Jump to content
Friday 21 June 2024
skippeer

Montera kulventil och stos mha PTFE tape?

Recommended Posts

Posted (edited)

Min plan A var att skruva av kulventil i brons eftersom den kärvar när vi öppnar och stänger och montera ny ventil och stos i komposit.

 

Rådfrågade en seglarbekant hur han gjorde akutbyte för några år sedan hängandes en kort stund i travelliften.
Han filade till en bergskil och lät frun hålla emot på utsidan mha bergskil och shiftnyckel, bytet till hel kulventil gick smidigt för honom.

 

Jag tänkte göra detsamma men det gick inte lika smidigt, vi tog i så vi nästan spydde, kulventilen satt kvar, bergskilen vred sig några grader.

Var inte beredd på detta motstånd så lämplig hålsåg låg hemma i garaget, fick använda vinkelkap och bågfilsblad.

Troligen hade kompisen använt PTFE tape och jag hade använt Biltemas motsvarighet till Loctite 577, stört omöjligt att få isär.

 

Monterat Trudesign skrovgenomföring 1 1/4" vars inre diameter är 30 mm (kulventil 1 1/4" och 1 1/2" har båda diameter inre 32 mm liksom genomföring 1 1/2").

Mtp brist på rätt verktyg fick det bli en skrovgenomföring som inte var maxad.

 

Jag vill i framtiden kunna demontera kulventil och slangstos utan att ta loss skrovgenomföringen.

https://www.trudesign.nz/marine/questions/4-what-sealant-can-i-use-on-trudesign-threads

 

Q1. Hur många varv med PTFE tape?
Rinkabyror.se rekommenderar 1 varv per millimeter på gängdiametern, i mitt fall yttre gängdiameter 41 mm ==>> 41 varv

 

Men nu finns det många olika tjocklekar av gängtejp: 0.65, 0.75, 1.0, 2.0 är några exempel

Är det någon som använder PTFE och vilken tumregel kör du med?
image.png.431122c041c89e16bfef5bc6ff2eb4db.png
 

 

Trudesign delarna har 30 mm med BSP gängor för montering av kulventil på genomföring respektive slangstos på ventil.

Verkar finnas olika praxis men jag lutar åt att använda 12 mm bred gängtejp x 2 för att få maximal mekanisk styrka.

 

 

 

 

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det är rätt vanligt att skrovgenomföringar och kulventiler gifter ihop sig och går inte att få isär oavsett vilken metod du sätter ihop dem med. Det viktiga att det blir tätt. 
När det gäller kompositprylar hade jag nog följt de rekommendationerna från tillverkaren. Gängtejp och gängtråd kräver oftast en metallgänga. För att det skall bli tätt läggar man på så mycket tejp/tråd så att det tar emot ordentligt. Jag är osäker på hur mycket en plastgänga tål det. 

Edited by anuba
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loctite 577 får du loss, vilken Biltema liknande gängtätning som använts verkar vara av bristfällig kvalitet. Köp 577:an på t ex Rinkabyrör eller Hornbach för 250-350 kr, värt att ha i förrådet.

Komposit rörgängan är enligt vad jag kan se i bilden en BSPP dvs cylindrisk så där hade jag valt Loctite 577 som inte blir som svetsad likt Biltema. 577:an funkar till komposit.

Gängtape har sina fördelar men jag hade inte valt den som permanent lösning, kombinera inte den med  577:an.

Tejpernas tjocklek har och göra med R-storlekarna där 0,2 mm är för gängor större än 1/2" (R15) tunna gula gängtepen är till gasapplikationer. Bredd är en smaksak 12 mm till 20 mm. Provar du med tape välj en med kvalitet typ Unipak eller Jumbo.

Ett tips för er som vill få loss hårt sittande rörgenomföringar,  skaffa en Dremel eller motsvarande. Stor hjälp i trånga utrymmen.

 

 

Skärmbild 2023-09-05 233535.png

Dremel bottenventil.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Lite tröst att det är andra som oxå haft svårt att skruva av gamla kulventiler.

 

Om jag vill kunna få loss kulventilen i en framtid för att kunna byta den, vilken av de godkända tätningsmetoderna är bra då?

 

What sealant can I use on TruDesign threads ?

