Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
MickeWic

Raka Axlar eller IPS runt 50 fot

Rekommendera Poster

Hej, 

Min första båt 2019 var en utombordare på runt 26 fot och nu har jag haft en 38fot flybridge med dubbla drev, joystick och yachtkontroll i några säsonger

(förutom bogpropeller installerade jag även häckpropeller).

Kikar på lite större båt runt 50 fot och fastnat för två modeller nedan: (länkarna är bara exempel men så man ser modellerna)

Raka axlar:

https://se.yachtworld.com/yacht/2011-fairline-targa-50-gt-9035802/

Denna har dubbla Volvo penta D11, med raka axlar, bog och häckpropeller (tror inte de är steglösa)

 

IPS:

https://se.yachtworld.com/yacht/2014-princess-v48-8902551/

Dubbla Volvo penta IPS 600, joystick (dessa kan man få med DPS som verkar smidigt då man kanske lägger till själv)

 

Bägge modeller har sina för och nackdelar men de delar gemensamt att de har glasdörr:-)

 

Vad man hört att IPS skall vara så mycket enklare att lägga till med, är det så? Företaget som har hand om min båt idag säger att jag med Fairlinen med raka axlar kommer jag uppleva det enklare än båten jag har idag med drev när jag väl vant mig hantera denna, men kanske att IPS är lite lättare.

Jag använder inte joysticken super mycket idag, mer när jag skall lägga till och vill rotera om min egen axel för att backa in på min plats, tenderar mer och mer att använda bog och häckpropeller (de jag har idag är inte steglösa och lite olika i styrka så inte helt optimalt)

 

Inputs? (Någon som haft erfarenheter, axlar VS IPS?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja axlar varje dag i veckan. Vet dock inte just hur du kör eller sköter din båt men axlar är enklare och mindre stöldbegärligt om man har båten på någon plats där "allmänheten" kan ha tillträde. Dessutom är axlar driftsäkrare och kräver inte lika mycket underhåll. Dock ger axlar lite sämre prestanda, generellt sett, jämfört med drev (men det är en annan diskussion).

För en snabbgående båt kanske valet skulle bli drev ändå om jag hade så mycket pengar så att jag kunde strunta i soppakostnaderna (och köra fort ofta) och lämnade bort all service och reparationer.

Om IPS vet jag faktiskt inte så mycket mer än att det verkar smart och bra på många sätt vid manövrering i trånga utrymmen. Men...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyxen att ha budgeten att ha en firma som sköter allt på båten. Är inställd på att IPS blir dyrare i underhåll jämfört mot axlar. Så det är mer fråga om hantering Axlar VS IPS som är stora frågan här:-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte kostnaden något problem när det gäller service så är ju IPS trevligt, jag har kört en 45 fot med IPS och det är ju nästan löjligt enkelt med joystick.
Men jag tycker att man kommer långt i manövreringen med dubbla raka axlar också, jag använder sällan bogpropellern på min 30 fotare med dubbla drev och då "svarar" ju dubbla axlar bättre på manövreringen tycker jag men IPS är vassare. Bara en sån sak som att "parkera" skutan brevid kajen medan man går runt och lägger fast är ju toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev MickeWic:

Nu har jag lyxen att ha budgeten att ha en firma som sköter allt på båten. Är inställd på att IPS blir dyrare i underhåll jämfört mot axlar. Så det är mer fråga om hantering Axlar VS IPS som är stora frågan här:-)

Verkstan som rekommenderar axlar kanske inte har kompetens på IPS. Du kan ju alltid ställa frågan vad skillnaden är i pris på service mellan de olika valen. 
Nu vet jag att jag går utanför din egentliga fråga men jag brukar fundera på om saker är värda en merkostnad, även om jag har råd. 
Sorry för OT

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raka axlar (helst singelaxel), då är Du en sjöman 🧔. IPS, då är Du en stekare 😎. Vem föredrar Du att vara...?

Har, som @Makro här ovan, haft förmånen att prova båda varianterna och IPS är ju nååågot enklare att hantera för oss "icke sjömän", eller "skägglösa sjöfarare" som en av mina bortgångna förebilder uttryckte det.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korta svaret är dubbla D6 på 5,5 liter har inget att göra i en planande båt på 18-20 ton. Dessa kommer behöva bytas ut långt långt innan det ens är att tänka tanken på sådant med D11 och sina 10,8 liter. Som natt och dag i jämförelse

Vet inte hur D11 är byggd men D6 har ej lösa foder = köpa nya motorer då de ej går att renovera. Nu kommer säkert någon hävda att det finns eftermarknadsfoder att sätta i vilket stämmer men det finns ingen som gör jobbet och lämnar någon som helst garanti. Ett Pentavarv gör det absolut inte

 

Båt med IPS är väldigt enkel att manövrera och ger lägre bränsleförbrukning. D6 går nog lite billigare trots att de får jobba hårt.

