karlnik 1 Postad 5 Maj Tja! Min styrning (mekanisk) slutade tvärt att fungera i höstas, det var sista turen så det fick ligga över vintern. Nu är båten sjösatt och ratten är fortfarande helt fast. Nu är styrvajern helt frilagd från motorn, och ratten är helt stum. Någon som varit med om liknande? Jag tänkte fetta in kolven som är vid slutet av styrvajen, men tror inte det hjälper... Motorn jag har är en 30hk Johnson 2-takt, vet ej specifikationer på ratt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad 5 Maj Inte lönt att mecka med gamla styrningar, köp nytt och bli nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 6 Maj (redigerade) 10 timmar sedan skrev touchwood: Inte lönt att mecka med gamla styrningar, köp nytt och bli nöjd. Och hydaulstyrning är väldigt mycket bättre än kabel. Jag skulle verkligen inte försöka laga den. Man kanske kan få igång den igen om man skruvar isär och rotar runt men kommer man någonsin kunna lita på den? Redigerad 6 Maj av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwi- 4 Postad 6 Maj Udda inställning i tidigare svar, tycker jag. Ta isär, undersök hur den fungerar och vad som fastnat. I bästa fall behöver du bara göra rent och smörja upp, sen tuta och köra igen. Eftersom du redan tagit loss kabeln från motorn, och kollat att motorn kan röra på sig fritt, så fortsätt med att att ta loss wiren/teleflexkabeln från rattens nav och se till att den löper fritt i sitt hölje. Om ratten är stum ändå, så är problemet i navet. Öppna och undersök vad som hänt där inne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pagge 0 Postad 6 Maj Byt kabel eller köp hydralstyrning, gammal rostig kabel kan gå av när du är ute och åker har hänt mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 622 Postad 6 Maj Sannolikt kabeln som gett upp pga rost eller liknande som på något sätt gjorde att den plötsligt fastnade. Varit med om att den en dag satt bom fast när jag skulle ut, dock inte flitigt använd, så den hade nog helt enkelt rostat fast. Bytte kabeln och allt var frid och fröjd igen. Tror det helt klart är kabeln och inte rattnavet. Gör som nämndes tidigare, lossa kabeln från rattnavet så vet du sen var probldmet ligger.....och jag hade satsat pengarna på att det är kabeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlnik 1 Postad 6 Maj Alright, tack för alla era svar! Var ute och kikade nu precis, och vad jag tror är felet är undersidan av ratt-fästningen. Ska skaffa rostborttagning… 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 6 Maj Jisses! Ta bort och kasta! Man ska ha väldigt ont om pengar och väldigt gott om tid om man ska ge sig på att försöka återuppliva den. Jag skulle dessutom inte lita på resultatet. En styrning som går sönder kan ställa till med en allvarlig olycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlnik 1 Postad 6 Maj (redigerade) Jag litar på ditt omdöme! Köpte båten förra sommaren, totalt o-vetandes om att det såg ut såhär (var 23 år och impulsiv). Det blir till att köpa ny ratt, styrsnäcka och styrkabel. Missar jag något?😆 Redigerad 6 Maj av karlnik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlnik 1 Postad 6 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev Eld-: Jisses! Ta bort och kasta! Man ska ha väldigt ont om pengar och väldigt gott om tid om man ska ge sig på att försöka återuppliva den. Jag skulle dessutom inte lita på resultatet. En styrning som går sönder kan ställa till med en allvarlig olycka. Jag litar på ditt omdöme! Köpte båten förra sommaren, totalt o-vetandes om att det såg ut såhär (var 23 år och impulsiv). Det blir till att köpa ny ratt, styrsnäcka och styrkabel. Missar jag något?😆 Redigerad 6 Maj av karlnik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 Maj Borde väl räcka med en ny styrväxel och kanske styrkabel, ratten kan normalt lossas med en avdragare. Om du nu inte vill ha en ny, häftig ratt, förstås 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 7 Maj Så skulle jag också gjort, sa ofta min far, när jag pysslade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 7 Maj Som sagt. Ratten kan du kanske återanvända... om du får loss den i ett stycke. Det kan vara svårt nog utan rost. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 622 Postad 7 Maj 22 timmar sedan skrev karlnik: Alright, tack för alla era svar! Var ute och kikade nu precis, och vad jag tror är felet är undersidan av ratt-fästningen. Ska skaffa rostborttagning… Oj, ja då får jag snabbt ta tillbaka mina satsade pengar på att det enbart var kabeln.....😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 259 Postad 8 Maj On 5/6/2025 at 9:50 PM, karlnik said: Alright, tack för alla era svar! Var ute och kikade nu precis, och vad jag tror är felet är undersidan av ratt-fästningen. Ska skaffa rostborttagning… Jösses. Jag har sett en del gamla styrningar på öppna styrpulpetbåtar. Men jag har aldrig sett någon som ser ut så där ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser