Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
MrMe

Identifiera Epoxifärg

Rekommendera Poster

Hej,

 

I vår strävan att rädda planeten behöver jag sanera botten från gifitga färger. Det verkar vara två metoder som används, blästring eller färgborttagning som sedan kompletteras med en Epoxigrund följt av några lager epoxifärg.

 

Min 40 år gamla båt har någon gång i modern tid (2000-talet) fått botten rengjord men sedan dess har det alltså strukits på kopparfärg. Jag har hittat fem lager av färg i mina experiment:

 

Utifrån och in:

- Grå bottenfärg. Löses enkelt med färgborttagning

- Blå bottenfärg. Löses enkelt med färgborttagning

- Svart bottenfärg. Löses hyfsat enkelt med färgborttagning

 

Det är nu det blir svårt:

- Grå "blank och hård" färg. Löses inte alls med färgborttagning

- Grön "hård färg". Löses inte alls med färgborttagning

 

Min teori (förhoppning) är att den gröna färgen är en epoxigrund som sedan tänkts med en grå epoxifärg. Om så är fallet så bör det räcka att ta bort de tre lagren med bottenfärg och sean snygga till med några nya lager epoxifärg men för att göra detta måste jag vara helt säker på:

 

1. Det verkligen är epoxi så att jag får det skydd jag behöver.

2. Att de uppmätta gifthalterna finns i de tre övre lagren som går att få bort med färgborttagning

 

Kontrollera gifthalten går naturligtvis hyfsat lätt - men hur kan jag ta reda på om min teori om epoxigrund och epoxifärg stämmer?

 

/Christian

 

P.S. Jag vet att det finns massor med åsikter om huruvida det är miljövänligt, rimligt, lagligt, korkat, ansvarfullt m.m. att sanera gamla båtar men hoppas att denna tråd inte blir föremål för den typen av utsvävningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön och grå är standardfärger för "GelShield", en epoxigrund som man lägger för att förebygga plastpest. Att den verkar stenhård talar ju också för att så är fallet. Den skall du ju i så fall inte ta bort, och den är helt harmlös att ha kvar m.a.p. miljöaspekten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Grön och grå är standardfärger för "GelShield", en epoxigrund som man lägger för att förebygga plastpest. Att den verkar stenhård talar ju också för att så är fallet. Den skall du ju i så fall inte ta bort, och den är helt harmlös att ha kvar m.a.p. miljöaspekten.

Tack! Det bör innebära att jag kan lägga på ett par lager epoxifärg uppe på dessa och få fullgod funktion? (Båten kommer ligga i Mälaren så någon traditionell bottenfärg har jag inte tänkt använda)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev MrMe:

Hej,

 

I vår strävan att rädda planeten behöver jag sanera botten från gifitga färger. Det verkar vara två metoder som används, blästring eller färgborttagning som sedan kompletteras med en Epoxigrund följt av några lager epoxifärg.

 

Min 40 år gamla båt har någon gång i modern tid (2000-talet) fått botten rengjord men sedan dess har det alltså strukits på kopparfärg. Jag har hittat fem lager av färg i mina experiment:

 

Utifrån och in:

- Grå bottenfärg. Löses enkelt med färgborttagning

- Blå bottenfärg. Löses enkelt med färgborttagning

- Svart bottenfärg. Löses hyfsat enkelt med färgborttagning

 

 

Jag är också inne på det där med att dra ett litet -men ändock ett- strå till planetsräddningsstacken, med att sanera botten från färger, på min båt från 1982. Jag är lite nyfiken på vilken sorts färgborttagning du använt, detta så att jag kan få bort min färg och lägga på (förhoppningsvis) epoxi och mer miljövänlig färg.

 

Så: Vilken borttagning har du använt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev MrMe:

Det bör innebära att jag kan lägga på ett par lager epoxifärg uppe på dessa och få fullgod funktion? (Båten kommer ligga i Mälaren så någon traditionell bottenfärg har jag inte tänkt använda)

Varför lägga mer epoxi på befintlig epoxi ?  Det är väl helt onödigt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Varför lägga mer epoxi på befintlig epoxi ?  Det är väl helt onödigt.....

Det är bara rent estetiskt - Ett annat färgpigment än den inte så roliga grå och få en snygg yta då det blir en del repor när jag tar bort bottenfärgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej om mitt svar är relevant men om epoxi tycḱer jag, å har en intressant erfarenhet. Kanske öppna ny tråd?

 

På en plyfabåt jag haft förstärkte jag slagen med att limma 1 dm bred glasfibervär. Det visade sig sedan att ingenting växte på epoxin. Vad jag kan minnas inte tulpaner heller. Fast jag var kanske inte ute i saltvatten länge nog å i rätt tid?

