Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
GTI

Segeltvätt med Yes?

Rekommendera Poster

Ska tvätta mina segel i tvättstugan imorgon o hänga dem i torkrummet efteråt. Funkar det med vanligt gröna Yes och sedan skölja? Eller ska man ta ngt annat typ flytande tvål istället. Seglen ( stor o genua ca segelyta ca 45 m2) är rätt skitiga av spindelfekalier.

(Tvättar med borste)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel tvättar jag sällan av naturliga skäl men min kapellmakare rekommenderade mig att tvätta med såpa, så det kanske funkar på segel med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev GTI:

Ska tvätta mina segel i tvättstugan imorgon o hänga dem i torkrummet efteråt. Funkar det med vanligt gröna Yes och sedan skölja? Eller ska man ta ngt annat typ flytande tvål istället. Seglen ( stor o genua ca segelyta ca 45 m2) är rätt skitiga av spindelfekalier.

(Tvättar med borste)

Min personliga erfarenhet är att Yes, av nån anledning, är extremt svårt att skölja bort. Det är ett av flera skäl till att jag aldrig använder det för handdisk. Det är liksom en "fet" hinna av tvålen kvar trots många sköljningar. Jag använder ett annat medel för handdisk som är precis lika effektivt mot smuts, men som också sköljs bort med en enkel spolning.

Av det skälet skulle jag starkt avråda från att använda just Yes på segel!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

🤠

alltså No till Yes?

 

Har inte Tom-Olof Ström och Valerius Hansson något bra focktvättmedel och nån bra genuaskölj att rekommendera? Eller kanske någon speciell stärkelse till stormfocken?

 

Min salige fader använde en produkt från Turtle, om det var bil- eller ett båtshampo minns jag inte, men det kanske var samma produkt, till olika pris i olika förpackningar. Men vanlig såpa skall väl funka bra.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

🤠

alltså No till Yes?

 

Har inte Tom-Olof Ström och Valerius Hansson något bra focktvättmedel och nån bra genuaskölj att rekommendera? Eller kanske någon speciell stärkelse till stormfocken?

 

Min salige fader använde en produkt från Turtle, om det var bil- eller ett båtshampo minns jag inte, men det kanske var samma produkt, till olika pris i olika förpackningar. Men vanlig såpa skall väl funka bra.

Lyssnar o avstår fr Yes. Köpte en Grumme gul tvättsåpa i kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

🤠

alltså No till Yes?

 

Har inte Tom-Olof Ström och Valerius Hansson något bra focktvättmedel och nån bra genuaskölj att rekommendera? Eller kanske någon speciell stärkelse till stormfocken?

 

Min salige fader använde en produkt från Turtle, om det var bil- eller ett båtshampo minns jag inte, men det kanske var samma produkt, till olika pris i olika förpackningar. Men vanlig såpa skall väl funka bra.

Jovisst var det så, och kanske till och med ekonomipack för ”stortvätt” 😎
Annars tror jag mest på såpan, bra med gul så den gröna inte förväxlas med sk. styrbordssåpa

Redigerad av Makro
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-20 vid 17:44 skrev GTI:

Lyssnar o avstår fr Yes. Köpte en Grumme gul tvättsåpa i kväll.

Såpa lämnar definitivt mer efter sig än vad Yes gör. 

 

Bägge fungerar bra att tvätta segel med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl ut o segla i ösregn, då borde allt tvättmedel sköljas ur seglen oberoende om det är Yes eller såpa man tvättat med😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Wildeside said:

Man får väl ut o segla i ösregn, då borde allt tvättmedel sköljas ur seglen oberoende om det är Yes eller såpa man tvättat med😎

Ser framför mig en strimma av skum bakom båten och en kapten som förtvivlat gnuggar sig i sina röda ögon. :lol:

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anekdot igen om någon orkar läsa:

 

Det hände sig på tidigt 1990-tal, på en av de små öarna i ögruppen "Vasholmarna",  SV om Lysekil, NV om Gullholmen i Bohuslän om nu någon inte är orienterad på vår kust.

Våra barn var i förskoleåldern, och hade badat flitigt under hela förmiddagen i en grund liten vik. Dom var nu ombordkallade för lunch.

Medan vi åt vår lunch tog en seglare upp ett synbart smutsigt försegel på berget och bredde ut det över en slät häll. 

Sedan gick han ned i den lilla grunda viken där mina barn hade badad och fyllde en hink med havsvatten, hällde i några dl av okänt flytande tvättmedel. Sedan gick han upp på berget och började skrubba seglet med en levang doppad i saltvatten och tvättmedelsblandningen.

Det rann en strid ström av smutsigt och löddrigt vatten ned i den lilla viken. Mannen/skepparen/pappan i en annan båt där det också fanns en barnfamilj, blev minst sagt förbannad över tilltaget och protesterade sakligt, han använde milöargument, och påpekade att den lilla viken egentligen var det enda stället på just den lilla ön där små barn kunde bada, då det är rätt så djupt runt dessa öar. 

Segeltvättaren gick ju då in i polemiken utan dröjsmål och med en högst tvivelaktig motargumentation....

"Minsann, så bli ju även berghällen ren, vem vet hur mycket nedfall som skett här från Brofjordens raffinaderi, och förresten blir ju även barnen rena om dom nu fortsätter att bada här."

Den protesterande pappans äldste son var väl i kanske 11-12 års åldern, rynkade på näsan och sade:

"Pappa, det luktar Valhallabad om vattnet."

Då ilsknade pappan till ordentligt, argumentationen var nu inte längre lika saklig, och bland de besvärjelser som kan lämpa sig i skrift uttalades den numera rätt så omoderna götebosska harangen; 

-Dö, dra röva i koks!

(Vilket på rikssvenska skulle bli ungefär så här: "Hörududu, vill se till att förpassa din rumpa i stenkol!"

I Örgryte, i Vasastaden och på Särö där man pratar en finare och mer belevad göteboska byter man ut ordet "koks" mon "antracit" eftersom det är mycket finare än koks.)

Då drog segeltvättaren över sitt segel på andra sidan ön, över måsspillning och annat som man finner på små öar i Bohusläns ytterskärgård. Han lättade och lämnade sedan ön fram på eftermiddagen. Om förseglet nu var renare än innan minns jag inte.

 

Vallhallabadslukt... jo vi har ju en och annan badanläggning intakt i staden fortfarande, dock utan 300 meter långa vattenruschkanor, och på dåtiden var ju Valhallabadet och Lundbybadet de mest frekventerade, och i det förstnämndas bassänger var koncentrationen av Ca(ClO)2 ganska generös, därav lukten. Men man fick inte rivmärken på huden där iallafall.

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajax rengöringemedel brukar ju funka till det mesta.

Feta fläckar, om det nu finns sådana på seglet löses ju upp med Abnet, ett medel som jag de senaste åren använt framgångsrikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade en gång fönsterputsarna i sannegårdshamnen som putsade de helt inglasade husen där vad de använde för tvättmedel?Yes samt lite sprit i vintertid svarade de och att man håller lika lätt i skrapan som ett besök på en urinoar.De höll på året runt o jobbet tog aldrig slut.Om samma tvättmedel gäller för segel vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...