Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Volvo_Penta

Batterier och livslängd, igen...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev Boanjohan:

Och i tilläg går det teoretiskt att påvisa varför den ena kopplingen är sämre än den andra med avseende på enskilda batteriers interna hälsa.

Ja, om man helt bortser från vissa (faktiskt helt dominerande) parametrar som blybatteriets interna kemis påverkan på EMK, alltså dess interna spänning, som funktion av laddning/urladdningsström. Då stämmer teorin. Men tyvärr inte annars, inte på (konstantspänningsladdade) blybatterier.

 

Visst är det märkligt:

När det gäller frågor om batteriets vilospänning och att kolla laddtillstånd är nog nästan alla i forumpanelen rörande eniga om att denna spänning kan vara flera tiondels volt upp eller ner i timmar efteråt, beroende på om batteriet varit utsatt för laddning eller urladdning. Och att batteriet först intar ett någorlunda stabilt värde lång tid efter att last/laddning tagits bort.

 

Men när det talas om diagonalkoppling verkar denna insikt ibland vara som bortblåst, och många accepterar tydligen att batterispänningen i dessa teoretiska utredningarna sätts till att hålla en noggrannhet och samstämmighet inom några tusendels V (!) mellan batterierna - även under pågående laddning/urladdning.

 

Teorin bygger ju på att det är olikheten i de små spänningsfallen i anslutningskablarna till de olika batterierna som kombinerat med batteriets egenspänning ger en strömskillnad in/ut ur varje batteri enligt Ohms lag.

Men om man räknar på det ger 50cm 35mm²-kabel och 30A ett spänningsfall på 0,007V. Har någon sett ett blybatteri med en exakthet i sin interna spänning på under 0,01V,  inte bara ett tag efter/före laddning/urladdning utan t.o.m. under laddning/urladdning ?  Nej, skillnaden är flera tiopotenser större. Och det är därmed den totalt dominerande och utjämnande faktorn.

 

För just blybatterier i alla fall. Men med strömladdade ackumulatorer är ofta relevansen med diagonalkoppling en helt annan.

 

Ja, ja. Det är inte mina batterier 😉

Redigerad av IngemarE
Meningsbyggnadsfel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev patrikflink:

Jag är ingen Victronsäljare, men köp deras produkter och bestäm själv vad den ska göra så är problemet ur världen.

 

Exempel hur det fungerar i min båt:

 

Är ofta inne och gör något nu på vintern. Laddaren är på och självklart så ser jag vad den gör så fort jag vrider på huvudbrytaren, all belysning tänds, wifi router startar mm. Laddaren ökar inte spänningen, men ger samma ström (ampere) som jag förbrukar, ca 3A. Har låst laddaren och regulator till max 14.00V vid start, sen går den ner till 13.8V för underhåll, ökar alltså inte vid någon förbrukning (laddar oavsett om huvudbrytaren är off/on med 220V eller med solen).

 

Har satsat på laddare, tempgivare, regulator och shunt via Victron så livet blir mycket enklare för mig och hela min nya AGM bank på 800ah (start, bog och förbrukning).

Det är just detta som är problemet för många båtägare: "Jag är ingen Victronsäljare, men köp deras produkter och bestäm själv vad den ska göra så är problemet ur världen."

 

Det krävs en del grundläggande kunskap om batterikemi och "burkarnas beteende". För dem som inte vet "vad de ska bestämma" åt de intelligenta laddarna så riskerar de att alltför tidigt behöva byta batterier.

 

Jag tror att de flesta medverkande i tråden har rätt i sina tankar om hur problemet med sönderladdade batterier kan minimeras, de gör det bara på olika sätt. ( @patrikflink @IngemarE @Seawolf @ChristerN för att nämna några..)

 

De som läser och tar åt sig av råden här kommer garanterat att hitta någon modell som passar dem och den installation de har.

 

För båtägare som inte orkar sätta sig in i hur batterikemi, "burkar" eller laddningsinställningar ska hanteras så är mina enkla råd: Ladda fullt på hösten, koppla loss batterierna, låt dem stå kvar i båten och ladda fullt igen på våren. Blybatterier tål den hanteringen. När/om det sker kortare besök i båten under vintern så är det inte skadligt att låta batteriladdaren var ansluten under kortare tider.

 

Sen får man klura ut hur batterierna ska skötas under sommaren. Även då blir det samma problem för batterierna vid långvarig laddning utan kunskaper. Då vill man kanske ha batterierna anslutna hela tiden för att strömförsörja en del grejor i båten. Jag har löst det genom att bara använda solcellerna och ställa in MPPT-regulatorn "snällt" (men nu är jag tillbaka i det krävs kunskap om inställningar..) för att t.ex. kunna ha igång kylen även när vi lämnar båten.

 

Redigerad av Lintott
felstavning...
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Lintott:

Det är just detta som är problemet för många båtägare: "Jag är ingen Victronsäljare, men köp deras produkter och bestäm själv vad den ska göra så är problemet ur världen."

 

Det krävs en del grundläggande kunskap om batterikemi och "burkarnas beteende". För dem som inte vet "vad de ska bestämma" åt de intelligenta laddarna så riskerar de att alltför tidigt behöva byta batterier.

 

Jag tror att de flesta medverkande i tråden har rätt i sina tankar om hur problemet med sönderladdade batterier kan minimeras, de gör det bara på olika sätt. ( @patrikflink @IngemarE @Seawolf @ChristerN för att nämna några..)

