Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jan00andersson

Raymarine,Silva, Autohelm

Rekommendera Poster

Hej

Jag är ny ägare till en Scanmar33 som har stått några år på land.

Är en newbie gällande instrument och hur olika nätverk fungerar i båtar.

 

I båten sitter det följande utrustning:

 Autopilot Autohelm 3000

 Silva Nexus Multi control display

 Silva Nexus Speed log display

Det sitter även en fyrkantig svart dosa (ej ännu identifierad) på toaletten.

 

Tänkte använda en Raymarine Axiom7 plotter.

Den använder NMEA2000 /SeaTalk 

 

Går detta att koppla ihop på något sätt?

Vad behöver jag isåfall? Finns det någon jag kan kontakta gällande detta?

//Janne

Raymarine NMEA2000 seatalking.jpg

Anslutningar RaymarineAxiom7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instrumenten är av äldre modell med äldre tillverkarspecifika kommunikationsprotokoll. Det går att hitta olika burkar som kan omvandla dessa protokoll till det äldre NMEA 0183. men sen ska det omvandlas till NMEA2000 /SeaTalkNG. Du kommer att ha jättesvårt att konfigurera för att få dessa prylar att samverka. Mitt råd är att inte ens försöka. Det kommer att kosta en del pengar och slutresultatet är inte garanterat. Om du trots det vill försöka så koncentrera dig på autopiloten. Nya autopiloter kostar en del pengar så då kan det vara värt att försöka. De övriga instrumenten skulle jag ersätta med nya givare (NMA2000) och försöka få in direkt i plottern.

 

NMEA2000 och SeaTalkNG är samma protokoll med olika fysiska kontakter. Det finns övergångsadaptrar och sedan fungerar de tillsammans. Håll bara koll på om du ska ha hon- eller hankontakter i adaptern. Jag har själv båda typerna sammankopplade ombord som fungerar utmärkt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är NEJ

Försök inte ens, även om det är tekniskt möjligt.

Kör dessa olika instrument som "stand alone"

Har du massor med pengar och tid, och vill av någon princip försöka få detta att fungera, så visst. Det kanske går ???

Det är som att koppla ihop sin gamla ABC800 dator med dagens skrivare.

(Finns det någon som kommer ihåg ABC800 datorn, det var före IBM PC1) Bill Gates gick fortfarande i skolan.

Silva instrumenten är från den tiden.

 

Men å andra sidan, har du massor med pengar men ingen tid. Köp nytt.

Börja med Axiom plottern och bygg vidare därifrån. 

Vill du behålla båten ett tag ??

Köp då sen en Raymarine DST810 givare. Fart, djup, temp (NMEA2000)

Bygg ett enkelt NMEA Backbone system i din båt.

 

Sen kommer vi till autopiloten.

Så länge den fungerar, kör på den. Om inte du tycker att det är skitfränt att autopiloten ska köra dig hela vägen hem via olika rutter, hela vägen hem till badkaret. Då köper du naturligtvis en ny autopilot som lirar med din Axiom, och som kan hantera rutter runt öar och in i hamnar, medans du ligger på soffan nere i ruffen.

Hur kul är det ???

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Stan:

- - -

(Finns det någon som kommer ihåg ABC800 datorn, det var före IBM PC1) Bill Gates gick fortfarande i skolan.

- - -

ABC800, sådana moderniteter, när det fanns Sinclair Spectrum, Vic 64 o ABC80. 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

ABC800, sådana moderniteter, när det fanns Sinclair Spectrum, Vic 64 o ABC80. 😉

Commodore 64 menar du väl? Inte Vic 64, Vic 20 hette väl den modellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-28 vid 23:37 skrev Lintott:

ABC800, sådana moderniteter, när det fanns Sinclair Spectrum, Vic 64 o ABC80. 😉

Sinclair ZX80 och ZX81 då det begav sig... innan Luxor .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha.... vi kom lite från ämnet. ä ni så gammel så ni har haft ABC800. När Commodore 64 kom köpte jag som mattelärare 5 st till eleverna å hade en datorklubb å vi programmerade en massa spel själva.

