Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
Portland

Bojförtöjning - hur?

Rekommendera Poster

Jag trodde jag visste... har aldrig förtöjt vid boj, har mest haft trailerbåtar eller legat vid y-bommar... nu startas en ny bryggförening upp och här är det egna bojar som gäller.
Då tydliggörs vissa skillnader i åsikt.
Jag har alltid trott (vetat) att man låter tamparna mellan boj och båt fästas med kedjan undertill och att ringen ovan ytan är för att hålla tamparna medan man är iväg.
Nu säger mina båtgrannar att man förtöjer "genom" bojen... dvs kedja under ner till bojstenen och sen i ringen över ytan fäster man linorna som går till båten.

Hur skall man göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kättingen håller bojen på plats på botten mha bojstenen, eller motsvarande tyngd. Bojens ring håller din båt på plats mha bojkroken. Båten ska endast sitta fast i bojen via kroken, som du fäster i ringen när du ska lägga till. Sedan kan man ha en eller två linor mellan boj och båt, där går åsikterna isär. Man kan också skippa kroken, dra linan genom ringen och göra fast den på två punkter på båten. 

Hur ska du kunna fästa förtöjningslinan i kättingen, den sitter ju långt ner i vattnet, under bojen? 

httpswebserver.flak_.novbildernautecvbilder1160253_XL.jpg

Bojar-5.jpg

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Till_havs:

Hur ska du kunna fästa förtöjningslinan i kättingen, den sitter ju långt ner i vattnet, under bojen?

Jag tolkade det som att linan är fäst precis under bojen, under vattnet, och att linan sen går upp till båten därifrån, dels för att eliminera bojens konstruktion som möjlig svag punkt, dels för att minska risken för att att bojens pinne/ögla slår i båten och repar eller spräcker skrovytan.

image.thumb.png.fdd356610b1dac642ef8eab0bfdce317.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev raol:

Jag tolkade det som att linan är fäst precis under bojen, under vattnet, och att linan sen går upp till båten därifrån, dels för att eliminera bojens konstruktion som möjlig svag punkt, dels för att minska risken för att att bojens pinne/ögla slår i båten och repar eller spräcker skrovytan.

image.thumb.png.fdd356610b1dac642ef8eab0bfdce317.png

Precis, jag trodde alternativ ett... så gjorde folk i den hamnen jag låg i förr (mellan Y-bommar) men tydligen "skall" man numera göra enligt alternativ två... (fattar självklart att man får göra som man vill, men det är ju lite som med fendrar... dessa skall in när de inte används, tex... dvs kutym)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bojar har inte en genomgående ten och kan då slitas isär vid påfrestning och då rekommenderar vissa försäkringsbolag att fästa i den undre öglan. Så har det varit men kanske har de flesta nu övergått till bojar med genomgående tenar och då känns inte den rekommendationen lika relevant?

1 timme sedan skrev Till_havs:

Man kan också skippa kroken, dra linan genom ringen och göra fast den på två punkter på båten. 

Det där är tydligen vanligt på vissa ställen men rekommenderas inte av försäkringsbolagen då repet/linan snabbt kan slitas av mot öglan. En del gör så att de drar en lina från land ut till och igenom bojen och sedan tillbaka till båten och kan då sträcka upp båten från land. Inte heller rekommenderat av försäkringsbolagen pga samma risk för slitage.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Det där är tydligen vanligt på vissa ställen men rekommenderas inte av försäkringsbolagen då repet/linan snabbt kan slitas av mot öglan. En del gör så att de drar en lina från land ut till och igenom bojen och sedan tillbaka till båten och kan då sträcka upp båten från land. Inte heller rekommenderat av försäkringsbolagen pga samma risk för slitage.

Jag har sett förtöjningslinor i bra skick nötas av på mindre än 24 timmar just genom att de tillåtits röra sig genom en ögla.