Nackdelar IPS. Du kommer aldrig lära dig köra båt, dyra att serva och båten måste lyftas för att kunna serva dom. Många varv rör dom inte. Svindyra att renovera och de håller mycket sämre än backslag samt mer elektronik.

Kanske skiljer på modeller av IPS men i båtar runt 40 fot så läser man i var och varannan annons att de är renoverade och då alltid med låga eller under 1000 timmar vilket säger ganska mycket om kvalitén. Väldigt känsliga för vatteninträngning om jag förstått varven rätt

Vill påstå att alla som kan lite om motorer aldrig skulle köpa en V48 eller liknande båt med IPS600 så antal intressenter minskar drastiskt den dagen båten ska säljas

 

Ja axlar är mycket enklare att hantera än drev OM du lär dig propellerverkan och hur du ska använda denna

Lär du dig köra båt med axlar så är en sådan också enkel att hantera plus att du har känslan av att det är du som manövrerar båten vilket är väldigt trevligt och kul :) 

Frågar du mig så behövs ingen häckpropeller på en 48 fotare med D11.or och axlar

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att lära sig propellerverkan, antar det inte är rocket science med några kurser från en van skeppare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MickeWic:

Det här med att lära sig propellerverkan, antar det inte är rocket science med några kurser från en van skeppare

Kurser kan nog vara bra men ett alternativ är att testa själv invid tex en sjömack med väl dämpade sidor när macken är stängd.

Testa att glida in mot macken med lite växlande fram/back på reglagen så lär man sig ganska snabbt. Därmed inte sagt att det är lätt att ta sig ut med kraftig vind mot bryggan och tight om plats framför och bakom. Då är det bra om man har en besättningsmedlem som kan det där med spring och förända osv. Annars är en häckis bra att ha. Eller så väntar man tills man har plats.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, vi har en kanal i vår hamn så bra ställe att öva på. 

Nu väger V48 med sina IPS lite mindre men dock 14ton mot 18 ton i Targa50 med raka axlar. 

Antar det är därför man kan se en del båtar med inte ens 1000timmar på sig som har fått bytt motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev MickeWic:

Tack, vi har en kanal i vår hamn så bra ställe att öva på. 

Nu väger V48 med sina IPS lite mindre men dock 14ton mot 18 ton i Targa50 med raka axlar. 

Antar det är därför man kan se en del båtar med inte ens 1000timmar på sig som har fått bytt motorer

 

Enligt Princess hemsida så väger en 2014 V48 17700kg torr men den kanske inte stämmer? Tycker 14 ton låter lite lågt

 

Ang propellerverkan. Googla och börja med att köra "i huvudet". Det hjälper mycket när det väl är dags att köra i verkligheten. Inte mycket att hålla reda på egentligen men så klart skillnad när det blir stressigt. Fördröjningen i de elektroniska reglagen kan också ställa till det vid stressiga situationer men allt handlar om att öva och lära känna båten

Försök klara dig så mycket som möjligt utan bog och häckpropeller. Behåll lugnet och kör bara på tomgång :) 

Självklart väldigt bra om någon mer erfarenhet kan visa dig lite. Hade gärna ställt upp men misstänker att du finns på Östkusten

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den infon jag fick var inte från Princess sida så 18 ton borde då stämma:-) Tack, kikade lite och finns rätt bra videos på youtube att kika på. Men ja det är just det när det stressar till sig att behålla lugnet och bara tänka till. Har ju sett en del nyare modeller med axlar som har joystick men antar de rent krasst bara har översatt reglagen till sticken och kombinerat bog och häckpropeller. 

Skall man ha Princess och Axlar så kikade jag lite V52an. 

Jag finns så långt ner man kommer (falsterbokanalen)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev MickeWic:

Den infon jag fick var inte från Princess sida så 18 ton borde då stämma:-) Tack, kikade lite och finns rätt bra videos på youtube att kika på. Men ja det är just det när det stressar till sig att behålla lugnet och bara tänka till. Har ju sett en del nyare modeller med axlar som har joystick men antar de rent krasst bara har översatt reglagen till sticken och kombinerat bog och häckpropeller. 

Skall man ha Princess och Axlar så kikade jag lite V52an. 

Jag finns så långt ner man kommer (falsterbokanalen)

 

Själv finns jag 33 mil norrut på västkusten så lite väl långt bort 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu har pengarna så kan det ju alltid vara värt att..

 

Komma till gästhamnen, sidvinden viner och gubbarna i sina axelbåtar sitter och pinar ut över hamnbassängen. Legat där i 3 dagar och ätit potatis och sill för att boka den bästa platsen och de visste ju det skulle blåsa 6-7ms idag, sjön går krabb på fjärden men här ligger vi bra! 

