Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Mackey

Panamakanalen uttorkad - trafiken halveras

Rekommendera Poster

Jag såg just detta om att det är vattenbrist i Gatun Lake och andra tillflöden till kanalen.

Trafiken minskas från 40 passager per dag till 25 per dag nu i november och 20 per dag i januari.

https://omni.se/a/4okMKa

 

Hur kommer långseglarna att påverkas kan man undra?

 

Det är ju inte direkt som när Hammarbyslussen stänger och man måste segla ut genom Södertälje kanal.

Omvägen är ju märkbart längre.

 

Lastbilstransporter kan ju bli en lösning för att komma vidare, men det känns ju som att tappa en del av upplevelsen. Kanske lite som att tvingas ta lastbil från Söderköping till Mariestad för att Göta kanal inte har tillräckligt med vatten. Det blr ju inte riktigt samma sak.

 

Någon långseglare som vet mera?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi gick igenom panamakanalen 2020 var det också brist på vatten. Kanske inte lika illa som nu men det var ändå så pass lite vatten i sjön att det påverkade slussningen. I praktiken innebar det att kanalbolaget gjorde vad de kunde för att optimera slussningen genom att fylla slussarna så effektivt som möjligt. För oss fritidsbåtar betydde det att väntetiden blev lite längre än normal och att själva slussningen tog lite längre tid.

Jag skulle gissa att det blir så nu också. Dvs ingen blir nekad slussning men man kanske inte får sin första önskade slusstid utan måste vara beredd att vänta någon dag extra innan man får gå igenom

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GroundControl:

När vi gick igenom panamakanalen 2020 var det också brist på vatten. Kanske inte lika illa som nu men det var ändå så pass lite vatten i sjön att det påverkade slussningen.

Nu är det tydligen den torraste regnperioden sedan 1950.

Man får hoppas att det kommer gå att ta sig igenom som fritidsbåt nu också.

 

Hur har det gått för er efter pandemin?

Finns säkert något att läsa någonstans, men det kändes artigt att fråga. 😉

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

Hur har det gått för er efter pandemin?

Finns säkert något att läsa någonstans, men det kändes artigt att fråga. 😉

Oj!

Jag letade upp bloggen!

 

Frågan kvarstår, ännu mer än tidigare.

Hur har det gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte seglat igenom om Panamakanalen men besökt slussarna för 20 år sedan, kan rekommendera ett besök.
Då kostade det ca $1000 att slussa en segelbåt genom Panamakanalen.
Slusskostnaden 2023 för en segelbåt kortare än 65 fot verkar vara ca $1800 och kommade år ökar kostnaderna.

 

Det är gigantiska konstruktioner som började byggas 1882 under ledning av fransmannen Ferdinand de Lesseps men gick i konkurs 1889 och 20000 arbetare dör under det franska försöket att bygga kanalen. Kostnaden för det franska försöket var budgeterat till $132 miljoner men projektet hade vid konkursen kostat $287 miljoner.

 

Mellan 1904 -1914 bygger USA kanalen med 40000 arbetare varav 5000 dör. Kostnad $375 miljoner.

 

Kanalen utökades ytterligare med större slussar 2016 till en kostnad av $5,2 miljarder.

 

Här är en video som belyser problemet med pågående klimatförändringar vilket ger brist på vatten.
En lösning kan bli att överleda vatten från ytterligare två sjöar:

  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Mackey

Tackar som frågar. Jomen det är riktigt bra med tanke på omständigheterna. Så här med facit i hand är vi väldigt glada att vi åkte hem för vård och framför allt återhämtning. Men nu är vi på gång igen och åker tillbaks till båten i Januari. Planen är att segla tillbaks till Fiji i Maj när orkansäsongen på södra halvklotet är över. Vi känner att vi inte är riktigt klara med Fiji än och förra gången blev ju lite abrupt avbruten.

