Gå till innehåll
tisdag 16 juni 2026
skippeer

Avkalka septitank och toaslangar

Rekommendera Poster

När man använder saltvatten för toalettspolning bildas urinsten i slangar och tank.

HCl skall inte användas för att rengöra rostfria tankar.

Fosforsyra verkar var en bättre syra finns tex i:
* Transclean 65, 
fosforsyra 10- <=20%
sulfaminsyra, amidosulfonsyra 10- <=20%

* Biltema Tank Rengöring, fosforsyra 1-5%

* OCEAN Kalkbort Power som säljs av Apotea innehåller
>30% Fosforsyra <5% Anjontensid <5% Nonjontensid <5% Parfym <1% Färg CI 42090 <1%

Har använt både Transclean 65 och Biltemas Tank Rengöring med gott resultat.

Idag hämtade jag ett paket från Apotea med stark fosforsyrablandning, blir väl till våren som jag kommer att avkalka med Kalkbort Power.

Trots att vi kört med sötvattenspolning och inget toalettpapper i toaletten fick vi stopp sista veckan som löstes upp med Cleanosan WC tabletter.
Vet inte om gästseglare brutit mot vår policy eller om det var gammal urinsten som lossat från tankväggarna?
Vi har ingen inspektionslucka i den rostfria tanken med ett avlopp nedåt för tanksugning och tömning i havet utanför 12 Nm gränsen.

# # #
En längeseglare som varit ute i 5-7 månader visade hur deras slangar såg ut efter segling bla i det salta Atlant havet och Medelhavet (sy Tai Pan).
I år har vi under 5 månader använt sötvatten från handduschen vid spolning för att slippa mer urinsten.

Har köpt Jabsco elektrisk ventil avsedd för sötvattenspolade eltoaletter.
Jabsco 37038-2012 - SOLENOID ANTI-SYPHON VALVE 12V
Tanken är att använda ett T-stycke på den vita slangen mellan manuell pump och anslutning baktill på toastolen

vid inkoppling av sötvatten. Fjädrande tryckknapp för att styra ventilen som släpper på tryckvattnet.
Tanken är att kunna använda sötvatten eller saltvattenspolning under vår längesegling beroende på tillgång på sötvatten.

Någon som har erfarenhet av sötvattenspolning?

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-10 vid 18:15 skrev skippeer:

När man använder saltvatten för toalettspolning bildas urinsten i slangar och tank.

Urinsten bildas i din och min och alla andras toaletter hemma i lägenheten eller vilan och dessa toor spolas uteslutande med dricksvatten.

Kanske blir det ännu värre med saltvatten (jag har ingen aning faktiskt), men jag skulle nog satsa på en bra rengöringsmetod istället för att offra dricksvatten.

Efter 20 dygns guppande i något stiltjebälte med en trasig watermaker kommer du att förbanna alla dina dricksvattenspolningar. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De båtar jag haft, har haft sötvattenspolning från fabrik. 

Kan inte svara på hur det står sig mot något annat, men har inte haft problem med oönskade dofter eller andra problem. Jag bytte Jokerventilen förra sommaren och såg inga beläggningar i slangarna så långt jag kunde se åtminstone.

Det går åt så lite vatten när man spolar så jag tycker åt andra hållet att det är konstigt att köra med sjövatten då det sägs ge dofter från organismer. För skärgårdsbruk räcker dricksvattnet normalt längre än septiktanken, så länge man inte har liten dricksvattentank.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-12-12 vid 06:39 skrev -PLM-:

Det går åt så lite vatten när man spolar så jag tycker åt andra hållet att det är konstigt att köra med sjövatten då det sägs ge dofter från organismer. För skärgårdsbruk räcker dricksvattnet normalt längre än septiktanken, så länge man inte har liten dricksvattentank.

Vi har aldrig fått någon dålig lukt pga. sjövatten, men vi har bara seglat båten i Östersjön. 

Vår färskvattenförbrukning skulle öka dramatiskt om vi började spola toan med färskvatten. Vi använder väl ungefär en liter färskvatten per person och dag. Det mesta använder vi sjövatten till. Kaffe från östersjövatten smakar inte så bra söder om Skelefteå, eller egentligen kanske smaken blir lite sådär redan söder om Piteå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att det med Östersjö-vatten från Stockholms skärgård börjar lukta om vattnet lämnas stående i toaskålen. Jag brukar därför spola i lite färskvatten om vi ska ligga still flera dar utan att använda toan.