 

Här ligger dom verkligen bra!

 

In kommer du?! I lätt storm...man vet ju att de redan inte tycker om din båt, för stor och dyr...va fan är det tonade rutor?!

 

Covidbåt kanske, köpt ny?!

 

Jag har minsann varit på sjön sen -62, man ska förtjäna sin båt...och inte ens då hade jag köpt ngt annat än Storebro el Nimbus, svensk kvalite. 

 

Men det kan räddas om du manuellt lägger till med axlar och kanske en gång använder bogen...en gång är okej...

 

Men..

 

Ut går du med din fjärrkontroll!? Har han elektriska sjökort oxå kanske?!, trycker på en knapp så båten själv ligger still...han måste ha elektriska sjökort för annars funkar nog inte den funktionen väl...Bettan vet du om..nä det är klart inte Bettan vet ngt om elektriska sjökort och båtar som ligger still...Bettan tittar upp från sin solbädd lite yrvaket...Bengt...är du okej? Jaja Bettan jag är okej...

 

Du lägger ut dina fendrar medans båten håller positionen själv med vinden i sidan...

 

Man hör gubbarna börjar muttra...lite svaga grimaser och blickar som vittnar om en förhoppning om att dina kontroller ska vara lite ostabila så du ger den där segelbåten, för dom tycker man inte heller om!, en liten liten touch.

 

Segelbåtens ägare tittar upp under sin solhatt och tittar även han snett på dig...tänker du ens på världens undergång och miljön?! Du har väl förbrukat lika mycket diesel som jag gör på en hel sommar bara på denna till läggningen!

 

Bengt blir lite konfunderad om vad han tycker mest illa om...dig el segelbåten...svårt val...sån stor båt och kör med joystick, kan han ens byta ett oljefilter?! Hur länge har han varit på sjön...

 

Fördröjningen går bra. 

 

Lite kommentarer läggs, fendrar hängs ut från grannbåtarna. Välkommen, va bra du körde i denna vinden, är det lätt att köra med joystick..? Ja själv har jag ju bara en axel...

 

Lite i bakgrunden hör man Bettan säga till Bengt: Oj det va en stor fin båt Bengt, och va bra han kunde lägg till i sidvinden. 

 

Bengt muttrar lite och fortsätter skrubba potatisen och gästhamnslivet fortsätter även denna juli eftermiddag...

 

 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är rakaxelfantast så fort motoreffekten är över 10 hästkrafter. Kräver definitivt mer träning i början för att lära sig finmanövrering men efter en eller två somrar när man har kommit så långt att man kan konsten så kan man inte tänka sig någonting annat. Det mesta som går sönder gör det vid fel tillfälle så därför skall man ha konstruktioner som sällan går sönder.

 

De två stora fördelarna är att alla delar är enkla att renovera och att man kan skydda propellern mot grundstötning med ett ordentligt fiskjärn. Den som påstår att han aldrig kör på grund är antingen en lögnare eller en torrseglare.

 

Sådär stora båtar kan jag annars ingenting om.

 

Det är helt normalt att borra in torra eftermarknadsfoder i traktormotorer utan foder. Då talar jag om Ford 3000,4000 och 5000 och Valmet 1102 och David Brown 850. Det är också vanligt på gamla båtmotorer till exempel Wicksröm och Olympia och liknande som man inte längre kan köpa överdimensionskolvar till. Till många motorer finns det överdimensionskolvar i två dimensioner att köpa så man kan borra de utslitna cylindrarna och sätta in en grövre kolv två gånger innan man måste sätta in foder.

Inga konstigheter där. Normal rutinreparation. Fast det myckna arborrandet blir dyrt och kräver extremt kunnigt folk som gör det. Om du har möjlighet tycker jag du skall satsa på en motor med utbytbara cylinderfoder. Lägger du sådär oerhörda pengar i en båt så skulle det vara att snåla på fel ställe att inte ha cylinderfoder i motorn.

 

Targa är bra båtar. Jag bor 50 km från fabriken på Brinkbacken i Yttermalax och jag har bekanta som har arbetat där. Där är det hög teknisk kvalitet som gäller. Ingen gyckel. Rekommenderas.... om du har råd......

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu var det inte tillverkaren Targa som avsågs här utan modellen Targa som görs av Fairline.
Fairline Targa har gjorts in många storlekar med både drev, IPS och axlar medan Targabåtarna bara tillverkas med drev och IPS, mig veterligen har de aldrig gjorts med axel/ axlar.
Sen är ju tyvärr kontruktionen sån på Fairline Targa att man inte har något skydd under propellrar och drev då det är v-bottnade båtar med dubbelmontage, så går man på brukar det bli både dyrt och mycket jobb. Det är väl ett att de få tillfällen det är bättre med drev: byt drev och åk vidare.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...