Krulle 2 Posted August 6 (edited) Gokväll. Skulle tidigare idag ta mig mig en tredje tur med båten i Loftahammar. Köpte den i höstas som ”objekt” då den slet remar, med andra ord provstartades den inte. Oavsett, den gick bra dom första 2 gångerna. Idag svårstartad. Tänder men inte mer än så. Åkte och köpte startgas och tänkte nu jävlar. Tog bort slangen från ventilkåpan som går in i luftburken, fullt med vitt äckel, fan tänkte jag, så bara upp med båten och drog hem den och nu sitter jag här. Har precis tagit bort knät, fullt med vatten. Knät är nästan nytt enligt föregående ägare, ser fint ut enligt mig. Vad bör mitt nästa steg vara? Antar att toppen slagit sig. Eller kan det vara något annat? Tack på förhand. Edited August 6 by Krulle Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 6 (edited) Edited August 6 by Krulle Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,125 Posted August 6 Det finns mer att välja på. - Hur förvarades båten i vintras? Sötvattenkyld med vatten o glykol? Sjövattenkyld, vinter konserverad med glykol? - Blockpackning. Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 6 (edited) 25 minuter sedan skrev Hybro: Det finns mer att välja på. - Hur förvarades båten i vintras? Sötvattenkyld med vatten o glykol? Sjövattenkyld, vinter konserverad med glykol? - Blockpackning. Den förvarades i en lada. Fick med kvitto på konservering på firma en av anledningarna till att säljaren inte ville provstarta om köp inte skulle ske. Förvarad i lada men konserverad på firma med kvitto därför säljaren inte ville provstarta om det inte skulle bli köp. Sjövattenkyld. Bara börja lyfta toppen och är den okej blockpackning? Den har gått varm en gång när remen till vattenpumpen gått av, inne på firma efter det med kvitto på nytt knä mm. Edited August 6 by Krulle Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 542 Posted August 6 Toppen kan spricka vid varmgång. Hur kontrollerades motorn efter varmgången? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,125 Posted August 6 Och man kan väl anta att konserverad, var med glykol? Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 6 Efter den gick varm 2021 inne på marinmotor i Linköping. Ny limpa. Knä. Gummi. Olja. Och allt i drevet. Men toppen blev ju inte kollad. Borde reagerat på det men va så billigt. Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 6 4 minuter sedan skrev Hybro: Och man kan väl anta att konserverad, var med glykol? Självklart med glykol. Flera kvitton på 1800:- för en vinterkonservation. Känns hutlöst dyrt för övrigt. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,125 Posted August 6 Då förmodligen inte frostsprängt block, topp eller annat. Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 676 Posted August 6 Näe så där mycket vatten i limpan blir det nog inte via topplockspackning eller defekt topp. Så felet är troligen någon annanstans. Något är knas med avgasdelarna. Nu är det svårt att avgöra på bilderna men tycker det ser ut som limpan har spruckit på väster långsida nere i avgaskanalen. Som sagt läckagerisk finns bara, i min värld enl följande: spricka mellan avgaskanal och kylkanaler eller packningsytor/packning mellan knä och limpa. Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 7 (edited) Jag ser inga sprickor. Pratade med en anställd på marinan i loftahammar innan jag drog hem båten, han sa att det va olika packning beroende på och motorn va söt / sjövattenkyld om något kunde monterats fel vid renoveringen. Vet inte vilken / vilka packningar han syftade på, men antar mellan limpa och knä? Vad bör jag göra med motorn idag för att den inte ska ta mer skada? Ur med gamla oljan och i med någon ny billig olja och bara köra runt den lite? Mvh Christian Edited August 7 by Krulle Ändra Share this post Link to post Share on other sites
