Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Helleman

Tappskruv till pivothus DP-SM drev

Rekommendera Poster

Ska lossa drevet på min Bavaria med en Volvo Penta V8 bensinmotor och drev av modellen DP-SM. Volvo Penta SX-drev är väldigt likt.

I manualen står det att tappskruven till pivothuset är insex, men kollade min idag och jag har torx.

Någon som lossat sitt drev och har torx-skruv och kan berätta dimensionen på den?

Bifogar en bild från manualen som kanske kan beskriva vad jag menar.

 

Jag ska byta drivknutsbälg, därav jobbet ovan.

 

 

IMG_0005.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Helleman:

Någon som lossat sitt drev och har torx-skruv och kan berätta dimensionen på den?

Om någon har bytt till torx på ditt brev kanske du ska prova med ett torx-bits för att få rätt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rascal:

Om någon har bytt till torx på ditt brev kanske du ska prova med ett torx-bits för att få rätt svar.

Problemet är att det är ett ganska kraftigt torx-bits som behövs, och jag har inte den storleken.

Men jag ska chansköpa lite storlekar och hoppas jag hittar rätt. Men om någon vet så slipper jag köpa flera storlekar i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte ha för mycket verktyg, hylsor och bits, det gäller bara att man hittar dem när man skall använda dem.😀😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska lossa drevet ska du inte skruva bort pivotskruvarna. Drevet sitter med sex muttrar i pivothuset. Om du ändå ska skruva bort dem passar en 1/2" insexhylsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Man kan inte ha för mycket verktyg, hylsor och bits, det gäller bara att man hittar dem när man skall använda dem.😀😉

Hehe, det är iofs helt sant! Min fru sa samma sak igår när jag beklagade mig över dilemmat. 😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en sån här för många år sen: Bitssats

Den har räddat mig måååånga gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne_G:

Jag köpte mig en sån här för många år sen: Bitssats

Den har räddat mig måååånga gånger.

Ja jag går nog och köper en bitsats med storlekar upp till T80. Kan nog rädda mig framåt flera gånger också. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rollen:

Om du ska lossa drevet ska du inte skruva bort pivotskruvarna. Drevet sitter med sex muttrar i pivothuset. Om du ändå ska skruva bort dem passar en 1/2" insexhylsa.

Hmm, konstigt, mitt svar från imorse verkar inte kommit iväg...

Men här kommer svaret igen:

Jo jag har sett att några byter knutbälgen utan att ta bort pivotskrivarna, men det ser väldigt bökigt ut med att få allt på plats, särskild den lilla jordklamman som ska sitta på slangklämman till bälgen. Tänkte prova att göra detta utan att lossa pivotskruvarna, men om det blir bökgt så vill jag vara beredd på att lossa dom...

 

Har du något tips på var jag kan få tag i en 1/2" insexhylsa? Googlar jag får jag i princip endast träff på insexhylsor med 1/2" fattning, inte storleken 1/2".

Hade hoppats på att kunna köpa en på Biltema, men det verkar inte ha tum-storlekar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Helleman:

- - -

Har du något tips på var jag kan få tag i en 1/2" insexhylsa? Googlar jag får jag i princip endast träff på insexhylsor med 1/2" fattning, inte storleken 1/2".

Hade hoppats på att kunna köpa en på Biltema, men det verkar inte ha tum-storlekar...

Då får man söka hos den andra stora verktygsbutiken.

https://www.mekonomen.se/hylsa-1-2-12-kant-tum-sae-sonic-10926431

De vänder sig i stor utsträckning mot verkstäder och har ofta större sortiment. Biltema har blivit mycket "fritidsbutik" numera med begränsat sortiment.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lintott:

Då får man söka hos den andra stora verktygsbutiken.

https://www.mekonomen.se/hylsa-1-2-12-kant-tum-sae-sonic-10926431

De vänder sig i stor utsträckning mot verkstäder och har ofta större sortiment. Biltema har blivit mycket "fritidsbutik" numera med begränsat sortiment.

 

Sorry, slarvigt skrivet av mig, det ska vara ett insexs bits. Jag har kollat det på Mekonomen men lyckades inte hitta ett bits i den dimensionen...

 

Hittade denna: https://www.xlmoto.se/product/hylsa-insex-unior-12-tumstorlek_pid-619900

Men vet inte hur kvalitén är. Kanske chansar på en sådan.

Redigerad av Helleman
Redigerade länken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Helleman:

Sorry, slarvigt skrivet av mig, det ska vara ett insexs bits. Jag har kollat det på Mekonomen men lyckades inte hitta ett bits i den dimensionen...

 

Hittade denna: https://www.xlmoto.se/product/hylsa-insex-unior-12-tumstorlek_pid-619900

Men vet inte hur kvalitén är. Kanske chansar på en sådan.

Köpte denna istället: https://www.autoexperten.se/verktyg/handverktyg/krafthylsor--och-krafthylsverktyg/hylsor/krafthylsa-1-2-sexkant-1-2/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-N2us5jehAMVJlCRBR3piQeyEAQYASABEgKhD_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv bytt bälgar på DP-SM utan att lossa pivothuset. Det gick relativt smidigt, men lite pilligt är det såklart.

