Gå till innehåll
lördag 05 juli 2025
yodabaggins

Lastbils-bromsskivor som bojsänke?

Rekommendera Poster

Kontext: Jag funderar på att lägga en boj i en naturlig hamn med gyttjebotten, där de boende runtomkring har ”annekterade” platser sedan gammal hävd. Familjen har hus i området och en båtplats i hamnen sedan tidigare, men förtöjningen till det gamla bojsänket är borta sedan länge och sänket är förlorat i dyn.

Jag vill gärna kunna lägga båten (en DC på 12-1300 kg) i hamnen, men är samtidigt bara vid huset någon vecka varje år. Ibland tar jag mig inte dit alls. Jag vill m.a.o. helst inte lägga många tusen på kvalificerade bojstenar eller ringankare för en plats jag sannolikt kommer att använda tämligen sporadiskt.

Jag funderar därför på om man helt enkelt kan använda ett gäng gamla kasserade lastbils-bromsskivor som går att få billigt på någon lastbilsskrot, och hur många (i.e. hur mycket vikt) man isåfall skulle behöva.

Alla tips uppskattas!

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rostar inte bromsskivorna ganska snabbt ?

Lite tips om förtöjningsgods hittar du i Atlanticas Säkerhetsguide

Det finns också 'vanliga ankare' som fastnar jättebra i dyn vilket kan vara ett alternativ om inte platsen är väldigt utsatt för vind och vågor.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Rostar inte bromsskivorna ganska snabbt ?

Min erfarenhet är att saker som sjunker ner i dyn rostar väldigt långsamt. Det område som oftast rostar mest ligger, av någon anledning, ca 1,3m under vattenytan. Så är det iaf på mina bojkättingar.

Hade inte tänkt på det tidigare tills en granne dök på mina bojar och sa det. På en av bojarna ligger stenen just på det djupet och där rostar schacklet vid stenen sönder på 3-4 år.

Till ursprungsfrågan om bromsskivor är bra så tror jag det beror väldigt mycket på i vilket läge bojen ligger. Utsatt eller skyddat. Sen är det väldigt olika med dy. En del bottnar sjunker man ner kanske en halvmeter medans man i en del andra dybottnar sjunker ner max någon decimeter.

Så, svårt att svara på frågan utan att veta alla förutsättningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bromskivor behöver du inte betala för,  finns massvis i lastbilsverkstädernas skrotlådor.

Bor du i närheten av Oskarshamn eller Kalmar kan jag hjälpa dig genom bekantar.

Det fungerar även bra med skrotade fjäderpaket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju en rätt tung båt, men frågan är även lite hur skyddad hamnen är... blir det någon våghöjd där?
(en stump HEA-balk eller liknande är "vanligt" här)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bromskivor  håller troligen länge på ostkusten  , seaflex fanns iaf förr bra men kan ev ersättas med syntetiskt material det knepiga blir anslutning till bojsänket . svaj eller inte vore bra att veta  B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen tillåtet att slänga i en massa skrot i vattnet. Jag frågar åt en vän!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev vega1959:

Är det verkligen tillåtet att slänga i en massa skrot i vattnet. Jag frågar åt en vän!

En bojsten är ju inte skrot även om den är tillverkad av skrot. Det kallas återanvändning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-06 vid 13:54 skrev ChristerN:

Min erfarenhet är att saker som sjunker ner i dyn rostar väldigt långsamt. Det område som oftast rostar mest ligger, av någon anledning, ca 1,3m under vattenytan. Så är det iaf på mina bojkättingar.

Hade inte tänkt på det tidigare tills en granne dök på mina bojar och sa det. På en av bojarna ligger stenen just på det djupet och där rostar schacklet vid stenen sönder på 3-4 år.

Till ursprungsfrågan om bromsskivor är bra så tror jag det beror väldigt mycket på i vilket läge bojen ligger. Utsatt eller skyddat. Sen är det väldigt olika med dy. En del bottnar sjunker man ner kanske en halvmeter medans man i en del andra dybottnar sjunker ner max någon decimeter.

Så, svårt att svara på frågan utan att veta alla förutsättningar.

Nere i dyn är det rätt så syrefattigt, då rostar det långsammare.

I min ungdom hjälpte jag farsgubben att gjuta bojstenar av betong i diverse gamla tvättbaljor och andra kärl. Men till slut blev det ändå en (egentillverkad) P-ring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...