Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
i92_lus

Tips på material till plotter-adapter?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skall ersätta min gamla infällda plotter Simrad NSS 12-tum, till en motsvarande Simrad NSX 12-tum. Den nya är dock ca 3,5 cm smalare. Jag behöver få fram en adapterplatta som täcker det gamla hålet och har ett aningen smalare hål i sig.

 

Jag har funderat och funderat på vilket material som är lämpligt för detta, utan att hitta en lösning själv.

 

Jag vill ha något som är lättbearbetat och lättborrat, inte bygger för mycket höjd, men ändå är stabilt. Helst svart eller grå, eller metall.

 

Finns det någon på forumet som har tips om lämpligt material? Eller tips på verkstad i norra Stockholm som även kan måttanpassa?

 

Tack på förhand!

20240323_120615.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev i92_lus:

- - -

Jag har funderat och funderat på vilket material som är lämpligt för detta, utan att hitta en lösning själv.

 

Jag vill ha något som är lättbearbetat och lättborrat, inte bygger för mycket höjd, men ändå är stabilt. Helst svart eller grå, eller metall.

 

Finns det någon på forumet som har tips om lämpligt material? Eller tips på verkstad i norra Stockholm som även kan måttanpassa?

- - -

https://akriform.se/

Säljer alla typer av plastprodukter

 

Här kan du nog hitta lämpligt material och eventuellt även få hjälp att tillverka.

 

(Om du ska ha hål så är det nog lämpligt att speca dem vid eventuell beställning så du inte spräcker skivan när/om du försöker borra själv)

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en bit aluminium?

På detta forum brukar det ibland föreslås IKEAs skärbräda ”Bergtunga” eller ”Legitim” som är i något lättberabetat plastmaterial. Men jag vet inte om den går att lackera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ABS, och skärbrädans PE, är feta plaster som man nog inte lyckas måla med enkla medel. ABS vet jag att det finns grundfärger för som gör att det fäster, men vanliga färger funkar inte.

 

Mitt förslag är aluminium eller polykarbonat (förfärgad).

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan 3D-printa en adapter i ASA. Skicka PM vid intresse 😊

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin,

 

Jag har Skickat PM.

 

2024-04-02 vid 16:21 skrev MartinHeed:

Jag kan 3D-printa en adapter i ASA. Skicka PM vid intresse 😊

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade samma problem att nya plottern var smalare än gamla klunsen.

Jag gjorde en täckbit av skärbräda, slipade, spacklade, målade, klistrade Princess-dekal på och klarlackade över. Tryckte fast den med Sika, tycker det blev snyggt.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev -PLM-:

Jag hade samma problem att nya plottern var smalare än gamla klunsen.

Jag gjorde en täckbit av skärbräda, slipade, spacklade, målade, klistrade Princess-dekal på och klarlackade över. Tryckte fast den med Sika, tycker det blev snyggt.

Tack för tips, det låter som en rätt bra lösning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...