - ett antal klena pluskablar som - osäkrade - sticker iväg lite varstans. 

Dessutom verkar de använda fastsättningsskruven som "anslutning", direkt på batteripolskon istället för att dra en kabel, säkra av den nära batteriet och sedan landa den i en kopplingsplint och från denna koppla de klena pluskablarna till allt som verkar behöva permanent-plus.

 

bild.png.ae843d80ed287abc16cf1c400ea2967b.png

 

Är du rädd om båten och dig själv så planera att så snart som möjligt rensa upp denna oavsäkrade härva av klena kablar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorlarmen i en båt är oftast akustiska och visuella.

Det akustiska larmet ska varna för att något är fel och då tittar man på varningslamporna för att se vad som är fel.

 

Vid start ljuder de akustiska och de visuella lyser som en koll på att larmen är ok.

Det akustiska larmet är ett summalarm som är kopplat från larmsensorerna via en enhet med ett antal dioder i ett block. Om det är fel på någon givare eller kabelanslutning så skriker larmet. Då får man testa sensorer, o anslutningar för att hitta var felet finns.

 

på min förra Yanmarmotor där jag hade liknande problem så bestod diodenheten av en svart gummiklädd klump med en kabel som anslöts till motorn kabelstam. På min motor var det något fel inne i klumpen som inte går att dela och reparera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2025-05-18 vid 11:59 skrev Mattens:

Ja motorn var igång, kanske varit på i en minut i det läget. Gjorde ett fynd, kan det vara denna som spökar? 

Messenger_creation_2519C337-8C5A-4600-A2BF-E6CC7B4AB013.jpeg

Messenger_creation_3F50C18A-CC85-4AD8-B519-35558DB3B7EB.jpeg

Suck… Det har redan sagts, eller skrivits, så här skall det inte se ut, man skall ha så få kablar som möjligt anslutna till plus och/eller minuspolerna, helst bara en på varje. Sedan kan man ju ansluta dessa extrakablar till en gemensam plint, och försäkra sig om att dom är avsäkrade.

På bilden ser det ut som om det finns en klen röd kabel som förbinder de båda batteriernas pluspoler, så skall det inte vara.

Om två batterier skall kopplas ihop skall det vara med grova kablar, om nu batterierna ingår i samma batteribank.

Om båtens startbatteri och förbrukningsbatteri är ihopkopplade på sådant sätt riskerar du att förbruka båda i hamn och inte har någon ström kvar att starta motorn med när du skall lämna hamnen.

2025-05-18 vid 10:52 skrev Mattens:

Så här säger iallafall instrumenten i panelen med motor och ström på. Visaren till batteriet fladdrade lite. Vet ej om den gjort det tidigare. 

20250518_104621.jpg

20250518_104614.jpg

Det är ingenting konstigt med att visaren på voltmetern fladdrar litet, varje gång du slår på en förbrukare så hoppar nålen till, det blir ett spänningsfall, men generatorn kompenserar detta, men det tar någon halv sekund eller mindre och då hoppar nålen tillbaka.

 

Det låter nästan som om du har generatorfel, som redan nämnts. 
Jag blev litet byxis häromdagen då mitt larm tjöt och min laddningslampa lyste när min motor gick på tomgång… Nästan ny generator. Men jag hittade en anslutning på generatorn (DF, tror jag det var) som var dåligt åtdragen, och när den var åtgärdad funkade det igen.

 

Men kolla om du har någon som är kunnig i båtel i första hand, eller allmän fordonsel i andra hand, i bekantskapskretsen och tag hjälp med att felsöka samt städa upp i elsystemet.

 

Men du kan ju själv kolla anslutningarna på generatorn, kabeln från generatorn som går till batteriet, inte alls sällsynt att denna, båtens viktigaste kabel, kan vara oxiderad i anslutningen framförallt vid batteriet. Sedan kan du ju kontrollera generatorns drivrem, så att den inte slirar, för då kan laddningen fallera.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-05-19 vid 19:11 skrev Georg_Ohm:

Suck… Det har redan sagts, eller skrivits, så här skall det inte se ut, man skall ha så få kablar som möjligt anslutna till plus och/eller minuspolerna, helst bara en på varje. Sedan kan man ju ansluta dessa extrakablar till en gemensam plint, och försäkra sig om att dom är avsäkrade.

På bilden ser det ut som om det finns en klen röd kabel som förbinder de båda batteriernas pluspoler, så skall det inte vara.

Om två batterier skall kopplas ihop skall det vara med grova kablar, om nu batterierna ingår i samma batteribank.

Om båtens startbatteri och förbrukningsbatteri är ihopkopplade på sådant sätt riskerar du att förbruka båda i hamn och inte har någon ström kvar att starta motorn med när du skall lämna hamnen.

Det är ingenting konstigt med att visaren på voltmetern fladdrar litet, varje gång du slår på en förbrukare så hoppar nålen till, det blir ett spänningsfall, men generatorn kompenserar detta, men det tar någon halv sekund eller mindre och då hoppar nålen tillbaka.

 

Det låter nästan som om du har generatorfel, som redan nämnts. 
Jag blev litet byxis häromdagen då mitt larm tjöt och min laddningslampa lyste när min motor gick på tomgång… Nästan ny generator. Men jag hittade en anslutning på generatorn (DF, tror jag det var) som var dåligt åtdragen, och när den var åtgärdad funkade det igen.

 

Men kolla om du har någon som är kunnig i båtel i första hand, eller allmän fordonsel i andra hand, i bekantskapskretsen och tag hjälp med att felsöka samt städa upp i elsystemet.

 

Men du kan ju själv kolla anslutningarna på generatorn, kabeln från generatorn som går till batteriet, inte alls sällsynt att denna, båtens viktigaste kabel, kan vara oxiderad i anslutningen framförallt vid batteriet. Sedan kan du ju kontrollera generatorns drivrem, så att den inte slirar, för då kan laddningen fallera.

Tack så mycket för svar, väldigt givande, har tagit hjälp av en kunnig kontakt som skulle hjälpa mig, återkommer i tråden vad orsaken var och lösning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hon fixad och vi kan njuta av skärgården utan detta oljud haha. 

Det visade sig vara glapp i kontakterna mot drev pumpen. Min båtmekaniker jag anlitade har nu löst detta. 

 

Tack allihopa för era kloka råd och ideer! Tack vare er hjälp kunde en del uteslutas efter vad jag som lekman kunde checka innan jag anlitade en mekaniker. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...