Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Söker tips på rengöring av rejält lortigt kapel.

Båten har sedan tidigare ägare stått länge, och kapellet har varit på och fått lida.  Helt och tätt i övrigt, Men riktigt smutsigt.

Bla, grönmögel på sina ställen.

Provade först med Biltemas Kapelrengöring för ett halvdassigt resultat, sedan till Shipe Shape. 1:2. Vart bättre, men mycket kvar  av dom vita fläckarna. 

Har provade med Klor 1:4, men bara låtit det suttit i 10 min ca, då jag är rädd för rejäl blekning, och det räcker inte.

 

Vad har ni gjort som nästa steg? Börjar få lite slut på ideér.

Bifogad bild efter, Biltemas & Shipe Shape. 

Törs man låta Shipe Shape sitta längre än förskrivna 5-15 min? Isåfall hade varit en idé, vet att även det innerhåller klor så man skall väll vara försiktig.

 

kapel.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Vad har ni gjort som nästa steg?

Jo, jag hade lämnat i kapellet för rengöring och impregnering hos något företag som sysslar med sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvätta de med Ship Shape för några år sedan med ungefär samma resultat som dig. Vissa svarta fläckar försvann inte.

När jag har kollat med kapellfirmor om att använda klorin sade de att den tog styggt på sömmarna.

 

Mitt senaste källartips är att göra kapellrengöringen en regnig dag och lägga på ship shape på morgonen låta det ligga på några timmar. Tanken var att inte rengöringsmedlet skall torka in.
Jag kommer testa detta inom de närmaste veckorna så jag återkommer med resultatet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev anuba:

När jag har kollat med kapellfirmor om att använda klorin sade de att den tog styggt på sömmarna.

Det kan jag intyga att det är sant. Rekommenderar det bara till de som har mycket mögel på kapellet.

Sen kan jag tycka att lite fläckar inte spelar så stor roll. Patina! Huvudsaken är att möglet är borta för det är inte hälsosamt och det tar många medel bort. 

Om man använder SS så rekommenderar jag att man låter kapellet ligga i blöt länge efter sista sköljningen och sedan lufta länge. Det luktar ganska starkt av klor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en sömn som släppt så jag frågade kapellfirman om dom som visste någon som även tvättar och impregneringar. Vart rekommenderad Västerås Kapelltvätt. Skall skall prata med dom

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

Har en sömn som släppt så jag frågade kapellfirman om dom som visste någon som även tvättar och impregneringar. Vart rekommenderad Västerås Kapelltvätt. Skall skall prata med dom

Har erfarenhet av det där. Hade "en" söm som släppt och bestämde mig för att sy den lilla biten själv för hand. Slutade med att jag tillbringade 50-60 timmar med att sy då jag efterhand upptäckte att fler sömmar var dåliga. Fick väl sy om samtliga sömmar i det kapellet. När jag sedan satte upp det på båten så sprack kapellet - förmodligen för att jag tvättat det flera gånger med ShipShape. 

Jag arg? Inte då 😕

 

Det där med att laga sömmar på ett kapell är väl lite som att jaga rost på en gammal bil (om nu någon kommer ihåg hur det var i ungdomen). Man hittar bara mer och mer ...

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en båt i höstas som hade mycket mögel och kåda på kapellet. 

 

Handskrubbade 2 gånger med SS utan att spä ut det. Alla rutor byte jag också då det inte gick att se igenom.

 

Samtliga sömmar har jag sytt om (vill ha ett perfekt kapell i år) och gjorde rutorna lite större också.

 

En gammal maskin tuggar igenom allt som jag köpte på en loppis för några hundralappar.

 

Sen måste man även impregnera, valde 303 då jag vet att det är starkt (motverkar mögel) och underbart att lägga på.

Messenger_creation_868196994944106.jpeg

Messenger_creation_789621242966794.jpeg

Messenger_creation_1770857506692323.jpeg

Messenger_creation_704053181695337.jpeg

Messenger_creation_371238168795256.jpeg

Messenger_creation_298848093139617.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi lämnade in kapellet för tvätt och impregnering 2016 så gick det från att vara kolsvart på insidan till som nytt.

