Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
patrikflink

2st 100 watt solceller, hur länge?

Rekommendera Poster

Ja, vad tror?

Vet att det är svårt att räkna 100%, men vill att ni höftar lite (har såklart shunt från Victron).

Anledning att jag undrar är att jag beställde 3st, men 1st fick fötter hos transportbolaget (ingen fara, har redan fått tillbaka pengarna, bra att köpa via Svenskt bolag). Såklart köpte jag dom SISTA tunna svarta med perfekta måtten som ska ligga ovanpå kapellet med tenax tryckknappar, hittar inga likadana med dom måtten.

 

Förbrukningen kommer att vara som i dom flesta båtar, kyl, värmare, pumpar osv.

Ska tilläggas att banken är ny (500ah AGM) och 2st helt nya 100 watts solceller.

IMG_20231011_150726957_HDR.jpg

IMG_20231011_151301922.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan en massa matematik, bara erfarenhet:

Jag lade ju på två 100 wattare platt på taket på min båt, 2016 tror jag det var, innan fanns bara en 50-wattare.

50-wattaren kan vi bortse ifrån då den nu laddar andra grejer ombord.

Men alltså 200 watt solcellspanel, en bra MPPT-regulator, 280 Ah batteribank öppna syra/bly, golfbilsbatterier (som även är anslutna till generatorn) och en 42 liters Isotherm-kyl med ASU, detta fungerar väldigt bra på våren, sommaren och tidiga hösten. Alltså även vid stillaliggande utan att ha motorn igång, det finns ström över till pumpar, TV, belysning, mobilsladdare och annat, batterimonitorn brukar visa omkring 85% på kvällen, och vid 09-tiden morgonen därpå omkring 90%, för att sedan visa 104%(!) vid 11-tiden.

Emellanåt när besättningen utökas kör vi även igång en 42 liters kylbox med kompressor och ett ASU-liknande system, och det brukar funka, men då är jag ute i marginalerna och förbrukar. Å andra sidan blir det ju alltid minst en timmas motorgång så generatorn får jobba litet dessa dagar. Landsrömsladdare är också ansluten till batteribanken, men jag tar i princip aldrig landström på sommaren, däremot på hösten med då mest för att få varmvatten och kunna köra en värmefläkt.

 

Så jag tror med stor sannolikhet att du klarar dig med 200 watt, om du dessutom kan flytta panelerna under dagen för att fånga mer solstårlning blir det ju förstås litet bättre

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev LuminaL:

Vad är frågan?

Med min bank och normal förbrukning, räcker 2st 100 wattare, typ så menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Utan en massa matematik, bara erfarenhet:

Jag lade ju på två 100 wattare platt på taket på min båt, 2016 tror jag det var, innan fanns bara en 50-wattare.

50-wattaren kan vi bortse ifrån då den nu laddar andra grejer ombord.

Men alltså 200 watt solcellspanel, en bra MPPT-regulator, 280 Ah batteribank öppna syra/bly, golfbilsbatterier (som även är anslutna till generatorn) och en 42 liters Isotherm-kyl med ASU, detta fungerar väldigt bra på våren, sommaren och tidiga hösten. Alltså även vid stillaliggande utan att ha motorn igång, det finns ström över till pumpar, TV, belysning, mobilsladdare och annat, batterimonitorn brukar visa omkring 85% på kvällen, och vid 09-tiden morgonen därpå omkring 90%, för att sedan visa 104%(!) vid 11-tiden.

Emellanåt när besättningen utökas kör vi även igång en 42 liters kylbox med kompressor och ett ASU-liknande system, och det brukar funka, men då är jag ute i marginalerna och förbrukar. Å andra sidan blir det ju alltid minst en timmas motorgång så generatorn får jobba litet dessa dagar. Landsrömsladdare är också ansluten till batteribanken, men jag tar i princip aldrig landström på sommaren, däremot på hösten med då mest för att få varmvatten och kunna köra en värmefläkt.

 

Så jag tror med stor sannolikhet att du klarar dig med 200 watt, om du dessutom kan flytta panelerna under dagen för att fånga mer solstårlning blir det ju förstås litet bättre

Tackar.

 

Flytta solceller kommer inte på tal, är för bekväm av mig. Ny Victron MPPT 30/100 sitter också. Ville maximera med 300 watt totalt, men sket sig tyvärr.

 

Hoppas att firman får hem likvärdiga så jag kan köpa en till.

 

I min förra båt så lyckades jag faktiskt att aldrig använda landström, hade 250 watt totalt, men nya båten tror jag att vi kommer att förbruka mera i.

 

Har såklart också installerat en Victron 30A landströmsladdare, men vill gärna undvika använda den också, där av min stora bank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som naturligtvis också spelar roll är om du typ varje dag kör en timme eller två eller om du ligger stilla flera dygn i sträck.

Jag ligger ofta stilla upp till 5 dagar i sträck och då räcker mina 135+44+44 W rätt bra på sommaren om läget är optimalt och vädret är soligt. På höst och vår räcker de inte. Har 570 Ah AGM och oftast bara en 85l kyl och lite LED-lampor och laddning av ett par telefoner och plattor samt värmare.

Mina två 44-wattare ligger limmade på rufftaket och de ger oftast ca 1/3 av vad min 135-wattare ger, förmodligen beroende på att de blir varma. 135-wattaren sitter på en ställning ovanpå akterkapellet. Antagligen skulle du tjäna på att ha liten luftspalt under dina paneler.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Det som naturligtvis också spelar roll är om du typ varje dag kör en timme eller två eller om du ligger stilla flera dygn i sträck.

Jag ligger ofta stilla upp till 5 dagar i sträck och då räcker mina 135+44+44 W rätt bra på sommaren om läget är optimalt och vädret är soligt. På höst och vår räcker de inte. Har 570 Ah AGM och oftast bara en 85l kyl och lite LED-lampor och laddning av ett par telefoner och plattor samt värmare.

Mina två 44-wattare ligger limmade på rufftaket och de ger oftast ca 1/3 av vad min 135-wattare ger, förmodligen beroende på att de blir varma. 135-wattaren sitter på en ställning ovanpå akterkapellet. Antagligen skulle du tjäna på att ha liten luftspalt under dina paneler.

Kommer att sitta på kapellet med Tenax tryckknappar (hade så på förra båten). Så bra luft under. Ska jaga lite och se om jag kan hitta 2st 50W.

Har bara 1,7 x 1.1m kapell yta att leka med. Mina som jag köpte hade passat perfekt med 3st.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev patrikflink:

Jag beställde 3st, men 1st fick fötter hos transportbolaget (ingen fara, har redan fått tillbaka pengarna, bra att köpa via Svenskt bolag). Såklart köpte jag dom SISTA tunna svarta med perfekta måtten som ska ligga ovanpå kapellet

 

Otroligt irriterande när man hittar precis det man vill ha och så dyker det upp ett RÖTÄGG och förstör allt, förstår din frustration, hoppas du får tag i en till.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varma paneler...

Jag har ju paneler med aluminiumram, och monterade i "hörnen" av plast, det är en luftspalt på kanske 50 mm mellan panelen och de svagt rundade taket. Men dom blir ju varma ändå. I somras under en solig dag kunde jag nästan lägga ned handflatan mot en panel, det kan ha rört sig om en temp på 40-45 grader. Ibland har jag sett olika diagram på temperatur och verkningsgrad, som jag aldrig brytt mig om att tyda, jag tänkte på detta innan monteringen, men tyckte då att jag tog i i överkant med kapaciteten att jag aldrig behövde tänka på varesig vinkel mot solen eller värmen.

Men att ha flexibla paneler på kapellduken tror jag inte behöver betyda någon betydande kapacitetsförlust,... eller kanske inte? Mörkblåa kapell blir ju rätt varma...

 

Men vid andra typer av installationer skall man nog tänka mer på att varma paneler presterar sämre än kalla dito. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en sak till.

Jag hade ju i början kopplat mina paneler i serie. Jag stod fast vid att det kanske var rätt så bra, jag tänkte att det skulle bli mindre spänningsfall med sisådär 26-35 volt än vid 14-20, men några här på forumet påpekade att om en panel blev skuggad så sabbade det även den andra panelens kapacitet. Så föregående sommar experimenterade jag med både serie- och parallellkoppling... och ja, jag vet inte. Jag lade ut en sittdyna på en av panelerna och kollade hur det blev på min BM-1, och jag tyckte nog det blev ungefär likadant, lika illa med skuggning både i serie och parrallellkoppling. Nu var ju detta ett "fältexperiment" inte i laboratoriemiljö med exakt lika mycket ljus och med noggrant kalibrerade mätinstrument. 

Å andra sidan har jag inga bypass eller spärrdioder i den kretsen, det måhända hade kanske påverkat experimentet positivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu står det totalt 400 watt hemma, Seasea hade faktiskt en svart till bra pris (1499kr) och rätta måtten. Dock lite bredare, men det kommer att få plats bredvid mina andra 2st 100 wattare (totalt 300W nu på kapellet).

 

Sen "råkade" jag bara köpa en portal vikbara på 100 watt också som jag tänkte slänga fram på flybridge eller lägga på framrutan vid längre vistelse i naturhamnar.

 

Så nu känns det bra gällande laddningen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo en sak till.

Jag hade ju i början kopplat mina paneler i serie. Jag stod fast vid att det kanske var rätt så bra, jag tänkte att det skulle bli mindre spänningsfall med sisådär 26-35 volt än vid 14-20, men några här på forumet påpekade att om en panel blev skuggad så sabbade det även den andra panelens kapacitet. Så föregående sommar experimenterade jag med både serie- och parallellkoppling... och ja, jag vet inte. Jag lade ut en sittdyna på en av panelerna och kollade hur det blev på min BM-1, och jag tyckte nog det blev ungefär likadant, lika illa med skuggning både i serie och parrallellkoppling. Nu var ju detta ett "fältexperiment" inte i laboratoriemiljö med exakt lika mycket ljus och med noggrant kalibrerade mätinstrument. 

Å andra sidan har jag inga bypass eller spärrdioder i den kretsen, det måhända hade kanske påverkat experimentet positivt.

Har bara kört parallellt, fungerar fint för mig. Aldrig testat att koppla i serie...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi satte 2 st (hårda/ parallellkopplade) 100W paneler på vår Saga 310 i våras och vi har inte kopplat på landström en enda gång i sommar.

Vi är ute mycket och ligger ofta stilla flera dagar om vinden är stadig fr rätt håll. Tror vi var nere på 92% som lägst?

(I Sagan går allt på el. Toa, pumpar, kyl, värmare mm. Vi är oftast 2 pers ombord).

Att räkna på installationen kan man givetvis göra men det är ju så många variabler så det blir nog bara en grov uppskattning?

Du får insupa forumets samlade erfarenhet och sedan ta det därifrån. Det går ju alltid at bygga ut.

 

// Mats W

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Wergis:

Vi satte 2 st (hårda/ parallellkopplade) 100W paneler på vår Saga 310 i våras och vi har inte kopplat på landström en enda gång i sommar.

Vi är ute mycket och ligger ofta stilla flera dagar om vinden är stadig fr rätt håll. Tror vi var nere på 92% som lägst?

(I Sagan går allt på el. Toa, pumpar, kyl, värmare mm. Vi är oftast 2 pers ombord).

Att räkna på installationen kan man givetvis göra men det är ju så många variabler så det blir nog bara en grov uppskattning?

Du får insupa forumets samlade erfarenhet och sedan ta det därifrån. Det går ju alltid at bygga ut.

 

// Mats W

Jag har ju gjort nästan exakt samma iakttagelser, eller erfarenhet. På morgonen har det varit omkring 85% om vi kvällen innan tittat på TV, som jag tidigare skrivit.

Och för att fortsätta att repetera... så är det ju kylskåpet som är den tyngsta förbrukaren.

Landströmskablarna ligger längst in i ett fack i motorrummet, och dom är ju besvärliga att ta fram... 

Vi låg i somras två nätter i Smögen, det var kallt, väldigt mulet, blåste mycket solcellsladdningen gav inte speciellt mycket, då kopplades landström mest för att kunna köra en värmefläkt.

Dom där 100W panelerna med tillhörande regulator är nog det bästa jag köpt till båten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-12 vid 17:20 skrev patrikflink:

Så, nu står det totalt 400 watt hemma, Seasea hade faktiskt en svart till bra pris (1499kr) och rätta måtten. Dock lite bredare, men det kommer att få plats bredvid mina andra 2st 100 wattare (totalt 300W nu på kapellet).

 

Sen "råkade" jag bara köpa en portal vikbara på 100 watt också som jag tänkte slänga fram på flybridge eller lägga på framrutan vid längre vistelse i naturhamnar.

 

Så nu känns det bra gällande laddningen!

Å så glöm inte att köpa några schottkydioder att koppla in i serie från varje solcellspanel. Du får ett knippe för under 50-lappen om du letar på "kinasidorna".

 

Jag har insett nyttan med dioderna efter att ha fått kortis i anslutningen till min ena panel och då tog den med sig den andra panelen in i solpanelernas himmel... Det var varvsinstallerat så jag fick så klart ett par nya paneler ☺️ (men de installerade jag själv... ).

 

Kan bara instämma om nyttan med ett antal solpaneler. Vi slår på kylboxen vid sjösättning o slår av den vid upptagning. Å i sommar blir det ännu bättre - mina AGM tog slut i höst efter 11 säsonger och mina nya LiFePO4 passerade idag Kap Finisterre på sin väg mot Antwerpen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wergis:

Vi satte 2 st (hårda/ parallellkopplade) 100W paneler på vår Saga 310 i våras och vi har inte kopplat på landström en enda gång i sommar.

Var satte ni dem?

På rufftaket bakom takluckorna?

Har ni en luftspalt under? Min erfarenhet är att det ökar effekten rätt mycket.

Vi har ju en hård 135W ovanför kapellet i framkant, monterad på targabågen med al-profiler akterut, vinklad snett ner för att fånga kvällssolen. Den ger betydligt mycket mer än de 2 st 44W som ligger limmade på rufftaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Lintott:

och mina nya LiFePO4 passerade idag Kap Finisterre på sin väg mot Antwerpen.

Kul!
Fabrikat?

Utrustning i övrigt som ska installeras maa dessa? (Säkert värt en egen tråd!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Kul!
Fabrikat?

Utrustning i övrigt som ska installeras maa dessa? (Säkert värt en egen tråd!)

Jag får återkomma när installationen är igång/klar men startar en tråd med lite hintar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade två st tunna a 45 W som låg bakom luckorna in under targabågen. Totalt kasst montage.

Nu satte jag 2 X 100 W (hårda) uppe på targabågen på var sida om gös-staken.

De gamla sitter kvar fortfarande men de är inte inkopplade längre. De skall tas bort till våren.

Blir bara 10 st hål att täta täta i taket 😞

Mina är parallellkopplade och monterade utan dioder. Trodde man skulle ha det men det skall man tydligen bara då det är seriekoppling?

Min elektriker samt annan firma i branschen som jag också kollade med sade att det kör man inte med då det är parallellkoppling.

Så fick det bli.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wergis:

- - -

Mina är parallellkopplade och monterade utan dioder. Trodde man skulle ha det men det skall man tydligen bara då det är seriekoppling?

Min elektriker samt annan firma i branschen som jag också kollade med sade att det kör man inte med då det är parallellkoppling.

- - -

Då begriper jag inte varför mina parallellkopplade pajade när det blev kortslutning i anslutningsboxen på den ena solcellspanelen (Slarvig installatör som skadade tätningen mellan kabel o anslutningsbox. Det kom in vatten i kopplingen och så försvann all laddning från båda panelerna.)

 

Men det kanske gynnar affärerna då de kan få sälja och installera fler paneler....

 

Vid seriekoppling är det nog onödigt med skyddsdioder för det enda som händer vid en kortslutning är att spänningen i kretsen minskar med spänningen från en panel.

 

Sen finns det dioder i vissa paneler som ska förbättra effekten vid partiell skuggning men de skyddar inte mot en total kortslutning vid parallellkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...