Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
DanielMalmgren

Förstärka NOA-överliggare?

Rekommendera Poster

Hej.

Nu har det kommit lite snö här. Och plötsligt ser skarven i mitt överliggarrör ut så här:

20231223_093545.thumb.jpg.1154e6e36f44e926d0472237a82e71c7.jpg

 

Inte alls kul ju... Två frågor:

 

1. Behöver jag oroa mig på kort sikt? Spontana känslan är att det ska mycket till för att det ska knäckas helt, låter det rimligt?

 

2. På lång sikt (alltså tills nästa vinter), kan man förstärka skarven på något rimligt sätt? Det första är väl att hoppas att själva rören är oskadda och i så fall bara köpa sig en ny skarv, men jag antar att det kommer att gå lika illa med den. Det optimala vore givetvis att sätta stagen närmare så inte överliggaren behöver "hänga i luften" riktigt så långt som den gör, men det är tyvärr inte lösbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Kommer nog inte knäckas men stor risk att det kan glida ur.

2. Min erfarenhet av när det glider isär på dessa är att det är rörens flänsar som har skadats och inte skarvröret.
 

Brukar ofta gå att sätta en mittstötta där två ben inte funkar. Alternativt kan man kanske hitta ett rör med invändig diameter som motsvarar ytterdiametern och trä på.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga eftersom det kanske är oklart på bilden: Rören sitter alltså i princip inpå varandra i överkant, men det är en glipa på ett par centimeter i underkant. De har alltså inte egentligen glidit isär utan det är skarven som har krökts.

 

En mittstötta är alltså inte möjlig, det går över sittbrunnen där jag behöver ha hamnkapellet på över vintern. Men att trä på ett rör med rätt invändig diameter känns ju som en bra idé, så har jag inte tänkt. Ska väl vara lite drygt 35 mm då, borde ju t o m funka om det är 40mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

För att förtydliga eftersom det kanske är oklart på bilden: Rören sitter alltså i princip inpå varandra i överkant, men det är en glipa på ett par centimeter i underkant. De har alltså inte egentligen glidit isär utan det är skarven som har krökts.

 

En mittstötta är alltså inte möjlig, det går över sittbrunnen där jag behöver ha hamnkapellet på över vintern. Men att trä på ett rör med rätt invändig diameter känns ju som en bra idé, så har jag inte tänkt. Ska väl vara lite drygt 35 mm då, borde ju t o m funka om det är 40mm...

Varför behöver hamnkapellet vara på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Kane:

Varför behöver hamnkapellet vara på?

Jag har en luftavfuktare som håller torrt där under, har insett att det är enda sättet att undvika att saker möglar. Försökte förr om åren med olika typer av genomdrag och fick ägna timmar åt att gno bort svartmögel varje vår, sedan jag började med så tätt som möjligt och en 230V avfuktare så är det en fröjd att avtäcka båten om vårarna 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

För att förtydliga eftersom det kanske är oklart på bilden: Rören sitter alltså i princip inpå varandra i överkant, men det är en glipa på ett par centimeter i underkant. De har alltså inte egentligen glidit isär utan det är skarven som har krökts.

 

En mittstötta är alltså inte möjlig, det går över sittbrunnen där jag behöver ha hamnkapellet på över vintern. Men att trä på ett rör med rätt invändig diameter känns ju som en bra idé, så har jag inte tänkt. Ska väl vara lite drygt 35 mm då, borde ju t o m funka om det är 40mm...

Ligger presenningen och vilar på sittbrunnskapellet? Annars borde du väl kunna komplettera med ett par extra stödben mot relingen som hjälper till att hålla upp överliggaren. Stödbenen behöver ju inte sitta mitt för den krökta skarven för att hjälpa till att hålla upp överliggaren utan kan sättas precis framför (eller bakom) kapellbågen. Stödbenen kan även ställas mot grabbräcken på fördäck om det är lämpligare eller knapar på gångborden akterut. Det viktiga är ju att minska fria längden på överliggaren.

 

Jag har använt samma NOAställning sedan 1985 med komplettering av delar efterhand som båtarna blivit längre och har aldrig knäckt överliggaren. Däremot så har något stödben och utliggarrör behövt bytas när de blivit alltför krokiga.

 

Jag kan dela med mig med ett tips som det tog många år för mig att komma på: Jag har köpt ett par extra klämmor till överliggare. Dessa har fästs längst fram och bak på överliggaren. Sedan fick en kapellmakare slå i ett par öljetter mitt på presenningen. Numera kan jag spänna upp pressen ordentligt längs överliggaren utan att den korvar sig (jag fick även komplettera med en kort bit överliggare för att nå utanför presenningen men det beror ju på mått på press o befintlig överliggare).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lintott:

Annars borde du väl kunna komplettera med ett par extra stödben mot relingen som hjälper till att hålla upp överliggaren.

Nja, alltså, jag har ett par stödben som sitter så långt bak på pulpit som det är möjligt, vilket är precis framför vindrutan. Det är en DC (Uttern D57) jag har och sittbrunnen är alltså lika bred som båten så det finns ingen möjlighet att ha några stöttor på ömse sidor om den. Tyvärr tror jag att jag har uttömt alla möjligheter att få stöttor närmre varandra än jag har 😕 Det jag möjligen har fundera på är att ställa en stötta i hålet för vattenskid-pinnen som är rakt under överliggaren precis bakom sittbrunnen, denna stötta skulle dock vara typ en halvmeter framför redan befintlig A-ställning i båtens akter så det är tveksamt hur mycket skillnad det skulle göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God Jul!

