Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Ancan-af-Argos

Kassettstege/badbrygga

Rekommendera Poster

Håller på och monterar en badbrygga på vår Bavaria och ska ha en badstege, har kikat på en inkapslad kassettstege..

Tycker de är dyra men skulle det funka med en sådan skulle det vara bra.

 

Någon som har sett en sådan i verkligheten? Eller kanske till och med har en sådan på sin båt?

IMG_0133.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en liknande, teleskopisk men inte i kasett.

Min badbrygga är ganska lång, så den stegen funkar bra, om man är rädd om sina tår och ”ser upp” snarare tittar efter var man sätter fötterna. Jag har klämt fingrarna i den vid några tillfällen också. Det kanske man slipper med en kasettstege. Jag har väl inte så mycket att tillföra, bara en sak!

Oavsett vilken stege du väljer så skall du kunna fälla ut den själv om du druttat i och ligger i vattnet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en liten bobar segelbåt på Älvsjömässan som hade en sådan stege inskjuten i kassett i akterspegeln. Stegen var ordentligt lång i nedfällt skick. Dessvärre inget minne av vad båten var för fabrikat. Den stod till vänster närmast ingången i A-hallen om det går att hitta i utställarförteckningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Lintott:

Det fanns en liten bobar segelbåt på Älvsjömässan som hade en sådan stege inskjuten i kassett i akterspegeln. Stegen var ordentligt lång i nedfällt skick. Dessvärre inget minne av vad båten var för fabrikat. Den stod till vänster närmast ingången i A-hallen om det går att hitta i utställarförteckningen.

Hmm, var ju där igår 🫣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande stege fäst under badbryggan som vi drar fram när vi ska bada. Funkar också att dra fram om man råkat hamna i vattnet. Bra är om de har något stopp som gör att stagen inte glider ur kassetten vid gång, vilket våran har.

Det är svårt att se om stegen du visar är avsedd att fästas under en badbrygga och du har heller inte riktigt skrivit hur du hade tänkt montera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från 2018 finns det krav på räddningsstegar för nytillverkade båtar.
Det viktigaste är att stegen når minst 56 centimeter under vattenlinjen. På detta sätt underlättar det när man ska tas sig ombord. Samt stegen ska kunna hanteras av en ensam person i vattnet. 
Så se gärna till att uppfylla kraven för räddningsstege när du monterar badstegen.

image.png.ff91289f55d50404c1811d0c1b0089a3.png 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har tre - en under peket och två under badbryggan. På den sitter en originalmonterad (eftersom det varit CE-krav länge, faktiskt långt före 2018), men den sitter på styrbordsidan, samma sida som jag har dörr o.s.v. och som då oftast hamnar mot brygga vid långsidesförtöjning. Vilket gör stegen oanvändbar (hur tänkte man här ?).

 

Därför har jag kompletterat med en rakt akterut:

stege03.jpg.b7bdc7324f569613dfe4b5309a8df85f.jpg

planritning_stege.jpg.29c4b09838c10e0d97d34ed1ea533a6d.jpg

 

Badstegar är typiskt sådant som kan kosta väldigt olika beroende på varifrån man köper dem. Men skillnaden i funktion och material är ofta marginell.

 

Här är den modellen jag köpte (men med tre steg, hittar inte fyran just nu), för bara en tredjedel av priset för den du länkar till. Men rejäl så det förslår ändå. Den har dessutom en väldigt smart bygel som håller stegen inne även om det skulle luta "fel", fast är ändå väldigt lätt att fälla upp så stegen kan dras ut. Tänk på måttet @per_62 angav ovan ang. längd under vattnet: https://www.moory.se/p/teleskopbadstegar-i-kassett-3-steg-bred/

Denna fyrstegs är snarlik min verkar men "hakas" fast i kassetten (bilden visar dock en trestegs): https://www.moory.se/p/kassettstege-4-steg-114-5-cm-utfalld-48-6-x-30-cm/

 

(För mer om badstegen - se min hemsida NB Forum, välj "Till Skilsö 35" i menyn och längst ner "Projekt 2023" så ser du mer om stegmontaget under badbryggan.

