Jump to content
Sunday 16 March 2025
sharkstate

Slitet drev

Recommended Posts

Tittar på en båt med väl slitet drev se bild. Går det att rädda med kärlek från ett proffs så att det håller några år till tro?

IMG_1014.jpeg

IMG_1013.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ju skabbigt ut men det säger egentligen inget om skicket. Hur många timmar har det gått? Vad sitter det för motor framför? Titta på oljan! Hur stort är glappet i propelleraxeln? Blir det några missljud när man kör? Fungerar växling som det ska?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack

 

Hur många timmar har det gått? 
oklart. Säkert många. 
Vad sitter det för motor framför?

mercruiser v8

Titta på oljan!

ser ok ut. 
Hur stort är glappet i propelleraxeln?

ska kolla.
Blir det några missljud när man kör?
nej. 

Fungerar växling som det ska?

ja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provdra några skruv/bultar om dom går att lossa framför allt dom som behövs för att göra service.

Edited by Wildeside

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men utsidan säger väl inget om insidan? tänker att den kan vara målad med fle bottenfärg och därför ser ut som den gör.... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercruiser drev flagnar gärna, upplever att det ofta blir mer galvaniska strömmar än på Penta. 

Tycker dock drevets utsida ser fin ut, inga uppenbara gropar och skador.

Slipa/blästra och måla, lämna in drevet och få den genomgånget där lager och spel mäts upp så kommer det sannolikt hålla många år till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur är det med glapp i styrningen på denna typ av drev? Rucka litet i sidled och kolla det.

 

Man skall vara observant på skador på skäddan och/eller propellern, vilket tyder på bottenkänning. Likväl skall man då vara misstänksam om det sitter en alldeles sprillans ny propeller på drevet.

Stålpropeller är ju bra, men om man kör på någonting håller propellern bra men det kan uppkomma skador kugghjul och axlar inne i drevet, därför skall du vara observant på nagg i kantyen på en stålpropeller. En propeller av aluminium är ju mjuk och viker sig eller spricker vid grundkänning, men stålpropellern håller och skadorna uppstår då någon annanstans.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan vara bra att provtrycka drevet. Oljan kan ju vara nyligen bytt och då visar den inte så mycket. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...