På den tiden hag hade NOA bytte jag ut ett stukat aluminiumrör mot ett stålrör... blev ju nästan bra, då en annan del av takåsen knäcktes istället... Möjligen kanske man kan lägga ett annat klenare rör inuti det andra?

Numera (har P&S) har jag en glatt presenning, samt självfallet ett ... bra självfall på presenningarna så att snön kan kana av.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Nja, alltså, jag har ett par stödben som sitter så långt bak på pulpit som det är möjligt, vilket är precis framför vindrutan. Det är en DC (Uttern D57) jag har och sittbrunnen är alltså lika bred som båten så det finns ingen möjlighet att ha några stöttor på ömse sidor om den. Tyvärr tror jag att jag har uttömt alla möjligheter att få stöttor närmre varandra än jag har 😕 Det jag möjligen har fundera på är att ställa en stötta i hålet för vattenskid-pinnen som är rakt under överliggaren precis bakom sittbrunnen, denna stötta skulle dock vara typ en halvmeter framför redan befintlig A-ställning i båtens akter så det är tveksamt hur mycket skillnad det skulle göra.

Annars kanske ett par med A-ben mitt för sittbrunnen kan fungera?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte tätare med sidostöd (styrbord och babord) samt extra stöd rakt ned när jag hade båten utomhus i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kanske ställa något (låda) under kapellet. Detta något ska gå upp till kapellet.

Sedan en stötta på lådan upp till nocken.

 

Ja, det kan bli nötning på kapellet, kan kanske lösas med hård skiva på kapellet, under stöttan då.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-24 vid 09:29 skrev Georg_Ohm:

Numera (har P&S) har jag en glatt presenning, samt självfallet ett ... bra självfall på presenningarna så att snön kan kana av.

Mmm, ett problem jag har är nog att stropparna jag använder har gått en vinter för mycket vilket gör att presenningen inte är nog sträckt, vilket förstås gör att snö lägger sig på den och trycker ner den extra mycket. Nya stroppar är ju en väldigt liten investering i sammanhanget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Du kan kanske ställa något (låda) under kapellet. Detta något ska gå upp till kapellet.

Sedan en stötta på lådan upp till nocken.

 

Ja, det kan bli nötning på kapellet, kan kanske lösas med hård skiva på kapellet, under stöttan då.

Mmm, inte en helt dum idé. Men det är nog svårt att få det att inte nöta, det mesta brukar ju fara runt och nöta under höststormarna 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm, ett problem jag har är nog att stropparna jag använder har gått en vinter för mycket vilket gör att presenningen inte är nog sträckt, vilket förstås gör att snö lägger sig på den och trycker ner den extra mycket. Nya stroppar är ju en väldigt liten investering i sammanhanget...

Jag har även övergett stroppar och Oves blåa plastsnöre*.

Jag har istället Biltemas röda spännband, fungerar bra, om man bara inte drar för hårt, då släpper öljetterna.

Jag har tre av Julas gröna presenningar, har vänt den glattaste sidan utåt.

 

* Nej, jag har inte reklamerat mitt plastsnöre, minns inte var jag köpte det... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har istället Biltemas röda spännband, fungerar bra, om man bara inte drar för hårt, då släpper öljetterna.

Blir inte det väldigt stumt? Jag tänker att det är bra om det ändå kan flexa lite? Eller det gör ju i och för sig inte mina stroppar heller efter en vinter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-26 vid 13:07 skrev DanielMalmgren:

Blir inte det väldigt stumt? Jag tänker att det är bra om det ändå kan flexa lite? Eller det gör ju i och för sig inte mina stroppar heller efter en vinter...

Jag har alltid använt vanlig blå presenningslina och dragit runt kölen. Fungerat bra de senaste 30 åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-26 vid 13:07 skrev DanielMalmgren:

Blir inte det väldigt stumt? Jag tänker att det är bra om det ändå kan flexa lite? Eller det gör ju i och för sig inte mina stroppar heller efter en vinter...

Ja det blir stumt, det tror jag att det skall vara. Jag skulle kunna tänka mig att om presenningen tillåts fladdra längs liken (= dom dubbelsydda kanterna runt om) så blir slitaget större. 

4 minuter sedan skrev Jernhand:

Jag har alltid använt vanlig blå presenningslina och dragit runt kölen. Fungerat bra de senaste 30 åren.

Jag trasslade med sådan lina i sisådär 25 år, sedan tröttnade jag.
Med spännband går det lättare och snabbare.

Det har hänt några gånger när jag lagt på presenningarna ensam att vinden kommit åt och blåst av presenningen innan jag hunnit surra den med linan. Det kan ju förvisso hända om man inte är snabb nog med spännbanden också, men det går snabbare att spänna dessa.

Sedan har den där blåa plastlinan påverkats av någonting, slitage och kanske UV-strålning så den kunde ju tjänstgöra som taggtråd istället…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Med spännband går det lättare och snabbare.

Det har hänt några gånger när jag lagt på presenningarna ensam att vinden kommit åt och blåst av presenningen innan jag hunnit surra den med linan. Det kan ju förvisso hända om man inte är snabb nog med spännbanden också, men det går snabbare att spänna dessa.

Sedan har den där blåa plastlinan påverkats av någonting, slitage och kanske UV-strålning så den kunde ju tjänstgöra som taggtråd istället…

Absolut, jag vet en del som använder "flagglina" också.

Men brukar fungera bra för mig. Jag har dock ingen NOA-ställning utan en hederlig träställning med en ås. Hänger upp presenningen i fören och aktern och kastar över den på mitten.

 

Sen fäster jag ett snöre i varje öljett på ena sidan och drar under båten och fäster med ett dubbelt halvslag om egen part, med en lagom lång ände så jag kan öppna och komma in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...