Jag tror inte att problemet de flesta har med sina båt-toaletter är att det bildas kalk-avlagringar i slangarna utan urinsten. Står vatten med urin stilla i slangar så bildas urinsten längs innerväggarna i slangen och pga att man bör ha en böj på septikslangen för att inte innehållet inte ska komma tillbaka i toan så står det i dessa installationer nästan alltid vatten med urin i slangarna. Jag har hört om någon som en gång varje år tar ut slangen mellan toa och tank och slår den ett flertal gånger i bryggan och därefter spolar igenom slangen. Det lär lossna väldigt mycket sägs det.

Själv spolar jag in Biltemas Casette Tank Cleaner och låter en del av blandningen stå kvar i slangen någon vecka i slutet av säsongen. Det tar bort åtminstone en del av avlagringarna både i slang och tank.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gör som @ChristerN  spolar med färskvatten när vi lämnar båten och tillsätter en skvätt Transclean som får stå i slangen och vi spolar även tanken 2-3 gånger med färskvatten vid varje tömning. 
Transclean och färskvatten tillsätts även mellan tömningarna då och då vid läggsdags så att det hinner verka några timmar.

Annars spolas toan med vatten från Skagerrak och Kattegatt.

Underhåll är ju enklare än slangbyte.

Ocean kalkbort Power är inhandlat hos min lokala järnhandlare, tack för tipset. @skippeer

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bytte toaslangarna vintern 2017-2018, tror inte jag rensade slangstosen på den rostfria tanken, båten är från 2002.

Vi använder båten flitigt ( 3-5 månader per säsong) och därmed oxå toaletten.

Senaste 1-2 åren spolar vi med sötvatten (har 2x400 liter vatten).

Förra året var det en svag odör runt slangarna så nu har jag hos Hjertmans ännu en gång köpt Lundgrens gastäta toaslang.

Septitanken sitter inbyggd så jag vill inte demontera allting för att få ut den, vill avkalka på plats.

I underkant septitank sitter det 2 slangstos (55 mm långa):

•Utloppet från tanken har jag mekaniskt fått kliniskt ren mha skruvmejslar och en träbit som är lite snällare mot det rostfria.

•Problemet är inloppet som sticker upp inne i tanken, jag har fått rensat 15-20 cm upp men röret sticker upp ca 50-60 cm inne i tanken.

Funderar på kemikalie för att avkalka när toasystemet är ihopsatt. 

Båten är i Spanien så jag kan inte köpa fosforsyra och ta med på planet, har inte lyckats finna det lokalt. Kollade amazon.es förra året men ingen framgång.

•Saltsyra/HcL skadar rostfritt.

•Ättika/vinäger skadar/påverkar gummi tex jokerventil (för många år sedan glömde jag bort en jokerventil som låg i ättika länge, den var större så den gick inte in i toapumpen).

En på fejan varnade för att ättika/vinäger kan skada slangarna.

•Köpte Woldoclean WC-tabs för ”landtoaletter” för det lät lovande, när jag fick paketet från Amazon läste jag ”may be corrosive to metals”. Vill inte skada den rostfria tanken.

Använt idag på T-koppling i blå plast, slangstoset i plast till toapumpen och jokerventilen. Gjorde kanske urinstenen lite mjuk men inte lika bra som fosforsyra.

•Testar just nu med citronsyra på plastdelarna och jokerventilen.

Några förslag på hushållsnära kemikalier ?

IMG_6001.jpeg

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Citronsyra!

Nu denna våren tog jag ut slangen mellan toan och tanken.

Den böjdes till en U-form och fylldes med en lösning av varmt vatten och citronsyrepulver från Clas Olsson, jag blandade litet på en höft, men det fick stå över natten och sedan kunde jag skölja rent, en massa urinsten eller kalkavlagringar, kalla det vad ni vill, kom ut. Septiktankens givare togs också ur, den såg för djäklig ut, hade ju dessutom fastnat, den lades i ett kärl med samma citronsyrelösning och blev ren och fin utan problem över natten. Likaså en backventil som sitter på toans utlopp fick samma behandling.