 

2020 betalade vi totalt 19 000kr för kanalgenomfarten och då räknar jag in allt sådant som taxiresor, telefonkort, hyra av linor och däck, line-handlers, etc. Vi hade ingen agent utan skötte all kontakt med kanalbolaget själva , annars tillkommer ungefär 5000kr till om jag minns rätt. Det här är alltså efter prishöjningen som gjordes 2019 ska tilläggas

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidospår, eller en liten bäck intill:

 

Väldigt många kanalbyggare dog av infektionssjukdomar som spreds med olika myggor. Malaria och Gula febern. Man kalhögg stora områden och dränerade stora våtmarker för att bli av med myggorna och deras larver. Dessutom planterade man in fiskar som åt mygglarver. Fiskar som vi idag finner i nästan vilken zoo-butik som helst, levandefödande tandkarpar såsom; platy, svärdbärare och mollynesior. Ok, en del av dessa fiskar fanns redan i området. Ok igen, de fiskar som saluförs här ser inte likadana ut som dom gör och gjorde i sin ursprungliga miljö.

 

Sedan var det ju också många arbetare som omkom i olika skred, ras, sprängningsolyckor och andra typer av arbetsplatsolyckor. Uppenbarligen saknades det både skyddsombud och arbetarskyddsstyrelse…

Och om det funnits en arbetarskyddsstyrelse hade den väl fått utreda sisådär 25.000 arbetsplatsolyckor….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-02 vid 17:46 skrev GroundControl:

@ Mackey

Tackar som frågar. Jomen det är riktigt bra med tanke på omständigheterna. Så här med facit i hand är vi väldigt glada att vi åkte hem för vård och framför allt återhämtning. Men nu är vi på gång igen och åker tillbaks till båten i Januari. Planen är att segla tillbaks till Fiji i Maj när orkansäsongen på södra halvklotet är över. Vi känner att vi inte är riktigt klara med Fiji än och förra gången blev ju lite abrupt avbruten.

Härligt att höra att ni är på gång igen.

Avundas er lite.

 

Jag skulls gärna vara en långseglare och uppleva allt både bra och dåligt på egen köl på de sju haven, men tyvärr är jag inte det.

Nog har jag mycket av det som krävs, men det här med att vara borta ifrån barn och barnbarn samt släkt och vänner funkar inte riktigt. Hustrun och jag får nöja oss med några månader åt gången som paying crew och kanske kommer vi runt jorden till slut.

 

Ha det bra.

Fair winds!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte havsvatten i Panamakanalen? Borde inte flödet jämna ut sig? Och havsnivåerna påstås ju dessutom stiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GTI:

Nordvästpassagen istället för att gå genom Panamakanalen? eller Nordostpassagen istället för att gå genom Suezkanalen...?

Kanada hävdar väl fortfarande att dess arktiska skärgård tillhör dem och vill kanske inte ha internationell trafik där.. Om man skall till Nordamerikas Stillahavskust kan ju Nordvästpassagen bli en genväg. Isen är ju inte längre några överstigbara problem, det är väl däremot politiken.

Nordostpassagen däremot,  löser kanske inte transportproblemet med en ickefungerande Panamakanal, men den kan ju bli en Yen-väg till Japan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic, ... Har någon varit med om att tullpersonal i Panama, och andra mindre civiliserade platser, stjäl föremål ur båten när de går igenom den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Är det inte havsvatten i Panamakanalen?

Nej. Det är en slusstrappa. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Terri:

Off topic, ... Har någon varit med om att tullpersonal i Panama, och andra mindre civiliserade platser, stjäl föremål ur båten när de går igenom den?

Har ingen egen erfarenhet men har hört talas om tullpersonal som först hittat en massa småsaker som inte är enligt lämnade uppgifter och sedan blivit stående framför någon personlig tillhörighet till besättningen och sagt att ”den var fin”. Sedan gått ett varv till hittat andra småsaker och sedan stannat framför samma pryl och sagt samma sak igen varpå besättningsmannen gett saken till tulltjänstemannen och sedan var besöket avslutat utan åtgärder. Det liksom några limpor cigaretter brukar användas som ”smörjmedel”.

