Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Portland

Båtmarknaden - nu och i framtiden

Rekommendera Poster

Ingen kan ju veta, men när corona kom rusade alla båtar i pris med 50%... både nya och begagnade... MINST!
...men corona är "över" och världen har öppnat upp och folk reser och lägger pengar på annat.

Inte minst räntor och bränsle.

Jag trodde i min lilla värld att båtpriserna skulle gå tillbaka, men det verkar inte så.

Är det nypriserna som håller begagnatmarknaden uppe eller har folk för mycket pengar fortfarande?

Tycker det varit klart färre båtar på sjön generellt i år, men det kanske är en felaktig spaning... vad tror ni om båtpriser mm?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nypriserna gör garanterat att begagnatmarknaden lyfter.

Färre båtar på sjön i år har nog mer med vädret att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Nypriserna gör garanterat att begagnatmarknaden lyfter.

Instämmer. 
Lägg dessutom till en svag krona; dyrt att importera begagnade båtar från grannländer och grannländernas innevånare kan köpa fina ”billiga” svenska båtar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte just Ryds man kikar efter men där brukar planen vara tom på båtar innan midsommar.
Linder ligger två mil iväg och samma där... i år svämmar lagret över hos båda två.
Pratar man med handlare så har ingen sett nån minskning i handlandet, men fakta kvarstår ju... tillverkarna har enorma lager.
I lokaltidningen i veckan fanns reportage från Ryds och jo... två månader efter Ryssland gått in i Ukraina kom ett totalstopp och de har sagt upp folk i omgång efter omgång... så visst är det möjligt att nypriserna klättrar... men marknaden verkar mer än mättad.

Detta borde göra att de begagnade snart trillar ner till prisläge som var före corona.

Eller... har jag verkligen så fel?

smp2.JPG

smp1.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror priskänsligheten påverkas mycket av vilken typ av båt det handlar om.

Nya större flådiga båtar och äldre riktigt billiga båtar köps kanske mindre ofta med lånade pengar medan båtarna prismässigt däremellan är mer belånade/priskänsliga. Den svaga kronan borde väl göra dyrare båtar mer attraktiva som exportobjekt vilket kanske medför att dessa paradoxalt står sig bättre i pris än billigare båtar.

Min gissning är att priserna stått sig hyfsat i år men att det skett mindre antal affärer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev FM75:

Den svaga kronan borde väl göra dyrare båtar mer attraktiva som exportobjekt vilket kanske medför att dessa paradoxalt står sig bättre i pris än billigare båtar.

Tror inte det gäller bara dyrare båtar. Känner en som försöker sälja en äldre, mindre, segelbåt och det är nästan bara intressenter från övriga Europa som har hört av sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att norska kronan nästan är lika svag som den svenska så är det en tydlig nedgång även där. Norges största fritidsbåtvarv (Viknes) permitterade i förra veckan produktionspersonal p.g.a. för mycket båtar i lager kontra vad som säljs:

https://www.batmagasinet.no/askoy-batbygger-permitteringer/viknes-permitterer-produksjonsmedarbeidere/837177

 

Edit: Sedan är det intressant att prisdumpningen faktiskt är verklighet, i alla fall på sina ställen, och hur man försöker påverka opinionen/marknaden genom att varna för att båtarna kommer bli MYCKET dyrare till våren och att man skall köpa NU. Fast egentligen är det nog bara ett sätt att försöka minska sina osålda lager av båtar, sälja till i alla fall minst förlust och försöka överleva: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/varsler-prishopp-na-kan-du-gjore-batkupp/16044858/

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett halvår har passerat och nya säsongen närmar sig.
Båtmässorna är över och saker summeras...

 

Redan nu är nästa års mc-mässa inställd, Eriksbergsmässan i Göteborg som skulle vara nu i april är nerlagd för året... ovan klistrade jag in bild från Ryds... som några veckor därefter gick i konkurs.

 

Nej, framtiden för båtförsäljningen ser ju knappast strålande ut.

Vad tror folket?