 

De som läser och tar åt sig av råden här kommer garanterat att hitta någon modell som passar dem och den installation de har.

 

För båtägare som inte orkar sätta sig in i hur batterikemi, "burkar" eller laddningsinställningar ska hanteras så är mina enkla råd: Ladda fullt på hösten, koppla loss batterierna, låt dem stå kvar i båten och ladda fullt igen på våren. Blybatterier tål den hanteringen. När/om det sker kortare besök i båten under vintern så är det inte skadligt att låta batteriladdaren var ansluten under kortare tider.

 

Sen får man kura ut hur batterierna ska skötas under sommaren. Även då blir det samma problem för batterierna vid långvarig laddning utan kunskaper. Då vill man kanske ha batterierna anslutna hela tiden för att strömförsörja en del grejor i båten. Jag har löst det genom att bara använda solcellerna och ställa in MPPT-regulatorn "snällt" (men nu är jag tillbaka i det krävs kunskap om inställningar..) för att t.ex. kunna ha igång kylen även när vi lämnar båten.

 

Medhåll, med tillägget att ladda någon eller några gånger under vinterhalvåret också.

Sedan om det till äventyrs finns jämnåriga med "Herr Bocksten" som fortfarande använder sig av öppna bly/syra batterier (sådana med öppningsbara lock på) så skall man ju även hålla koll på syranivån i dessa och fylla på v.b. med dest.vatten.

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

...För just blybatterier i alla fall. Men med strömladdade ackumulatorer är ofta relevansen med diagonalkoppling en helt annan.

 

Ja, ja. Det är inte mina batterier 😉

Kan det ha blivit en faktoid av detta? de icke batterikunniga vet inte vad det är för skillnad på olika ackumulatorer, eller ens på ström och spänning.

Så det blir lika illa som att ladda batterierna när dom står på ett betonggolv... en osanning som avlivats tidigare på detta forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-11 vid 06:52 skrev Seawolf:

Laddaren har ju inte en aning om vilken del av dess utgående ström som går till banken och vilken del som går till värmare, kyl, etc.

I de aktuella fallens förutsättningar, som tråden trots allt startades för, är förbrukningsbatterierna och landströmsladdaren anslutna till en och samma kopplingsplint, därefter är huvudströmbrytare monterad. Efter huvudströmbrytaren är ytterligare en kopplingsplint monterad och till denna kopplingsplint är samtliga förbrukare, inkl. värmare kylskåp osv. inkopplade. Huvudströmbrytaren är alltid avstängd när båtarna ligger i hamnen och landström är alltid ansluten när båtarna ligger i hamnen. Till huvudströmbrytaren är anslutet en liten belysning väl synlig även utifrån. Denna enkla belysning tända direkt huvudbrytaren slås på och är, enligt uppgift, monterad sedan decennier tillbaka för att tala om för "tvillingarna Ström" om de glömt bryta huvudströmbrytaren. Därmed luras inte laddaren av exempelvis värmare eller kylskåp eftersom alla andra förbrukare är bortkopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

I de aktuella fallens förutsättningar, som tråden trots allt startades för, är förbrukningsbatterierna och landströmsladdaren anslutna till en och samma kopplingsplint, därefter är huvudströmbrytare monterad. Efter huvudströmbrytaren är ytterligare en kopplingsplint monterad och till denna kopplingsplint är samtliga förbrukare, inkl. värmare kylskåp osv. inkopplade. Huvudströmbrytaren är alltid avstängd när båtarna ligger i hamnen och landström är alltid ansluten när båtarna ligger i hamnen. Till huvudströmbrytaren är anslutet en liten belysning väl synlig även utifrån. Denna enkla belysning tända direkt huvudbrytaren slås på och är, enligt uppgift, monterad sedan decennier tillbaka för att tala om för "tvillingarna Ström" om de glömt bryta huvudströmbrytaren. Därmed luras inte laddaren av exempelvis värmare eller kylskåp eftersom alla andra förbrukare är bortkopplade.

Ja, men det är det väl ingen som trott i denna diskussion, eller har jag missat något?

Men vad jag spekulerade i var ju om bröderna Ström tog landström i gästhamnar när dom bor i båten och kanske har kylen eller någon annan förbrukare igång.

 

( Det hade kanske varit mer passande att döpa bröderna till ”Landström” i efternamn, Volter och Ampranders Landström”)😇

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

( Det hade kanske varit mer passande att döpa bröderna till ”Landström” i efternamn, Volter och Ampranders Landström”)😇

Förvånansvärt många, 2383 personer, heter Landström i efternamn!

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Förvånansvärt många, 2383 personer, heter Landström i efternamn

Undrar hur många som heter ”Ström” dom är nog fler ?

Jag känner en pensionerad spårvagnsförare som passande nog heter ”Ström” i efternamn, han har ingen bror och är inte båtägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar hur många som heter ”Ström” dom är nog fler ?

10 335 st! Plus åtta som har det som förnamn!!! (Sannolikt finns det väl inget överlapp där så nån "Ström Ström" hittar vi knappast...)


https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytaefternamn/sokhurmangasomharettvisstnamn.html

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är 64 stycken i släkten Ohm... Alla är inte medlemmar i motståndsrörelsen. Såvitt jag vet är ingen segelbåtsinnehavare, men det lär ha funnit en Opel Omega hos nån släkting.🤮

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...