Men man märkte att det nog blev lite tunnare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/22/2024 at 10:27 AM, Niklas-ES said:

Hej!

Söker tips på rengöring av rejält lortigt kapel.

Båten har sedan tidigare ägare stått länge, och kapellet har varit på och fått lida.  Helt och tätt i övrigt, Men riktigt smutsigt.

Bla, grönmögel på sina ställen.

Provade först med Biltemas Kapelrengöring för ett halvdassigt resultat, sedan till Shipe Shape. 1:2. Vart bättre, men mycket kvar  av dom vita fläckarna. 

Har provade med Klor 1:4, men bara låtit det suttit i 10 min ca, då jag är rädd för rejäl blekning, och det räcker inte.

 

Vad har ni gjort som nästa steg? Börjar få lite slut på ideér.

Bifogad bild efter, Biltemas & Shipe Shape. 

Törs man låta Shipe Shape sitta längre än förskrivna 5-15 min? Isåfall hade varit en idé, vet att även det innerhåller klor så man skall väll vara försiktig.

 

kapel.png

Jag har lämnat in på Kapelltvätt, Sjöverkstan. (Göteborg,Hisingen,Tuve)

tvätt och om man vill/behöver mögeltvätt men du är nog lite sent ute nu för dom har en del att göra nu,,,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Snyggt jobbat med ditt Patrik.

Sist jag pratade med kapellmakare om laga sömn sade dom som er, sömnen är det första som går. i mitt fall så ramlade jag in i kapellet under stormen hans, så förhoppnings var det störa anledningen att det gick sönder, men jag är rädd för att det kommer behövas sys om på fler ställen.

Kommer att göra detta tvärtom nu, åka in med smutsigt kapell till kapellmakarna för bedömning/kostnad för att fixa sömnar.

Sen kommer jag skicka iväg det för tvätt/impregnering. 

Känns dumt att göra det först innan jag vet hur skicket är generellt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppföljning.

Tog kapellet till kapellmakare för bedömning, och skicket är bra förutom att sömmar börja bli slitna.

Dessa kommer att sys om hos dom. 

Kapellet är skickat till kapelltvätt och impregnering, bra att göra detta innan då detta sliter ytterligare på sömmarna.

Summan av allt, ca 5000:- men då kommer kapellet vara i riktigt gott skick.

passa på att fråga om vad det skulle kosta att tillverka nytt. tja, 20.000-25.000:- och då har jag ett litet kapell..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna in det till en kapelltvätt och få det tvättat och impregnerat, de kan även kolla alla sömmar och fönster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-22 vid 14:30 skrev ChristerN:

Har erfarenhet av det där. Hade "en" söm som släppt och bestämde mig för att sy den lilla biten själv för hand. Slutade med att jag tillbringade 50-60 timmar med att sy då jag efterhand upptäckte att fler sömmar var dåliga. Fick väl sy om samtliga sömmar i det kapellet. När jag sedan satte upp det på båten så sprack kapellet - förmodligen för att jag tvättat det flera gånger med ShipShape. 

Jag arg? Inte då 😕

 

Det där med att laga sömmar på ett kapell är väl lite som att jaga rost på en gammal bil (om nu någon kommer ihåg hur det var i ungdomen). Man hittar bara mer och mer ...

Under mitt aktiva yrkesliv lagade jag massor av kapell på vintern, då var det oftast sömmarna som börjat släppa, eller rutorna som blivit bruna och torra i kanterna.

Väven håller mycket längre än sömmarna, det verkar även som att vit tråd håller längre än färgad tråd. Ibland kunde man stoppa in fingret i sömmen och dra och använda fingret som sprättkniv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Ibland kunde man stoppa in fingret i sömmen och dra och använda fingret som sprättkniv.

Fast i mitt fall hade det inte varit så bra. Behövde att de olika delarna i kapellet satt ihop så jag kunde sy i samma söm och samma hål igen. Det senare då jag sydde för hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-28 vid 10:26 skrev Niklas-ES:

Liten uppföljning.

Tog kapellet till kapellmakare för bedömning, och skicket är bra förutom att sömmar börja bli slitna.