Vart tredje år har jag gjort ren den slangen, dom andra gångerna var det akut då det inte gick att spola, i höstas blev det litet svårare att spola och det hade ju sin förklaring.

Jag spolar båttoan med saltvatten från Kattegatt eller Skagerack, tycker att det är direkt onödigt att slösa dricksvattnet till det ändamålet, jag har ju bara cirka 188 liter i tankarna och det skall ju räcka till att borsta tänderna med och som pasta- och potatisvatten…..

Måhända kanske någon kemist kan berätta om saltvattnet gör så att kalkavlagringarna gynnas?

Det som luktar illa i toaletten om den får stå oanvänd, är att det finns alger och annat organiskt material i havet såväl i det salta som det något mindre salta haven, liksom i våra sjöar, detta tas ombord med spolvattnet. Dessa alger dör av syrebrist och förruttnas, det luktar illa. Jag har ibland när jag kommer ihåg det, spolat med dricksvatten innan vi lämnar båten i hemmahamnen, och det hjälper. Ofta häller jag i en skvätt med såpa och ibland något slags miljövänligt saneringsmedel, då är det saneringsmedlet som luktar istället och det tycker ju inte jag luktar speciellt gott det heller.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr i tiden med 45 l tank i Maxi 77:an kokade vi potatisen i salt havsvatten, tom min sambo accepterade detta trots att hon var landkrabba (idag är hon en salt seglartjej).

Varmt vatten var ett tips jag år ta till mig.

Citronsyra gav bättre effekt än Waldoclean tabletterna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev skippeer:

Båten är i Spanien så jag kan inte köpa fosforsyra och ta med på planet, har inte lyckats finna det lokalt. Kollade amazon.es förra året men ingen framgång.

Du har nog större chans att hitta något bra medel i Spanien än i Sverige där alla bra medel är förbjudna.

Vet inte om man får asa med sig något flytande på flyget nu för tiden.

Här hemma finns annars detta medel:

526227405_Skrmavbild2026-04-19kl_20_59_31.png.53c5f2bf80c60699dbb5b86834490751.png

Funkar asapissabra i WC-stolens krök där det byggs upp lager på lager kalkavlagringar. urinavlagringar och saltavlagringar om man har avhärdningsfilter med backspolning och salttabletter.

Vi har haft fula avlagringar i kröken på vår WC-stol hemma (bara några år gammal) och provat allt från ättika, citronsyra mm. men detta hjälpte. Fast man måste göra det några gånger och låta det verka minst 8 h, helst längre. Nu blänker WC-stolen i kröken som om den var helt ny.

Vi har eget vatten och eget avlopp men vi har inget avhärdningsfilter med salttabletter men ett annat "avkalkningsfilter" som funkar relativt bra men behöver bytas ofta.

Vi har använt detta medel i några veckor nu och avloppsröret till slamavskiljaren har också blivit renare och ser betydligt bättre ut än innan vi började använda Plumbo.

Finns hos bl.a. Willys, ICA m.fl.

Men detta ser ju inte så kul ut men kanske värt ett försök med Plumbo?

1414445052_Skrmavbild2026-04-19kl_21_20_10.png.7516deecdedd2a7ee993b81ab0433ce4.png

D.v.s. om du får ta med det på flyget...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lite överraskande att Plumbo består av till 85-98% med NatriumKlorid dvs koksalt.
Får leta efter liknande i spanska butiker och testa

Förra året flög jag med Lufthansa med mellanlandning i Tyskland, de screenade även in transitbagage. Blev av med penetrations oil på sprayburk (skyldig, aldrig spray på flyg), blev av med vax för de trodde det var spray (Ultraglozz Superpolish) och sedan var det nog något rengöringsmedel som beslagtogs.

Klagade inte att de av misstag tog vaxet.

spray och rengöringsmedel med triangel var no no på flyg.

Tyskarna gör inget halvdant, Landvetter släppte igenom sprayburken...

image.png.aea78fbcfe60a9730516367e6cb7f243.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte att ni skall hålla på att söla med olika mirakelmedel.

Jag repeterar: varmvatten och citronsyrepulver fungerar på dessa kalkavlagringar eller urinstenar.

Det är ju klart att det tar litet tid, så om man nu inte får förstoppning i toaletten mitt under säsongen kan man lägga slangar och ventiler i varm citronsyrelösning. Det fungerar kanske med kall lösning också, har inte testat.