Isakare 18 Posted August 7 Tycker mig se ganska tydligt att packningen läckt. Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 676 Posted August 7 1 timme sedan skrev Krulle: Jag ser inga sprickor. Pratade med en anställd på marinan i loftahammar innan jag drog hem båten, han sa att det va olika packning beroende på och motorn va söt / sjövattenkyld om något kunde monterats fel vid renoveringen. Vet inte vilken / vilka packningar han syftade på, men antar mellan limpa och knä? Vad bör jag göra med motorn idag för att den inte ska ta mer skada? Ur med gamla oljan och i med någon ny billig olja och bara köra runt den lite? Mvh Christian Var första bilden som lurades, ser ok ut. Som @Isakare skrivit så är det läckage mellan limpa och knä, syns som sagt på packningen. Kolla så packningsytorna är i nivå med varandra, den inre mot avgaskanalen får inte ligga det minsta under den yttre. Du får kolla på vad du ska ha för packning mellan knä och limpa. Finns nog bla på Hansen marine. 1 Share this post Link to post Share on other sites
zurdu 35 Posted August 7 (edited) Har du vattenlås, som ofta felaktigt kallas "ljuddämpare?" Om den saknas så får du avgas vatten tillbaks i motorn via avgasventilerna, då du stänger av motorn. Kolla upp vattenlåset (ljuddämparen). Om den finns och fungerar.. Edited August 7 by zurdu 1 Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 7 (edited) Som ni skriver syns det ju rätt tydligt att det läckt på packning. Åker till Motala båtvarv imorgon och hämtar 2 nya. Får som sagt kolla upp att ytorna är raka och fina. Ang ”vattenlås” så vet jag inte, det går bara ett rör ner och bakom motorn ut genom skölden. Hur får jag ur resterande vatten ur limpan? Måste jag ta bort den eller räcker det med att suga ur så mycket det går? Edited August 7 by Krulle Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,125 Posted August 7 (edited) Det är inte så att nån plockat bort ev vattensamlare (om det nu ska vara en sådan) för att få ett maffigare ljud? Kan inte denna typ av motorinstallation! Men i båtar med motor placerad längre fram, blir det många liter stående i avgasslangen och dessa måste rymmas i en vattensamlare när man stänger av motorn, annars kommer det in vatten i motorn via avgasventil, avgasventiler. Hamnar det mycket vatten i en cylinder och motorn tänder på någon annan, så är det stor risk att en vevstake knäcks, förutom att vatten smiter förbi kolvringar och ned i oljetråget. Edited August 7 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 7 (edited) Maffigt ljud har den inte iaf 😃 Nu för att lära mig något, om läckaget varit packningen, hur har det då kommit in i oljan? Stått vatten i knät som fyllts på när man kört på startmotorn och då kört vattenpumpen och då kommit in via avgasventilerna in i cylinder förbi kolv ner? Edited August 7 by Krulle Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,125 Posted August 7 (edited) En sak att tänka på är om en motor inte startar fint omgående, utan flera startförsök görs, så samlas kylvatten i avgassystemet, med eller utan vattensamlare. Inga avgaser trycker ut vattnet ur avgassystemet. Då är det fara å färde. Snar att avgassystemet blir full med vatten, och var tar det då vägen? Men vem tänker på detta? Edited August 7 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
zurdu 35 Posted August 7 Ja tillse noga att vatten samlaren finns; det finns de som byter motor i onödan vid vatten i motorn. Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 7 10 minuter sedan skrev Hybro: En sak att tänka på är om en motor inte startar fint omgående, utan flera startförsök görs, så samlas kylvatten i avgassystemet, med eller utan vattensamlare. Inga avgaser trycker ut vattnet ur avgassystemet. Då är det fara å färde. Snar att avgassystemet blir full med vatten, och var tar det då vägen? Men vem tänker på detta? Rinner det inte ut av sig självt då vattennivån är mycket lägre? Share this post Link to post Share on other sites