(jag letar öppen båt på 6-7 meter och misstänker att ett värderas närmar sig) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om KemI skulle bestämma sig för att totalförbjuda bottenfärger med ämnen som motverkar påväxt, så skulle några hundratusen båtar över en natt bli oanvändbara och närmast värdelösa. Då är båtlivet över för en stor del av Sverige. Tyvärr är det scenariot inte orealistiskt med tanke på de rykten som går. Jag hade inte köpt båt för att ha i havet i dag, om jag inte hade båtplats med hiss eller en egen båttvätt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Om KemI skulle bestämma sig för att totalförbjuda bottenfärger med ämnen som motverkar påväxt, så skulle några hundratusen båtar över en natt bli oanvändbara och närmast värdelösa. Då är båtlivet över för en stor del av Sverige. Tyvärr är det scenariot inte orealistiskt med tanke på de rykten som går. Jag hade inte köpt båt för att ha i havet i dag, om jag inte hade båtplats med hiss eller en egen båttvätt...

 

Kan bli hårt tryck på båtlivet i sötvattenområden då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Tyvärr är det scenariot inte orealistiskt med tanke på de rykten som går.

Man skall inte lyssna så mycket på rykten 🙂 

Mer sannolikt är att det kommer ett förbud för Östersjön, där det faktiskt GÅR att tvätta botten (…nja… sådär i alla fall…), men att västkusten får behålla bottenfärg. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det samma som PeterK

 

Däremot ser jag en annan faktor som spökar och det är bränslepriserna. Jag tror inte bränslet någonsin kommer ner till de gamla priserna igen. Den kvarvarande oljan blir allt svårare att utvinna och jag tror inte krigsrisken minskar de närmaste åren heller såvida det inte blir demokratisk revolution i både Ryssland och Kina. Köpkraften minskar och konsumtionsfesten verkar vara slut även om vissa desperat försöker hålla feststämningen vid liv.

Redan nu talas det om ägare till stora motorbåtar som inte lossade förtöjningarna på hela förra sommaren för att det var för dyrt att köra. Sannolikt blir det fler som får dra ner på nöjeskörandet i sommar.

Då kommer problemet att nästan alla motorbåtar på marknaden är konstruerade för stora motorer. Samtidigt som folk har en mental bild av att det är så det måste vara. Risken är stor att folk slutar vara på sjön när de inte kan fortsätta som förr. Samtidigt som mångas ekonomi belastas av redan köpta båtar som är för dyra att köpa med. De tekniska revolutionernas dilemma.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan snåla ganska mycket även med en stor motor om man håller sig till deplacementsfart. Det är kanske inte så roligt att bara utnyttja nåt tiotal hästkrafter när man har ett flera hundra att tillgå, men billigare blir det. Och det går ju fortfarande att dra på nån gång när man vill passera ett stökigt parti snabbt om man så vill.

 

Jag tror dock inte att bränslet blir ett så stort problem på 10-15 års sikt. Diesel är för svårersättligt i mycket av sjöfarten, i den tunga vägtrafiken, i byggmaskiner, i generatorer och en del annat. Mer och mer av dieseln kommer att vara ickefossil, t ex som helsyntetiska HVO100 eller liknande produkter. En del kommer att vara biodiesel som blandas in i den vanliga. Dyrare, absolut, men inte extremt. 30-40 kronor litern kan man nog räkna med, men inte 100.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev raol:

Man kan snåla ganska mycket även med en stor motor om man håller sig till deplacementsfart. Det är kanske inte så roligt att bara utnyttja nåt tiotal hästkrafter när man har ett flera hundra att tillgå, men billigare blir det. Och det går ju fortfarande att dra på nån gång när man vill passera ett stökigt parti snabbt om man så vill

Huvudet på spik !

 

Vi kör i huvudsak i deplacementfart, och i 6-7 knop drar den stora 440hk-dieseln bara 0,7-0,8l/nm för att driva fram nästan 7 ton båt. Visst drar vi på ibland (den toppar 29, trots rak axel och roder), t ex när vädret håller på att grisa till sig eller vi vill komma fram och är sena. Men de stunderna är inte så många och långa, och i så fall får det kosta lite just då (c:a 2,8 l/nm i 25 knop).