ANSWER

TruDesign recommends the following sealants:

Adhesive Thread Sealants:
- Sikaflex 291i
- Sikaflex 591
- 3M 5200                           <<< No No
- 3M 5200FC (fast cure)   <<< No No
- Bostik 920

 

Normal Sealants:
- Loctite 5331
- Loctite 55 Pipe Sealing Cord
- 3M 4200
- PTFE (Teflon) Thread Tape

 

Bergskilen är inte rak efter våra demonteringsförsök.

image.png.d3ccebc897e9192a46b20a07ae12c9e3.png

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade valt Loctite 5331,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack för förslaget av Loctite 5331 som säkert är en bra produkt men priset är lite svettigt för installation av en ventil, typ 350 kr inkl moms från Rinkaby Rör
 

Kollade in Marelon's instruktion:

You can use an aggressive sealant/adhesive here (like 3M 5200) as you should not need to remove the thru-hull again. Do not use this aggressive sealant  in the threads going into the valve however.

Use Teflon tape or other removable sealant on the threads to valve connection.

 

 

Om jag använder teflon tejp med tjocklek 0.2 mm som ligger i båten, vilken tumregel på antal varv är lämpligt på gängor med ytterdiameter 41 mm?

 

Lärorikt att det finns flera olika teflon tejper beroende på tillämpning.

 

Får sova på saken.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Wikipedia har tom en sida om teflon / PTFE tejp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thread_seal_tape

 

These color-codes for thread sealing tape were introduced by Bill Bentley of Unasco Pty Ltd in the 1970s. In the UK, the tape is used from coloured reels, e.g. yellow reels for gas, and green for oxygen.

  • White: used on NPT threads up to 3⁄8 inch
  • Yellow: used on NPT threads 1⁄2 inch to 2 inch, often labeled "gas tape"
  • Pink: used on NPT threads 1⁄2 inch to 2 inch, safe for potable water
  • Green: oil-free PTFE used on oxygen lines and some specific medical gasses
  • Gray: contains nickel, anti-seizing, anti-galling, and anti-corrosion, used for stainless pipes
  • Copper: contains copper granules and is certified as a thread lubricant but not a sealer

In Europe, the BSI standard BS-7786:2006 specifies various grades and quality standards of PTFE thread sealing tape.[5]

 

Hade varit trevligt med info om tjocklek på tejpen.

 

Många som har problem med teflon tejp vid montering av kompositventiler klagar på bristfällig info om val av rätt tejp och antal varv för båtbruk.

Både Marelon och Trudesign har en förbättringspotential.

 

Ett extra lyft av båten kostar betydligt mer än tex en tub Loctite 5331 😉

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack för era tips och varningar.
Efter att ha läst strul med gängtejp för en del som körde jag med tipset ovan om Loctite 5331. Hade kört med gängtejp om tex Trudesign hade haft en detaljerad instruktion.


Hade tur och fick tag i Loctite 5331.

Skruvkort med litet munstycke utan hatt, doftade lite ättika.

Som tur vad läste jag instruktionen, skall strycka ut både på han och hongängorna.

 

En observation är att glappet mellan han och hon gängorna är större på Trudesign än motsvarande i tex brons vilket innebär extra många varv med teflontejp (hört en som la 45 varv med tejp utspritt på 30 mm bred slangstosgänga) eller tätmassa.

 

Blev lite för rikligt så jag var rädd att jag limmat fast kulan i ventilen.
Fann ett gäng tops på gummans badrumshylla som underlättade att få bort överflödet närmast kulan.

Gick smidigt att skruva ned 12,25 varv för att bottna i rätt position för handtaget.

När kulventilen härdat blir det 10,5 varv för slangstoset i eget majestät inne under badrumsskåpet.

 

Har letat efter instruktion hur man får bort överflöd/spill, okänt rengöringsmedel.

 

Verkar som att man har 5 minuter på sig att positionera kulventilen.

 

Körde med aceton på insidan av skrovet och kompisen på utsidan rengjorde inuti genomföring med hushållspapper.

 

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bra att det löste sig.

 

Biltemas och Loctite 577 är nog annars ungefär likvärdiga. Har använt båda, och de biter fast ungefär lika bra. Men vill minnas att de ev. kräver att åtminstone ena delen är "gulmetall" för att härda.

 

Gängtejp använder jag rätt sällan (tycker helt enkelt det är svårt att få bra resultat/tätt), och skulle inte använda det till en genomföring under vattenlinjen. Däremot - om du vill kunna lossa i framtiden - är gammalt hederligt lin+rörkitt nästan oslagbart. Har nog aldrig misslyckats med en tätning med lin, jämfört med både Loctite 577, Biltemas motsvarighet och inte minst gängtejp.