 

Men det hjälper inte att lösa mitt problem med min Autopilot.  Lyckas inte ställa in så den inte slingrar så mycket, för mycket roder å för sent. Fast å andra sidan, jag använder den mest för att hinna springa ner i ruffen å fixa nått snabbt, som att hämta en tröja el likn. Men det är skönt att slippa hålla i pinnen även om jag sitter där till rors.

 

Så, kör på autopiloten men strunt i att koppla ihopat.

Gott Nytt År på sig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu blir det RIKTIG OT-varning. Ber TS om ursäkt för det...

 

2023-12-30 vid 00:20 skrev NW355:

Sinclair ZX80 och ZX81 då det begav sig... innan Luxor

 

2023-12-29 vid 08:04 skrev pseudonym:

Commodore 64 menar du väl? Inte Vic 64, Vic 20 hette väl den modellen?

Nu får det vara ordning i klassen....

 

ABC80 kom i slutet av 70-talet (1978) och var ungefär samtida med Apple II. Commodore PET fanns också, men var mer kontorsinriktad. TRS-80 kom väl i ungefär samma veva och Ataris första strax efter. Jag fick följa med pappa till hans jobb (en gymnasieskola) där de skaffat ett par ABC80 precis när de kom, men de var inlåsta i ett speciellt rum som bara vissa hade nyckel till (bl a min far). Där kunde jag tillbringa timmar....

 

Sinclairs ZX80, som såldes som byggsats, var usel i jämförelse (som dator) och kom först ett par år senare. Ju mer man skrev av programmet, desto färre rader visades på TV-skärmen då de delade samma interminne. Men den var billig, en ABC80 med kassettspelare kostade då c:a 10.000:- (minns ELFA tog 8.200:- plus moms).

Året efter (1981 ?) kom ZX81, som var betydligt bättre med fortfarande samma usla "tangentbord". Då kom också VIC20, som hade fler rader än tecken per rad (23 rader x 22 tecken). Föll mig aldrig i smaken. Det gjorde däremot TI99/4A som kom samtidigt, men den slog väl aldrig så bra här.

 

Vic-64 som den faktiskt först hette i många butiker (men ganska snabbt blev Commodore 64 även där) kom ett par år in på 80-talet. Då hade jag en egen ABC80 och gjorde rätt mycket hårdvarunära programmering och egna datormoduler, så jag stannade vid den. Men mina gymnasiekompisar körde ZX Spectrum, Spectravideo m.m.

Samtidigt dök det upp en massa udda, skumma saker som min lokala datorbutik bara måste ta hem för utvärdering - Sord M5, Oric, Dragon 32 och jag minns inte allt.

 

ABC800 kom ett par år efter ABC80, men då började ju IBM-PC göra sitt intåg och ABC800 blev aldrig den succé som ABC80. Vi hade lite ABC800 i slutet av min skoltid, tillsammans med den märkliga skoldatorn "Compis". Samtidigt släppte Commodore Amiga, men den programmerade jag aldrig. Däremot extraknäckte jag på ett datorföretag och försökte bl a sälja in den till reklamföretag inte minst för dess - med dåtida mått mätt - fantastiska grafik och kraftfulla processor.

 

Här är min första egna ABC80, fortfarande körbar (tog fotot just nyss), renoverad (bl.a. tantaler och bytt skumkuddarna i tangentbordet) och med gott om modifieringar. På vänster sida finns t ex kontakter med 32 I/O-portar och den är som synes moddad med TKN80 och givetvis 32K RAM. Tog också fram en högupplösningsgrafik till den under gymnasietiden (nåja, högupplöst för den tiden), men den lyckades jag aldrig sälja.

Testade också att byta CPU till Z80B och överklocka den x2, men den blev aldrig stabil. Tror inte RAM-minnena hängde med.

Diskmaskinen till vänster är ett sent bygge (2016) där man kan växla så ett SD-kort (FAT32) emulerar hundratals ABC80-disketter på DR0: istället för den mekaniska driven. Bra för backup. Har en diskmaskin jag byggde samtidigt med datorköpet på 80-talet, men ena driven är lite trött i motorn. Som fattig student byggde man ju det som gick att byggas, då t ex en diskettstation till ABC80 (FD2D som min motsvarar) var dyrare än hela datorn.

bild.png.1b464328727b38adf0585e6e2c025012.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Nu blir det RIKTIG OT-varning. Ber TS om ursäkt för det...