Om man vill kunna (eller kanske tom. måste) sträcka upp båten från land är mitt förslag att man har ett block fäst i bojen så att inte linan nöts av, men även det är en tveksam lösning eftersom man inför ytterligare något som kan gå sönder.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Portland:

Precis, jag trodde alternativ ett... så gjorde folk i den hamnen jag låg i förr (mellan Y-bommar) men tydligen "skall" man numera göra enligt alternativ två...

Jag har varit på sjön med fritidsbåt de senaste 60 åren både i Stockholms skärgård och i Bohuslän (tillfälligtvis även längs hela östersjökusten, i Finland, på Åland och i Estland) och jag har aldrig sett någon förtöja enligt alternativ ett. Det betyder inte att det aldrig förekommer, bara att det är väldigt väldigt ovanligt.

Jag skulle kunna tänka mig att metoden används när det inte finns utrymme att lägga en boj tillräckligt långt från bryggan, dvs. när båten är för lång.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Alternativ ett.

El lina genom en länk i en kedja eller bojögla (som kedjan sitter i) slits hårt.

Detta p g a att nästa länk, ögla till boj

o s v gör att linan kläms /kilas ihop vid belastning.

Sliter mycket hårt på linan.

- Jag skulle göra som på nedersta bilden ovan, och komplettera tenen ovan bojen med en ca 1 meter typ gaffel, att hänga upp förtöjnings linan på, när du lämnar båten.

Jag har en variant på y-bommarna. Men praktiskt att ha på boj också, så slipper man ha med sig tampen på båten.

Har sytt med ljust garn på min svarta tamp, så jag enkelt vet hur mycket jag ska sträcka innan jag gör fast på båtens knap.

IMG_20250507_111502.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Många bojar har inte en genomgående ten och kan då slitas isär vid påfrestning och då rekommenderar vissa försäkringsbolag att fästa i den undre öglan. Så har det varit men kanske har de flesta nu övergått till bojar med genomgående tenar och då känns inte den rekommendationen lika relevant?

Du måste naturligtvis ha en trissa(block) i bojen.

Såg att jag var sen på bollen, men att ett block av god kvalite skulle ge upp har jag aldrig varit med om.

Däremot om du inte har en hanfot mot förtöjningen i båten så kan båten hamna något i sidled när du tajtar hem.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Jorgen01:

Du måste naturligtvis ha en trissa(block) i bojen.

Såg att jag var sen på bollen, men att ett block av god kvalite skulle ge upp har jag aldrig varit med om.

Däremot om du inte har en hanfot mot förtöjningen i båten så kan båten hamna något i sidled när du tajtar hem.

Jo, om jag, mot förmodan, skulle göra så skulle jag naturligtvis ha ett block av god kvalitet fäst i bojen men nu var det bara ett exempel (”Helge” 😉) på vad jag sett. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns alltid teoretiker som försöker göra vetenskap av icke existerande problem.  Det gängse sättet att förtöja vid en boj är genom att fästa en krok typ merxhake eller bojkrok i den övre .öglan och ha en dubbel lina till till knaparna på aktern. Metoden är så väl fungerande att den blivit "standard" för bojförtöjning. Varför konstra med krångliga lösningar.

Avseende kättting fäst i  bojen så avses nog utläggning av moderna rörbojar. där kättingen dras upp genom röret och schacklas i den övre öglan där även kroken med tamp till båten fästs. Det modernaste sättet att ordna en bojförtöjning är att använda en rörboj. Där dras en lina genom bojen och låses fast på ovansidan av bojen. Om man har en bojsten med rostfri ögla så finns det inget som kan korrodera och underhållet blir minimalt. Rörbojen är ca 1,5 m hög och bojlinan fästs så bojen står upprätt i vattnet, lätt att komma åt fästöglan upptill.

Ett erfarenhetsbaserat råd vid utläggning av boj för dem som envisas med att använda kätting och schacklar är att inte dimensionera dessa för hållfastheten utan för livslängd. Både kätting och schacklar korroderar och ju grövre material som används desto längre tid tar det innan de rostat av, sä för att slippa göra om arbetet så ofta - ta till rejäla dimensioner.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...