Jump to content
Sunday 25 September 2022

Boatsson

Medlemmar
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Boatsson

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

310 profile views
  1. Nej, det får jag inte. Samma här. Jag är registrerad, kör på android telefon, betalar för "allt". Jag har oxå haft den på I-pad och tyckte den fungerade mycket bättre på den och vart lite besviken på hur buggigt det har varit sen jag vart tvungen att byta abonnemang. Bättre i år dock. Vad har du appen på?
  2. "kartbilden är bara interpolerad från existerande kortdata" Ah, Underbart haha. 😄 Nej jag kör inte med den på, har testat den men gillade inte interfacet. Och nu kommer jag verkligen inte att använda mig av den.
  3. Aha, ja det var ju intessant. Då blandar jag ihop dom två alltså? Tack. Det är detta jag syftar på.
  4. Kanske blir tydligare vad jag försöker säga med denna.
  5. Kane och Raol, ni har helt rätt såklart. Jag hade bara önskat att hydrographica rutan hade varit lite större där, för det är ju bättre utmätt precis efter det området och tycker det är lite snålt att inte ha med just det området.
  6. Ja, precis. Jag syftar mera på dom kryssen som finns på Eniro kortet.
  7. Det är tyvärr olagligt att länka kartbilder från Eniro till webbplatser (sköna värd), annars hade jag visat ett ställe i Stockholms skärgård ganska nära militärt område där inte Hydrographica stämmer och jag har gått på. Farsan undvek oxå vissa områden pga att sjökorten inte stämde där.. Man ser på flygfotot att det är berg under vattnet, ett område ca 10x20 m. På både sjökortet och Hydrographica så är det bara 3 kryss straxt ovanför området. Hade jag haft flygfoto igång istället för Hydrographica som kostar så hade jag ju sett detta. Så nu för tiden så har jag för vana att switcha mellan flygfoto och kartan om jag är osäker. Appen är ju väldigt bekväm. Det man får göra är att länka kordinaterna: 58° 56.534' N 18° 11.541' E. Botten finns inte heller med på mina andra kartor / gps:er eller på https://webapp.navionics.com/ Skulle vara kul att veta om någon här har detta område rätt utmätt på ett annat sjökort.
  8. Ja, du kommer ju att se öarna. Sen om du vill veta vad som finns under vattnet så är det en annan sak.
  9. Kan ju tillägga att, förutom en gammal Lawrence och en lite nyare Garmin som sitter i båten så tog jag över min dementa mors I-Pad och tänkte att jag kör Eniro (med Hydrographica, annars värdelös) på denna, vilket fungerade utmärkt så länge solen inte sken rakt på och den stängde av sig av överhettning. Och sen så var det ju den där fuktiga natten i slutet på augusti, vi skulle åka iväg på morgonen och I-Paden vägrar att starta. Det visade sig senare att moderkortet kortslutits, kostar lika mycket om inte mera än en ny padda att fixa det. Idag kör jag på mobilen mest som backup. Skulle aldrig använda mig av bara den när jag är i nya vatten förutom när jag är i gummijollen. Har såklart oxå papperssjökort och kompass i en plastficka ifall det skulle krisa sig.
  10. Off topic kanske. Men tråden har ju redan bytt håll. Vikten då, bryr någon sig om den? Stod där i höstas med ett dött startbatteri och köpte för enkelhetens skulle (tänkte jag) ett likadant på 40 kg 140ah (40 kg var inte enkelt att få ut och in i trånga lådan). Jag hade din (Mackey) "rädda batteritråden" i bakhuvet, men en gubbe som kan det mesta om mycket sa: slääng skiiten köp nytt! Och jag skulle ut till helgen och så vart det. Batteriet satt där när förra ägaren köpte båten, så då var det minst 15 år gammalt, kanske 25 år. Visst bara ett startbatteri men bog och ankarspel drivs också av det, går även att koppla in på förbrukningen med en brytare. Håller det jag köpte på höstrean i 15 år så känns det väldigt billigt i längden. Sen har jag 5 andra underhållsfria batterier på tot 460ah till förbrukning. Och säg att dom väger ca 20-25 kg styck? Då hamnar jag på runt 160 kg i batterier! LiFePO4, som är 30% lättare men ger cirka 50% mer användbar kapacitet än AGM= 70% mindre vikt och utrymme än vanliga blybatterier (enligt Google). Lättare båt ger mindre förbrukning per sjömil, kanske inte mycket, (annorlunda med en segelbåt såklart) Har LiFePO4 ca 3000 cycler om dom sköts rätt (80% DoD enligt vissa tillverkare) så känns det som det går jämt ut på 10-15-20 år i pris per ah? Men någon som kan får jättegärna räkna på det. Sen har jag ett till batteri, till jollens elsnurra. 48V 1276 Wh lithium polymer 8.7 kg. Jag gillar det batteriet. Och jag vet nog vilken typ av batterier det blir när det är dax att byta nästa gång..
  11. Tjo Sage. Sjukt att springa på varandra irl. Såhär nånting ser luckorna ut under bordet. (Vissa har jag lackat om, andra inte)
  12. Det finn ett plaströr på ca 3-4 cm i diameter i/från targabågen rakt ner genom väggen och sen ut ovanför stuvfacken på vardera sida. Hade ett helvette att få genom en sladd på styrbord sida trots dragfjäder och targabågen nere. Så jag fick dra den babord och runt hela båten ungefär för att komma till instrumenten.
  13. Ja det var är lite märkligt. Har sett olika volymer på vattentankar, diesel och avfall på många av båtarna på Nettivene. Ok, Yes, ska göra det vid tillfälle Faktiskt ganska så bra plats för det. Har ju in extra kyl/frys där inne, väger en del full med öl men blir inte omöjligt att skjuta fram/tillbaka det (Tillbaka åker den ju alltid automatiskt under färd om man inte låst fast det. )
  14. Boatsson

    Bella 9000 AC

    Ok. Är väl normalt för den båtstorleken, inte optimalt och klart bättre med ett till i fören om du har akterprop. Kan vara lösningen för dig.
×
×
  • Create New...