Det har hänt att det blivit stopp i slangen mellan toan och septiktanken när vi varit ute med båten. Då har jag demonterat slangen, tagit upp den på bryggan, eller en bit bort i hamnen där det inte finns publik, och bankat på slangen med plasthammaren jag har till bergdubbarna, då lossnar det ju en massa skit, men kanske inte allt, men tillräckligt för att det skall gå att spola igen.

Sannolikt gör nog några liter citronsyrelösning nytta i botten på den nyss tömda septiktanken också.

Nu vet jag hur jag doserade, en dl citronsyrepulver till fem liter vatten, det är nog en rätt så stark koncentration.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för recepted på en god drink för septik tanken när jag monterat de nya väldoftande slangarna .

Gissar att du inte haft nöjet att använda fosforsyra, det går fort.

Men i mitt fall råkar jag fått med mig 1 kg burk med citronsyrepulver som plan B så det får bli så.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fosforsyra är farliga grejer… citronsyra är inte ofarligt men i jämförelse relativt harmlöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Fosforsyra är farliga grejer…

Fosforsyra finns t.ex. i Coca Cola. Kanske skulle någon liter eller två med Coca Cola i göra underverk i toan!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev ABC:

Fosforsyra finns t.ex. i Coca Cola. Kanske skulle någon liter eller två med Coca Cola i göra underverk i toan!

Ja det är nog mer fosforsyra i Spansk Coca Cola än vad det är i den Svenska🤣

Har nog sett något reklamklipp eller sån här "try this" annons när du nämner det, värt att testa kanske...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fyller på med web länk till info om olika medel att avkalka med.

https://shop.hdchemicals.co.uk/blogs/news/best-limescale-removing-chemicals?srsltid=AfmBOoqPIr_S6LuoVRoPoiTljF9RwyJ8zyIF4C9ATozSQQwXJYXsauek

Kopierar in några ”recept” på kända syror ifall websidan försvinner.

1. Citric Acid

Dosage: 30-50 grams of citric acid powder per liter of water.

Instructions:

Dissolve 30-50 grams of citric acid in 1 liter of warm water.

Apply the solution directly to the limescale area using a cloth or sponge, or pour it into appliances like kettles or coffee makers.

Let it sit for 15-30 minutes.

Scrub gently with a non-abrasive sponge, then rinse thoroughly with clean water.

For appliances, run a cycle of plain water afterward to remove any residue.

Ideal for: Kettles, faucets, showerheads, and other small appliances.

2. Vinegar (Acetic Acid)

Dosage: 100-200 ml of white vinegar (5-8% acetic acid) per liter of water.

Instructions:

Mix 100-200 ml of white vinegar with 1 liter of water.

For appliances like kettles, pour the mixture in and let it sit for 1 hour, or run the mixture through coffee makers.

For surfaces like faucets or tiles, apply with a cloth or sponge and allow it to sit for 30 minutes to 1 hour.

Scrub gently and rinse with water.

If needed, repeat for heavily scaled areas.

Ideal for: Kitchen sinks, coffee makers, kettles, and bathroom surfaces.

4. Phosphoric Acid

Dosage: 50-100 ml of phosphoric acid (20-30% solution) per liter of water.

Instructions:

Dilute 50-100 ml of phosphoric acid in 1 liter of water.

Apply the solution to the affected area using a sponge or cloth.

Let it sit for 15-20 minutes.

Scrub gently with a brush or sponge.

Rinse thoroughly with water.

For tougher stains, increase the concentration slightly but test on an inconspicuous area first.

Ideal for: Bathroom surfaces, faucets, tiles, and glass.

Warning: Avoid using on natural stone surfaces like marble.

7. Oxalic Acid

Dosage: 25-50 grams of oxalic acid powder per liter of water.

Instructions:

Dissolve 25-50 grams of oxalic acid in 1 liter of warm water.

Apply the solution to the limescale area using a sponge or cloth.

Let it sit for 10-15 minutes.

Scrub gently with a sponge or brush.

Rinse thoroughly with water.

Ideal for: Removing both limescale and rust from bathroom surfaces, tiles, and metal fixtures.

Warning: Oxalic acid can be toxic if ingested or inhaled in large amounts. Use gloves and ensure the area is well-ventilated.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...