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har en liknande stege fäst under badbryggan som vi drar fram när vi ska bada. Funkar också att dra fram om man råkat hamna i vattnet. Bra är om de har något stopp som gör att stagen inte glider ur kassetten vid gång, vilket våran har.

Det är svårt att se om stegen du visar är avsedd att fästas under en badbrygga och du har heller inte riktigt skrivit hur du hade tänkt montera den.

Den jag visar på bilden "bygger" man in.

Kassettstege har jag vid peken så det är också ett alternativ, eller det är alternativet i vårat fall till den inbyggda som jag funderar på.

Annars så ska kassettstegen fästas under badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag har tre - en under peket och två under badbryggan. På den sitter en originalmonterad (eftersom det varit CE-krav länge, faktiskt långt före 2018), men den sitter på styrbordsidan, samma sida som jag har dörr o.s.v. och som då oftast hamnar mot brygga vid långsidesförtöjning. Vilket gör stegen oanvändbar (hur tänkte man här ?).

 

Därför har jag kompletterat med en rakt akterut:

stege03.jpg.b7bdc7324f569613dfe4b5309a8df85f.jpg

planritning_stege.jpg.29c4b09838c10e0d97d34ed1ea533a6d.jpg

 

Badstegar är typiskt sådant som kan kosta väldigt olika beroende på varifrån man köper dem. Men skillnaden i funktion och material är ofta marginell.

 

Här är den modellen jag köpte (men med tre steg, hittar inte fyran just nu), för bara en tredjedel av priset för den du länkar till. Men rejäl så det förslår ändå. Den har dessutom en väldigt smart bygel som håller stegen inne även om det skulle luta "fel", fast är ändå väldigt lätt att fälla upp så stegen kan dras ut. Tänk på måttet @per_62 angav ovan ang. längd under vattnet: https://www.moory.se/p/teleskopbadstegar-i-kassett-3-steg-bred/

Denna fyrstegs är snarlik min verkar men "hakas" fast i kassetten (bilden visar dock en trestegs): https://www.moory.se/p/kassettstege-4-steg-114-5-cm-utfalld-48-6-x-30-cm/

 

(För mer om badstegen - se min hemsida NB Forum, välj "Till Skilsö 35" i menyn och längst ner "Projekt 2023" så ser du mer om stegmontaget under badbryggan.

 

 

Har kikat på din sida förut, tycker du visar och beskriver vad du gör väldigt bra!

Stegen som du visar har jag också tittat på, fördelen med den är låsningen tycker jag.

Har kammat nätet (och youtub) på olika modeller, den som jag visar på bilden bygger man in, enda fördelen med det är att jag tycker det blir estetiskt snyggt 😎

Men jag hittar ingen bild eller film på någon som monterat en inbyggd.

Om det inte blir en inbyggd så blir det en sådan som du satt dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

Men jag hittar ingen bild eller film på någon som monterat en inbyggd.

Om det inte blir en inbyggd så blir det en sådan som du satt dit

Men vad menar du med "inbyggd" ?

En kassettstege sitter i en kassett, med skenor o.s.v. i ett "paket". Som du ser på länkarna är det även vad Marinbutikerna kallar denna typ. Men du menar kanske att den också skall vara helt "infälld", alltså att den skall vara som att dra ut en byrålåda och inte vara monterad underifrån utan framifrån ?

 

Montaget ställer dock stora krav på att "panelen" där du monterar den dels är väldigt stadig, dels att du kan komma åt inifrån och sätta stora avlastande brickor på skruvarna. Att dra i utifrån enbart med självgängande skruv i plasten håller liksom inte....

 

Om du kollar på länkarna jag skickade (har du ens öppnat dem ?) och ser det övriga sortimentet, så finns även den helt frontinfällda varianten. Inte lika prisvärd, men långt billigare än den du hittat:

https://www.moory.se/p/badstege-med-teleskopstege-3-steg-i-kassett-330x490x46mm/

 

EDIT: Inser nu att om du inte fått badbryggan förlängd (som du väl frågade om i en tidigare tråd) så är just en utifrån infälld stege nog det som även är det bästa rent praktiskt på din båt, då det ser ut om att undersidan av befintlig badbrygga sluttar rejält med en gång.
Men det borde vara möjligt att lägga in ett stöd i kassettens ovansidas framkant (mot fören alltså) för att stödja mot badplattformen på insidan, så slipper du de allra värsta bryt/böjpåkänningarna vid "panelen".