Varför frågar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, ChristerN said:

Varför frågar du?

Mutor har jag hört talas om ska vara ganska vanligt i Panama. 

Jag funderar bara, på Europa, och länderna runt Medelhavet, och om man seglar längre bort. Man blir ganska utsatt. Det skulle kunna bli ett problem, om man har sitt bohag fokuserat i båten och sina kära ägodelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, ChristerN said:

... tullpersonal som först hittat en massa småsaker som inte är enligt lämnade uppgifter och sedan blivit stående framför någon personlig tillhörighet till besättningen och sagt att ”den var fin”. Sedan gått ett varv till hittat andra småsaker och sedan stannat framför samma pryl och sagt samma sak igen varpå besättningsmannen gett saken till tulltjänstemannen och sedan var besöket avslutat utan åtgärder....

Detta är värre än en vanlig muta. Ett mycket grövre ohederligt beteende.

Jag skulle likställa det med stöld. Det är ett övergrepp, och utpressning mot båtägaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Terri:

Off topic, ... Har någon varit med om att tullpersonal i Panama, och andra mindre civiliserade platser, stjäl föremål ur båten när de går igenom den?

Nej, det är inget utbrett problem.

1; I just Panama så besöker inte myndigheterna båten över huvud taget. Utan du som kapten ombord måste uppsöka tull och migration för att få alla papper och pass stämplade samt betala administrativa avgifter samt avgift för sailing permit (giltigt 1år) enligt fasta priser.

 

2; Vi har under fyra års långsegling bara haft myndighetspersoner ombord vid två tillfällen och det var i Fiji och Australien. Där får man inte gå iland innan pappersarbetet är avklarat.

Vi har under hela vår segling så här långt alltid blivit korrekt bemötta av myndighetspersoner och aldrig betalt några mutor eller liknande. Jag har faktisk inte ens hör talas om att andra långseglare skulle ha behövt betalt mutor eller blivit bestulna av myndighetspersoner. Det är möjligt att det förekom förr i tiden och att skrönorna lever kvar, men nu är det som sagt inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-24 vid 15:45 skrev Terri:

Off topic, ... Har någon varit med om att tullpersonal i Panama, och andra mindre civiliserade platser, stjäl föremål ur båten när de går igenom den?

Jag är ju inte direkt någon långseglare, men har ju varit ute ett par tvåmånaders seglingar som paying crew.

Under den tiden har jag inte varit med om något och inte heller hört någon annan berätta om sådana problem.

Håller med GroundControl om att man blir korrekt bemött. Möjligen är vissa personer lite gnetiga i vår svenska smak, men samtidigt finns det andra som är extremt hjälpsamma när väl det formella är avklarat.

 

Jag har varit med om att tullaren visat oss ett bra matställe och visat affärer för mat och dryck.

Vi bjöd på mat på restarangen, men jag är 99 % säker på att det inte var syftet.

 

Möjligen kan det ju ha funnits någon avgift som egentligen inte finns, men det är svårt att veta.

 

Apropå avgifter så har spanjorerna lyckats åstadkomma en officiell muta i spansktalande delar av Västindien och i Stilla havet.

När man lämnar en hamn måste man ha ett papper på att man lämnat hamnen och vilken destination man har. Har man inte detta papper när man kommer till nästa hamn blir det problem.

Det enda syftet som jag kan förstå är att hamnkaptenen ska få lite extra kosing.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för betryggande svar. Med mer modern digital övervakning, noggrannare registrering och rutiner, så har situationen också likriktats mer och därmed nog gett mindre utrymme för korruption, kanske. För seglarens egen del, kanske det också betyder en del att vara uppmärksam, ha intuition, positiv inställning, och inte dra till sig negativa energier som en magnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...