Gå till innehåll
måndag 16 juni 2025
Goofy113

Motorn knackar över 3200-3300 varv!

Rekommendera Poster

Hej, skrev innan i forumet om min 5,7 L mercruiser -97:a som knackade vid varvtal över 3200rpm. Fick rådet att jorda lila/vita och ställa in  tändningen på 0 grader  med stroboskop, gjort detta men fortfarande är det inte ok. Kan det vara bensin/luftblandning som är fel? Har ett edelbrock insug om det spelar nån roll? Någon idé som kan hjälpa mig

Mvh

Lasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spikningar låter mer som ett knattrande. Brukar inte höras i båtar på grund av allt annat oljud. Med hörselskydd på hörs det tydligare. Är det ett knackande ljud är det nog mekaniskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Rollen:

Spikningar låter mer som ett knattrande. Brukar inte höras i båtar på grund av allt annat oljud. Med hörselskydd på hörs det tydligare. Är det ett knackande ljud är det nog mekaniskt. 

Skulle nog säga att det är spikningar/knattrande, om jag vriden fördelaren så kan jag få det till att börja tidigare..men har inte lyckats få det senare än 3300/3400. Kan det vara den elektroniska tändningen som börjat ge upp och inte "orkar" ställa upp den vid gaspådrag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saker att kontrollera..  oljetryck ok?  med stroboskop tändpunkt och hur mycket (för mycket?) ställer den om . 

mer långsökt, att märket på vevaxelremskivan sitter på top dc . att remhjulen sittter fast mot sin infästning . B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bemek:

saker att kontrollera..  oljetryck ok?  med stroboskop tändpunkt och hur mycket (för mycket?) ställer den om . 

mer långsökt, att märket på vevaxelremskivan sitter på top dc . att remhjulen sittter fast mot sin infästning . B

 

Det enda med oljetrycket är att det kanske är lite högt 60-70 , men jag är osäker på funktion så ska byta den.har inte kollat remskivan men lite långsökt kanske.  Stroboskop har jag gjort o nollat med jordad lila/vit kabel,  måste försöka ae om den hänger med vid gaspådrag. Ingen som tror på tändmodulen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade 2 båtar med detta problem i hamnen. Byt tändsystem till brytarlöst och i du redan har det, så byt den lilla enheten som styr eller mäter förtändningen (500kr).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ThomasVikhog:

Vi hade 2 båtar med detta problem i hamnen. Byt tändsystem till brytarlöst och i du redan har det, så byt den lilla enheten som styr eller mäter förtändningen (500kr).

Hej, ja det ska jag göra för jag tycker jag testat allt. Liten peng för testa.

Tack.

Lasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gjort kompressionsprov på motorn?

Jag tyckte också att det lät som att min motor spikade, ljudet kom vid belastning från ett par tusen varv och uppåt. Tystnade när man slog av, precis som spikningar brukar göra. Det visade sig att en toppackning hade gått sönder och att det läckte mellan två cylindrar.

 

Bara en ide om vad som kan ge ett liknande ljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall så har jag turen att ha ett motorrum med gott om plats för att mecka, så det var snart gjort att riva bort topp och insug. Däremot baxnar man över Volvo Pentas priser på reservdelar.. Insugspackning kostar 1800kr, inte billigt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, mitt motorrum är också stort , går att krypa ner i(

 bayliner 2655 med mercruiser 350)så det går säkert bra men så tråkiga jobb.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-08 vid 12:06 skrev Goofy113:

Hej, skrev innan i forumet om min 5,7 L mercruiser -97:a som knackade vid varvtal över 3200rpm. Fick rådet att jorda lila/vita och ställa in  tändningen på 0 grader  med stroboskop, gjort detta men fortfarande är det inte ok. Kan det vara bensin/luftblandning som är fel? Har ett edelbrock insug om det spelar nån roll? Någon idé som kan hjälpa mig

Mvh

Lasse 

Du skall väl ställa tändningen på 10 grader BTDC !? ! Använd en strobolampa där du kan ställa in "Advanced" graderna som motorn ska ha (10 !)

 Justera sedan fördelardosan tills du ser ditt "timing märke" linjera med 0 markeringen. Då har du ställt din tändning 10 grader  BTDC.  Glöm inte att koppla bort jordningen när du är klar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mycket ställer tändningen om sig? om man inte har ställbart stroboskop kan man märka upp remskivan ,eventuellt med 

timing tejp  svara gärna här hur det ser ut. har fördelaren vikter lr  inte? vikterna kan ha brustna fjädrar? 

flera frågor men försök.. vet ej ,inte utfört är även ett svar. sakta framåt köpa o byta är dyrare än felsökning              B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen, 

har fortfarande inte löst problemet med knackningar. tagit bort det lilla bensinfiltret på förgasaren utan framgång. hur vanligt är det att en mekanisk bensinpump ger otillräckligt tryck? kan det vara den som spökar?

har ett halvt slutet kylsystem och kan inte se att det försvinner något vatten om jag tittar på expansionsbehållaren, om topplockspackningen gått så borde väl det försvinna vatten?

tar tacksamt emot fler förslag på vad det kan vara :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan vara svårt att avgöra vas det är för "knackningar" som uppstår över 3300–3400 r/min när man inte hör ljudet själv.

 

Har du möjlighet att spela in?

 

Tändningen skall stå 8 grader BTDC, och ca 30 grader BTDC vid WOT (ca 4400 r/min).

 

Ta gärna en bild på typskylten med serienumret väl synligt, så ska jag kolla lite  och kan fastställa vad du har för utrustning på motorn. Serienummer är jätteviktigt för att hitta rätt i verkstads-handböcker och ett måste när man ska köpa delar. S.k. "årsmodell"är av mindre betydelse och tillverkare kan byta komponenter mitt i ett tillverkningsår. Därför är serienummer viktigt.

 

Beskriv så noga det går hur felet uppstod, om du bytt ut något (mer än insug).

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Tack för infon.

Tänker att tändningen är rätt, har bara ett vanligt stroboskop att tillgå inget märkvärdigt. Har bytt den lilla givaren i fördelaren, gjorde ingen AHA upplevelse. 

Kan det vara att den får för lite soppa?

Kan se om jag hittar typskylten när jag är vid båten i midsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med serienummer kommer man till rätt katalog, bok osv. med en gång.

 

Nä, att byta delar på måfå brukar inte leda till någon lösning på ett problem mer än att det blir dyrt i onödan.

 

Återkom när du fotat av serienummer så jag fundera lite under tiden.

Ta gärna bilder på fördelare med och utan lock, tändspole, ECM mm.

 

Tror mer att det problem är tändningsrelaterat, hade det varit på bränslesidan hade motorn gått ojämnt, tvekat vid gaspådrag, ojämn tomgång mm.

 

Återkommer i ärendet då jag fått mer info.

 

Har du tagit kompressionsprov?

Om inte, gör det.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett tillägg:

 

Hur går motorn för övrigt?

 

Vad har du för varvtal på WOT (full gas)?

 

Är det samma varvtal som före problemet uppstod?

 

Som jag skrivit tidigare kan det vara svårt att avgöra om det knackningar eller spikningar om man inte hör ljudet.

 

Knackningar låter som när man överbelastar en äldre personbil (med sugmotor) och t.ex. försöker köra uppför en brant backe i låg hastighet och på hög växel. Bankar alltså mer dovt.

 

Spikningar låter mer som slår metall mot metall, ett svagare ljud och mer metalliskt klingande.

 

Även svårt att beskriva ljud då vi uppfattat ljud olika och vissa (speciellt äldre) kan ha någon form av hörselnedsättning.

 

Finns andra ljud som kan uppfattas som knackningar/spikningar men är i själva verket något helt annat och kommer från annan källa på motorn.

 

Jag har hängt över kanten till motorrum ett nästan oräkneligt antal gånger och lyssnat efter missljud, ofta i höga farter över 35 knop och det är inte speciellt bekvämt. När man var yngre drog man sig inte för sånt🤪

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

motorn går som en klocka upp till det varvtalet, startar lätt. drar ingen olja, ingen missfärgning av oljan, den ser lika ny ut som när jag fyllde upp,

Har slagit av gasen när det börjar knacka

: -) så vet inte riktigt vad jag har för varvtal. jag bytte motor förra sommaren till en bättre beg då min förra fick för sig att käka stötstänger  😞.

motorn provkördes på bänk och gick fint. killen jag köpte av hade bra koll på det vi frågade om. komprov har jag inte tagit, får försöka göra det till helgen också. funkar det med Biltemas image.png.306c08fe31455f9663492076902383f3.pngV

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...