 

Finns nog en anledning till att företag som Rinkaby Rör m.fl. har förpackningar med linblånor och rörkitt t.o.m. i ställ ute i butiken.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ännu aldrig misslyckats med Loctite 577 och då pratar vi om industrivärmepumpar med köldmedium, läckage får inte förekomma. 577:an är likt Hylomar(Rolls Royce) beständigt mot de flesta medier.

Lin är bra till mycket med Unipak, men är man osäker på mängden gängtejp och dess olika begränsningar m a p gängdimensioner så blir dosseringen av lin inte lättare. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill också slå ett slag för lin. Dock aldrig provat med komposit. Det är inte alls svårt men dock lite kladdigt* när jag gör det. Men har hittills alltid blivit tätt och har gjort det på många genomföringar.

 

*) Det mesta blir kladdigt i mina händer. Ni skulle bara se mig med en tub sika.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Internet är en farlig plats att vistas på, finns många bra tips 

och en del mindre bra.

Några återförsäljare anger en härdningstid som skiljer sig från tiden i TDS för Loctite 5331,  12 timmar anger Henkel.

 

För tydlighets skull 577 och lin är EJ listade som rekommenderade gängtätningar av tillverkaren Trudesign. Listade rekommenderade metoder tidigare i den här tråden.

 

Kompisen som lindade 45 varv med gängtejp (0,1 mm tjock) på slangstosens 30 mm breda gänga höll tätt efter sjösättning.En bekant som sommarjobbat på rörläggeri berättade att där lade de på gängtejpen lite som en kona, tjockare ”längst in”.

Själva väntar vi på att varvet skall avsluta ett jobb innan sjösättning om några dagar.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hantering av gängtejp skiljer som sagts tidigare beroende på om gänga/or är cylindriska eller koniska.

Tjocklek på tejpen påverkas av gängstigningen därav olika tjock tejp beroende på rörgängans dimension.

Praktikanten har helt rätt då man börjar om möjligt med ren gänga som sedan får allt tjockare med tejp uppåt.

45 varv var det på en gänga av mindre dimension?

Kan man lin och unipac så går det utmärkt om man väljer rätt mängd lin.

Avfärdar tillverkaren Truedesign helt Loctite 577 om du frågar?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Både jag och seglarkompisen bytte toagenomföring med kulventil och slangstos, BSP yttre diameter 41 mm, han var trygg med gängtejp och jag efter viss fundering med 5331 (hade 2 olika tjocklekar och bredd av tejp ombord kombinerat med liten erfarenhet => 5331).

 

Har varit lärorik montering genom ny kunskap om tex olika typer av gängtejp beroende på dimension.

45 varv fördelat på 30 mm lång gänga på slangstoset använde kompisen, första 2 gängorna otejpade för att underlätta monteringen.

 

Henkel TDS för Loctite 577:
LOCTITE 577 is designed for the locking and sealing of metal threaded pipes and fittings.

I TDS står det att Henkel inte rekommenderar det för plast, varför riskera problem när Trudesign och Henkel rekommenderar 5331 för plast?

 

Jag har aldrig använt lin, instruktioner som tag lagom mycket lin och linda runt på gängan fungerar inte för mig.

 

Enklare för mig med tumregel: X varv per mm på gängans yttre diameter med PTFE tejp med bredd Y och tjocklek Z.

 

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte läst tråden grundligt, men min principen med lin/locher/gängtejp. 

 

Plast: Gängtejp, gärna jumbotejp istället för någon form av snöre. Lättare att få tät.

Mässig: Lin+Locher. Alltid.  Rispa gängen alt, lägg lite locher för att får linet att fastna och inte snurrar med vid gängningen

Rostfritt: Gärna lin+locher, men hård gäng så viktigt att rispa. Lätt att linet att snurra med på rostfritt, Jumbotejp kan vara att rekommendera också beroende på hur det ser ut, (ingen rispning av gäng).

 

Summa, ytterst sällan man får en läcka på lin och locher.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag monterade själv ny genomföring till självlänsen på min Ryds 510MC i våras och jag använde Sikaflex 591 till att täta både mellan akterspegel/genomföring och gängorna mellan genomföring/kulventil/slangstos. Det är säkert svårt att få isär grejerna, men varför ska man göra det?

Jag kan också nämna at jag även fräste ut plywooden i akterspegel ca 10mm med hjälp av en lamellsliprulle och spacklade sen igen med eopxispackel, för det känns inte helt bra att man har ren plywood i hålet för genomföringen.

Och jag var förvånad att plywooden faktiskt kändes torr och frisk med tanke på att båten är drygt 30 år gammal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...