 

 

Nu får det vara ordning i klassen....

 

ABC80 kom i slutet av 70-talet (1978) och var ungefär samtida med Apple II. Commodore PET fanns också, men var mer kontorsinriktad. TRS-80 kom väl i ungefär samma veva och Ataris första strax efter. Jag fick följa med pappa till hans jobb (en gymnasieskola) där de skaffat ett par ABC80 precis när de kom, men de var inlåsta i ett speciellt rum som bara vissa hade nyckel till (bl a min far). Där kunde jag tillbringa timmar....

 

Sinclairs ZX80, som såldes som byggsats, var usel i jämförelse (som dator) och kom först ett par år senare. Ju mer man skrev av programmet, desto färre rader visades på TV-skärmen då de delade samma interminne. Men den var billig, en ABC80 med kassettspelare kostade då c:a 10.000:- (minns ELFA tog 8.200:- plus moms).

Året efter (1981 ?) kom ZX81, som var betydligt bättre med fortfarande samma usla "tangentbord". Då kom också VIC20, som hade fler rader än tecken per rad (23 rader x 22 tecken). Föll mig aldrig i smaken. Det gjorde däremot TI99/4A som kom samtidigt, men den slog väl aldrig så bra här.

 

Vic-64 som den faktiskt först hette i många butiker (men ganska snabbt blev Commodore 64 även där) kom ett par år in på 80-talet. Då hade jag en egen ABC80 och gjorde rätt mycket hårdvarunära programmering och egna datormoduler, så jag stannade vid den. Men mina gymnasiekompisar körde ZX Spectrum, Spectravideo m.m.

Samtidigt dök det upp en massa udda, skumma saker som min lokala datorbutik bara måste ta hem för utvärdering - Sord M5, Oric, Dragon 32 och jag minns inte allt.

 

ABC800 kom ett par år efter ABC80, men då började ju IBM-PC göra sitt intåg och ABC800 blev aldrig den succé som ABC80. Vi hade lite ABC800 i slutet av min skoltid, tillsammans med den märkliga skoldatorn "Compis". Samtidigt släppte Commodore Amiga, men den programmerade jag aldrig. Däremot extraknäckte jag på ett datorföretag och försökte bl a sälja in den till reklamföretag inte minst för dess - med dåtida mått mätt - fantastiska grafik och kraftfulla processor.

 

Här är min första egna ABC80, fortfarande körbar (tog fotot just nyss), renoverad (bl.a. tantaler och bytt skumkuddarna i tangentbordet) och med gott om modifieringar. På vänster sida finns t ex kontakter med 32 I/O-portar och den är som synes moddad med TKN80 och givetvis 32K RAM. Tog också fram en högupplösningsgrafik till den under gymnasietiden (nåja, högupplöst för den tiden), men den lyckades jag aldrig sälja.

Testade också att byta CPU till Z80B och överklocka den x2, men den blev aldrig stabil. Tror inte RAM-minnena hängde med.

Diskmaskinen till vänster är ett sent bygge (2016) där man kan växla så ett SD-kort (FAT32) emulerar hundratals ABC80-disketter på DR0: istället för den mekaniska driven. Bra för backup. Har en diskmaskin jag byggde samtidigt med datorköpet på 80-talet, men ena driven är lite trött i motorn. Som fattig student byggde man ju det som gick att byggas, då t ex en diskettstation till ABC80 (FD2D som min motsvarar) var dyrare än hela datorn.

bild.png.1b464328727b38adf0585e6e2c025012.png

Min diskmaskin har jag i köket och den rengör tallrikar och glas.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg Luxor maskin ABC80.

Sinclairen ZX80 och dåtida Acorn Atom blev de perondatorer som blev tillgängliga för oss med lägre inkomster (Studenter) via bl a Josty Kit/Data. Flera köpte Acorn via datatidningen BYTE vill jag minnas .

