Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Mauritx

Funderingar kring båtvagn/Båttransport

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vet ni om någon företag eller privatperson som hyr ut sin segelbåtsvagn för att transportera en segelbåt

på 1200kg och 1,25djup mellan örebro och ludvika. 

 

Just nu står båten på en 80 vagn men som ni ser stöttorna är inte svetsade i vagnen eller har förstärkningar, lite rädd om att köra så där

men kanske skulle fungera om man lindar fast båten med spännband. Vad tycker ni? 

 

Tack på förhand.  

 

 

20231012_160951.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vagnen tillhör båten så är det väl bara att svetsa fast stöttorna.

Ge råd om stöttornas hållfasthet är svårt om man bara har en bild att bedöma från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyngdpunkten på ekipaget ser ut att sitta väldigt högt, kommer ekipaget verkligen att vara stabilt i trafiken ??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med korrekt surrning så hade iaf jag kört. Fyra band (ett i varje hörn) och då kryssurrning

Däremot skulle jag nog mer oroa mig för kultryck och kondition på däcken. Bilden kanske luras men gissar på att det är för högt kultryck som båten står på trailern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är flera år sedan nu, men jag körde en storleksmässigt likadan båt på en snarlik trailer mellan Varberg och Göteborg.

Det gick bra, i stort sett, ett par extra spännband tog jag till. Tyngdpunkten... tja det mesta av massan finns, eller fanns på den båten längst ned i kölen, men litet vingligt blev det, jag stannade nånstans och ökade däckstrycket då kändes det bättre.

Jag valde inte kustvägen genom Halland, E20, eftersom det blåste den dagen, samt att min 80-trailer då av avreggad och skulle framföras som LGF (om nu det var "street legalt")

"I stort sett bra" jag kultrycket var sannolikt för högt, men på dåvarande bil hade jag Hi-jackers, justerbara stötdämpare, och dessa hade pumpats upp till max. Men dom gick sönder när jag nästan var hemma. På den trailern kunde man justera kultrycket genom att flytta båten, eller att flytta axeln, det var rätt krångligt när båten stor på trailern. Bilen var en större framhjulsdriven herrgårdsvagn med 2,5-liters bensinmotor, det gick sällan att köra på femman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du talar om 80-vagn, men är vikten av segelbåten (1200kg ?) ok för kärrans godkända max lastvikt och är den besiktigad ?  Annars är det ingen "80-vagn" som ens är lämplig (laglig ?) att köra på allmän väg som den står nu, även om den varit det.

 

Tycker däcken ser ganska ledsna ut trots att vikten tas upp av en saxdomkraft. Håller i övrigt med föregående om kultryck o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert men ser ju lite vekt ut. Och det sista man vill är ju att bli stående på vägen med en båt och vagn som vält. Förutom skaderisk på personer och egendom, så lär det bli dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag hade försökt så hade jag satt spännband högt mellan främre paret stöttor och högt mellan bakre paret stöttor för att spänna dem in mot skrovet, eller kryss mellan dem. Sannolikt också spännband för att säkra dem i sidled.

 

Sedan hade jag tagit reda på hur mycket kärran får lasta, mest för att veta om däck och axel sannolikt kommer hålla. Några % övervikt finns normalt marginal för i konstruktionen (men inte lagligt).

 

Sedan kultrycket som nämnts tidigare, det är ju rätt viktigt. 

 

Om allt det är på plats så är det den legala delen. Om du har bil som lagligt får dra ekipaget, om kärran är godkänd för lasten etc? Där ger jag dig inga råd, var och en beslutar själv. 

Örebro Ludvika är ju inte super långt och bara landsväg "mitt i skogen" mer eller mindre. Om du kör så kör på natten då det är mindre trafik och på mindre vägar om möjligt för att även slippa tung trafiken som också brukar vara flitiga nattugglor.

Och kör lungt och sakta.

 

Men bäst är ju såklart att du hittar någon som hyr ut lämplig vagn, eller så köper du transport tjänsten av en firma som tar den på lastbil, blir ju dyrt men säkert.

 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vagnen ser inte ut att vara dimensionerad för den båten. Det ser ut som en trailer för en mindre motorbåt. Funkar säkert jättebra för transport på ett hamnområde men det ser inte ut som något du ska åka omkring i 80 på vägarna med.Gör som tidigare inlägg tipsat om. Kolla maxlasten för vagnen innan du ger dig av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som ett halvstort Bålstasläp så det är nog inga problem med att klara vikten. Se till att ha ordentliga C-däck och rejält med luft i dem och bra hjullager, har hämtat en del båtkärror där inte däcken och lager klarat vikten eller hastigheten. spänn med rejäla spännband 80% av lastvikten framåt, 50% bakåt och åt vardera sidan. Hällabacken och Silverhöjden är väl inte så roliga ställen men med bra dragbil och lite trafik så borde det inte vara några problem det är ju bara drygt 10 mil. Bil och körkortsregler antar jag att det är full koll på. Har kört många s.k. tattarlass och det har gått bra, med bra grejer och ordentligt surrat så det ser bra ut klarar man sig långt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyngre gods måste säkras så att det (t ex vid inbromsning eller sväng) inte kan förflytta sig vare sig i sidled, framåt, bakåt eller uppåt. Tänk att lastsäkringarna ska klara ett tryck på minst dubbla lastvikten (100 % framåt, 50 % bakåt och i sidled).

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...