 

Det är mycket lätt att lossa och återmontera drevet så länge linjeringen är korrekt. Går det trögt är det dags att justera med tolk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-05 vid 09:18 skrev Janne_G:

Jag köpte mig en sån här för många år sen: Bitssats

Den har räddat mig måååånga gånger.

Den är väldigt bra, kan verkligen rekommenderas!

Även mig har den räddat flera gånger. Senast förra vintern då jag demonterade oljekylaren.

I denna blåa plastlåda finns även bits av typen XZN som kan användas på motsvarande skruvar som brukar återfinnas vid drivaxlarna på gamla volkwagnar och andra fordon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Den är väldigt bra, kan verkligen rekommenderas!

Även mig har den räddat flera gånger. Senast förra vintern då jag demonterade oljekylaren.

I denna blåa plastlåda finns även bits av typen XZN som kan användas på motsvarande skruvar som brukar återfinnas vid drivaxlarna på gamla volkwagnar och andra fordon.

 

Nu när jag tittar närmre på det så ser det faktiskt ut som att pivotskruvarna på mitt drev liknar xzn. Kanske är de det som sitter på mitt drev av någon anledning?

Kollade en video där dom lossade pivotskruvarna och där såg jag att de hade insex-skruvar, så insexbitsen jag beställt kommer nog inte fungera för mig tyvärr…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mange249:

Har själv bytt bälgar på DP-SM utan att lossa pivothuset. Det gick relativt smidigt, men lite pilligt är det såklart.

 

Det är mycket lätt att lossa och återmontera drevet så länge linjeringen är korrekt. Går det trögt är det dags att justera med tolk.

Ok, låter hoppfullt! 😊

 

Den där tolken har jag letat efter, var hittar jag den? Har hittat den på amerikanska sidor, kanske sökte jag på ett Amerikanskt artikelnummer (taget från Amerikanska youtube-videor). Priserna varierade med en faktor 10 mellan 300kr och 3000kr…

Borde gå att få tag i Sverige eller iaf Europa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mange249:

Grymt, tack! Jag kände inte till att det kallades tolk, så jag har endast sökt på (Amerikanska?) artikelnumret utan större framgång.

 

Den var ju inte billig. :) Hur ofta behöver man rikta med tolken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick loss drevet idag. Det gick bra att dra ut drevet tills dess att drevet knappt hängde på de 6 skruvarna längre, då blev det plötsligt väldigt svårt att få det att komma mer utåt. Testade att dra in drevet igen och det fick ganska enkelt, men utåt så stannade det på samma ställe. Till slut så tog vi bort drevvaggan och endast höll i drevet (de 6 skruvarna hade släppt helt) och ruckade på det för att få loss det, och när jag sänkte drevet så att det låg mot ”armarna” på pivothuset, då lossnade det.


Betyder detta att det är läge att linjera med en tolk?

Vad är det som linjeras med tolken? Tänker mig att axeln går genom stödlagret och in i splinesen på utgående axel från motorn. Men vad i detta kan linjeras? Allt sitter väl ordentligt fast?

 

Kände på stödlagret och det rullar väldigt mjuk och lent, inget skrap alls. Dock så kanske det inte rullar superenkelt,  men det är ju å andra sidan 0-gradit och det kalla fettet i lagret gör det nog ganska trögt.

 

Bifogar lite bilder på axel och knut på drevet. Ser helt ok ut tycker jag. Eller?

IMG_1522.jpeg

IMG_1523.jpeg

IMG_1524.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lossar jag vattenslangen? I manualen och på youtube-filmer är det ju en plastmutter…

Är min gängad också?

 

IMG_1525.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade tolken och testade linjeringen och den var bra. 👍

Har nu bytt bälgar samt monterat ihop drevet igen utan några större problem.

Dock lyckades jag inte hitta dräneringshålet på vattenslangen som måste vara riktad nedåt enligt manualen. Såg på lite videos att den kan bli igensatt och svår att hitta, men jag lyckades ändå inte hitta det. 😊

Misstänker att dräneringshålet används för att kvarliggande vatten ska kunna rinna ut vid upptagning av båten, så att det inte fryser och går sönder?

Då är det ju isf inget problem nu utan jag får leta lite mer när jag tar upp båten i höst igen. Dock konserverar jag med glykol på hösten, så även om det blir stående vatten så fryser det inte.

 

Nästa steg blir att starta motorn och se att vatten kommer ur drevet som vanligt samt att jag kan få drevet att snurra med växel i, sen är det bara att fortsätta med resten på båten inför sjösättning om en månad. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dräneringshålet är inte i slangen, utan i plastanslutningen. Det är två spår i den. Det ena för O-ringen. Det andra sitter dräneringshålet i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-28 vid 14:14 skrev Rollen:

Dräneringshålet är inte i slangen, utan i plastanslutningen. Det är två spår i den. Det ena för O-ringen. Det andra sitter dräneringshålet i.

Aha, ok, tack!

Får göra rent det nästa säsong helt enkelt. Som sagt, kan väl inte vara superallvarligt att det är igensatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...