ABC80 fanns en på högstadiet i skolan(1979-1982), men ingen hade den som hemdator.. ABC800 hade vi på tekniskan men den kom i skymundan för Spectrum och VIC64.

Det dök upp en uppsjöav speldatorer såsom Atari 400/800, Texasinstruments 99:a, Commodores VIC o Amiga , några blev bra till allmän programering också.

På tekniska användes framför allt under mina år 1982-1985 ZX Spectrum och VIC64:an.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Autohelm 4000 autopilot och meckat en hel del med den. Tog en stor funderare när jag först skaffade en nmea 0183 och senare (nu) en Raymarine Axiom plotter med n2k.

Autopiloten snackar inte överhuvutaget med någonting, det finns inga kommunikationsmöjligheter med dessa gamla autohelm piloter, du kan koppla in remote och vindgivare, thats it.

När det gäller övriga instrument har jag varit inne på banan att översätta nmea 0183 till n2k, det går, men kräver i princip att du har en konverterare per instument. Det blir helt enkelt för dyrt, meckigt och antagligen opålitligt. Det enda jag kommer göra så med är min vhf radio som kör ut ais data över 0183, där kommer jag pröva med en konvertering till n2k.

 

För övrigt har jag fortfarande kvar mina zx81, vic20, c64 och amiga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Guggen:

Jag har haft en Autohelm 4000 autopilot och meckat en hel del med den. Tog en stor funderare när jag först skaffade en nmea 0183 och senare (nu) en Raymarine Axiom plotter med n2k.

Autopiloten snackar inte överhuvutaget med någonting, det finns inga kommunikationsmöjligheter med dessa gamla autohelm piloter, du kan koppla in remote och vindgivare, thats it.

När det gäller övriga instrument har jag varit inne på banan att översätta nmea 0183 till n2k, det går, men kräver i princip att du har en konverterare per instument. Det blir helt enkelt för dyrt, meckigt och antagligen opålitligt. Det enda jag kommer göra så med är min vhf radio som kör ut ais data över 0183, där kommer jag pröva med en konvertering till n2k.

 

För övrigt har jag fortfarande kvar mina zx81, vic20, c64 och amiga.

Så här står det i manualen, men det kanske inte stämmer på alla enheter? Kanske fanns  typ Mk1 osv.?

 

Radio Navigation Interface navigation system that outputs cross track error to either the NMEA0180, 0182 or (Cat. No. 2075

NMEA format) 0183 standard. It supervises the Autohelm 4000 to maintain the preselected track set on the radio navigation system. Full operating details  are supplied with each interface.

Your main distributor or Nautech’s Product Support’Department will be able to advise you of Radio Navigation Systems

with suitable autopilot output

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar "GND 10 black box"?

Den ska ju convertera silva/nexus signaler till nmea 2000.

Borde inte det gå att koppla ihop silva givarna/instrumenten med Raymarine plottern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 1/8/2024 at 10:46 AM, excel319 said:

Så här står det i manualen, men det kanske inte stämmer på alla enheter? Kanske fanns  typ Mk1 osv.?

 

Radio Navigation Interface navigation system that outputs cross track error to either the NMEA0180, 0182 or (Cat. No. 2075

NMEA format) 0183 standard. It supervises the Autohelm 4000 to maintain the preselected track set on the radio navigation system. Full operating details  are supplied with each interface.

Your main distributor or Nautech’s Product Support’Department will be able to advise you of Radio Navigation Systems

with suitable autopilot output

Ja, mitt minne sviker mig tydligen, det fanns tydligen en separat box för autohelm piloterna som man kopplade in i remote uttaget, RNI, och kommunicerade via nmea. Lär vara en raritet att få tag på och har aldrig sett någon beggad att få tag i de år jag letade runt efter autohelm prylar och reservdelar.

Frågan är vad en sådan faktiskt skickar och tar emot, om det bara är en remote över nmea eller vad man kan få ut.

Tog en titt på ebay nu och det finns faktiskt en till salu, din för 3 tusen spänn, https://www.ebay.ca/itm/305035159195, vore helt magiskt att se en sådan fungera :)

image.png.4d81603ad54bf16650d316aff0caef89.png

Redigerad av Guggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...