Dessa kommer att sys om hos dom. 

Kapellet är skickat till kapelltvätt och impregnering, bra att göra detta innan då detta sliter ytterligare på sömmarna.

Summan av allt, ca 5000:- men då kommer kapellet vara i riktigt gott skick.

 

Om det är för sömnad och tvätt och impregnering så är det ett normalpris skulle jag gissa. Betalade  kanske 1000-1500 mindre själv för den processen, men det var 2019 och sedan dess har ju saker inte blivit billigare. Du kommer bli nöjd med resultatet är jag rätt säker på🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-22 vid 11:14 skrev anuba:

Mitt senaste källartips är att göra kapellrengöringen en regnig dag och lägga på ship shape på morgonen låta det ligga på några timmar. Tanken var att inte rengöringsmedlet skall torka in.
Jag kommer testa detta inom de närmaste veckorna så jag återkommer med resultatet. 

Nu har jag testa ideen att låta Shipshape att ligga på några timmar utan att de torkar in. Jag hade några sotfläckar från oljelampor och svart smuts på ställen där jag stänger kapellet, som inte jag fått bort tidigare.

Resultat blev inte imponerande. Jag lyckades ändra nyansen på sotfläckarna men de försvann inte. 
Jag gjorde några extra försök i badkaret med fläckbortagningsmedel för kläder och koncentrerad Biltemas kapelltvätt. Då blektes fläckarna lite till men inte helt perfekt. Jag var på väg att lägga på klorin men då minns vad jag skrev här. 😉

Utsidan är dock helt ren från mögel. 
 

Min slutsats blir att källartipset inte funkar så bra. Mitt kapell är beige och gammalt så att den saknar inbyggt skydd och absorberar fläckar som ett par urtvättade jeans. Det enda sätt att få bort smutsen är nog byta ut hela kapellet någon gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-22 vid 20:42 skrev patrikflink:

Köpte en båt i höstas som hade mycket mögel och kåda på kapellet. 

 

Handskrubbade 2 gånger med SS utan att spä ut det. Alla rutor byte jag också då det inte gick att se igenom.

 

Samtliga sömmar har jag sytt om (vill ha ett perfekt kapell i år) och gjorde rutorna lite större också.

 

En gammal maskin tuggar igenom allt som jag köpte på en loppis för några hundralappar.

 

Sen måste man även impregnera, valde 303 då jag vet att det är starkt (motverkar mögel) och underbart att lägga på.

Messenger_creation_868196994944106.jpeg

Messenger_creation_789621242966794.jpeg

Messenger_creation_1770857506692323.jpeg

Messenger_creation_704053181695337.jpeg

Messenger_creation_371238168795256.jpeg

Messenger_creation_298848093139617.jpeg

Hej! 
 

Hur och vart applicerar du ditt 303 för bästa resultat?

tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Bojesper:

Hej! 
 

Hur och vart applicerar du ditt 303 för bästa resultat?

tacksam för svar

På all tyg, inget på rutorna. Använde sprayen och svåra ytor med pensel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

På all tyg, inget på rutorna. Använde sprayen och svåra ytor med pensel.

Tack.

 

men applicerar du inomhus eller när tyget sitter på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Bojesper:

Tack.

 

men applicerar du inomhus eller när tyget sitter på båten?

När det sitter på, men fungerar nog att göra det hemma också, tänk bara på att golv, väggar tar skada och det luktar starkt, så jag rekommenderar när det sitter på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev patrikflink:

När det sitter på, men fungerar nog att göra det hemma också, tänk bara på att golv, väggar tar skada och det luktar starkt, så jag rekommenderar när det sitter på båten.

Kanon. Ingen fara för gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Bojesper:

Kanon. Ingen fara för gelcoat?

Du ska inte få någon på det, ett helvete att få bort (fick såklart lite på min båt). Men det förstör inte gelcoaten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev patrikflink:

Du ska inte få någon på det, ett helvete att få bort (fick såklart lite på min båt). Men det förstör inte gelcoaten. 

Jäkla träligt att behöva vara så försiktig bara 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...