Så tänk om man skulle skrapa av all sk bottenfärg, det svarta mjuka, ner till den vita gelcoaten å sedan efter tvätt, bara spraya på ett lager rent ofärgat epoxi. Skulle det funka istf bottenfärg å giftfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Vet ej om mitt svar är relevant men om epoxi tycḱer jag, å har en intressant erfarenhet. Kanske öppna ny tråd?

 

På en plyfabåt jag haft förstärkte jag slagen med att limma 1 dm bred glasfibervär. Det visade sig sedan att ingenting växte på epoxin. Vad jag kan minnas inte tulpaner heller. Fast jag var kanske inte ute i saltvatten länge nog å i rätt tid?

Så tänk om man skulle skrapa av all sk bottenfärg, det svarta mjuka, ner till den vita gelcoaten å sedan efter tvätt, bara spraya på ett lager rent ofärgat epoxi. Skulle det funka istf bottenfärg å giftfärg?

Det är det som är min plan - att endast köra med epoci och ingen traditionell bottenfärg. Då jag ligger i mälaren bör det fungera utmärkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Vet ej om mitt svar är relevant men om epoxi tycḱer jag, å har en intressant erfarenhet. Kanske öppna ny tråd?

 

På en plyfabåt jag haft förstärkte jag slagen med att limma 1 dm bred glasfibervär. Det visade sig sedan att ingenting växte på epoxin. Vad jag kan minnas inte tulpaner heller. Fast jag var kanske inte ute i saltvatten länge nog å i rätt tid?

Så tänk om man skulle skrapa av all sk bottenfärg, det svarta mjuka, ner till den vita gelcoaten å sedan efter tvätt, bara spraya på ett lager rent ofärgat epoxi. Skulle det funka istf bottenfärg å giftfärg?

Du gav mig en ide,efter att jag epoxi behandlat båten la jag ingen grundfärg utan målade jotun hård färg direkt på epoxin.Bottenfärgen har släppt på flera ställen,men det har den även gjort tidigare.Jag har bara målat på ny färg,jag skippar bottenmålningen till nästa säsong.Har inte haft någon beväxning efter havstulpaner på flera år,sedan jag epoxi behandlade båten.Jag testar och återkommer till nästa höst. Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade giftfärg vartannat år och hade ingen beväxning alls tills jag epoxibehandlade i våras. I somras provade jag att segla med bara epoxi och det växte så att det knakade. 

 

Jag skrubbade då och då med scrubbis men fann vid upptagningen att dykning eller lyft av båten hade varit nödvändigt för att hålla botten schysst.

 

Normala år hade det inte varit några problem att bada och skrubba men i år var det nedåt 10 grader långa perioder och där är gränsen passerad för min motivation att hålla botten ren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT... Men i vart fall problem med färg, som nu verkar stagnerat. Typ funkar.

 

Köpte en Albin Cumulus 2007.

Ägaren hade något år innan köpt båten blästrad och spacklad, klar för bottenmålning.

Nån industriepoxi målades på.

Hur många lager vet jag inte.

 

När jag lyfte båten första hösten var det många blåsor.

Dessa öppnades och ut kom nån vätska som luktade ingefära.

Tvättade varje skrapat område med vatten. Fick stå öppna till våren.

 

Nu skapades lite till och de skadade områdena målades med VC Tar. Hela botten målades därutöver med flera lager.

 

Samma sak varje höst, varje vår

o s v.

 

Egentligen borde jag hyvlat av allt, inklusive gelcoaten med en Gelcoatpeeler. Och börjat om från början.

 

Nu har det inte blivit så. Båten är i dag värd ca 60 000, så min intention är bara som alltid semesterseglande. Ligger ute 70 - 80 nätter per säsong. Och båten skulle gå 0.5 knop snabbare med perfekt botten är inte intressant.

 

Nåväl. En båtkompis målade sin båt med Tikkurila RM40, som han fått tips om. Målade med 4 lager.

Han fick lite färg över, så jag gjorde en provyta på 1 m2, med 4 lager.

Efter ytterligare en säsong, den 14:e, så fanns inga blåsor på provytan. Men i övrigt rikligt med blåsor!

Så i våras, efter samma behandling som tidigare år målades hela botten med RM40, 4 lager.

 

Höstens upptagning. 4 st tydliga blåsor.

Lika många lite obestämbara.

 

Öppnade samtliga blåsor, tvättade med vatten i samband med övrig tvätt av botten med högtryckstvätt.

 

Ska måla de uppskrapade ytorna till våren.

Inget mer målande.

 

Ska bli intressant att se om det står sig de sista åren jag har skutan 

 

BT

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp denna tråd igen då även jag ligger i mälaren. Har tittat på Jotun Watershield då jag i stort sett inte har någon gammal bottenfärg kvar. Den skall vara biocidfri & godkänd för insjöar mm. Det är ju trevligt att få en snygg vattenlinje🙂

Är det någon som har erfarenhet av denna färg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...