Att tuffa fram i snålfart på autopiloten är inte tråkigt alls utan helt ok, dessutom har vi många seglarbekanta som aldrig tar sig fram fortare. Även för en motorbåtsägare kan resan vara målet, fast det kanske beror lite på vad man har för båt förstås....

 

De stora kostnaderna för mig är inte bränslet, det är försäkring och värdeminskning. T.o.m. så att jag inte tankar fullt när jag tankar (700l), för då hinner dieseln bli flera år gammal innan det är dags att tanka igen.

 

Nej, att ägare till "stora motorbåtar" inte kör dem för att det är dyrt att tanka tror jag inte så mycket på. Mer svalnat intresse eller att de helt enkelt har dem mer som en flytande förankrad sommarstuga. Eller helt enkelt tycker båten är för stor för att åbäka sig ut med 😉

 

44 minuter sedan skrev raol:

Jag tror dock inte att bränslet blir ett så stort problem på 10-15 års sikt. Diesel är för svårersättligt i mycket av sjöfarten, i den tunga vägtrafiken, i byggmaskiner, i generatorer och en del annat

Visst är det så, och inte att förglömma alla jordbruksmaskiner.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert kommer bränslet att finnas men det blir dyrt. I slutändan blir det en politisk fråga om vi prioriterar de rikas nöjen eller den nationella matförsörjningen. Redan nu är bränslepriserna på smärtgränsen för bönderna. Bränsle och gödning äter upp allt betalt de får. Det börjar gå rykten om konkurser. Mat måste vi ha för annars dör vi.

 

0,8 liter sjömilen är en hög förbrukning. Då jag puttrade omkring i 5,5 knops fart med den gamla 21 fots träsnipan räknade jag med ungefär 7 liter diesel på 30 sjömil. Det blir väl kring 0.25 liter sjömilen. Jag tror att framtidens motorbåtar behöver klara sig under 0,4 liter sjömilen och då går det inte att ha ett planande skrov som drar upp svall och virvlar kring den breda gaveln och inte heller en stor motor.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev heimlaga:

0,8 liter sjömilen är en hög förbrukning. Då jag puttrade omkring i 5,5 knops fart med den gamla 21 fots träsnipan räknade jag med ungefär 7 liter diesel på 30 sjömil. Det blir väl kring 0.25 liter sjömilen

Ja, jämfört med en helt annan båt och storlek, en liten träsnipa och en motor på knappt tvåsiffrigt antal hk, är det en högre förbrukning. Förbrukningen som diskuterades gällde ju lite större motorbåtar.

Men även din var ju faktiskt  ruskigt törstig - om man jämför med en segelbåt. Eller roddbåt. 😛

 

16 minuter sedan skrev heimlaga:

....och då går det inte att ha ett planande skrov som drar upp svall och virvlar kring den breda gaveln.

Nja, det är snarast i planing som ett planande skrov drar tämligen lite svall. Och då även går som mest ekonomiskt (förutom i deplacementfart) då bränsleenergin faktiskt används mest till framdrivning och inte till vågmaskin. Det är när båten körs i ett fartområde den inte trivs i som det blir hög bränsleförbrukning och mycket svall.

 

19 minuter sedan skrev heimlaga:

Säkert kommer bränslet att finnas men det blir dyrt. I slutändan blir det en politisk fråga om vi prioriterar de rikas nöjen eller den nationella matförsörjningen. Redan nu är bränslepriserna på smärtgränsen för bönderna

Visst är bränslepriserna tuffa för bönderna - också. Men menar du på fullaste allvar att politikerna skall gå in och besluta om subvention av diesel till bönderna, och bekosta det beslutet med en straffbeskattning av "de rika" om de avser köpa och använda dieselbränslet för "nöjen" ? 

Tror inte ens det är tillåtet för politikerna att låta svenska staten "sponsra" våra bönder med rabatterat bränsle och genom det snedvridna konkurrensen med andra länders bönder. Lär bli ett himla liv i EU då.

Historien visar dessutom att sådan prisstyrning nästan aldrig blir så rättvis som man tänkt sig. Och framförallt inte speciellt länge innan det brukar spåra ur.

 

Ja, ja. Jag oroar mig som sagt inte för bränslepriset, då det inte är den stora kostnaden för mitt båtägande. Och när den stunden kommer, lär syntetiska bränslen ha blivit både vanligare och kommer möta fossildieseln rent prismässigt. Tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni glömmer bort lite varför det finns hög bränsleskatt, förr var det för att bekosta vägarna. Båtar och traktorer sliter inte så mycket asfalt.

 

Under senare år älskar MP att mha höga bränsleskatter trycka ned förbrukningen.

 

I en del länder har tex yrkesfiskare kunnat tanka lågbeskattad diesel, i Norge har jag för mig att det förr var tillåtet med färgad diesel för fritidsbåtar.

 

Engelsmännen hade oxå något system med färgad billigare diesel som Belgien straffade när de gick över kanalen.

 

För 10-15 år sedan låg vi en natt på Källö-Knippla (Gbg norra skärgård) på väg norrut, snackade med båtgranne med motorbåt som förklarade att förr med segelbåt seglade de i Bohuslän men nu med motorbåt gick de inte ens till Marstrand över helgen pga kostnaden.

Går att njuta av närområdet i motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja, jämfört med en helt annan båt och storlek, en liten träsnipa och en motor på knappt tvåsiffrigt antal hk, är det en högre förbrukning. Förbrukningen som diskuterades gällde ju lite större motorbåtar.

Men även din var ju faktiskt  ruskigt törstig - om man jämför med en segelbåt. Eller roddbåt. 😛

 

Nja, det är snarast i planing som ett planande skrov drar tämligen lite svall. Och då även går som mest ekonomiskt (förutom i deplacementfart) då bränsleenergin faktiskt används mest till framdrivning och inte till vågmaskin. Det är när båten körs i ett fartområde den inte trivs i som det blir hög bränsleförbrukning och mycket svall.

 

Visst är bränslepriserna tuffa för bönderna - också. Men menar du på fullaste allvar att politikerna skall gå in och besluta om subvention av diesel till bönderna, och bekosta det beslutet med en straffbeskattning av "de rika" om de avser köpa och använda dieselbränslet för "nöjen" ? 

Tror inte ens det är tillåtet för politikerna att låta svenska staten "sponsra" våra bönder med rabatterat bränsle och genom det snedvridna konkurrensen med andra länders bönder. Lär bli ett himla liv i EU då.

Historien visar dessutom att sådan prisstyrning nästan aldrig blir så rättvis som man tänkt sig. Och framförallt inte speciellt länge innan det brukar spåra ur.

 

Ja, ja. Jag oroar mig som sagt inte för bränslepriset, då det inte är den stora kostnaden för mitt båtägande. Och när den stunden kommer, lär syntetiska bränslen ha blivit både vanligare och kommer möta fossildieseln rent prismässigt. Tror jag.

Finland har sedan många år "brännolja" det vill säga rödfärgad diesel med skatterabatt. Ungefär 50 cent billigare per liter. Reserverad för jordbruk, skogsbruk, entreprenadmaskiner och om jag minns rätt också yrkesfiskare.

I framtiden tror jag att de flesta länderna kommer att tvingas välja. Antingen fortsätta med samma pris på allt bränsle och acceptera att folk svälter ihjäl i tiotusental varje vinter eller dör i undernäringssjukdomar och att barnen som växer upp blir nödväxta och arbetsoföra. Eller pressa ner allmänna konsumtionen med höga bränsleskatter och ge skatterabatt åt jordbruk och skogsbruk och yrkesfiskare, eller sänka och småningom slopa alla bränsleskatter och sedan gå över till att subventionera bränslet med skattepengar för att kunna skjuta upp problemet tills efter nästa val och efter nästa val och efter nästa medan statsskulden ökar och utrikeshandelsbalansen blir negativ.

 

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vi har ju "grön" diesel i Sverige? Inte särskilt insatt eftersom det inte är nåt jag får använda, men nog är väl det en lågskattad diesel med grön färg tänkt just för yrkesverksamma, som fiskare och jordbrukare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...