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Men vad menar du med "inbyggd" ?

En kassettstege sitter i en kassett, med skenor o.s.v. i ett "paket". Som du ser på länkarna är det även vad Marinbutikerna kallar denna typ. Men du menar kanske att den också skall vara helt "infälld", alltså att den skall vara som att dra ut en byrålåda och inte vara monterad underifrån utan framifrån ?

Den förlängda badbryggan jag sätter dit är ju öppen underifrån så jag kan förstärka fastsättningen av själva kassetten. Ska bifoga en bild på badbryggan.

 

 

Montaget ställer dock stora krav på att "panelen" där du monterar den dels är väldigt stadig, dels att du kan komma åt inifrån och sätta stora avlastande brickor på skruvarna. Att dra i utifrån enbart med självgängande skruv i plasten håller liksom inte....

Förstår att jag måste förstärka själva kassettfästningen.

 

Om du kollar på länkarna jag skickade (har du ens öppnat dem ?) och ser det övriga sortimentet, så finns även den helt frontinfällda varianten. Inte lika prisvärd, men långt billigare än den du hittat:

https://www.moory.se/p/badstege-med-teleskopstege-3-steg-i-kassett-330x490x46mm/

Jodå, jag har öppnat länkarna och jag har tittat på de som du menar,  bilden som jag la in var den jag hade när jag skrev inlägget från början. Och det är stor skillnad på priset, det har du alldeles rätt i.

 

EDIT: Inser nu att om du inte fått badbryggan förlängd (som du väl frågade om i en tidigare tråd) så är just en utifrån infälld stege nog det som även är det bästa rent praktiskt på din båt, då det ser ut om att undersidan av befintlig badbrygga sluttar rejält med en gång.
Men det borde vara möjligt att lägga in ett stöd i kassettens ovansidas framkant (mot fören alltså) för att stödja mot badplattformen på insidan, så slipper du de allra värsta bryt/böjpåkänningarna vid "panelen".

 

Översida badbrygga.jpg

Undersida badbrygga.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker att kasettstegar är alldeles för veka.

Jag köpte istället en stege man hakar i beslag på badbryggan eller peket.

Det blir helt stumt när du har hakat fast stegen, det är så åtminstone jag vill ha det.

Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får du till det om du hamnar ofrivilligt i vattnet?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev vega1959:

Jag tycker att kasettstegar är alldeles för veka.

Visst finns det säkert veka kassettstegar - också.

 

Men med 32mm som grövsta rördimension kan man nog inte beskylla t ex den första jag länkade till att vara "vek". Inte heller har jag upplevt den jag har monterad under peket som "vek", även om jag får erkänna att jag var lite fundersam när min bekant på 125kg klev på den för att ta sig upp på båten....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev IngemarE:

Visst finns det säkert veka kassettstegar - också.

 

Men med 32mm som grövsta rördimension kan man nog inte beskylla t ex den första jag länkade till att vara "vek". Inte heller har jag upplevt den jag har monterad under peket som "vek", även om jag får erkänna att jag var lite fundersam när min bekant på 125kg klev på den för att ta sig upp på båten....

Jag har haft  två av båtsystems kasettstegar, en på badbryggan i aktern och en på ett peke i i fören. Efter några avstamp mot stegen i vattnet bakom båten har den tryckt in röret ovanför det som stöder stegen och håller stegen lite utåt.

Jag har på den senaste båten istället valt båtsystems stege som hakas fast med små fästen, den stegen är väldigt stadig, jag tar hellre obehaget att stuva undan stegen vid avgång från berget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev vega1959:

Jag har haft  två av båtsystems kasettstegar, en på badbryggan i aktern och en på ett peke i i fören.

Den stegen hade jag reklamerat.

Men nu finns det ju väldigt många andra stegar än Båtsystems...😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

Fick hem stegen idag, får se hur jag får till det ☺️

IMG_0742.jpeg

Ok en stege, den ser ut som en brevlåda eller ett bankfack.😀

Men om nu inte det framgått tydligt här, så måste du ombesörja att stegen kan fällas ut och ned av en person som ligger i vattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...