aske 0 Postad 5 Maj Hej Den lilla röda knappen känns och fjädrar precis som vanligt men växeln går i vid gaspåslag även om den är intryckt. Någon som har en idé om hur jag åtgärdar? Det är toppmonterat volvo penta-reglage som på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 211 Postad 5 Maj (redigerade) Utan att plocka isär, lär det vara svårt att ge råd. Är väl nåt med mekaniken inuti. Redigerad 5 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 5 Maj Tryck in den röda knappen o drag ut spaken och gasa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad 5 Maj Om du har smort och fettat in dom rörliga delarna i reglaget varje vår så är problemet oförklarligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad 5 Maj 4 hours ago, Fogden said: Tryck in den röda knappen o drag ut spaken och gasa Vilken spak ska jag dra ut? Fattar funktionen men inte hur frilägesknappen funkar rent mekaniskt. Alltså hur jag får den att funka igen. 6 hours ago, aske said: Hej Den lilla röda knappen känns och fjädrar precis som vanligt men växeln går i vid gaspåslag även om den är intryckt. Någon som har en idé om hur jag åtgärdar? Det är toppmonterat volvo penta-reglage som på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad 5 Maj 4 hours ago, Rascal said: Om du har smort och fettat in dom rörliga delarna i reglaget varje vår så är problemet oförklarligt. Går det förklara om jag berättar att jag aldrig smort eller fettat sedan jag köpte båten för 12 år sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 483 Postad 5 Maj (redigerade) Gör som skrevs innan, tryck in knappen dra ut gas och växelspaken åt dig. Skjut sedan spaken framåt, när du sedan återför spaken till neutral så funkar den som vanligt. Växelläge först sedan gaspådrag. Hoppas jag har rätt. Redigerad 5 Maj av Jorgen01 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad 5 Maj 2 timmar sedan skrev aske: Går det förklara om jag berättar att jag aldrig smort eller fettat sedan jag köpte båten för 12 år sen? Ju längre tid det går mellan smörjningarna, desto större chans att saker och ting kärvar eller går sönder. Sitter reglaget utsatt för väder och vind i en öppen sittbrunn så blir problemet större. Lyft på kåpan och smörj och fetta alla rörliga delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 211 Postad 5 Maj Nu så.... Har du fått råd o pepp att göra lite jobb själv. Försöka? Kan ju inte vara särskilt komplicerat. Vanliga simpla verktyg och lite olja eller fett. Går väl att kalla in en meck eller kompis också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 533 Postad 5 Maj Ni som skriver att man ska trycka in den röda knappen och sedan dra ut reglaget, är ni säkra på att det fungerar så? Reglaget är ett PC-740 och jag tror att man bara ska trycka in den röda knappen och sedan föra reglaget framåt eller bakåt. Jag kan ha fel och det har hänt förr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 211 Postad 5 Maj O jag också. Nyss, när jag skulle lägga bojkroken i bokens ögla. Missade och bojkroken ramlade ned. Hamnade i bojkättingen. Ett bök att komma loss. Men kolla det som skrivs. In med knappen, dra spaken rakt ut och sen fram eller bak. Det borde ju finurligt. Nyss fick jag i backen när jag skulle lägga till. Alltså när jag fastnade i bojkättingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 211 Postad 5 Maj Seglar ensam förutom 13 veckor gamla hunden. Hon kan ju inget! Inte end manövrera gas/växel-reglaget. Men fiser å det styggaste. Hur har det gått? Fått av kåpan? Gissar på att fettet till knappen stelnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad 5 Maj 1 hour ago, Hybro said: Seglar ensam förutom 13 veckor gamla hunden. Hon kan ju inget! Inte end manövrera gas/växel-reglaget. Men fiser å det styggaste. Hur har det gått? Fått av kåpan? Gissar på att fettet till knappen stelnat. Kåpan har jag fått av sedan tidigare och jag har sprutat 5-56 och smörjmedel överallt jag kommer åt. 12 hours ago, Hybro said: Utan att plocka isär, lär det vara svårt att ge råd. Är väl nåt med mekaniken inuti. Det har du nog rätt i! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad 5 Maj 4 hours ago, Jorgen01 said: Gör som skrevs innan, tryck in knappen dra ut gas och växelspaken åt dig. Skjut sedan spaken framåt, när du sedan återför spaken till neutral så funkar den som vanligt. Växelläge först sedan gaspådrag. Hoppas jag har rätt. Tack, jag förstår inte riktigt om detta är en instruktion till hur man använder knappen eller hur man åtgärdar att den inte funkar? "Dra spaken åt dig" betyder lägga i back? Jag har dragit den både fram och tillbaka med knapp inne och ute men kanske missförstår dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad 5 Maj 2 hours ago, excel319 said: Ni som skriver att man ska trycka in den röda knappen och sedan dra ut reglaget, är ni säkra på att det fungerar så? Reglaget är ett PC-740 och jag tror att man bara ska trycka in den röda knappen och sedan föra reglaget framåt eller bakåt. Jag kan ha fel och det har hänt förr. Det finns inget dra ut så vitt jag kan förstå. Det är fram eller bak som gäller. Själva spaken har ingen funktion i sidled Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad 5 Maj Stort tack för "pc-740"! Letat massor. Kan nog hjälpa mig. Rädd att plasthylsan inuti är slut. Vissa pratar om plasthylsa med kula. Fattar inte riktigt. Sprängskissen på reglaget är mer komplex än på motorn:) mb10a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 5 Maj 7 minuter sedan skrev aske: Tack, jag förstår inte riktigt om detta är en instruktion till hur man använder knappen eller hur man åtgärdar att den inte funkar? "Dra spaken åt dig" betyder lägga i back? Jag har dragit den både fram och tillbaka med knapp inne och ute men kanske missförstår dig? Har du provat detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad 5 Maj 43 minutes ago, Kane said: Har du provat detta? Förlåt, kanske missförstår men din bild verkar beskriva hur man bibehåller friläge med gaspådrag? För mig är det just det som inte funkar. Växeln (både bakåt och framåt) läggs i när jag rör reglaget fast jag tryckt in den röda knappen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad 5 Maj 1 timme sedan skrev aske: Kåpan har jag fått av sedan tidigare och jag har sprutat 5-56 och smörjmedel överallt jag kommer åt. 5-56 duger inte för att smörja med, det funkar mest som rengöringsmedel! Det skall vara riktig olja eller vattenfast fett beroende på konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Maj 21 timmar sedan skrev aske: Förlåt, kanske missförstår men din bild verkar beskriva hur man bibehåller friläge med gaspådrag? Var det inte det du är ute efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad 6 Maj 9 minutes ago, Kane said: Var det inte det du är ute efter? Nej, jag vet hur reglaget funkar. Nu är det trasigt. Jag skulle vilja veta hur man lagar reglaget när den inte längre kan frikoppla vid gaspådrag. Men tack ändå! Nu har jag smort in alla delar till förbannelse och nu är jag ganska säker på att felet ligger innanför den röda knappen. Ska finnas någon plasthylsa som kan slitas där... fortsättning följer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 16 Postad tisdag kl 23:05 Fettet inuti stelnar eller ”flyttar” sig från de ytor de gör nytta på i reglaget med åren. Fick nyss öppna reglaget och fetta om det på en äldre båt vi köpt som drabbades av frilägeslåsning vid sjösättning. Motorn är en bensinare som behöver några rappa pumpningar med gasreglaget innan start. Den startade men det fick likväl bli bogsering till platsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aske 0 Postad onsdag kl 06:13 Tack, jag får plocka isär och se om jag kan få det att funka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 63 Postad torsdag kl 19:40 (redigerade) 2025-05-05 vid 22:35 skrev aske: Förlåt, kanske missförstår men din bild verkar beskriva hur man bibehåller friläge med gaspådrag? För mig är det just det som inte funkar. Växeln (både bakåt och framåt) läggs i när jag rör reglaget fast jag tryckt in den röda knappen. Jag tycker instruktionen är otydlig, men måste nämna att reglaget är obekant för mig. ska man hålla in röda knappen samtidigt som reglaget förs i endera riktningen? borde betyda tvåhandsgrepp ?? B Redigerad torsdag kl 19:41 av bemek otydlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser