Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
namdo

Plana med elmotor

Rekommendera Poster

Vi har en 230 cm gummibåt som väger 34 kg.

Funderar på att skaffa en 3HK elmotor för att inte behöva ro i motvind mellan bryggan och ön, behöver inga snabba hastigheter men det vore ändå bra om den kunde plana.
 

Skulle ni tro att 3HK elmotor räcker för att plana när man enbart är en vuxen ombord med lätt packning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det blir svårt. Har en gummibåt som är i typ samma storlek med en 2,5hk utombordare. Den orkar precis upp i plan när sonen 11år kör den, med mig (knappa 80kg) så orkar den inte. 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som ovanstående, kanske med ett barn, soligt väder och medvind men högst tveksam annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Vilken HK / dragkraft skulle man egentligen behöva för att plana? Det låter som att 3HK ändå är på gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du plana välj större motor. Har en gummibåt 230 samt 270cm med 6hk och med 8hk.

De planar men är man ett barn och en vuxen är det lite kämpigt att nå upp i plan med 6hk även om det går med lite lirkande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger nej eftersom jag har en.

Kommer upp i ca 4.5 knop en vanlig dag. Har testat på tre olika jollar mellan 2,50m (32kg) och 3m , inte jättestor skillnad mellan dom. 

 Är det stora vågor att surfa på så har jag varit uppe i runt 8+, då vart det lite planing. Men propellern är inte gjort för fart och börjar kavitera.  

Med en annan propeller så kanske det går bättre? Håller på att kolla på olika 3d-printade lösningar för det...

  Dom (min iaf) är ju gjord för att köra på låga varv för längre batteritid och där är den otroligt effektiv i 2-3 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer effekt kräver mer batteri och batteri väger. Därav så får du mer tyngd att släpa på mer större motor. Elmotorn har dock ett betydligt bättre vridmoment så det kan gå med 5-6hk. Jag är dock försiktigt pessimistisk till att 3hk räcker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Mer effekt kräver mer batteri och batteri väger. Därav så får du mer tyngd att släpa på mer större motor. Elmotorn har dock ett betydligt bättre vridmoment så det kan gå med 5-6hk. Jag är dock försiktigt pessimistisk till att 3hk räcker.

Ja det blir ju en negativ spiral i ett ekorrhjul...

Möjligen kan du får mer kraft med en sådan där superdyr Toequeedo, det finns flera modeller, bland annat en på 6 Hk, och den kostar ju "bara" 41.169 kr... men då ingår ju batteri och kanske även an laddare......😄

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att byta jolle, titta på (originalet) Takacat eller det svensk/kinesiska alternativet Weststream.

De "planar" nog med en 1 kW motor....

Jag testade min Takacat 300 med 3 hk bensin utombordare och den går lätt i "planing", det är ju en katamaran så de planar egentligen inte men suger inte fast i vattnet som en vanlig gummijolle.

Bytte till en Weststream C26 och den är ännu lite snabbare men har en del dåliga lösningar som de kanske har rättat till nu?

Det finns för och nackdelar med hårda skrov på gummibåtar men jag tycker dessa modeller fungerar väldigt bra!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jumbo555:

Jag rekommenderar att byta jolle, titta på (originalet) Takacat eller det svensk/kinesiska alternativet Weststream.

De "planar" nog med en 1 kW motor....

Jag testade min Takacat 300 med 3 hk bensin utombordare och den går lätt i "planing", det är ju en katamaran så de planar egentligen inte men suger inte fast i vattnet som en vanlig gummijolle.

Bytte till en Weststream C26 och den är ännu lite snabbare men har en del dåliga lösningar som de kanske har rättat till nu?

Det finns för och nackdelar med hårda skrov på gummibåtar men jag tycker dessa modeller fungerar väldigt bra!

Det är väl en massa luft i systemet?

 Betänkande:

"Vanliga gummibåtar" alltså SIB, sådana som har en mer eller minde mjuk botten av någon duk, är ju som dom är (när dom inte är som dom skall)... som skrivits kan bottenduken liksom sugas fast i vattnet under en del förhållanden. Exv. har min gummibåt en "korv" som ligger mellan bottenduken och plywood-durken, den skall blåsas upp hårt för att ge en V-profil åt bottenduken... tja, det funkade nog på ritbordet. Vinkeln blir för liten, och duken spänns ändå ute ut ordentligt. Båten släpper inte i aktern när man kör med motor, och den blir i stort sett omöjlig att ro om det bara blåser litet i sidan eller emot. Det där med kursstabilitet är som att lägga en bit cellplast (Frigolit) på vattenytan en dag då det bara blåser en lätt bris, cellplasten far iväg i vindens riktning med en gång, nästan lika illa med en vanlig enkel SIB.

 

Även jag har kollat på dessa kattor, Takacat, man kanske skulle bli kattolik och köpa sig en sådan, designen ser ju onekligen vettig ut.

jag får väl ta en titt på Weststream också, jag kanske vinner på nästa skraplott...

 

Det finns ju en bra anledning till att någon, någon gång, kom på idén att kombinera gummibåten och båten med fast skrov, RIB. Dessa får ju klart bättre sjöegenskaper, men blir ju svårare att stjälpa upp på badbryggan vid transport, men om man har dävertar så är ju en liten RIB väldigt bra, men då kan man ju lika gärna köpa en billigare traditionell jolle, en sådan som man även kan vricka och segla.

 

Men jag vet inte, men inför varje långtur överväger jag att lämna gummibåten hemma, då den är till 30% nytta och till 70% besvär.

I somras använde jag den bara två gånger i skarpt läge. En gång på Usholmen för att komplettera med ytterligare ett akterfäste (det finns bojar där), jo jag rodde mot vinden...

Andra gången på Syd-Koster, Kyrkosund, då jag flyttade på ankaret. Barnbarna tycks ha tappat intresset för gummibåten, då det finns en SUP att paddla med istället. Jo jag har flyttat ett 15 kg äkta Bruce-ankare med sisådär 15 meter kätting från en SUP också... jag kan ju bara berätta att det hade gått mycket lättare med vilken jäkla gummibåt som helst, och då blir man nog inte heller idiotförklarad av båtgrannarna.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl en massa luft i systemet?

 Betänkande:

"Vanliga gummibåtar" alltså SIB, sådana som har en mer eller minde mjuk botten av någon duk, är ju som dom är (när dom inte är som dom skall)... som skrivits kan bottenduken liksom sugas fast i vattnet under en del förhållanden. Exv. har min gummibåt en "korv" som ligger mellan bottenduken och plywood-durken, den skall blåsas upp hårt för att ge en V-profil åt bottenduken... tja, det funkade nog på ritbordet. Vinkeln blir för liten, och duken spänns ändå ute ut ordentligt. Båten släpper inte i aktern när man kör med motor, och den blir i stort sett omöjlig att ro om det bara blåser litet i sidan eller emot. Det där med kursstabilitet är som att lägga en bit cellplast (Frigolit) på vattenytan en dag då det bara blåser en lätt bris, cellplasten far iväg i vindens riktning med en gång, nästan lika illa med en vanlig enkel SIB.

 

Även jag har kollat på dessa kattor, Takacat, man kanske skulle bli kattolik och köpa sig en sådan, designen ser ju onekligen vettig ut.

jag får väl ta en titt på Weststream också, jag kanske vinner på nästa skraplott...

 

Det finns ju en bra anledning till att någon, någon gång, kom på idén att kombinera gummibåten och båten med fast skrov, RIB. Dessa får ju klart bättre sjöegenskaper, men blir ju svårare att stjälpa upp på badbryggan vid transport, men om man har dävertar så är ju en liten RIB väldigt bra, men då kan man ju lika gärna köpa en billigare traditionell jolle, en sådan som man även kan vricka och segla.

 

Men jag vet inte, men inför varje långtur överväger jag att lämna gummibåten hemma, då den är till 30% nytta och till 70% besvär.

I somras använde jag den bara två gånger i skarpt läge. En gång på Usholmen för att komplettera med ytterligare ett akterfäste (det finns bojar där), jo jag rodde mot vinden...

Andra gången på Syd-Koster, Kyrkosund, då jag flyttade på ankaret. Barnbarna tycks ha tappat intresset för gummibåten, då det finns en SUP att paddla med istället. Jo jag har flyttat ett 15 kg äkta Bruce-ankare med sisådär 15 meter kätting från en SUP också... jag kan ju bara berätta att det hade gått mycket lättare med vilken jäkla gummibåt som helst, och då blir man nog inte heller idiotförklarad av båtgrannarna.

Jag förstod inte riktigt ditt "svar" men skillnaden motstånd i vattnet mellan en katamaran (Takacat mfl) och en traditionell gummijolle är betydande!

De är även stabila, i stort sätt omöjliga att välta när de ligger i vattnet och lättare.

Enda nackdelen förutom priset är möjligtvis att man måste vara lite försiktig vid land men det är man väl med en gummijolle med aluminium/glasfiberbotten ändå?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en bra idé med Takacat eller motsvarande, om man vill kunna åka lite fortare (till sommaren). Blir nyfiken på hur många knop du gör med 3 HK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående luftdurk eller RIB så är min erfarenhet från Talamex 270 med luftdurk till Suzumar 270 RIB att Talamexen var lättare att få upp i plan med fler personer men RIBen har helt överlägsna sjöegenskaper. 

 

Båda planar med två vuxna och två barn (~210 kilo) med en hederlig Johnson 10-hästare från 2005. Talamexen planade med ytterligare ett barn, så uppåt 240 kilo men det är stört omöjligt med Suzumaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev namdo:

Det låter som en bra idé med Takacat eller motsvarande, om man vill kunna åka lite fortare (till sommaren). Blir nyfiken på hur många knop du gör med 3 HK?

Minns ej hur fort den gick men känslan är att motorn varvar ur pga för liten stigning och för liten  propeller, detta med mig ensam i båten.

Jag rekommenderar att prova själv om du står ut med att inte ha samma jolle som alla andra 😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jumbo555:

Jag förstod inte riktigt ditt "svar" men skillnaden motstånd i vattnet mellan en katamaran (Takacat mfl) och en traditionell gummijolle är betydande!

De är även stabila, i stort sätt omöjliga att välta när de ligger i vattnet och lättare.

Enda nackdelen förutom priset är möjligtvis att man måste vara lite försiktig vid land men det är man väl med en gummijolle med aluminium/glasfiberbotten ändå?

Det är ju avsaknaden av ordentlig undervattenskropp som gör dessa typer av gummibåtar vindkänsliga och svåra att ro. Men det varierar ju klart mellan olika fabrikat och modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag vet inte, men inför varje långtur överväger jag att lämna gummibåten hemma, då den är till 30% nytta och till 70% besvär.

Just D!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar ändå att du provar själv och inte bara tar beslut på vad andra tycker. 😁

Angående vindkänsligheten så är det skillnad mellan de två typerna men mindre än man tror så länge du ror och håller fart genom vattnet.

Om man tycker det går för lätt att ro och det blir för mycket avdrift kan man alltid släpa ett ankare 1 m under båten så kanske det känns bättre? 😁

All "ny" teknik är inte dålig, även om båtägare är konservativa så skadar det inte att prova något annorlunda ibland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-18 vid 16:38 skrev Dany_ms:

Just D!

 

2023-10-18 vid 17:55 skrev Jumbo555:

Jag rekommenderar ändå att du provar själv och inte bara tar beslut på vad andra tycker. 😁

Angående vindkänsligheten så är det skillnad mellan de två typerna men mindre än man tror så länge du ror och håller fart genom vattnet.

Om man tycker det går för lätt att ro och det blir för mycket avdrift kan man alltid släpa ett ankare 1 m under båten så kanske det känns bättre? 😁

All "ny" teknik är inte dålig, även om båtägare är konservativa så skadar det inte att prova något annorlunda ibland!

Var det till mig?

Jag har ju en viss hatkärlek till inte bara gummibåtar, utan till dingar eller jollar i stort. Dom är bra att ha i vissa lägen, men är i vägen och tar upp plats i andra sammanhang. Nu släpar jag ingenting efter båten längre, men från den tiden vi hade en dinge som släpades minns jag det ideliga jobbet med att ta in den på kort lina i trånga passager och vid ingång i hamn, samt att då släppa ut den på lång lina under gång. Sammanlagt har nog jollelinan varit upprullad runt propelleraxeln minst lika många gånger som hela apolloprogrammets orbitala rundningar av moder jord.

Nu finns det en besättningsmedlem, som gärna vill ta ett morgondopp, och hela dagen blir förstörd om det finns en gummibåt fastsurrad på badbryggan, och halva dagen förstörd om det ligger en gummibåt i vägen vid badstegen.

 

Men det är ju som med paraplyer, om man inte tar med sig ett sådant ut så blir det regn, om man inte tar med sig valfri jolle/dinge/gummibåt så måste man lägga om ankaret, eller så ligger affären på en annan ö, eller så….

 

För övrigt finns det ett gammalt bohuslänskt trick man kan ta till om en roddbåt inte är kurstabil, man släpar ungefär 50 cm kortlänkad, galvad, helst rostfri kätting efter båten, det brukar hjälpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...