Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Cunningham

Läckage banjokoppling/

Rekommendera Poster

Hej

Har problem med att få en banjokoppling tät på min MD5A. Det är där bränslet kommer in till insprutningspumpen som det läcker mellan brickan och godset på insprutningspumpen. Har provat med Cu brickor och Al brickor som glödgats mha av varmluftspistol, utan framgång. Tror att problemet beror på att godset på pumpen där brickan ska täta är i ganska dåligt skick. Hur löser jag problemet ? Tänkte försöka slipa något på tätningsytan men det gäller ju att det inte kommer in något i pumpen. Tänkte sätta en o-ring som tätar på en M14 bult (tror det är rätt) som gängats ner i pumpen, vad tror ni om det ? Kan man applicera något på brickan som gör att det tätar bättre mot pumpgodset, eller finns det någon bricka som skulle kunna hantera ojämnheterna ?

pump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckas Du verkligen glödga kopparbrickor med varmluftspistol?

Alltså så varmt att de glöder i mörker.

 

Om du lyckas och så släpper brickan glödande i vatten, så blir den mjuk.

Drar fast förskruvningen en gång!

Om du bearbetar fler gånger blir brickan hård igen och tätar sämre.

 

Och riktigt glödgad bricka enligt ovan tätar i renskrapade ojämnheter.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Cunningham:

Hej

Har problem med att få en banjokoppling tät på min MD5A. Det är där bränslet kommer in till insprutningspumpen som det läcker mellan brickan och godset på insprutningspumpen. Har provat med Cu brickor och Al brickor som glödgats mha av varmluftspistol, utan framgång. Tror att problemet beror på att godset på pumpen där brickan ska täta är i ganska dåligt skick. Hur löser jag problemet ? Tänkte försöka slipa något på tätningsytan men det gäller ju att det inte kommer in något i pumpen. Tänkte sätta en o-ring som tätar på en M14 bult (tror det är rätt) som gängats ner i pumpen, vad tror ni om det ? Kan man applicera något på brickan som gör att det tätar bättre mot pumpgodset, eller finns det någon bricka som skulle kunna hantera ojämnheterna ?

pump.jpg

Köp nya brickor! Dom är billiga och även om du glödgar en gammal bricka så att den blir mjuk så är den redan tillplattad vilket ger sämre tätningsmöjligheter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så det är bättre med kopparbricka ? Nej brickorna blev aldrig röda.... får prova med gasolbrännare o försöka värma på så pass att det glöder. Har ingen gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Cunningham:

Har använt nya brickor vid varje försök. 

Varför pratar du då om glödgning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närde en förhoppning att om jag "glödgade" nya brickor så skulle dom bli mjukare än vad dom är "nya"

Vet ej hur tillverkningen av brickor är men så gjorde jag i varje fall. Borde väl inte bli fel pga av det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns både glödgade och ej glödgade brickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte går med koppar eller aluminiumbrickor kan du prova med gummistålbrickor. Finns att köpa på hydraulikfirmor.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Så så då är nya brickor alltså "hårdare" än glödgade brickor. Tänkte jag rätt där i varje fall. Köpte en sats från Staffare som är en firma som har produkter till traktorer. Tror inte det står att dom är glödgade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ska kolla upp gummistålbrickor. Där är det alltså en gummitätning som ligger an mot godset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fota ytan , förstora bilden liten repa kan göra läckage B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat något som heter "tredobricka" för hydraulik. Tror inte det kommer att fungera iom att gummit inte tätar mot anläggningsytorna som jag tror behövs. Utan verkar täta mer mot det som är innanför, tex ett rör eller dylikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Hybro:

Om du lyckas och så släpper brickan glödande i vatten, så blir den mjuk.

Kanske inte helt OT ("On Topic") men jag hade för mig att silver (och koppar) inte behöver kylas av snabbt efter glödgning. De kommer inte att härda i vilket fall. För en liten bricka spelar det nog ingen roll, men snabb kylning kan ge problem när man smider silverkannor :). Om jag har rätt (vilket jag inte äter hatt på) så bör större, "sammansatta" saker alltså låtas kallna saktare. Detta gäller inte andra metaller som ex. vis. stål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tredo brickor funkar inte bra på små banjokopplingar. 

Har du provat aluminiumbrickor med läckage som resultat?

Borde inte vara så högt tryck efter matarpumpen så alubrickor bör täta om dom har rätt bredd på tätytan.

Om du monterar nya tätbrickor  , putsa av ytan med grön skurduk och byt banjobulten.

Har du Hylomar eller Loctite 577 så smeta båda ytorna på alu/Cu brickan.

 

Skärmbild 2023-09-13 223252.png

Skärmbild 2023-09-13 223937.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Fick banjon tät idag tack vare bra information från Hybro. Hade inte glödgad Cu brickan tillräckligt. Fixade idag tillgång till en gasolbrännare som fick brickan att blir röd !! Men väldigt bra information från NW355, för det var mitt andra spår att försöka hitta någon typ av packningssmet som kunde hjälpa till att täta mot godset. Som skrivs så är det inte så högt tryck fram till insprutningspumpen ca 4 psi. Bra dag ! Nästa problem är att det läcker från vattenpumpen, kanske återkommer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...