Jump to content
Tuesday 21 January 2025
HL-Kallvik

Däckmaterial till träsnipa fr. 30-talet

Recommended Posts

Jag har en träsnipa från 30-talet som har haft ett lackat masonitklätt däck. Tidens tand har gjort sitt och båten skall nu renoveras inkl. byte av några bord.

Jag letar efter ett lämpligt däckmaterial som har en naturligt brun träton och som är väderbeständigt. Har försökt hitta ett lämplig kompositmaterial utan framgång.

Tar tacksamt emot råd och tips.

 

mvh

Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev HL-Kallvik:

Jag har en träsnipa från 30-talet som har haft ett lackat masonitklätt däck. Tidens tand har gjort sitt och båten skall nu renoveras inkl. byte av några bord.

Jag letar efter ett lämpligt däckmaterial som har en naturligt brun träton och som är väderbeständigt. Har försökt hitta ett lämplig kompositmaterial utan framgång.

Tar tacksamt emot råd och tips.

 

mvh

Thomas

Det var inte helt ovanligt att däck och rufftak på äldre båtar var klädda med målad duk (bomullsväv) som kunde vara spänd på exempelvis masonit. Du ser inga spår av duk i kanter eller under kantlister?

Om du klär med duk kan den ju målas i valfri kulör.

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev HL-Kallvik:

Jag har en träsnipa från 30-talet som har haft ett lackat masonitklätt däck. Tidens tand har gjort sitt och båten skall nu renoveras inkl. byte av några bord.

Jag letar efter ett lämpligt däckmaterial som har en naturligt brun träton och som är väderbeständigt. Har försökt hitta ett lämplig kompositmaterial utan framgång.

- - -

Välkommen till forumet Thomas!

 

Du ska nog fundera en extra gång innan du lägger ett kompositdäck på en träbåt. Kompositer och trä brukar resultera i trät blir fuktigt och ruttnar. Gistna/ruttna träbåtar kan räddas några år med ett par lager glasfiber o polyester men det är "konstgjord andning" innan förruttnelsen tar överhanden med hjälp av den instängda fukten.

 

Masonit som kan transportera bort fukten är nog ett bra val för att ge snipan ett fortsatt friskt liv. Med dukning och målning så kan du få ett tätt däck som håller åtskilliga år.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga spår av duk i kanter eller vid lister. Masoniten som sitter där är original. Jag har korrespondens mellan farfar och båtbyggaren från 30-talet just om valet av däckmaterial och det blev masonit. Båten har aldrig varit inne för renovering och varit i familjen hela tiden.

Jag har själv varit tveksam till kompositdäck just med tanke på kondens och vattenintrång som inte vädrar ut. Dock skall nämnas att båten ligger i båthus och utsätts inte för väder i hamn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade en snipa och en dukklädd kajak för 40 år sedan.

Klädde med typ lakansväv av bomull som stiftades fast med kopparnubb, så som det var från början.

Målade först med spännlack och sedan nån tunn oljefärg. Kajaken i mörkröd ton.

Blandade in metallflake i tunn ofärgad lack som sista lager på kajaken. Blev snyggt.

 

På snipan blev det sen väl inoljade kantlister på tufftsket, som dolde bl a nubbarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev HL-Kallvik:

Masoniten som sitter där är original. Jag har korrespondens mellan farfar och båtbyggaren från 30-talet just om valet av däckmaterial och det blev masonit.

Då har du alltså en konstruktion som funkat i 80-90 år, så mitt förslag är att göra lika som det är idag med ny masonite, och sikta in dig på att byta den skivan igen år 2105 typ 😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, masonit är det som övervägs absolut men ville gärna höra med er om det finns nya vettiga alternativ. Det kanske har hänt något under de 90 år som passerat 🙂. Farfar hade ganska livlig brevväxling med båt byggaren om materialvalet på 30-talet. Masonit var väl ganska nytt material då och kanske oprövat som marint material.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen till forumet!

 

Masonit är inte speciellt väderbeständigt men tack vare att båten stod i båthus tycks det ha hållit likväl. Var det gjort så kanske det går att göra det igen

 

Jag skulle annars  föreslå bumullsduk. En tid fanns det vinylduk att köpa som däckbeklädnad men den visade sig vara omöjlig att få tät i skarven och där under ruttnade träet när fukten som kom in inte kunde torka.

 

Var försiktig med att blanda in epoxy eller polyester och glasfibermatta på en gammal träbåt. Jag vet att det är modernt men min erfarenhet är att inplastat trä ruttnar snabbt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till saken hör att jag brukar reparera träbåtar som bisyssla men jag vill inte riktigt kalla mig båtbyggare för jag har aldrig byggt en båt från början till slut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev heimlaga:

Masonit är inte speciellt väderbeständigt men tack vare att båten stod i båthus tycks det ha hållit likväl. Var det gjort så kanske det går att göra det igen

Jag säger emot lite här. 
Jag bodde i ett hus där man monterat en masoniteskiva på fasaden och sedan lock-läkter någon gång på 40-talet(?), och så länge masoniten är målad och skyddad i kanterna så är den förvånansvärt väderbeständig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst finns det oljebonad masonit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag säger emot lite här. 
Jag bodde i ett hus där man monterat en masoniteskiva på fasaden och sedan lock-läkter någon gång på 40-talet(?), och så länge masoniten är målad och skyddad i kanterna så är den förvånansvärt väderbeständig. 

Där har du en poäng. Det finns en del sådana masonitfasader från 40-50-talet som hänger kvar än i dag även om de nu är vid slutet på sin tekniska livslängd.

 

Sedan finns det faktiskt olika slags Masonit så som Hybro säger. Det finns eller åtminstone fanns sådan som var oljehärdad på båda sidorna och den lär vara betydligt hållbarare.

 

Kanske masonitdäck är en riktigt bra ide om man kan få tag på en bättre kvalitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja onekligen är det av vikt att båten ligger i båthus. Inga dagsregn och minimalt med solljus och det skall tilläggas att båten huvudsakligen är ute  på soliga sommardagar, så förutsättningarna är ganska optimala.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...