zurdu 35 Posted August 7 8 minuter sedan skrev Krulle: Rinner det inte ut av sig självt då vattennivån är mycket lägre? Du har kanske en "svanhals" nära aktern och det är alltid vatten kvar i avgassystemet då motorn stängs av. Om du inte har ett naturligt lutande avgassystem (det senare fanns på min Vega från 1974). Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 542 Posted August 7 1 timme sedan skrev Krulle: Som ni skriver syns det ju rätt tydligt att det läckt på packning. Åker till Motala båtvarv imorgon och hämtar 2 nya. Får som sagt kolla upp att ytorna är raka och fina. Ang ”vattenlås” så vet jag inte, det går bara ett rör ner och bakom motorn ut genom skölden. Hur får jag ur resterande vatten ur limpan? Måste jag ta bort den eller räcker det med att suga ur så mycket det går? Sug ur så mycket det går. Skruva ut tändstiften och kör startmotorn. Det kommer skvätta överallt om det är vatten i cylindrarna. Sätt sedan ihop det hela. Om du fått vatten i oljan ska du byta även olja och filter... flera ggr. Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 542 Posted August 7 1 timme sedan skrev zurdu: Ja tillse noga att vatten samlaren finns; det finns de som byter motor i onödan vid vatten i motorn. På en motor med drev finns ingen vattensamlare. Allt som kommit över knät rinner ut ner till vattenytan. Det är helt öppet och nedförsbacke ut. Däremot ska man kolla att "flärparna" finns kvar. Det är alltså som en backventil i avgasröret som ska hindra att hela sjön kommer in om man får plötsligt stopp och aktersvallet kommer ikapp. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,125 Posted August 7 Aaah, ett bra klargörande. Men någonstans kommer vatten som hamnar i olja. Jakten lär gå vidare. Share this post Link to post Share on other sites
zurdu 35 Posted August 7 7 minuter sedan skrev Eld-: På en motor med drev finns ingen vattensamlare. Allt som kommit över knät rinner ut ner till vattenytan. Det är helt öppet och nedförsbacke ut. Däremot ska man kolla att "flärparna" finns kvar. Det är alltså som en backventil i avgasröret som ska hindra att hela sjön kommer in om man får plötsligt stopp och aktersvallet kommer ikapp. Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 676 Posted August 7 15 minuter sedan skrev Hybro: Aaah, ett bra klargörande. Men någonstans kommer vatten som hamnar i olja. Jakten lär gå vidare. Jakten är över😁 Vattnet kommer från skarven mellan avgaslimpa och avgasknä. Varför får TS reda ut själv då han är den ende som har tillgång till delarna, vi andra kan bara bistå med förslag. Vatten som kommer in fel väg via avgasdelarna brukar inte komma till oljan. Utan det brukar stanna på översidan av kolven i förbränningsrummet. Rost på ventiler brukar det bli, och står någon avgasventil öppen så brukar cylinderväggarna drabbas. Har man riktig otur så blir det hydrolock (vatten kan inte komprimeras) och då slår det tvärstopp med krökta vevstakar om det blir riktigt illa. Men visst är motorn sleten med kraftig blow-by så kan vattnet hamna i oljan, dvs tryckas förbi kolvringarna. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 7 31 minuter sedan skrev zurdu: Vart sitter / hur kommer man åt ”flärparna”? Tog precis bort tändstiften och körde på starten, inget vatten kom, mer än någon jätte lätt dimma som mest. Har kört med båten ca 6 timmar i min ägo, oljan va ny innan dess. Det ser väll inte ut att ha kommit in jätte mycket vatten i oljan? Den känns hal och smörjande fortfarande. Vore ju lustigt om både toppen och packning skulle gett sig samtidigt. Kan något av detta påverkat att den varit lite svår att starta? Share this post Link to post Share on other sites
zurdu 35 Posted August 7 (edited) Nästa steg i jakten kan vara att impeller pumpen börjat läcka in vatten. Kanske dags att byta radial tätningar i den?; om du inte har en remdriven extern pump. Edited August 7 by zurdu Share this post Link to post Share on other sites
Krulle 2 Posted August 7 Är ju i stort sett en bilmotor så sitter externt på motorn. Share this post Link to post Share on other sites